Aineenopettajan työaika
Saako työnantaja tehdä lukujärjestyksen, jossa yhtenä viikonpäivänä aineenopettajalla on vain yksi oppitunti? Voiko opettaja vaatia siirtämään sen toiseen päivään ja millä perusteella?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla suostuttaisiin jopa yhden tunnin työpäivään (josta saa yhden tunnin palkan)?
Tässä ketjussa ilmenee, että moni opettaja pitää sellaista työpäivää normaalina ja hyväksyttävänä.
Ei ihme, että opettajista on pulaa ja moni lähtee alalta.
Koko lailla kaikilla aloilla kaikilla työpaikoilla on ihan normaalia että on viisi päivää töitä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajan työaika on päivittäin 8-16 välillä, 1-8h päivässä.
Voi olla viiteen asti. Mun lapswlla on harvinaisen a-kielen tunnit kahdesti viikossa viiteen.
Eikä hänen opettajansa marise.
Olen nöhnyt näitä lähinnä yksityiskouluissa.. Eikö siellä osata laatia lukkareita, että saa tunnit mahtuu 8-16 välille?
Oletko koskaan hoitanut rehtorin tehtäviä. No etpä tietenkään, mitäpä sinä siitä mitään tietäisit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuollainen työpäivä ole kohtuuton? Pitkämatkalaisella kuluu työmatkoihin aikaa ja rahaa helposti enemmön kuin mitä yhdestä tunnista saa palkkaa.
Niin no kyllä opettajalla on varmasti ihan muitakin töitä siellä koulussa kuin pelkkä 45 min oppitunti.
Mitä muita?
Ainakin opettajat tuntuvat valittavan että on koko ajan niin paljon töitä että pitää tehdä iltaisin ja viikonloppuisin, ja kesälläkin sitä ja tätä ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä muulla alalla suostuttaisiin jopa yhden tunnin työpäivään (josta saa yhden tunnin palkan)?
Tässä ketjussa ilmenee, että moni opettaja pitää sellaista työpäivää normaalina ja hyväksyttävänä.
Ei ihme, että opettajista on pulaa ja moni lähtee alalta.Koko lailla kaikilla aloilla kaikilla työpaikoilla on ihan normaalia että on viisi päivää töitä viikossa.
Kaikki opettajat eivät saa kokoaikaista palkkaa. Jos ei saa viiden päivän kokoaikaista palkkaa viikossa, on kohtuutonta että pitää kulkea viitenä päivänä töihin. Kyllähän ope mielellään menee töihin, jos saa kunnon palkan. Yhden tunnin palkka ei vain riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenopettajan työaika on päivittäin 8-16 välillä, 1-8h päivässä.
Voi olla viiteen asti. Mun lapswlla on harvinaisen a-kielen tunnit kahdesti viikossa viiteen.
Eikä hänen opettajansa marise.
Olen nöhnyt näitä lähinnä yksityiskouluissa.. Eikö siellä osata laatia lukkareita, että saa tunnit mahtuu 8-16 välille?
Oletko koskaan hoitanut rehtorin tehtäviä. No etpä tietenkään, mitäpä sinä siitä mitään tietäisit
Julkisissakin kouluissa voi olla harvinaisten aineiden tunteja kl. 16 jälkeen. Mielestäni se ei haittaa.
Yksittäistunti sen sijaan haittaa.
Hyppytunnit haittaavat silloin, jos koulussa ei ole hiljaista työskentelytilaa.
Minulla on tämän kevään ajan viikoittain kaksi kahden tunnin työpäivää, muut kolme päivää sitten ovatkin tupaten täynnä.
Pyysin rehtorilta tammikuussa, että hän tarjoaisi minulle näille kahdelle lyhyelle päivälle mahdollisia sijaistunteja viimeistään edellisenä päivänä. Otan sijaisuuksia jaksamisen mukaan, eikä tarvitse olla ns. hälytysvalmiudessa, kun otan vain etukäteen sovittuja sijaisuuksia. Olenkin saanut välillä mukavasti lisätunteja ja välillä taas kevyen työpäivän, joka ei yhtään harmita, päin vastoin! Lyhyenä päivänä ehdin sitten tarvittaessa tehdä arviointeja, suunnittelutöitä yms, käydä hierojalla, harrastuksissa, ostoksilla jne, koska kolmana muuna päivänä en opetustuntien jälkeen usein enää jaksa (haastavat ryhmät).
Toki tasaisemmin jakautuvat tunnit olisivat kivemmat, mutta ei se ihan joka jaksossa ihan joka opettajalle aina natsaa.
Ei voi vaatia muutosta mutta toki siitä voi neuvotella. Minulla on työmatka 100km suuntaansa ja koko vuoden on ollut yksi päivä viikossa sellainen, että on vain kaksi oppituntia klo 12-14. Onhan se ärsyttävä kun ne tunnit mahtuisi muille päiville ja jäisi näillä bensanhinnoilla yhden päivän ajaminen pois mutta minkäs teet. Olen sitten käyttänyt tuota päivää siihen, että monistan ja valmistelen sellaiset jutut joita en voi kotona tehdä. Olen muuten huono tekemään töissä suunnitteluja kun sosiaalisena ihmisenä jään aina jonkun kanssa suustani kiinni ja huomaankin istuneeni koko tunnin kahvilla eli paremmin saisin tehtyä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että opettajista on pulaa ja moni lähtee alalta.Koko lailla kaikilla aloilla kaikilla työpaikoilla on ihan normaalia että on viisi päivää töitä viikossa.
Kaikki opettajat eivät saa kokoaikaista palkkaa. Jos ei saa viiden päivän kokoaikaista palkkaa viikossa, on kohtuutonta että pitää kulkea viitenä päivänä töihin. Kyllähän ope mielellään menee töihin, jos saa kunnon palkan. Yhden tunnin palkka ei vain riitä.
Tee muutakin töitä samalla. Opettaja tekee paljon muutakin kuin opettaa oppitunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee muutakin töitä samalla. Opettaja tekee paljon muutakin kuin opettaa oppitunnin.
Miten se lisää palkkaa, kun näistä muista opettajan töistä ei makseta. Miten se auttaa kattamaan matkakustannukset?
Asuinpaikka on jokaisen oma valinta