Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimiehenä edellytän 4 päivää viikossa lähitöitä. Työntekijät alkavat ottaa sairaslomaa. Missä on työmoraali?

Vierailija
31.03.2022 |

Etätyösuositus päättyi, mutta hyväksyn silti, että perjantaina voi olla kotona, mutta muuten tullaan työpaikalle. Onhan meillä täällä toimisto, johon on sijoitettu paljon rahaa myös. Nyt 3 työntekijää on jo ollut 2 viikkoa sairaslomalla. Kuulin epävirallisesta lähteestä, että kaksi heistä suunnittelee pitempää sairaslomaa, koska eivät halua tulla toimistolle. Tätäkö se työmoraali Suomessa on?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille on tulossa hybridimalli, 2 pv viikossa saisi jatkossa tehdä etänä, 3 pv pitäisi olla toimistolla kamalassa avokonttorissa. Olen ollut siis kotitoimistolla viimeiset 2 vuotta ja ai että olen nauttinut. Tässä on naurettavaa se, että työpaikkani tuottaa lihaa kuluttajille ja aikoo mennä kohti hiilineutraliutta. Siis samalla, kun se pakottaa toimistotyöntekijät raahautumaan väkisin työpaikalleen. Eikö ole aika naurettavaa, koska eikös minun autokin saastuta? Minulla on tulokset jopa parantuneet tehdessäni työt kodin rauhassa. Nyt minun pitäisi sitten matkustaa hälyisään konttoriin ihan muuten vaan. En aio, kerran viikossa on maksimi minulle.

Vierailija
42/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa keski-ikäisiä naisia töihin. Me ymmärrämme, että palkkaa maksetaan työnteosta eikä sairauspoissaoloista.

Työskentelen osastolla, jossa fyysisesti terveet nuoret ovat todella usein pois töistä psyykkisten ongelmiensa vuoksi. Onneksi keski-ikäiset tekevät myös heidän työnsä. Maailma on muuttunut.

Firmassamme on sama tilanne. Mt-ongelmien vuoksi toisinaan mietin, miten ihmeessä jatkuvasti sairastavat nuoret pystyvät huolehtimaan Suomessa työnteosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtui aloituksesta että esimiehenä ja naisena edellytän…

Ap

Oisit jättänyt ton sukupuolen sanomatta! Nyt meni loputkin uskottavuudesta vessanpytystä alas!

Vierailija
44/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä mene minäkään enää konttorille. Pitkään esimies uhkaili, mutta nyt on puoli vuotta ollut asemasotaa. Jos pakotus tulee, niin työpaikka vaihtuu. Ei siinä sen kummempaa. Onneksi tällä alalla on vara valita.

Vierailija
45/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikassa sairaspoissaolot vähenivät ihan minimiin kun korona ja etätyö alkoivat. Työn tuloksellisuus myös parani.

Voit syyttää ihan itseäsi. Nyt on paljon koronaa, flunssaa ja noroa liikkeellä. Ja ne tarttuvat työpaikalla. Jos ihmisillä on vähänkin oireita, niin eivät he tule toimistolle (eikä pidäkään), mutta etätyössä moni kyllä pystyisi olemaan vähän oireisenakin (villasukat jalkaan, keittää lämmintä mehua välillä, ruokatunnilla voi vaikka ottaa torkut).

Myös työntekijöiden hyvinvointi huononee, jos he joutuvat heräämään aikaisemmin ja matkustamaan töihin julkisilla välineillä (mahdollisuus saada lisää tauteja). Itse kävin kahden vuoden etätyön jälkeen työpaikalla 6 päivää ja voin sanoa, että päivät olivat ihan tehottomia! Avotilassa ei pysty keskittymään, kahvitaukoihin menee aikaa, lounas vie paljon enemmän aikaa ja muutenkin yleiseen keskusteluun ja palavereihin livenä kuluu paljon enemmän aikaa (teams-palaverit tehokkaampia). Ja kaiken tämän päälle vielä illalla tuli kurkku kipeäksi, joten onnistuin saamaan vielä jonkun pöpönkin.

Yritä vain muuttaa omia vanhentuneita ajatuksia. Myös esimiehen pitää pystyä uudistumaan. Esimerkiksi oma ryhmäni ei edes nähnyt esimiestä kahteen vuoteen ja työt ovat sujuneet ongelmitta.

