Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk
Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?
Kommentit (748)
Koulupsykologi/kuraattori vaihtoi puheenaihetta?
Itse en kyllä osaisi ajatella opetajia johonkin tahdonvastaiseen työhän päiväkoteihin ja pitäköön lomansa.
Fiksuilta ja koulutetuilta opettajilta ei vaan kukaan tunnu saavan vastausta tähän yhteen kysymykseen:
Jos ja kun palkka on ansaittu yhdeksän kuukauden opetustyöllä ja kesäloma on oikeasti palkatonta kesäkeskeytystä, miten on perusteltua tai edes mahdollista, että äitiyslomalla oleva opettaja voi palata kesäksi töihin täydellä palkalla, vaikke ole tehnyt tuntiakaan opetustyötä koko vuoden aikana ja jatkaa sitten taas koulupäivänä numero yksi syksyllä äitiyslomaa tai hoitovapaata?
Tätä on kysytty tuolla Kauppalehdenkin kommenteissa, mutta kukaan ei vastaa, kymmenen opetajaa puhuu palkattomasta kesäkeskeytyksestä, joka on ansaittu lukuvuoden aikana.
Kiitos jos perustelette tuon äitiyslomalta palkalliselle kesälomalle paluun, jos se kaikille muille opettajille kerran on palkaton keskeytys.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 17:38"]Itse en kyllä osaisi ajatella opetajia johonkin tahdonvastaiseen työhän päiväkoteihin ja pitäköön lomansa.
Fiksuilta ja koulutetuilta opettajilta ei vaan kukaan tunnu saavan vastausta tähän yhteen kysymykseen:
Jos ja kun palkka on ansaittu yhdeksän kuukauden opetustyöllä ja kesäloma on oikeasti palkatonta kesäkeskeytystä, miten on perusteltua tai edes mahdollista, että äitiyslomalla oleva opettaja voi palata kesäksi töihin täydellä palkalla, vaikke ole tehnyt tuntiakaan opetustyötä koko vuoden aikana ja jatkaa sitten taas koulupäivänä numero yksi syksyllä äitiyslomaa tai hoitovapaata?
Tätä on kysytty tuolla Kauppalehdenkin kommenteissa, mutta kukaan ei vastaa, kymmenen opetajaa puhuu palkattomasta kesäkeskeytyksestä, joka on ansaittu lukuvuoden aikana.
Kiitos jos perustelette tuon äitiyslomalta palkalliselle kesälomalle paluun, jos se kaikille muille opettajille kerran on palkaton keskeytys.
[/quote]
Ei sitä voi kunnolla perustella, koska se on selkeä epäkohta. Pitäisi korjata. Ok, olen kuullut luottamusmiehen selityksen asiaan joskus, mutta se oli aika mutkikas. Ei kuitenkaan poista sitä, että opettajan palkka tosiaan koostuu vain ja ainoastaan niistä työkuukausista.
T. Virassa oleva
Olisikohan se niin, että jos opettaja on äitiyslomalla niin hän on ikäänkuin palveluksessa vaikkei koulussa. Eihän hän työttömänä ole. Työsuhde kuitenkin on. Jos hän kuitenkin on palkkalistoilla, se ehkä lasketaan työnteoksi. Äitiyslomittaja vaan toimii varsinaisen open sijaisena. Olisiko näin? Olen itsekin ope, mutta mies, joten tämä ei koske minua ja on vain pohdintaa.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:10"]
Oletko hieman yksinkertainen?
Kuitenkin mekin teemme tässä YT-kierteessä, jatkuvassa epävarmuudessa ihan niska limassa hommia ja siihen nähden opettajien vinkuminen kamalasta työstä ilman lomaa paskalla palkalla tuntuu ihan kohtuuttomalta! Ihan oikeasti! Menkää nyt edes pikkuisen itseenne.
[/quote]
Oletko itse yksinkerainen?
Näytä minulle se kohta, jossa opettajat vinkuvat palkastaan, työstään tai lomistaan?
Minä olen nähnyt vain tolkuttomia väitteitä opettajien luulotelluista eduista, joita he ovat yrittäneet oikoa. Totuuden kertominen on siis kohtuutonta vinkumista? Tämä selvä, ei muuta kommentoitavaa sinulle sitten.
[/quote]
Häh? Luitko sä tätä ketjua ollenkaan?
Aika hemmetin monessa viestissä kerrotaan, kuinka palkka on todella huono verrattuna muihin akateemisesti koulutettuihin ("mulle jää käteen 2100 €/kk) ja kerrotaan, kuinka paljon opettajat tekevätkään palkatonta ylityötä vuorokaudet suunnilleen läpeensä. Jos joku opettaja kertoo, ettei joudu tekemään kauheasti töitä, hän valehtelee ja on provo. Loma ei opettajien mielestä ole palkallista, vaan palkka on ansaittu lukukauden aikana. Mutta jos joku sanoo, että laskennallisesti 9 kk palkaksi opettajan palkka on aivan jumalattoman korkea, vingutaan, etei todellakaan ole, minäkin sain valmistuessani kymmenen vuotta sitten 2500 brutto.
Kysellään yksityisen puolen "korvauksia" ja "lisiä", ymmärtämättä, ettei sellaisia ole olemassakaan todella monessa työssä.
Tämä on minusta opettajilta todella kapeakatseista ajattelua: "minun työ, minun loma, minun työ on ainoastaan tärkeää ja rankkaa". Tämä on opettajien erikoispiirre kaikkiin muihin verrattuna. Siis tämä itsensä kaikkien muiden yläpuolelle nostaminen. On wilma ja on hullut vanhemmat ja kokeet.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 22:07"]
Miesopettaja yläkoulusta tässä. Työni on helppoa. Ei häiriöitä oppitunneilla, ei kotitöitä. Tunneilla asiallinen, rento ilmapiiri, en joudu suuttumaan, korottamaan ääntäni. En stressaa töistä. Kokeet luen töissä eli luokassa sitä mukaa kun oppilaat saavat ne valmiiksi. Viimeistään vartti viimeisen palauttamisesta ne on luettu. Muut työt luen välituntisin ja oppilaiden tehdessä itsenäisiä töitä.
Lähes 20 v kokemuksella valmistelua ei juuri ole. Seuraan alani kehitystä koska se kiinnostaa minua ja tuon niitä tunneille, jos sopivat aiheisiin. En ikinä käytä, enkä ole käyttänyt, kustantajien valmiita materiaaleja tai kokeita. Oppitunnit olen suunnitellut opsin mukaan ja ne soveltuvat eri kustantajien kirjasarjoihin. Muutan niit tarpeen mukaan ja teen sen esim. vapaatuntisin. Materiaalia etsin oppitunnin aikana, kun mieleen tulee, netistä. Lisäksi päiväkirjassa ylhäällä edellisen vuoden nettimateriaalia muistin virkistykseksi. Paljon asioita ehtii tehdä samanaikaisesti.
Aina olen ollut luokanvalvoja, vain kerran ongelmia yhden huoltajan kanssa. Annan oman numeroni, ei lähes koskaan soittoja, tekstiviestejä, nykyään harvemmin. Wilmalla huoltajat ottavat yhteyttä, vastaan heti kun viestit huomaan, yleensä oppituntien aikana.
En jää koululle tuntien jälkeen. Jos huoltajat haluavat tapaamisen, se sovitaan koulupäivän ajaksi tai sitten hoidetaan puhelimitse koulun aikana. Tapaan huoltajia tuskin koskaan. Ei ole tarvetta. Kesälomalle lähden viimeistään 45 min oppilaiden lähdettyä opettajien tilaisuuden jälkeen. Luokkani siivoan viimeisellä viikolla. Lomilla en käy koulussa, elokuussa tulen opettajien suunnittelupäivänä, se riittää. Koulutuksissa käyn vain, jos ne ovat lukuvuoden aikana, en koskaan lomilla. En tiedä, käyvätkö muut kouluni opettajat lomilla koulussa, ehkä. Mitä he siellä sillon tekevät, en osaa arvata.
Silti olen kuullut olevani pidetty opettaja, vaikken päästä oppilaitani helpolla. Vaadin paljon, mutta olen empaattinen ja ymmärtäväinen. Ylitunteja on aina ollut paljon, vaikka paljon vähemälläkin tuntimäärällä pärjäisi. Taidan olla tätä lukevien muiden opettajien mielestä huono ja laiska opettaja, mutten koe näin, koska saan palkan pidetyistä tunneista. En silti ymmärrä ja minun on vaikea uskoa, että opettaja puuhaisi illat ja osan kesälomaa töiden parissa, jos on ollut jo muutaman vuoden opettajana.
[/quote]
No ainakaan äidinkieltä et opeta, siitä lyön pääni pantiksi. Etkä mitään reaaliainetta, jossa tuotetaan esseevastauksia.
Kokeiden korjaaminen, tuntien suunnittelu, materiaalin selaaminen netistä, Wilman päivitys ja huoltajatapaamiset oppituntien aikana... Ööö, milloin ehdit havaita ne oppilaasi? Opettaa ja neuvoa heitä, myös niitä hitaampia ja vähän eri tavalla oppivia? Muistatko edes heidän nimiään?
[/quote]
huoltajia voi tavata välituntisin, Wilmaan vastata oppilaiden kirjoittaessa vihkoon, niihin menee ehkä minuutti, kum vastaa, tunnen oppilaani ja ehdin hyvin havaita heidän työtahtinsa ja tekemisensä
[/quote]
no välitunti ei kyllä riitä huoltajatapaamiseen, toisekseen harva huoltaja pääsee kesken työpäivän koululle.
Jokainen opettaja toimii varmasti omalla tavallaan, omilla tunneillani on itsenäistä työskentelyä hyvin vähän ja silloin kun on, kiertelen katsomassa miten sujuu, näin oppilaankin on helpompi kysellä neuvoa kuin silloin jos ope istuu koneellaan. Kuten sanottu, meitä on moneksi.
[/quote]
Lapseni (3 kpl) ovat yläkoulussa. Vanhempainvarteiksi ei ikinä tähän mennessä ole tarjottu sellaista aikaa, joka olisi työaikani ulkopuolella, viimeinen aika on poikkeuksetta ollut viimeistään 15.45 ja nämä ovat sellaisia aikoja, että niitä on tarjolla muutama, ne menevät ensimmäisenä. Pääsääntöisin vanhempien varttiajat alkavat heti, kun lukujärjestyksen mukainen opetus on ohi, esim. klo 13.15 jos koulu loppuu klo 13. Ota tai jätä.
Eri opettajia, ihania ja taitavia sellaisia, mutta työajoistaan he eivät ole todellakaan vanhempien varttien vuoksi tinkineet. Kaksi eri koulua mahtuu näihin kokemuksiin.
Erikseen sovittavat palaverit ovat varmaan erikseen sitten, niitä ei onneksi ole tarvittu.
Onneksi on liukuva työaika.
[/quote]
no tottakai opettaja ensin ehdottaa sellaisia aikoja, jotka sopivat hänen työjärjestykseensä ja aikatauluunsa. Kysymällä saa muitakin aikoja, oletko koskaan kokeillut?
[/quote]
Olen. Aika siirtyy viikkoja, sinne kun opettajalla on se vapaa kolmen päivä. Ja se on ihan ok, ei ole ollut isompia ongelmia ja minulla tosiaan on liukuva työaika. Siellä me vanhemmat jonotetaan klo 14 oven takana audienssia :)
Mutta tämä oli enemmän vastaus siihen, että vanhempien kanssa palaverit pidettäisiin muka suurimmaksi osaksi vanhempien työajan ulkopuolella. Suurimmaksi osaksi vanhemmat järjestelevät työaikaansa, ei opettaja. Poikkeuksia varmasti on.
Meille esim. ekalla luokalla kerottiin, että opettaja ei aloita päiväänsä ennen klo yhdeksää, koska asuu kaukana. Aivan pommina tuli ns. pehmeä lasku, jolloin ekaluokkalaisilla koulu alkoi kahdesti viikossa klo 11 ja piti osata mennä suoraan ruokailuun. Tämä siis siksi, ettei päivä voinut alkaa klo 8, jolloin toisella ryhmällä koulu olisi alkanut hieman inhimillisemmin klo 10.
No, me vanhemmat tietty järkkäiltiin etätöitä ja naurettiin, kun yksi isä oli katkaissut koipensa ja oli kotona. Siellä oli ekaluokkalaisten keräilyerä ekat viikot noina aamuina ja kipsijalka lähetti lapset kouluun oikeaan aikaan.
Toisen ekaluokkalaisen opettaja lomaili ensimmäisen viikon purjehtien ja tärinässä koulun aloittavia opasti ensimmäisen viikon sijainen.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 19:31"]
Hyödyllisempää se on tehdä jotain kuin istua piirtämässä koepaperiin, jota en salli lainkaan.
[/quote]
Ahhahah, äikänope!
Pssst, hei, älkää muut kertoko tuolle trollille, mikä tuossa on vikana. On tämä kyllä hulvattoman hauskaa. :D
[/quote]
Hauska minustakin :-D Ei tuossa paljoa korjattavia papereita jää.
[/quote]
Tsihihi. :) Ilmankos käy niin nopsaan se korjaaminen. ;)
[/quote]
Mietin ihan samaa, että tosi paljon nopeuttaisi töitäni tämä systeemi. Miksi en ole huomannut ottaa käyttöön.
t. iltaväsynä hihittävä lukion kieltenmaikka
[/quote]
kaikki yhdessä yhtä vastaan? ei se mitään, jokainen tavallaan
[/quote]
Monilla "rennoilla, hauskoilla ja huumorintajuisilla" tyypeillä huumorintaju tuntuu loppuvan siinä kohtaa, kun pitäisi osata nauraa itselleenka omille mokilleen. Kumma, jos et ole tuota yläkoulussa vielä oppinut, se on aika tärkeä taito teinien kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:08"]Opettajat: valitatte siitä, kun ette saa valita loma-ajankohtaanne. Kysynkin teiltä, että milloin haluaisitte kesälomanne sitten pitää jos ei kesä-elokuussa?
[/quote]
Ei valiteta, vaan usein keskustelussa, kun meidän lomiamme parjataan, niin tuodaan esille se näkökulma, että loma-aika on lyöty lukkoon. Ei se tarkoita, että meitä harmittaisi olla kesä-heinäkuu lomalla.