Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa en pärjää pian 5v:n kanssa :,(!

Vierailija
16.09.2015 |

Voimat loppuu joulukuussa 5v täyttävän kanssa :,(! Kesällä kun ei ollut menoja niin meni paremmin. Nyt siirtymät erittäin hankalia. Esim autosta ulos tulemisessa alkaa usein jumittaa jos joku menee väärin, esim minä avaan oven. Tai jos minä ojennan hatun, alkaa samantien kirkua että olisi halunnut ottaa sen itse. Esikoinen on myöhästynyt koulusta 3 kertaa koska tämä pikkuveli jumittaa ja on mahdoton käsitellä silloin. Ennakoin, selitän etukäteen ym mutta aina vaan näitä tulee. Sosiaaliset taidotkin on vähän niin ja näin, tarvitsee aina aikuisen tukea mutta kun sitä saa niin leikkii kyllä muiden kanssa. Ruokailutilanteet säheltämistä ja on muutenkin hyvin vilkas, juoksemalla menee joka paikkaan. Pukeminen hyvin hidasta ja vaikeaa. Onko normaalia että tämän ikäisen kanssa on tavalliset asiat näin hankalia? Suuttumisella, jäähyllä, rajojen tiukentamisella oikeastaan huonontava vaikutus. Minä selitän, kasvatan, ohjaan ja rakastan ja pussaan ja huomioin onnistumiset. Silti näin. Onkohan lapsella joku häiriö ? Mies kieltää ja vetoaa temperamenttiin joka näkynyt vauvasta saakka. Olen avuton enkä ymmärrä miksi on näin vaikeaa :(. Auttakaa , mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vielä korostaa (ettei kukaan ymmärrä väärin), että huumorin käytössä tulee olla pelisilmää, sitä voi käyttää kun lapsi kiukuttelee ns. turhasta, huomionhakuisuuttaan tai esim. väsyneenä tai kyllästyneenä. Ei tietystikään silloin, jos lapsi on oikeasti pois tolaltaan tai murheellinen jostain.

Siirtymätilanteet olivat meilläkin haastavia ja samalla tavoin kuin ap:n lapsi, meidänkin muksu koki myös ne ilon ja riemun tunteet voimakkaasti. Kannattaa lukea se Tulistuva Lapsi -kirja, meillä ei ihan kaikki täsmännyt, mutta kyllä siitä muistaakseni jotain apua oli myös. Eniten kuitenkin sain apua meidän tilanteeseen, kun otin selvää tunteiden säätelystä ja sen kehittymisestä. Voimakkaasti tuntevaa lasta täytyy ohjata ja auttaa kehittämään omaa tunteiden säätelyään.

Ja mitään taikakeinojahan ei ole. Täytyy vain johdonmukaisesti toimia aina samoin: ennakoida, pitää rajat, ottaa tunnemyrsky vastaan menemättä itse tunteeseen mukaan (ei niin helppoa!) ja pikkuteoilla näyttää että rakastaa ja on ylpeä lapsestaan. Ja kehua onnistumisista ("huomasitko kuinka hyvin osasit tuossa toimia..").

Nyt oma lapsi on jo koululainen, ja on kehittynyt tässä asiassa kovasti. Aika tekee siis tehtävänsä kun lapsi kasvaa. Ihan helppoa ei ole ollut, mutta kuitenkin ollaan selvitty. Ja nyt lapsi pärjää koulussa hyvin, on kavereita ja oppiminen sujuu hyvin. Niin että älä lannistu ap, kun vain jaksaa olla johdonmukainen niin jossain vaiheessa helpottaa!

t. 36

Vierailija
42/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sensorinen integraatio

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja toimintaterapia

Vierailija
44/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä meinaat sitten tehdä kun se muksu on 15v ja karjuu ja inttää vastaan ja haluaa syödä vain karkkua/energiajuomia/viinaa? Vieläkö silloin meinaat olla lapanen ja tanssit lapsen halujen ja kiukuttelujen mukaan? Jossain vaiheessa on lyötävä nyrkki pöytään ja oltava aikuinen. Kannattaisi aloittaa nyt

Vierailija
45/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä vastauksista <3.

Laitoin varaukseen Tulistuva lapsi-kirjan, kuulostaa että sieltä voi saada näkemystä asiaan!

Ja tosiaan tuo viittaaminen johonkin psykopaatti tappajaan, niin lapseni ei ole väkivaltainen, ei satuta lapsia tai eläimiä, että aika ylilyönti maalailla tulevaisuus psykopaattina. Minä ja mieheni ollaan hyviä tavallisia ihmisiä ja haemme apua jos ei kotikonsteilla asiat muutu .

Huolissani olen tietysti , ja näköjään muillakin on samantyylisiä lapsia. Kiitos kun jaoitte kokemuksia, tiedän mistä puhutte!

Ap

Vierailija
46/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän lapseen kun se nyrkin lyönti pöytään ei tehoa. En ole mikään lässyttävä lapanen joka antaa lapsen riehua. Ap

Vierailija
47/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:02"]Tähän lapseen kun se nyrkin lyönti pöytään ei tehoa. En ole mikään lässyttävä lapanen joka antaa lapsen riehua. Ap
[/quote]

Kannattiko tehdä moista lasta? ...tuskin päivääkään elät katumatta :(...

