Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!

Vierailija
16.09.2015 |

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk

Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi  sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?

Kommentit (748)

Vierailija
121/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 10:13"]

Kummallista, että nyt sitä keskimääräistä palkkaa laskettaessa kelpaavatkin myös ylitunneista maksetut palkat siihen laskelmaan. Jos opettaja kertoo palkkansa pudonneen, koska tunnit ovat vähentyneet hallituksen leikkausten takia, muistutetaan heti, että ylitunteja ei lasketa, älä ruikuta. No laskeekaa se keskipalkka sitten peruspalkan mukaan. 

[/quote]

Ainoastaan asiasta mitään ymmärtämättömät puhuvat peruspalkoista. Ansiotasotilastoissa pyöritellään aina vuosiansioita koska se on ainut tapa tehdä järkeviä vertailuja. Nämä klassiset hoitajan peruspalkka vs. paperimiehen sunnuntaiyön ylityötunti-vertailut eivät kuulu asialliseen keskusteluun.

[/quote]Sitähän minä juuri olen yrittänyt selittää. Oma nettopalkkani putoaa aikaisempaan verrattuna 3600 € vuodessa. Brutto tietenkin vielä paljon enemmän. En oikein ymmärrä, miksi en saisi olla tyytymätön tähän hallitukseen, vaan pitäisi kiitellä, koska leikkaukset eivät kuulemma koske meitä opettajia.

Vierailija
122/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:13"]

En edes muista, milloin viimeksi olen tullut koulusta kotiin niin, että olisin vain opettanut. Nykyisin toimenkuvani lähentelee yhdistettyä järjestysmiehen, poliisin, psykologin, psykiatrin, terveydenhoitajan, sairaanhoitajan, mielisairaanhoitajan, äidin, isän, mummin, kuraattorin ja psykoterapeutin pestiä. Kevyttä ja hyvin palkattua? No en sanois.

[/quote]

Saat olla onnellinen, että vaikka teet poliisin/psykologin/terveydenhoitajan tms työtä, niin tienaat silti paljon enemmän kuin he ja saat enemmän lomaa, kun nimikkeesi onkin opettaja. Onnitteluni!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Kadehdin muiden työssäkäyvien työpaikkaruokailuja. Saa valita useasta eri herkullisesta lounasvaihtoehdosta, saa lounasseteleitä jne. Itse opetan yläkoulun puolella ja tuon omat eväät kouluun aina. Koulumme ruoka, joka tulee kunnan keskuskeittiöstä, on niin paskaa, etten maksa siitä 4,58 euroa miinus verot. Lisäksi ruokalassa syö myös alakoulun oppilaita ja melu on hirvittävä. Samoin en halua ottaa samalta linjalta, mistä pikku tautikäpälät ovat ruokaa lääppineet.

Vierailija
124/748 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 21:37"]Jännä miten kaikki muka ovat intohimoa työhönsä pursuavia valio-opettajia. Eiköhän sielläkin moni viran saanut ole tasoa Kumman kaa-Anne. Taululle heitetään jotain ja lomat pidetään.
[/quote]

Ja lokaa sataa! Loma ei tainnutkaan olla se juttu, vaan opettajainho... Sen kyllä arvasinkin.