Vierailija
46/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tule kyllä menestymään esihenkilönä tuolla asenteella. Nykymaailmassa esihenkilö on alaisiaan varten ja todella monella alalla alkaa olemaan se tilanne, että työntekijöillä on vaihtoehtoja lähteä muualle töihin, niin omia alaisiaan pitää arvostaa. 

Ja paras työyhteisö työtehoiltaan ja työmotivaatioltaan saadaan aikaiseksi siten, että esihenkilö ja alaiset luottavat toistensa ammattitaitoon. Jos esihenkilö kokee tärkeäksi tehväksi kytätä työaikoja, niin kannattaisi ehkä pohtia sitä omaa työkuvaansa tarkemmin ja sieltä ehkä löytyisi töitä, joihin kannattaisi tuon sijaan keskittyä enemmän.

Minun työpaikassani on huonot esihenkilöt lähteneet muutaman vuoden kuluttua, koska heiltä vaaditaan ihan muita asioita, kuin alaisten työaikojen kyttäämistä. Hyvä esihenkilö siis saa alaiset tekemään töitä hyvin ja tehokkaasti, mutta ei noilla ap:n keinoilla.

Meillä yksi aloitteleva esihenkilö sai puolet tiimistään irtisanoutumaan. Etätyökäytännöt - tämä oli jo ennen koronaa - oli yksi syy siihen. Esihenkilö itse teki etää ja tiesi, että etänä saa töitä tehtyä tosi hyvin, kun niihin pystyy keskittymään paremmin kuin toimistossa. Silti hän alkoi vaatia erillisiä raportteja etäpäivinä tehdystä työstä, vaikka tehdyn työn määrän näki suoraan tilastoista. Toki oli muutakin joustamattomuutta, mutta toi etän vaikeuttaminen oli viimeinen pisara.

Vierailija
47/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just hyvä pomo joka juoruja uskoo.

Vierailija
48/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaa keski-ikäisiä naisia töihin. Me ymmärrämme, että palkkaa maksetaan työnteosta eikä sairauspoissaoloista.

Työskentelen osastolla, jossa fyysisesti terveet nuoret ovat todella usein pois töistä psyykkisten ongelmiensa vuoksi. Onneksi keski-ikäiset tekevät myös heidän työnsä. Maailma on muuttunut.

Firmassamme on sama tilanne. Mt-ongelmien vuoksi toisinaan mietin, miten ihmeessä jatkuvasti sairastavat nuoret pystyvät huolehtimaan Suomessa työnteosta?

Sama huomattu meilläkin. Nuoret ovat todella herkkänahkaisia, eivät kestä yhtään painetta eikä edes rakentavaa palautetta. Itkevät työoaikalla pienistäkin vastoinkäymisistä ja saikuttavat. Taustalla sekä diagnosoituja että diagnosoimattomia mt-ongelmia. 18-24 -vuotiailla erityisesti tätä.

Vierailija
49/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kannattaa aina vähän miettiä näitä "varmoja lähteitä" jotka paljastavat tällaisia tietoja. Monesti "tiedot" ovat hieman suurenneltuja ja millään hyvällä asialla ei ainakaan olla. 

Varmaan kannattaisi myös ajatella hetken että miksi tällaisia juoruja levitellään työpaikalla. Paljastaa pienen mädänneisyyden, jos ajattelee että voi vaikuttaa sinun mielipiteisiisi toisista työntekijöistä.

Vierailija
50/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka työt sujuvat tehokkaammin etänä, niin suomalainen työnantaja himoaa päästä kyttäämään ja komentamaan livenä. Se on pienen, pikkusieluisen ihmisen ainoa tapa päästä pätemään. Mitä hyötyä leikkiä isoa johtajaa jos ei pääse komentamaan kasvotusten. Onnettomia r u n kkareita 👉👌😂

Vierailija
51/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 250km työmatka suuntaan. Korona-aikaan menin töihin, sovittiin suullisesti että etänä joo tehdään ja vain hyvin harvoin poikkeuksissa pitää käydä toimistolla.

No mieli muuttui kun koronarajoitus katosi ja nyt halutaan että olen vähintään 3 pv siellä, mieluiten tietenkin 5 pv, siis VIIKOSSA.

