Onko hoitajilla liian suuret palkat?
Ainakin Juha Sipilän mielestä on, Kikyä lisää jylisee Sipilä ja palkat alas!
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien lähtöpalkka on oikein hyvä. Avopuolisoni saa vuoden sairaanhoitajana työskentelyn jälkeen keskimäärin yli 3000 euroa kuukaudessa. Samanlaista palkkaa sain aloittelevana diplomi-insinöörinä yksityisellä puolella.
Mutta, avovaimolla se jää pyörimään noihin lukemiin. Itse saan nyt 10 vuoden jälkeen yli 100 000 euroa vuodessa. Ongelma on ettei sairaanhoitajilla ole oikein urakehitysnäkymiä. Lisäkoulutuksia ja erityisvastuita voi haalia, mutta niistä saa korkeintaan satasen tai toisen lisätienestejä.
Et ottanut huomioon, että vaimosi sai yli 3000 vuorolisineen eli työajat olivat huomattavasti hankalammat kuin sinulla yli 3000 euroa päivätyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien lähtöpalkka on oikein hyvä. Avopuolisoni saa vuoden sairaanhoitajana työskentelyn jälkeen keskimäärin yli 3000 euroa kuukaudessa. Samanlaista palkkaa sain aloittelevana diplomi-insinöörinä yksityisellä puolella.
Mutta, avovaimolla se jää pyörimään noihin lukemiin. Itse saan nyt 10 vuoden jälkeen yli 100 000 euroa vuodessa. Ongelma on ettei sairaanhoitajilla ole oikein urakehitysnäkymiä. Lisäkoulutuksia ja erityisvastuita voi haalia, mutta niistä saa korkeintaan satasen tai toisen lisätienestejä.
Yli 100 k vuodessa menee jo aika reippaasti yli DIn yleisen palkkatason, joten parhaasen prosenttiin kuuluvana voi sairaanhoitajakin saada hyvät ansiot. Lisäkoulutuksella pääsee myös reilusti eteenpäin.
Sairaanhoitajan peruspalkka vastaa esim. psykologin peruspalkkaa. Mielestäni siis verrattuna koulutukseen ja tehtävän vaatimuksiin, se on ylihinnoiteltu. Toki uskon, että kaikki jotka ovat apua saaneet aksaisivat vaikka mitä, mutta niin maksettaisiin poliisillekin, jos raiskaukselta pelastaa tai palomiehelle tai sähkömiehelle jne...
Järjenjuoksuun suhteutettuna ehdottomasti palkasta löytyy nipistettävää.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni luki just aamulla jostain lehdestä, että joku sotepomo saa 17 000 e/ kk.
Miettikää, kuinka monta kolmen tonnin hoitajaa sillä rahalla palkattaisi.
Näitä pomoja sikiää nyt pilvinpimein ja ihme kyllä, heille riittää rahaa.🙄
Hallitus laittoi 93 miljoonaa lisää rahaa Afganistanin tupakoinnin vastaiseen kampanjaan. Laskeppa montako hoitajaa saisi sillä rahalla.
Pomo joko tienaa palkkansa tai ei, mutta meillä on julkinen sektori helvetisti liian kallis verrattuna kokonaisuuteen.
Palkkamaltti kirjoitti:
Hoitajien palkat ovat linjassa saman tasoisen koulutuksen saaneiden, muiden alojen työntekijöiden kanssa kunnissa ja valtiolla. Ei lähihoitaja voi verrata palkkaansa insinööriin yksityisellä tai sairaanhoitaja lakimieheen yksityisellä. Kovasti kuitenkin yrittävät.
Sairaanhoitaja voi varsin hyvin verrata palkkaansa sairaalainsinööriin.
Loppupeleissä on aivan sama mitä joku nobody Matti Meikäläinen hoitoalan palkoista on mieltä. Tai Juha Sipilä. Jos hoitajat ei tee työtä nykyisillä palkoilla, he eivät sitten tee. Siinä se. Piste.
Sairaanhoitajat saavat työn vaativuuteen nähden aivan huippupalkkaa. Monet paljon vaativammat korkeakoulututkinnot jäävät jälkeen.
Lähihoitajille taas pitäisi maksaa enemmänkin, he tekevät usein ne likaiset työt.
Minun mielipiteeni on se, että hoitajille ei anneta lisää palkkaa vaan työnantajat määrätään sakon uhalla pitämään kiinni siitä, että hoitajien määrät, potilas määrät ja työn määrä pysyvät tietyssä suhteessa. Joka rikkeestä sakkoa niin kauan kunnes asia saadaan kuntoon.
No kyllä Suomi on maailman ainoa maa, minne voi tulla hoitoalan töihin puhumatta sanaakaan maan kieltä. Aivan järkyttävää alan aliarvostamista. Sen sijaan, että laitettaisiin sote-alan asiat kuntoon (lisää vakansseja, johtaminen paremmaksi ja asiallinen palkankorotus), niin hankitaan täysin ummikkoja hoitajia ties mistä. On se ....tti, että Suomessa ei arvosteta hoitotyötä lainkaan. Kyllä hoitajan pitää ilmaista itsensä ymmärretysti. Kuinka moni nillittäjä tälläkin palstalla haluaisi hoitoa joltain ummikolta hoitajalta, jolloin potilas ei ymmärrä hoitajaa ja päinvastoin?
