Kauppalehti: Opet kesäksi töihin!
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/onko-opettajien-10-viikon-loma-nykyaikaa/QN4NXDuk
Erinomainen kirjoitus "onko opettajien 10 viikon loma nykyaikaa"! Kolumnisti ehdottaa, että opettajien ammattitaitoa voisi hyödyntää kesäisin esimerkiksi päiväkodeissa. Näin päiväkoteja ei tarvitsisi laittaa kesäsulkuun ja vanhempien olisi helpompi sumplia lasten kesähoito. Vertailukohtana ovat muut pienipalkkaiset (yes I know, open palkka ei riitä mihinkään ;) naisvaltaiset, alat, esimerkiksi sairaanhoitajat. Näillä aloilla vuosiloma laskee 38 vuorokaudesta 30:neen. Miksi opettajat olisivat poikkeus?
Kommentit (748)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:58"]Hyvä idea. Opettajille 30 pv loma, töihin muuksi ajaksi päiväkoteihin. Samalla eduskunnalle myös 30 pv vuosiloma, muut ajat vaikka työkkäreihin töihin hoitamaan pomohommia (työllisyystukea saavien työvelvoite). Ihan jees, oikeudenmukaista! Opettajilla on muutenkin tosi lyhyt työaika, n. 20 tuntia viikossa ja palkka 3000-3500 euroa/kuussa (?)
[/quote]
Sä et ainakaan ole lukenut yhtäkään viestiä tästä ketjusta. :D
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:58"]Hyvä idea. Opettajille 30 pv loma, töihin muuksi ajaksi päiväkoteihin. Samalla eduskunnalle myös 30 pv vuosiloma, muut ajat vaikka työkkäreihin töihin hoitamaan pomohommia (työllisyystukea saavien työvelvoite). Ihan jees, oikeudenmukaista! Opettajilla on muutenkin tosi lyhyt työaika, n. 20 tuntia viikossa ja palkka 3000-3500 euroa/kuussa (?)
[/quote]
Jos luet ketjua alusta, löydät vastauksen näihin. Vai oletko jo lukenut, muttet ymmärtänyt?
Opetusvelvollisuuteni on 24 tuntia, sitten muutama tunti palavereja, tuntien suunnittelut (vievät todella paljon aikaa, koska kutakin oppilasta täytyy miettiä esimerkiksi materiaalien ja toteuttamisen kannalta), yhteydenpitovanhempiin, kokeiden suunnittelut ja korjaukset jne. Yleensä tunnista muutamaan menee koulupäivän jälkeen seuraavan päivän valmisteluun (kuvataiteen tarvikkeet (kynät, paperit jne) valmiiksi, ohjeiden kirjoittaminen, kankaiden ym leikkaaminen käsityötä varten, kopiointi- ja monistaminen jne jne jne.
Ja palkkani on tällä hetkellä 2580€. Minulla ei tosin ole sitä 10 tai 20 vuotta kokemusta vielä. Ja kun olen määräaikainen, olen myös kesällä joko työtön tai töissä lähimarketissa riippuen heidän tarpeestaan.
Mulle tuli fiilis, että toi kuraattori tai psykologi vaan haluaa keskustelun menevän toiseen aiheeseen kuin heihin ja heidän lapselliseen käytökseensä.
Ottavatko monet muutkin työntekijät kuin opettajat palkatonta lomaa kun lähtevät reissulle? Aika monet kollegat tekevät näin, minäkin olen joskus. Harrastavatko muut tätä vai onko lomamatka aina lomapäivien ja pekkasten käyttöä?
On kyllä käsittämättömiä nämä summat ja harhaluulot, joita opettajien palkkaan ja työhön liittyy.
En opiskellessani tajunnut ollenkaan, miten vihattuun sylkykuppiammattin olin innosta ja kutsumuksesta pinkeänä kouluttautumassa. Ja ei, en tarkoita vihaajilla noita murrosikäisiä, joiden kanssa teen töitä, vaan heidän umpikateellisia, katkeria, aggressiivisia ja kaikista faktoista autuaan tietämättömiä (ja niistä piittaattomia) vanhempiaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:13"]
Ottavatko monet muutkin työntekijät kuin opettajat palkatonta lomaa kun lähtevät reissulle? Aika monet kollegat tekevät näin, minäkin olen joskus. Harrastavatko muut tätä vai onko lomamatka aina lomapäivien ja pekkasten käyttöä?
[/quote] Ei meillä ainakaan palkatonta saa pitää. Lomapäivät kyllä, mutta sitten niiden ulkopuolella on määräys olla töissä. Ei mulla kyllä olisi varaakaan palkattomaan, kun en tienaa täydellä työajallakaan lähellekään opettajien liksoja, vaikka kuulin heidän saavan palkkansa vain 9 kuukaidelta. Aika kova liksa siihen nähden, mutta kai he ovat sen ansainneet.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 19:04"]
Opetusvelvollisuuteni on 24 tuntia, sitten muutama tunti palavereja, tuntien suunnittelut (vievät todella paljon aikaa, koska kutakin oppilasta täytyy miettiä esimerkiksi materiaalien ja toteuttamisen kannalta), yhteydenpitovanhempiin, kokeiden suunnittelut ja korjaukset jne. Yleensä tunnista muutamaan menee koulupäivän jälkeen seuraavan päivän valmisteluun (kuvataiteen tarvikkeet (kynät, paperit jne) valmiiksi, ohjeiden kirjoittaminen, kankaiden ym leikkaaminen käsityötä varten, kopiointi- ja monistaminen jne jne jne.
Ja palkkani on tällä hetkellä 2580€. Minulla ei tosin ole sitä 10 tai 20 vuotta kokemusta vielä. Ja kun olen määräaikainen, olen myös kesällä joko työtön tai töissä lähimarketissa riippuen heidän tarpeestaan.
[/quote]
Oletko alakoulussa? Ei millään ehdi tai jaksa tehdä jokaiselle oppilaalle omia tehtäväpaketteja. Jos niin toimii yläkoulussa, keväällä on tehnyt satoja monisteita. Vinkkinä: tee enintään pari monistetta, joissa on eritasoisia tehtäviä jokaiselle. Osa tekee perustehtävät, osa kaikki. Pysyy luokka ja aihe hanskassa. Vanhat kokeet kannattaa säästää ja pitää kahdet kopiot, toiset tyhjinä, toiset vastausten kanssa ja pienin kommentein, oliko koe helppo vai vaikea ja sitten kun taas on saman kokeen aika, pitää saman tai leikkaa ja liimaa yhdistellen useasta. Kun oppilaasti piirtävät tms., anna heille aikaa toimia itsenäisesti ja valmistele samalla, luokka valvoen, seuraavan päivän tunteja. Oppilaisiin voi ja pitää luottaa. Eivät he halua koko ajan kädestä pitäen ohjausta, jolleivät ole sellaiseen tottuneet.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:14"]
En ole opettaja. Sanon sen nyt heti alkuun. Arvostan suuresti opettajan ammattia, sillä he toimivat kasvatustukena lastemme arjessa. Samoin kuin päiväkotihenkilökunta. Tai oikeastaan kaikki sosiaali- ja terveysalan työntekijät. Jos olisi mitenkään päin mahdollista, soisin myös muille sote-työntekijöille pitkän loman, sillä he, jos ketkä ovat sen ansainneet. Toki arvostan muitakin ammatteja, mutta olen mielestäni hyvin paljon vähäpätöisemmässä ammatissa, kun olen yksityisen yrityksen kirjanpitäjä. En vastaa kenenkään kasvatuksesta, hengestä tai hyvinvoinnista. Täällä valitetaan opettajien lyhyitä työpäiviä. Sain tänään klo 17.02 wilma-viestin nuoremman lapsen luokanopettajalta. Klo 17.48 tuli wilma-viesti vanhemman lapsen luokanopettajalta ja juuri äsken klo 18.06 tuli viesti opettajalta, joka vetää yhtä vanhemman lapsen ylimääräistä tuntia. Ei ihan hirveän lyhyitä työpäiviä, kun koulu on alkanut tänään kasilta.
[/quote]
Ope on voinut siinä välissä lorvia monta tuntia
[/quote]
Voi kauhistus! Lorvia työajan jälkeen ja elää elämäänsä. Ei kai????
[/quote]
Oletko alakoulussa? Ei millään ehdi tai jaksa tehdä jokaiselle oppilaalle omia tehtäväpaketteja. Jos niin toimii yläkoulussa, keväällä on tehnyt satoja monisteita. Vinkkinä: tee enintään pari monistetta, joissa on eritasoisia tehtäviä jokaiselle. Osa tekee perustehtävät, osa kaikki. Pysyy luokka ja aihe hanskassa. Vanhat kokeet kannattaa säästää ja pitää kahdet kopiot, toiset tyhjinä, toiset vastausten kanssa ja pienin kommentein, oliko koe helppo vai vaikea ja sitten kun taas on saman kokeen aika, pitää saman tai leikkaa ja liimaa yhdistellen useasta. Kun oppilaasti piirtävät tms., anna heille aikaa toimia itsenäisesti ja valmistele samalla, luokka valvoen, seuraavan päivän tunteja. Oppilaisiin voi ja pitää luottaa. Eivät he halua koko ajan kädestä pitäen ohjausta, jolleivät ole sellaiseen tottuneet.
[/quote]
Olen alakoulussa. Mulla on 3 hojks oppilasta ja muutamia muita joilla on diagnooseja jne eli aikamoista taituroimista tuo porukka vaatii. Ihan kaikilta osin...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 17:12"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 15:29"]
Tuosta laaja-alainen erityisopet kommentoijasta tuli mieleeni, että onko laaja-alaisella mitään kokeita tarkistettavana ja tunteja suunniteltavana? Kun nimittäin naapurin nainen tulee kotiin joka päivä klo 12-14 välillä ja hänellä on vielä tunnin työmatka. Ja hänen iltaansa ei todellakaan kuulu koulutyö, hän on hakenut jo lapsensa hoidosta, kun tulee kotiin, joten tuskin töitä siinä samassa tekee, kun lapsi kotona. Myöskään iltaisin miehen tultua ei tee mitään töitä, kun aina menossa harrastuksiin, kavereiden luo, lapsen harrastuksiin jne jne. Hän on itse kertonut omista iltamenoistaan ja tosi täynnä kalenteri on kaikenlaista kivaa. Mutta hän on siitä harvinainen opettaja, että hän ei ole kertaakaan valittanut työn raskaudesta, huonosta palkasta tms. En ole kehdannut häneltä suoraan valmisteluista kysellä, vaikka hän mukava onkin.
[/quote]
Joo hei loytyi uusi, entistä tarkemmin rajattu laiskimusten sylkykuppiryhmä, laaja-alaiset erityisopettajat! Nyt joukolla heitä haukkumaan ja heidän etujaan karsimaan!
En ole erityisopettaja. Ihan koulunkäyntiavustaja vain olen, mutta en vaihtais osia tuon meidän koulun erkan kanssa. Ei ole herkkua sekään homma, vaikka sieltä naapurista katsoen näyttäiskin KAIKILLA erkkaopeilla olevan ylipalkattu suojatyö (kun kerran sillä naapurillakin on niiiiiin mukava ja helppo elämä).
Suomessa kaikilla on mahdollisuus kouluttautua haluamaansa ammattiin, jos kyvyt vain riittävät. Tuleeko tuo pohjaton kateus ja katkeruus siitä, että ne omat kyvyt eivät riittäneetkään kuin siihen omaan, epätyydyttävään ammattiin? Mä kuulkaas tunnustan suoraan, ettei musta olisi ollut opettajaksi. Mutta hemmetin hyvä avustaja minusta tuli.
[/quote]
Järkitekstiä ja kiva kuulla, että joku koulussakin osaa arvostaa toisen työtä. Meillä kaikilla on koulussa tärkeä rooli ja teemme merkittävää työtä. Ihmettelen kovasti näitä kuraattoreita ja psykologeja, jotka täällä kilvan narisevat (tosin kyseessä taitaa olla yksi tai kaksi tyyppiä).
[/quote]
En usko, että narisija on psykologi. Taitaa olla mielisairas jennihullu /hennahullu. Palstakiusaaja on ammattinsa.
Olen opettaja ja kannatan kesätöitä, oikeastaan ihan missä hommassa vaan. Miksikö? No siksi, että ensinnäkin olen sinkku ja aikani käy kesälomalla pitkäksi. Toisakseen siksi, että se tarkoittaisi roimaa palkanlisää.
Nykyisin opettajalle maksetaan sopimuksen mukaan palkkaa yhdeksltä kuukaudelta. Käytännön syistä se yhdeksän kuukauden palkka on pilkottu kahteentoista osaan ja maksetaan siis joka kuukausi. Jos minä lukion matemaattisten aineiden lehtori jaan nykyisen vuosipalkkani yhdeksälle kuukaudelle tulee siitä varsin kivannäköinen summa. Se summa kun ropsahtaisi ylimääräisenä tilille vielä parina pitkästyttävänä kesäkuukautena, jostain varsin simppelistä ja rennosta kesäduunista, niin ainakin täällä ainakin hymyilisi melko tyytyväinen maisteri.
Tosin kyllä epäilen kuntien nykyistä maksukykyä ja intoa niinkin kalliiden kesäduunareiden palkkaamiseen. Mutta kuten sanottua, minulle se sopisi enemmän kuin mainiosti!
Mun isä kouluttautui opettajaksi nimenomaan siksi, että kesälomat on pitkät :S näin hän ainakin väitti. Kyllä isä nyt kääntyisi haudassaan.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 10:42"]
Meidän lasten koululla opettajat ovat nyt keksineet sanoa vanhemmille, etteivät he saa olla yksin koululla iltaisin = vanh.vartit pidettävä päivällä.
Eli koko luokan vanhemmat joutuvat sumplimaan töitänsä miten kuten, jotta yksi voi tehdä normaalia työpäivää?
Toki osa vanhemmista pääsee hyvin aamulla tai pv:llä, mutta hiukka hankalaa se on pidemmän työmatkan omaavilla, varsinkin jos kyse on vartista.
Erikoista sikäli, kun tuttavien lasten vartit ovat pääsääntöisesti iltaisin.
[/quote]
monissa kouluissa on se sääntö, ettei opettaja saa kohdata vanhempia koululla ilman, että koululla on muita aikuisia. Ja miksikö? Mietipä hetki.
Meillä ei esim. saa pitää edes vanhempainiltaa niin, että olisi ainoa ope talossa, useamman pitää olla paikalla.
Opettajien turvallisuudesa kyse. Syytä voit miettiä, jos et heti keksi tai jos kuvittelet, että tällaisia sääntöjä keksitään huvin vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 21:05"]
Olen opettaja ja kannatan kesätöitä, oikeastaan ihan missä hommassa vaan. Miksikö? No siksi, että ensinnäkin olen sinkku ja aikani käy kesälomalla pitkäksi. Toisakseen siksi, että se tarkoittaisi roimaa palkanlisää.
Nykyisin opettajalle maksetaan sopimuksen mukaan palkkaa yhdeksltä kuukaudelta. Käytännön syistä se yhdeksän kuukauden palkka on pilkottu kahteentoista osaan ja maksetaan siis joka kuukausi. Jos minä lukion matemaattisten aineiden lehtori jaan nykyisen vuosipalkkani yhdeksälle kuukaudelle tulee siitä varsin kivannäköinen summa. Se summa kun ropsahtaisi ylimääräisenä tilille vielä parina pitkästyttävänä kesäkuukautena, jostain varsin simppelistä ja rennosta kesäduunista, niin ainakin täällä ainakin hymyilisi melko tyytyväinen maisteri.
Tosin kyllä epäilen kuntien nykyistä maksukykyä ja intoa niinkin kalliiden kesäduunareiden palkkaamiseen. Mutta kuten sanottua, minulle se sopisi enemmän kuin mainiosti!
[/quote]
Ei kai mikään laki kiellä tekemästä lomillaan työtä, vai kieltääkö? En ole asiaan perehtynyt kun tarvitsen lomat lepoon, mutta ota nyt ihmeessä selvää, jos sulla liikaa virtaa ja vapaa-aikaa on. Verottajahan tosin ahamaisee osansa ylimääräisistä ansioista, mutta jäähän sulle työnilo.
Vastatkaahan... Jos tiedät, että opettajan loma ei maksa kunnalle mitään ja tiedät, että opettajat tulevat tuntemaan selkänahassaan ja palkkapussissaan tulevat säästöt, haluatko silti väen vängällä (tarkoittaen sitä, että oppilaat ovat poissa) keksiä lisätyötä pitkän loman ajaksi. Jos haluat, kerro perustelu.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 12:28"]
Kun nuorena kuraattorina aloitin koululla työt, niin opettajilla oli ihan jatkuva narina siitä, kuinka heillä on niin huono palkka ja surkeat edut. Kun esim. hiihtoloma lähestyi, niin opettajat kuorossa valittivat, että onhan lomaa, mutta kun palkka on niin huono, ettei ole mitään varaa tehdä, tosi tylsää ja epäreilua. Itse olin hiihtolomaviikon töissä tietysti. Tällöin luulin ihan oikeasti, että heidän palkkansa on tosi tosi surkea ja suorastaan ala-arvoinen, kun tätä valitusta lähes päivittäin koululla kuuntelin. Yllätys olikin sitten suuri, kun ystäväni valmistui luokanopeksi ja vähän valoitti opettajien palkkaa ja paljastui, että sehän on SUUREMPI kuin omani. Minulla siis sosiaalityön koulutus, akateeminen ja lyhyet lomat. Kyllä ketutti!!
Sitten he valittivat, että kun eivät saa valita loma-aikojaan. Mietin vaan, että milloin he kesälomansa haluaisivat pitää, jos ei kesä-elokuussa? Ja jos on koululaisia, niin aika monet vanhemmat haluavat pitävät lomansa silloin kun koululaiset. Haluaisivatko opet kenties pitää kesälomansa syyskuussa tai toukokuussa, kuten jotkut ammattiryhmät JOUTUVAT pitämään? Eivät ole hekään valinneet näitä kuukausia, kun muu perhe töissä/koulussa.
Ja sehän on selvää, että opettajat poistuvat koululta aikaisin, eivätkä he halua mitään palavereita pitää esim. kolmelta, vaikka se olisi vanhemmille paljon helpompi.
[/quote]
Miten kuraattorilla on kesken päivää aikaa roikkua vauvapalstalla?
No saisi nyt edes lukuvuoden aikana ensin töitä! :)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 18:10"]
En tiedä onko tätä jo ehdotettu täällä, mutta opettajat (suvaitsevina ihmisinä) voisivat pitää perehdyttävää koulutusta näille tuhansille mamuille, joita Suomeen tulee. Siten kouluvuosi olisi mamuille helpompi, kun olisi jo opiskeltu suomea, matikkaa ym.. ryhmässä voisi olla esim. yksi vastuullinen mamu-ope ja sen lisäksi mamun tuleva luokanopettaja.
[/quote]Siitä vaan, mutta kun sille opettajalle pitäisi maksaa palkkaa siitä ylimääräisestä työstä. Ei taida rahat riittää.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="21.09.2015 klo 18:08"]
Opettajat: valitatte siitä, kun ette saa valita loma-ajankohtaanne. Kysynkin teiltä, että milloin haluaisitte kesälomanne sitten pitää jos ei kesä-elokuussa?
[/quote]Eivät opettajat valita tuollaisesta. En ole koskaan kuullut yhdenkään kollegani sanovat mitään loma-aikojen valitsemisesta.
[/quote]
Sama! Kerran yksi ope sanoi, että harmi kun joutuu aina matkustamaan kalliiseen aikaan, mutta en todellakaan valita lomasta. Muistan tämän, koska juuri silloin olin itse haaveillut matkasta, mutta ei ollut varaa lähteä. Ja huom. En valita palkasta.