Joudun ajamaan ees taas 500km työmatkaa. Hiton kallista, mutta asunto olisi vielä kalliimpi enkä näkisi lapsiani koskaan. Nainen olen siis.

Todellakin työn vaihto edessä mutta ongelma on se että maakunnissa se ei tapahdu kovin nopeaan. Nyt sit ajelen ees taas ja teen 13h mittaisia päiviä…

Vierailija
52/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka työt sujuvat tehokkaammin etänä, niin suomalainen työnantaja himoaa päästä kyttäämään ja komentamaan livenä. Se on pienen, pikkusieluisen ihmisen ainoa tapa päästä pätemään. Mitä hyötyä leikkiä isoa johtajaa jos ei pääse komentamaan kasvotusten. Onnettomia r u n kkareita 👉👌😂

Osalla ei ole riittävästi töitä itsellään tai otetaan muuten vaan tiimiläisten sparraaminen liian tärkeäksi tehtäväksi. Se kun helposti näyttäytyy sellaisena, että tullaan juttelemaan niitä näitä. Toimistolla se onnistuu helposti. Etänä sen mielettömyyden näkee heti, kun toinen yks kaks soittaa tai jopa varaa erillisen palaveriajan turhaan jauhamiseen.

Jos työt ovat rutiiniluontoisia, niistä ei oikeasti riitä puhuttavaa. Tai jos työt ovat sellaisia, ettei esimies niitä itse osaa tehdä, siksihän se alainen on sinne palkattu. On vähän turhaa viikosta toiseen jossain esimiesvartissa kertoa omista töistä ja vastata oikeasti tosi tyhmiin tarkentaviin kysymyksiin, kun esimies "yrittää osallistua".

Vierailija
53/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ap:n pointtia. Tärkeintä minkä tahansa yrityksen toiminnassa on se mitä jää viivan alle. Jos esihenkilönä toimii tyyppi, jonka mielestä tärkeintä on toimistolla notkuminen niin olisi syytä vaihtaa esihenkilöä...

Itse olen nyt suositusten purun jälkeen vetänyt sellaista linjaa, että nyt jos etätyössä on riittävät tulokset sitä voi jatkaa vapaasti. Jos taas näyttää siltä ettei töiden tekeminen kotona onnistu on syytä tulla konttorille motivoitumaan ja saamaan työrauhaa. Tämä on myös mitä mainioin keppi/porkkana.

Vierailija
54/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten heräsit ja se oli unta vain.

Vierailija
55/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on tulossa hybridimalli, 2 pv viikossa saisi jatkossa tehdä etänä, 3 pv pitäisi olla toimistolla kamalassa avokonttorissa. Olen ollut siis kotitoimistolla viimeiset 2 vuotta ja ai että olen nauttinut. Tässä on naurettavaa se, että työpaikkani tuottaa lihaa kuluttajille ja aikoo mennä kohti hiilineutraliutta. Siis samalla, kun se pakottaa toimistotyöntekijät raahautumaan väkisin työpaikalleen. Eikö ole aika naurettavaa, koska eikös minun autokin saastuta? Minulla on tulokset jopa parantuneet tehdessäni työt kodin rauhassa. Nyt minun pitäisi sitten matkustaa hälyisään konttoriin ihan muuten vaan. En aio, kerran viikossa on maksimi minulle.

No meillä toimitaan, niin kuin esimies ohjeistaa.

Vierailija
56/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ap:n pointtia. Tärkeintä minkä tahansa yrityksen toiminnassa on se mitä jää viivan alle. Jos esihenkilönä toimii tyyppi, jonka mielestä tärkeintä on toimistolla notkuminen niin olisi syytä vaihtaa esihenkilöä...

Itse olen nyt suositusten purun jälkeen vetänyt sellaista linjaa, että nyt jos etätyössä on riittävät tulokset sitä voi jatkaa vapaasti. Jos taas näyttää siltä ettei töiden tekeminen kotona onnistu on syytä tulla konttorille motivoitumaan ja saamaan työrauhaa. Tämä on myös mitä mainioin keppi/porkkana.

Provohan tämä on. Esimiehet eivät edes päätä, tehdäänkö etätöitä vaan ei, vaan yrityksen johto.