Vierailija
48/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan EN tanssi lapsen kiukuttelun mukaan. Kerhoon mennään, kouluun pitää viedä, ruoka syödä, ei jäädä jumittamaan autoon, äitiä ei kiristetä eikä puhuta rumasti. Yleensä talutan tai kannan lapsen tilanteesta hänen karjuessa täyttä kurkkua. AINA on lähdetty sinne minne on pitänyt. Joka ikinen päivä tulee vaikeita tilanteita VAIKKA olen napakka enkä anna lapsen määrätä. Tämä se ongelma on, mutta tavanomaisesti reagoivien lasten äidit ei tätä kykene ymmärtämään. Lapseni reagoi voimakkaasti ja toiminnanohjaus on "jäljessä" ikäisistään vaikka pari vuotta olen asiaan kiinnittänyt huomiota ja ohjaan. Ap

Vierailija
49/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:08"]Nimenomaan EN tanssi lapsen kiukuttelun mukaan. Kerhoon mennään, kouluun pitää viedä, ruoka syödä, ei jäädä jumittamaan autoon, äitiä ei kiristetä eikä puhuta rumasti. Yleensä talutan tai kannan lapsen tilanteesta hänen karjuessa täyttä kurkkua. AINA on lähdetty sinne minne on pitänyt. Joka ikinen päivä tulee vaikeita tilanteita VAIKKA olen napakka enkä anna lapsen määrätä. Tämä se ongelma on, mutta tavanomaisesti reagoivien lasten äidit ei tätä kykene ymmärtämään. Lapseni reagoi voimakkaasti ja toiminnanohjaus on "jäljessä" ikäisistään vaikka pari vuotta olen asiaan kiinnittänyt huomiota ja ohjaan. Ap
[/quote]

pläpläplä ihan kuin joku näitä viestejä muka enää lukisi... :D

Vierailija
50/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin mun suusta. Mulla myös 5 -vuotias. Soita neuvolaan.♡

Vierailija
51/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 14:08"]Nimenomaan EN tanssi lapsen kiukuttelun mukaan. Kerhoon mennään, kouluun pitää viedä, ruoka syödä, ei jäädä jumittamaan autoon, äitiä ei kiristetä eikä puhuta rumasti. Yleensä talutan tai kannan lapsen tilanteesta hänen karjuessa täyttä kurkkua. AINA on lähdetty sinne minne on pitänyt. Joka ikinen päivä tulee vaikeita tilanteita VAIKKA olen napakka enkä anna lapsen määrätä. Tämä se ongelma on, mutta tavanomaisesti reagoivien lasten äidit ei tätä kykene ymmärtämään. Lapseni reagoi voimakkaasti ja toiminnanohjaus on "jäljessä" ikäisistään vaikka pari vuotta olen asiaan kiinnittänyt huomiota ja ohjaan. Ap
[/quote]

pläpläplä ihan kuin joku näitä viestejä muka enää lukisi... :D
[/quote] no sinä ainakin luit?

Vierailija
52/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tälle palstalle on tullut? Oli aihe mikä vain, niin aina ilmestyy tämä jankkaaja/v*******ja, jonka elämäntehtävä on levittää pahaa mieltä ja ilkeyttä ympärilleen. Häivy tältä palstalta. Hus! Olen ihan täynnä sitä että pilaat ketjun kuin ketjun. Hae lääkityksesi kuntoon.

Vierailija
53/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä ap meinasit saada lapses ruotuun jos nykyinen homma ei tehoa? Ja jos sisarus on jo myöhästynyt koulusta 5v: n vuoksi niin lapanenhan sinä olet

Vierailija
54/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne, tyttäreni on samanlainen. Ollut haastava aina.
harkinnut päiväkotiin laittamista?
Meillä on ainakin paljon helpompaa silloin kun tyttö on ollut hoidossa, vaikka teen/ulkoilen hänen kanssaan vapaapäivinä paljon.
Meillä auttoi myös Se kun lopetin puhumasta esim. " tulisitko syömään iltapalaa/ pukisitko ulk1234ovaatteet". Nykyään sanon " iltapala aika/vaatteet päälle!" ei lapsella ole kuitenkaan mahdollisuutta päättää niin miksi kysyä kysymys muodossa.

Vierailija
55/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat toisen lapsesi kärsiä yhden takia? Nakkaa syysviileällä lapsi vähillä vaatteilla autoon niin oppii pukemaan näppärämmin. Ei ne lapset tyhmiä ole.
T: ei lapsensa tossukka

Vierailija
56/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette illat ja viikonloput? Moni lapsi stressaa sitä, kun koko ajan mennään jonnekin. Jos ette vietä rauhallisia koti-iltoja lasten kanssa ilman mitään ohjattua toimintaa, niin suosittelisin kokeilemaan. Viikolta pois kaikki harrastukset ja muut menot ja keskitytte rauhoittumaa ja puuhailemaan lasten kanssa. Entä onko lapsi katsellit K-7 ohjelmia koululaisen kanssa tai pelaako sähköisiä pelejä? Jättäkää nämäkin kaikki pois. Jos ei muutamassa viikossa ole tapahtunut muutosta niin ota asia neuvolassa puheekdi. Teillä kun on kohta 5 v neuvola tulossa.

Vierailija
57/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika tutulta, meillä on elokuussa 5v. täyttänyt poika. Itse saan voimia, kun välillä päivä meneekin paremmin. Meillä on myös vanhempi lapsi ja vauva, jotenkin tuntuu, että keskimmäinen hakee kotona huomiota huonolla käytöksellään. Harrastuksissa osaa pukea ja käyttäytyä yleensä hyvin. Ota asia puheeksi 5v. neuvolassa, jos asia mietityttää. Tsemppiä!

Vierailija
58/58 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tossukka vanhempia. Ihmekkös nykyään on todella paljon huonosti voivia nuoria kun ei edes vanhemmat osaa olla vanhempia.