Vierailija
125/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:57"]Niin ja opettajat käyttävät häikäilemättä avustajia hyväkseen, avustajat laitetaan monistamaan, kokeita korjaamaan ym. vaikka heitä ei ole siihen palkattu. Tai sitten opet jättävät avustajan luokkaan ja lähtevät itse monistaan. Ja kyllä ne opettajat siellä opehuoneessa ehtii istuun ja juoruun, on nähty avustajan hommissa tämäkin. [/quote] Nyt kirjoitan jotain, mitä en ole koskaan aiemmin tehnyt. Eli avustajien ja oppilashuoltohenkilökunnan heikot kohdat opettajan silmissä: Avustajista moni pakoilee töitä, ovat aina sairaslomalla ja tulevat sellaisilla pohjatiedoilla, etteivät aina selviä edes viitos-kuutosluokan asioista. Tunnin alussa istuskelevat luokassa eikä niille sillä aikaa voi tietenkään antaa hommia, koska eivät saa auttaa opettajaa. Osasta ei ole mitään hyötyä erityisoppilaiden kanssa, koska ajautuvat aina selkä seinää vasten -tilanteisiin oppilaiden kanssa ja ope joutuukin selvittämään näiden kahden välejä. Psykologit eivät enää tee tutkimuksia. En siis voi tietää, mikä oppilaan oppimista estää. Luokissa heitä ei näy. Tulevat mukaan palavereihin, jossa käytännön neuvot opettajalle on tyyliä "anna oppilaalle tarra, kun on mennyt hyvin". Ihanko tosi, en olis itse keksinyt! Nämä kaikki pitävät oikeasti paikkaansa osan/kautta monen kohdalla, mutta niin kuin kaikissa ammateissa, niin heissäkin on huonoja ja hyviä työntekijöitä. Siksi en ymmärrä esimerkkien kertomista jonkun ammattiryhmän mätämunista, koska niitä on kaikissa ammateissa. Huonon työntekijän mukaan ei esim. palkkoja voi määrätä eikä ammattikuntaa leimata. On myös hyviä psykologeja, mutta vaikka päivät pääksytysten olen koululla, en ihan tarkkaan tiedä, mitä he tekevät (tämä kommenttina sille, jonka mielestä voi tietää, mitä joku toinen tekee). Avustajissa on myös helmiä, mutta minun silmiini on sattunut paljon näitä elämänkoululaisia, joista on joskus jopa haittaa ja jotka istuvat itse kuin tatit sohvalla kaikki välkät, vaikka heillä olisi ihan oikeasti työaika. En kuitenkaan halua avustajien palkkaa määritellä näiden mukaan. Anteeksi vuodatus!

[/quote]

Kuule, psykologilla voi olla 4 eri koulua ja 1200 oppilasta vastuullaan eli ei hän välttämättä ehdi juuri sinun luokassasi päivystää. Psykologit pitävät myös opettajien kanssa yhteisiä tunteja, tekevät myös tutkimuksia, tapaavat oppilaita kahden kesken jne. Mutta jos on neljä koulua, niin se tekee 1-2 päivää viikossa sinun koulullasi. Ja tuolla tahdilla psykologi ei ehdi itse tarjota itseään luokkaan, opettajan pitää se tarve hänelle ilmaista, samoin se tarve, että joku oppilas tarvitsee apua. Sinulla ilmeisesti helpot luokat olleet, kun et tätä tiedä! Etkö istu edes ohr:ssä, jotta tietäisit vähän enemmän.

Avustajista sen verran, että monet ovat aivan tympääntyneitä siihen, että opettajat pomottavat heitä, antavat vaan paskaduunia, kuten monistamista. Tietysti, jos avustajat koetaan noin huonoina, niin onko heissä mitään järkeä, eihän ennenkään heitä ollut. Avustajat joutuvat olemaan kesän palkattomalla, ja muutenkin pieni palkka.

Vierailija
126/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:43"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:13"]

En edes muista, milloin viimeksi olen tullut koulusta kotiin niin, että olisin vain opettanut. Nykyisin toimenkuvani lähentelee yhdistettyä järjestysmiehen, poliisin, psykologin, psykiatrin, terveydenhoitajan, sairaanhoitajan, mielisairaanhoitajan, äidin, isän, mummin, kuraattorin ja psykoterapeutin pestiä. Kevyttä ja hyvin palkattua? No en sanois.

[/quote]

Saat olla onnellinen, että vaikka teet poliisin/psykologin/terveydenhoitajan tms työtä, niin tienaat silti paljon enemmän kuin he ja saat enemmän lomaa, kun nimikkeesi onkin opettaja. Onnitteluni!
[/quote]

Hei, sä keksit taas uuden näkökulman! Ja mä jo pelkäsin, että sulta loppuu jutut :)