Vierailija
57/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on. Esimiehet eivät edes päätä, tehdäänkö etätöitä vaan ei, vaan yrityksen johto.

No itseasiassa mulla on aluepäällikkönä tuohon ihan kohtuullisesti valtaa tällä hetkellä. Johtoryhmässä on päätetty, että etätöitä voi jatkaa "jos se on mahdollista" ja lopullinen päätösvalta on aluepäälliköillä konttorikohtaisesti.

T:Tuo, jolle vastasit

Vierailija
58/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalla ei ole riittävästi töitä itsellään tai otetaan muuten vaan tiimiläisten sparraaminen liian tärkeäksi tehtäväksi. Se kun helposti näyttäytyy sellaisena, että tullaan juttelemaan niitä näitä. Toimistolla se onnistuu helposti. Etänä sen mielettömyyden näkee heti, kun toinen yks kaks soittaa tai jopa varaa erillisen palaveriajan turhaan jauhamiseen.

Jos työt ovat rutiiniluontoisia, niistä ei oikeasti riitä puhuttavaa. Tai jos työt ovat sellaisia, ettei esimies niitä itse osaa tehdä, siksihän se alainen on sinne palkattu. On vähän turhaa viikosta toiseen jossain esimiesvartissa kertoa omista töistä ja vastata oikeasti tosi tyhmiin tarkentaviin kysymyksiin, kun esimies "yrittää osallistua".

Ei kai missään enää ole pienten toimihenkilötiimien esimiehiä, jotka tekevät vain esimieshommia.

Vierailija
59/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikassa sairaspoissaolot vähenivät ihan minimiin kun korona ja etätyö alkoivat. Työn tuloksellisuus myös parani.

Voit syyttää ihan itseäsi. Nyt on paljon koronaa, flunssaa ja noroa liikkeellä. Ja ne tarttuvat työpaikalla. Jos ihmisillä on vähänkin oireita, niin eivät he tule toimistolle (eikä pidäkään), mutta etätyössä moni kyllä pystyisi olemaan vähän oireisenakin (villasukat jalkaan, keittää lämmintä mehua välillä, ruokatunnilla voi vaikka ottaa torkut).

Myös työntekijöiden hyvinvointi huononee, jos he joutuvat heräämään aikaisemmin ja matkustamaan töihin julkisilla välineillä (mahdollisuus saada lisää tauteja). Itse kävin kahden vuoden etätyön jälkeen työpaikalla 6 päivää ja voin sanoa, että päivät olivat ihan tehottomia! Avotilassa ei pysty keskittymään, kahvitaukoihin menee aikaa, lounas vie paljon enemmän aikaa ja muutenkin yleiseen keskusteluun ja palavereihin livenä kuluu paljon enemmän aikaa (teams-palaverit tehokkaampia). Ja kaiken tämän päälle vielä illalla tuli kurkku kipeäksi, joten onnistuin saamaan vielä jonkun pöpönkin.

Yritä vain muuttaa omia vanhentuneita ajatuksia. Myös esimiehen pitää pystyä uudistumaan. Esimerkiksi oma ryhmäni ei edes nähnyt esimiestä kahteen vuoteen ja työt ovat sujuneet ongelmitta.

Tuosta on ihan tutkittua tietoa, korona ja etätöiden aikana sairaslomat väheni, koska vähemmän tartuntoja.

Ja monessa työpaikassa saa olla 5pv omalla ilmoituksella poissa työstä, täydellä palkalla ja silti poissaolot eivät ole lisääntyneet.

Yleensä sairaslomat ovat yleisiä, missä heikko johtaminen ja huono työilmapiiri, joka stressaa työntekijöitä, joka taas alentaa immuniteettia ja ihmiset altistuvat helpommin sairauksille.

Jo ap. aloitus kertoo huonosta työilmapiiristä ja johtamistaidoista, kun hän on "epävirallisesti kuullut".

Olisiko peiliin katsomisen paikka, ei ole tainnut oikein onnistua työntekijöiden rekrytointi ja ilmapiirin luominen, kun työntekijät ei halua olla töissä.

Vierailija
60/84 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alaiset eivät halua olla toimistolla, niin siellä on varmaan ikävä ilmapiiri. Pitäiskö esimiehen tehdä jotain asialle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi