Kysy sairaslomalla olevalta psykologilta mitä vain
Hei, olen tällä hetkellä erittäin tylsistynyt sairaslomalainen. Haluatko kysyä jotain minulta? vastaan erittäin mieluusti.
Kommentit (106)
Hmm. Miksi kutsutaan ihmistä joka väärinkäyttää lääkärinimikettä? Puoskari.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:38"]
Onko mussa enemmän narsistisia piirteitä kuin muissa kun olen ollut väkivaltainen ja myös vanhempani olivat väkivaltaisia minua kohtaan? Vai mistä tämä johtuu, voiko johtua geeneistä? Olin myös väkivaltainen jo lapsena, tosin se oli suurimmaksi osaksi itsepuolustusta.
[/quote]
Ei välttämättä. Se riippuu siitä, miten suhtaudut väkivallankäyttöösi ja puolusteletko sitä tilanteen jälkeen, syytätkö muita tapahtuneesta mielummin kuin itseäsi? Uskoisin että väkivaltaisuutesi johtuu siitä, että olet katsonut sitä lapsesta asti ja oppinut vanhempiesi käyttäytymismallit.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:55"]
Kallonkutistajat ovat hassua väkeä. Hirmuinen tarve diagnosoida kaikki. Minuakin on väitetty maanisdepresiiviseksi, koska välillä saan vahvoja puuskia tehdä asioita, eikä ole väliä onko keskiyö tai jotakin muuta kesken.
Kysinkin sitten, että mikä on homman nimi, kun se depresiivinen vaihe puttuu minusta kokonaan? Ei vastausta.
Omasta mielestäni olen vain kova innostumaan asioista ja tuolloin erittäin tuottoisa ja aikaansaava. Muuten ihan normaali. Välillä voi mennä pari viikkoa, etten jaksa kummoisia tehdä pakollisten askareiden lisäksi, mutta eikö se ole melko normaalia häh?
[/quote]Niinpä. Keneltä he luulevat saaneensa vallan määrittää mitä toisen ihmisen pään sisällä tapahtuu? Aika ylimielistä minun mielestä.
Sykolla piti olla tylsää, eikä ole vielä vastannut kysymyksiini. Taitaa olla muut ketjut menossa?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:49"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:35"]
Ap., onko sinulla psykoterapeutin pätevyys?
[/quote]
Hei, ei ole vielä. Suunnitelmissa on kyllä hankkia. :)
[/quote]
Ok.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:41"]
Miten kannattaisi toimia hoitoon motivoitumattoman läheisen kanssa. On omin sanoin luovuttanut, koska mistään ei ole mitään apua. Aikaisemmin kuitenkin pyrki parantumaan. Nykyään laiminlyö hoidon ja katkaisee siltoja takaataan. Huoli on kova ja keinot vähissä auttaa, koska ei halua apua.
[/quote]
Ihmistä ei voi pakottaa hoitoon eikö hoidosta ole apua jos avunsaaja ei ole itse motivoitunut parantumaan. En tiedö mistä asiasta on kyse mutta mikäli se vaikuttaa sinuun tai muihin hänen läheisiinsä, ainoa keino on yrittää saada hänet ymmärtämään hoidon tarve teidän kokemuksenne kautta. Ja näyttää että elämällä on paljon annettavaa kun vaan jaksaa yrittää.
Sanoisin jopa niinkin, että kaikki tämä on vain lääkebisnestä. Raha puhuu. Rahat pois ihmisiltä ja kaikki "keskusteluapu" on vaan siihen päälle kyhätty kulissiksi. Medikalisaation myötä ihan tavallisetkin ihmiselämän ilmiöt ovat nykyään sairautta. Psykologeilla ja psykiatreilla ei olisi töitä, jos ihmiset eivät olisi niin sairaita!
Psykologia ja psykiatria ovat siis tämän aikakauden suuri puhallus.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:36"]
Hei! Miksi OCD:ssä siitä kärsivä ei usko mitä näkee omilla silmillään? Vaikka kuinka katsoisi, jää usein epävarmuus.
[/quote]
Yleensä OCD:stä kärsivä kyllä tiedostaa ja ymmärtää toimintojensa epäloogisuuden ja häpeää niitä. Tästä seuraa suurta epävarmuutta. En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat tuolla "mitä näkee omilla silmillään", haluaisitko antaa esimerkin jolloin olisi helpompaa vastata kysymykseesi?
[/quote] Tarkistan moneen kertaan asioita, esim onko herätys puhelimessa varmasti päällä, pesukoneen hana kiinni, ovet kiinni jne. Eli vaikea uskoa näkemääni.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:36"]
Hei! Miksi OCD:ssä siitä kärsivä ei usko mitä näkee omilla silmillään? Vaikka kuinka katsoisi, jää usein epävarmuus.
[/quote]
Yleensä OCD:stä kärsivä kyllä tiedostaa ja ymmärtää toimintojensa epäloogisuuden ja häpeää niitä. Tästä seuraa suurta epävarmuutta. En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat tuolla "mitä näkee omilla silmillään", haluaisitko antaa esimerkin jolloin olisi helpompaa vastata kysymykseesi?
[/quote] Tarkistan moneen kertaan asioita, esim onko herätys puhelimessa varmasti päällä, pesukoneen hana kiinni, ovet kiinni jne. Eli vaikea uskoa näkemääni.
[/quote]
Kiitos maininta pesukoneen hanasta. Se on jääny multa eilen auki, taidanpa käydä laittamassa kiinni sen. :D
Miten psykologin juttusille pääsee? Ne tunkee mut aina vain psyk sh lle.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote] On siis vaikea uskoa, mitä näen. Esim. onko hana ja ovet varmasti kiinni, puhelimessa herätys päällä ja oikeaan aikaan, töissä jos jotain täytyy laskea, lasken moneen kertaan ja silti olen epävarma. Tarkistuspakko. Miksi??? Vaikka näen itse omin silmin?
Heippa sinä kollega:)! Huomaatko jo, mitä oudolla tarkoitin. Alkaa tulla kuittailua, kun et vastaa. Aiotko nyt isolla palstalla volyymin puolesta alkaa vastata ammattikuntaa koskeviin kysymyksiin? Sinä olet töissä kun töissä, marjamehuillessasi kipeänä et edusta työroolissa. Ja kirjoitusvirheiden määrä saa minut miettimään, oletko kuumeessa kunnolla? Väittäisin, että idea saattoi olla ihan mukava ja toivottavasti vastaukset avuksi ihmisille:)!! mutta tämä hipoo kyllä sitä rajaa, mitä ammattilainen ei riko. Mieti vielä. T. Kansallista psykologien flunssapvää viettävä
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 12:36"] Hei! Miksi OCD:ssä siitä kärsivä ei usko mitä näkee omilla silmillään? Vaikka kuinka katsoisi, jää usein epävarmuus. [/quote] Yleensä OCD:stä kärsivä kyllä tiedostaa ja ymmärtää toimintojensa epäloogisuuden ja häpeää niitä. Tästä seuraa suurta epävarmuutta. En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat tuolla "mitä näkee omilla silmillään", haluaisitko antaa esimerkin jolloin olisi helpompaa vastata kysymykseesi? [/quote] Tarkistan moneen kertaan asioita, esim onko herätys puhelimessa varmasti päällä, pesukoneen hana kiinni, ovet kiinni jne. Eli vaikea uskoa näkemääni. [/quote] Kiitos maininta pesukoneen hanasta. Se on jääny multa eilen auki, taidanpa käydä laittamassa kiinni sen. :D
[/quote]
Mix se pitää edes sulkea?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:55"]
Kallonkutistajat ovat hassua väkeä. Hirmuinen tarve diagnosoida kaikki. Minuakin on väitetty maanisdepresiiviseksi, koska välillä saan vahvoja puuskia tehdä asioita, eikä ole väliä onko keskiyö tai jotakin muuta kesken.
Kysinkin sitten, että mikä on homman nimi, kun se depresiivinen vaihe puttuu minusta kokonaan? Ei vastausta.
Omasta mielestäni olen vain kova innostumaan asioista ja tuolloin erittäin tuottoisa ja aikaansaava. Muuten ihan normaali. Välillä voi mennä pari viikkoa, etten jaksa kummoisia tehdä pakollisten askareiden lisäksi, mutta eikö se ole melko normaalia häh?
[/quote]Niinpä. Keneltä he luulevat saaneensa vallan määrittää mitä toisen ihmisen pään sisällä tapahtuu? Aika ylimielistä minun mielestä.
[/quote]
nk. hullut ovat sitä paitsi kaikista mukavinta ja mielenkiintoisinta seuraa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:17"]
Heippa sinä kollega:)! Huomaatko jo, mitä oudolla tarkoitin. Alkaa tulla kuittailua, kun et vastaa. Aiotko nyt isolla palstalla volyymin puolesta alkaa vastata ammattikuntaa koskeviin kysymyksiin? Sinä olet töissä kun töissä, marjamehuillessasi kipeänä et edusta työroolissa. Ja kirjoitusvirheiden määrä saa minut miettimään, oletko kuumeessa kunnolla? Väittäisin, että idea saattoi olla ihan mukava ja toivottavasti vastaukset avuksi ihmisille:)!! mutta tämä hipoo kyllä sitä rajaa, mitä ammattilainen ei riko. Mieti vielä. T. Kansallista psykologien flunssapvää viettävä
[/quote]
Hyvä trolli liikkeellä :D. Mistäs sitä kukaan ees tietää, onko kyseessä psykologi. Onhan sitä tavattu lääkäreitä, juristeja ja ties mitä näillä palstoilla :D. Hyvin sä trolli vedät!
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:45"]Miten oppisin jättämään anopin kommentit omaan arvoonsa? Hän ei ole narsisti, päihdeongelmainen tms, mutta hänellä on tarve esittää hiukan parempaa kuin on ja kertoa omat mielipiteensä ja neuvonsa pyytämättä. Oma äitini on täysin erilainen, enkä ole siis tottunut saamaan neuvoja pyytämättä. Anopin välit poikaansa ovat mielestäni normaalit, on siis antanut aikuistua vaikka onkin ainoa lapsi. Odotan esikoistamme ja pelkään neuvomisen vain lisääntyvän lapsen synnyttyä. Miten siis käsitellä neuvot loukkaantumatta joka kerta kaikenlaisista huomautuksista ja pitää välit hyvinä?
[/quote]
Ohis. Meillä on vauva ja mun anoppi ali aluksi kova neuvonaan ja se kyllä vitutti mua ja miestäni, se loppui, kun sanoimme suoraan, että meitä ärsyttää ne neuvot ja kiellot sen jälkeen on tultu hyvin juttuun.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:45"]Miten oppisin jättämään anopin kommentit omaan arvoonsa? Hän ei ole narsisti, päihdeongelmainen tms, mutta hänellä on tarve esittää hiukan parempaa kuin on ja kertoa omat mielipiteensä ja neuvonsa pyytämättä. Oma äitini on täysin erilainen, enkä ole siis tottunut saamaan neuvoja pyytämättä. Anopin välit poikaansa ovat mielestäni normaalit, on siis antanut aikuistua vaikka onkin ainoa lapsi. Odotan esikoistamme ja pelkään neuvomisen vain lisääntyvän lapsen synnyttyä. Miten siis käsitellä neuvot loukkaantumatta joka kerta kaikenlaisista huomautuksista ja pitää välit hyvinä?
[/quote]
Ohis. Meillä on vauva ja mun anoppi ali aluksi kova neuvonaan ja se kyllä vitutti mua ja miestäni, se loppui, kun sanoimme suoraan, että meitä ärsyttää ne neuvot ja kiellot sen jälkeen on tultu hyvin juttuun.
[/quote]
Oon miettinyt tuota, mutta anopin tuntien en usko että osaisin muotoilla asian niin ettei kiskoisi hernettä nenään ja loukkaantuisi. Ehkä vaan käyn vähemmän, mies ja lapsi/lapset käykööt ilman mua enimmäkseen.
Miksi seksin jälkeen tulee tyhjä olo, vaikka siihen kuuluisi jopa ihmiskontakti?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:42"]
Olen lapsuudessa ollut seksuaalisesti hyväksikäytetty. Koko aikuisuuden olen inhonnut kosketusta ja seksiä. Elin helposti vuosia ilman läheisyyttä. Annoin seksiä vain säälistä ja velvollisuudentunnosta. En koskaan saanut siitä mitään. 36-vuotiaana tapasin miehen jonka kanssa sain ensimmäistä kertaa orgasmin toisen ihmisen läsnäollessa. Nyt haluan seksiä koko ajan. Mikään ei riitä. Hassuinta tässä on fyysiset tuntemukset. Ennen en tiennyt mitä panetus tarkoittaa, nykyään kroppa elää omaa elämäänsä. Fyysisesti panettaa aamusta iltaan 24/7. Silti pelkään vieläkin sekoittavani "väärät asiat" keskenään. Miehen kanssa olemme eron partaalla. Hän ei jaksa jatkuvaa vonkaamistani, minä taas koen että hän ei rakasta minua tai ainakaan pidä haluttavana ja se tuhoaa itsetuntoani. Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää?
[/quote]
Suhteesi seksiin ja seksuaalisuuteen on edelleenkin häiriintynyt, käytännössä se on vain muuttanut ilmentymismuotoaan. Oletko työstänyt lapsuutesi traumaa puhumalla tai käymällä terapiassa? Myös parisuhdeterapia voi auttaa, mutta vasta sen jälkeen kun olet päässyt yli tuosta lapsuutesi traumasta itse. Harvoin olen nähnyt että näin käy, yleensä inho seksiin ja läheisyyteen vaan kasvaa mutta ei tömäkään ihan tavatonta ole. Oliko tuo ensimmäinen orgasmi se käännekohta kun tilanne muuttui vai jokin muu asia?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 13:37"]
Mitä tehdä, kun veljeni, joka on kämppikseni huomauttelee jatkuvasti vartalostani? Olen saanut kuulla isoista reisistäni ja käsivarsistani. Vaatekaupoilla hän saattaa huomauttaa siitä, että joku vaate ei näyttäisi hyvältä päälläni esimerkiksi ison vatsani takia jne. Olen aina ollut normaalipainossa (tällä hetkellä bmi 19.5) ja elämäntapani ovat terveelliset. Tiedän, ettei minun pitäisi kuunnella hänen kommenttejaan, mutta ne vaikuttavat minuun siitä huolimatta. N20
[/quote]
Jätä kommentit omaan arvoonsa ja kerro veljellesi kuinka paljon ne sinua satuttavat. Istukaa alas ja keskustelkaa kasvotusten ja rauhallisesti. Yritä saada veljesi ymmärtämään mitä hän sanoillaan sinulle aiheuttaa.