Itse lopetin hoitoalan työt, koska mikään ei koskaan muutu. Aina on liian vähän työntekijöitä, sijaisia ei saada, palkka on aivan riittämätön varsinkin pääkaupunkiseudulla ja arvostus on tosiaan lähes pyöreä nolla. Ensi kuussa suuntaan ulkomaille, enkä ihan heti tule takaisin. Pitäkööt tunkkinsa!!!
Kyllä on. Suomi menee konkurssiin terveysmenojen kasvun takia. Hoitajien palkkojen pakkoleikkaukset ovat välttämättä edessä.
Mua huvittaa aina noi kahvihuonekommentit. Meillä kun ei ole osastollamme enää vuosiin ollut kahvihuonetta ollenkaan. Vain pieni kanslia jossa on tietokoneet ja hoitotarvikkeita.
Hoitajat tykkää aina vertailla palkkaansa muihin pohjoismaihin mutta eikö ne ole muutenkin Suomea vauraampia maita? Jos Norjalla on varaa maksaa hoitajalle x kruunua, ei se tarkoita että Suomella olisi.
Vierailija kirjoitti:
Mua huvittaa aina noi kahvihuonekommentit. Meillä kun ei ole osastollamme enää vuosiin ollut kahvihuonetta ollenkaan. Vain pieni kanslia jossa on tietokoneet ja hoitotarvikkeita.
Joku puhui lasikopista, ei kahvihuoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajat saavat työn vaativuuteen nähden aivan huippupalkkaa. Monet paljon vaativammat korkeakoulututkinnot jäävät jälkeen.
Lähihoitajille taas pitäisi maksaa enemmänkin, he tekevät usein ne likaiset työt.
Ei likaisesta työstä saa missään isompaa palkkaa. Olen sh ja teen ihan samaa työtä, mitä lähihoitajatkin. Sen lisäksi velvollisuuksiin kuuluu paljon muutakin. Aika ei meinaa riittää kaiken tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Loppupeleissä on aivan sama mitä joku nobody Matti Meikäläinen hoitoalan palkoista on mieltä. Tai Juha Sipilä. Jos hoitajat ei tee työtä nykyisillä palkoilla, he eivät sitten tee. Siinä se. Piste.
Tämä just. Hoitajat loppuu, joten älkää valittako. Yksikään kirurgi ei leikkaa ilman hoitajatiimiä, yksikään teho-osasto tai päivystys ei pyöri, poliklinikat ei toimi, vuodeosastoja ei voi olla. Ottakaa ne vanhuksenne kotihoitoon. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja sairaanhoitaja. Huomattavasti kevyempää oli se vaipanvaihto ym. perushoito, kuin nykyinen työni erikoissairaanhoidossa, jossa työkuorma on henkisesti paljon suurempi. Pahimmillaan hoidettavana on 15 potilasta, jotka ovat vaihtelevan kuntoisia, joukossa mahdollisesti saattohoidettava jolle tarvitsee viedä morfiinia kipuihin jatkuvalla syötöllä. Lääkehoitoa on paljon, samalla pitäisi seurata kaikilta potilailta vitaaliarvot ja reagoida jos arvoissa on jotain häikkää. Jollain potilaalla alkaa rintakipu, samalla uutta potilasta työnnetään päivystyksestä, lääkäri määrää yhtäkkiä uusia tutkimuksia joihin toista potilasta tule alkaa valmistella jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä ei käytetä esimerkkeinä?
Koska ala on vaativa ja henkilökunnasta kova pula. Ei riitä minimipalkka.
Väitätkö että kaikki muut ammatit paitsi insinööri ja putkimes ovat helppoja?
Ja millä perusteella jos ei verrata kovapalkkaisimpiin, kyseessä on minimipalkka?
Jos puhuttaisiin minimipalkoista, hoitajien palkkoja tiputettaisiin reippaasti. Nyt puhutaan siitä että hoitajat haluavat sinne palkkakärkeen.
niin vähiten siis tienaavat minimipalkkalaiset
sitten tulee esim lähihoitajat
seuraavalla tasolla ylöspäin työttömät
sitten taitaa tulla nämä putkimies-insinöörit jne.....
ei mitään järkeä, osalla (härskeimmillä sos.pummeilla) 5-6 tonnia kelakorvaukset, jos et usko niin katso tämä
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
Minimipalkka esimerkiksi talonmiehen tehtävistä on 1 238,33 euroa/kk. Kyllä, brutto. Ja täydellä työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata huvitella kommenteilla. Hoitajana olen tehnyt töitä paikassa, jossa liukuhihnalla tehtiin työt, jotta kahville kerkeää ajoissa. Aikaa oli sitten rutkasti. Käännöissä revittiin vaatteista tai käsistä. Sitten huudettiin ja moitittiin asiakasta, kun ei ole yhteistyökykyinen, vaan lyö, potkii ja puree. Pelokkaille syötettiin ennen suihkua rauhoittavia lääkkeitä, kun hänen kanssa ei pärjää.
Itse en moiseen suostunut. Tein hoitajana velvollisuuteni. En ole vuosiin ollut kyseisessä paikassa.
Ja minä kun jouduin niin yksin sai pärjätä molemmilla kerroilla, en siis tarvitse jatkossakaan sairaanhoitajaa mihinkään. Tehohoitajat jääkööt. Ruuat ja lääkkeet voi annostella lähäri tai joku lähetti.