Vierailija
127/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:50"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 11:57"]Niin ja opettajat käyttävät häikäilemättä avustajia hyväkseen, avustajat laitetaan monistamaan, kokeita korjaamaan ym. vaikka heitä ei ole siihen palkattu. Tai sitten opet jättävät avustajan luokkaan ja lähtevät itse monistaan. Ja kyllä ne opettajat siellä opehuoneessa ehtii istuun ja juoruun, on nähty avustajan hommissa tämäkin. [/quote] Nyt kirjoitan jotain, mitä en ole koskaan aiemmin tehnyt. Eli avustajien ja oppilashuoltohenkilökunnan heikot kohdat opettajan silmissä: Avustajista moni pakoilee töitä, ovat aina sairaslomalla ja tulevat sellaisilla pohjatiedoilla, etteivät aina selviä edes viitos-kuutosluokan asioista. Tunnin alussa istuskelevat luokassa eikä niille sillä aikaa voi tietenkään antaa hommia, koska eivät saa auttaa opettajaa. Osasta ei ole mitään hyötyä erityisoppilaiden kanssa, koska ajautuvat aina selkä seinää vasten -tilanteisiin oppilaiden kanssa ja ope joutuukin selvittämään näiden kahden välejä. Psykologit eivät enää tee tutkimuksia. En siis voi tietää, mikä oppilaan oppimista estää. Luokissa heitä ei näy. Tulevat mukaan palavereihin, jossa käytännön neuvot opettajalle on tyyliä "anna oppilaalle tarra, kun on mennyt hyvin". Ihanko tosi, en olis itse keksinyt! Nämä kaikki pitävät oikeasti paikkaansa osan/kautta monen kohdalla, mutta niin kuin kaikissa ammateissa, niin heissäkin on huonoja ja hyviä työntekijöitä. Siksi en ymmärrä esimerkkien kertomista jonkun ammattiryhmän mätämunista, koska niitä on kaikissa ammateissa. Huonon työntekijän mukaan ei esim. palkkoja voi määrätä eikä ammattikuntaa leimata. On myös hyviä psykologeja, mutta vaikka päivät pääksytysten olen koululla, en ihan tarkkaan tiedä, mitä he tekevät (tämä kommenttina sille, jonka mielestä voi tietää, mitä joku toinen tekee). Avustajissa on myös helmiä, mutta minun silmiini on sattunut paljon näitä elämänkoululaisia, joista on joskus jopa haittaa ja jotka istuvat itse kuin tatit sohvalla kaikki välkät, vaikka heillä olisi ihan oikeasti työaika. En kuitenkaan halua avustajien palkkaa määritellä näiden mukaan. Anteeksi vuodatus!

[/quote]

Kuule, psykologilla voi olla 4 eri koulua ja 1200 oppilasta vastuullaan eli ei hän välttämättä ehdi juuri sinun luokassasi päivystää. Psykologit pitävät myös opettajien kanssa yhteisiä tunteja, tekevät myös tutkimuksia, tapaavat oppilaita kahden kesken jne. Mutta jos on neljä koulua, niin se tekee 1-2 päivää viikossa sinun koulullasi. Ja tuolla tahdilla psykologi ei ehdi itse tarjota itseään luokkaan, opettajan pitää se tarve hänelle ilmaista, samoin se tarve, että joku oppilas tarvitsee apua. Sinulla ilmeisesti helpot luokat olleet, kun et tätä tiedä! Etkö istu edes ohr:ssä, jotta tietäisit vähän enemmän.

Avustajista sen verran, että monet ovat aivan tympääntyneitä siihen, että opettajat pomottavat heitä, antavat vaan paskaduunia, kuten monistamista. Tietysti, jos avustajat koetaan noin huonoina, niin onko heissä mitään järkeä, eihän ennenkään heitä ollut. Avustajat joutuvat olemaan kesän palkattomalla, ja muutenkin pieni palkka.
[/quote]

Sulla on psykologiksi hirveän huono luetunymmärtämisen taito, ja jos olet lukenut tämän ketjun, tiedät, mistä kommenttini kumpuaa.

Vierailija
128/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat inttävät, että eivät voi mennä päiväkotiin töihin, kun heillä ei siihen koulutusta. Paljon mielummin näkisin päiväkodeissa opettajia, joilla sentään jotain käsitystä lapsista ja nuorista ja jonkinlainen pedagoginen osaaminen kuin näitä työttömiä pakkotyöllistettyjä velttoja tyyppejä. Pätevää henkilökuntaa on tosi vaikea saada päiväkoteihin ja ne on täynnä näitä tympiintyneitä pakkotyöllistettyjä tai muuta "pera" tyylistä materiaalia. Eli innolla otan opettajat sinne. ja opettajat on kyllä aika suvaitsematonta porukkaa, kun heidän hienoudelleen ei sovi pyllyjen pyyhkiminen tms työt. Voi hyvänen aika sentään, mitä toisten työn aliarvioimista!

Vierailija
129/748 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 20:46"]Miksi opettajan pitää suunnitella lukuvuotta, jos on tehnyt samaa hommaa vaikka 10 v? (Ja varmaan moni ei kyllä suunnittelekaan.) [/quote]. Jos yhtään lohduttaa, niin opettajalle ei makseta suunnittelusta mitään :)

[/quote] Ai eikö ne kesälomat olekaan palkallisia? :)
[/quote]

Olen sanaton! Luitko yhtään viestiä? Ja vastaus on ei, opettajan kesäkeskeytys ei ole palkallinen. Opettajalle maksetaan peruspalkka minimituntimäärän mukaan ja ekstraa ylitunneista. Työkuukausien palkka jaetaan 12 kuukaudelle. Suunnittelusta ja arvioinnista ei makseta erikseen mitään eikä niitä ole sidottu aikaan eikä paikkaan.

Vierailija
130/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:00"]

Minua on aina ihmetyttänyt se, että jos opettajien 9 kk:n palkka jaetaan 12 kuukaudelle, niin miksi useat sijaisopettajat eivät sitten saa palkkaa kesältä? Saavatko he sen kokonaispalkan 9 kk:n aikana, vai miten?

Maksetaanko heille kenties paljon pienempää palkkaa kuin vakiopelle? Miten voi olla jossain työehtosopimuksessa, että palkka jaetaan koko vuodelle, mutta sitä ei kuitenkaan tarvitse noudattaa halutessaan? Maksetaan palkkaa 9 kuukaudelta, mutta jakaja on 12?

Toinen ihmetyksen aihe on, että vakiopettaja voi palata vanhempainvapaaltaan 'töihin' kesäksi, jotta saa palkan kesältä, jolta ei kuitenkaan opettajien mukaan saa palkkaa, vaan silloin maksetaan vain osa 9 kk:n aikana tienatusta palkasta?

Rautalankaako tarvitsen?

[/quote]

Rautalankaa. Tai jos aloittaisit vaikka sillä, että lukisit tämän ketjun viestejä. Asiaa on käsitelty sivukaupalla. 

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Olisin vain toivonut pientä infoa, ilman kataluutta. En jaksa ihan kaikkia viestejä kahlata läpi.

[/quote]

sinä et jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi, mutta jonkun toisen pitäisi selittää uudestaan sama asia, joka on tässä ketjussa on selitetty. Jestas - hypytätkö useinkin ihmisiä, koska sinä et nyt jaksa?

Vierailija
131/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää olekaan niin kivaa koulupsykologista kun joku esittää hänen ammatistaan sattumanvaraisia heittoja. Tässä ketjussa on opettajista puhunut jo psykologi, kuraattori ja avustaja. Ja just tollasta, että opet ei tee mitään. Ei ole kivaa, kun joku leimaa kaikki ammattikunnasta tietynlaisiksi, eihän :)

Vierailija
132/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:55"]

Opettajat inttävät, että eivät voi mennä päiväkotiin töihin, kun heillä ei siihen koulutusta. Paljon mielummin näkisin päiväkodeissa opettajia, joilla sentään jotain käsitystä lapsista ja nuorista ja jonkinlainen pedagoginen osaaminen kuin näitä työttömiä pakkotyöllistettyjä velttoja tyyppejä. Pätevää henkilökuntaa on tosi vaikea saada päiväkoteihin ja ne on täynnä näitä tympiintyneitä pakkotyöllistettyjä tai muuta "pera" tyylistä materiaalia. Eli innolla otan opettajat sinne. ja opettajat on kyllä aika suvaitsematonta porukkaa, kun heidän hienoudelleen ei sovi pyllyjen pyyhkiminen tms työt. Voi hyvänen aika sentään, mitä toisten työn aliarvioimista!

[/quote]

no ihan suoraan en todellakaan ole kouluttautunut maisteriksi, jotta pääsisin pesemään vieraiden lasten takapuolia. Ihan kaikella kunnioituksessa ko. hommaa kohtaan.

Vierailija
133/748 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 13:12"]

Jos otetaan esimerkiksi opettaja, joka tienaa kuussa 3500. Opettajathan aina sanovat, että vuosipalkka pitääkin jakaa 9:llä, jotta saadaan oikea kuukausipalkka, koska kesä palkatonta aikaa. Jos tuon 3500 kertoo 12 ja jakaa 9, niin kuukauispalkaksi tulee hurjat 4600 euroa!! Aika hurja palkka, turha rutista mitään. Itse olen valtiolla johtotehtävissä ja kuukausipalkkani on  4200 euroa ja voisin sanoa, että pikkasen vaativampaa työtä kuin opettajan työ!!

[/quote]

Voi pyhä yksinkertaisuus! Missä opet on nyt valittanut palkasta. Ketjussa ehdotettiin opettajille töitä kesäksi. Sitten opet kertoivat, että työssäolokuukausista osa maksetaan kesällä. Joku kertoi virheellistä tietoa palkasta, ja opettajat korjasivat. Nyt käänsit asian niin, että opettajat valittavat palkasta! Älykästä?

Sitä paitsi edelleen, keskipalkka ei ole luokanopettajalla 3500 euroa ja työssäolokuukausia on 10.

Vierailija
134/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:02"]

Ei enää olekaan niin kivaa koulupsykologista kun joku esittää hänen ammatistaan sattumanvaraisia heittoja. Tässä ketjussa on opettajista puhunut jo psykologi, kuraattori ja avustaja. Ja just tollasta, että opet ei tee mitään. Ei ole kivaa, kun joku leimaa kaikki ammattikunnasta tietynlaisiksi, eihän :)

[/quote]

Ei kait ne ole väittänyt, että opet ei tee mitään. Lähinnä ihmetelleet, että miksi heillä on huonommat edut, palkat ja työajat ja miksi opettajat ei suostu jäämään palavereihin, jos tulee hyppäreitä tai käskyttää avustajia töillä, jotka ei avustajille kuulu. Luepa uudestaan.

Vierailija
135/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:04"]

[/quote]

no ihan suoraan en todellakaan ole kouluttautunut maisteriksi, jotta pääsisin pesemään vieraiden lasten takapuolia. Ihan kaikella kunnioituksessa ko. hommaa kohtaan.

[/quote]

No, eiköhän ne pyllyt voi joku muukin pyyhkiä, jos sitten suvaitset menemään, vaikka jotain opetustuokioita voisit pitää. Opettajana olet tottunut muokkaamaan opetusta erilaisille oppijoille, niin varmasti myös pienille.

Vierailija
136/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:02"]Ei enää olekaan niin kivaa koulupsykologista kun joku esittää hänen ammatistaan sattumanvaraisia heittoja. Tässä ketjussa on opettajista puhunut jo psykologi, kuraattori ja avustaja. Ja just tollasta, että opet ei tee mitään. Ei ole kivaa, kun joku leimaa kaikki ammattikunnasta tietynlaisiksi, eihän :)
[/quote]

Ja vielä käännän veistä haavasta, että viimeaikaiset kokemukset kahdesta eri psykologista on, etteivät oikeasti ole pärjänneet vaikeiden oppilaiden kanssa. Viimeksikin psykologi ei saanut pidettyä Maltti-ryhmää kahdelle neljäsluokkalaiselle, jotka olivat ihan yleisopetuksen luokissa. Oppilaat karkailivat ym. ja ryhmä peruttiin. Ja silti en leimaa psykologeja huonoiksi... Leimaaminen taitaa olla joidenkin muiden juttu!

Vierailija
137/748 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 13:12"]

Jos otetaan esimerkiksi opettaja, joka tienaa kuussa 3500. Opettajathan aina sanovat, että vuosipalkka pitääkin jakaa 9:llä, jotta saadaan oikea kuukausipalkka, koska kesä palkatonta aikaa. Jos tuon 3500 kertoo 12 ja jakaa 9, niin kuukauispalkaksi tulee hurjat 4600 euroa!! Aika hurja palkka, turha rutista mitään. Itse olen valtiolla johtotehtävissä ja kuukausipalkkani on  4200 euroa ja voisin sanoa, että pikkasen vaativampaa työtä kuin opettajan työ!!

[/quote]

Mä en ainakaan voi tietää, onko sinun työsi vaativampaa kuin opettajan työ, koska en ole tehnyt sinun työtäsi. Kuinka kauan olet toiminut opettajana?

Vierailija
138/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitä käsitystä esimerkiksi fysiikkaa pääaineenaan opiskelleella aineenopettajalla on varhaiskasvatuksesta esim. 0-3-vuotiaiden ryhmässä? "Katsos Veeti, kuinka tämä pallo putoaa. Se johtuu painovoimasta. Toista perässä: p-a-i-n-o-v-o-i-m-a"?

Vierailija
139/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 20:02"]

[/quote]

Ei kait ne ole väittänyt, että opet ei tee mitään. Lähinnä ihmetelleet, että miksi heillä on huonommat edut, palkat ja työajat ja miksi opettajat ei suostu jäämään palavereihin, jos tulee hyppäreitä tai käskyttää avustajia töillä, jotka ei avustajille kuulu. Luepa uudestaan.
[/quote]

Noi on kaikki yleistyksiä...

Vierailija
140/748 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 19:50"]

[/quote]

Onhan se niin väärin, että avustajalle osoitetaan avustavia tehtäviä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän