Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä, joka on liikaa "iholla" Ov

Vierailija
15.09.2015 |

Minulla on liian ahdistava ystävä. Tahtoo olla kanssani tekemisissä suunnilleen joka päivä. Viimeistään aina iltapäivisin alkaa pyynnöt kahville, ulkoilemaan, kaupungille ym. Tapaamisemme koostuvat useimmiten siitä, että hän puhuu tauotta itsestään ja omista ongelmistaan. Joskus ihan tykkäänkin kuunnella hänen tarinoitaan, mutta usein huomaan tapaamistemme jälkeen, että olen uupunut ja pahalla päällä, eikä kaverini kysynyt kertaakaan miten minulla menee. Hänen yhteydenpitonsa on sellaista, että hän kysyy yksityiskohtaisesti esimerkiksi, mitä aion tehdä illalla. Kun yritän vastata ystävällisesti, että ”taidan vain olla ja levätä” –tyyliin, hän lähettää monta viestiä perään siitä, kuinka hänen olisi nyt hyvä tavata ja kuinka hänellä olisi nyt aikaa. Saattaa kirjoittaa myös jotain, että ”eihän siinä menisi kuin tunti”. Myös syyllistäminen on tavallista: ”kerrankin kun minulla olisi aikaa”, ”mitä jos kuitenkin piipahdan kaffella” ym. Olenkin tehnyt monesti niin, että vastaan kerran ja sen jälkeen en enää vastaa mitään noihin jankutuksiin. Hän pyytää myös harva se viikko minulta apua erinäisiin asioihin, ja jos kieltäydyn, seurauksena on metrin mittaiset syyllistävät viestit.

Tilanne on mennyt siihen jamaan, että ahdistun jo kun näen, että häneltä tulee viesti. En tiedä ahdistunko enemmän siitä, että taas hän kysyy jotain vai siitä, että tiedän mitä seuraa jos kieltäydyn. En vaan jaksa enää. En saa tästä kaveruudesta kyllä nyt yhtään mitään. Tuntuu, että olen jatkuvasti tilivelvollinen jollekin siitä, missä milloinkin liikun tai mitä teen vapaa-ajallani.

Miten tällaisesta pääsee loukkaamatta toista?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 17:54"]Voi miten tutulta kuulostaa. Paitsi ettei ystäväni ikinä kommentoi laittamaani viesteihin kuin että ok ja jatkaa omia juttuja. Aina hänelle on ongelmia mistä puhutaan ja puhutaan.

[/quote]

Jep. Mun viesteihin hän vastaa omilla ongelmillaan. Ja joskus kun hänellä on ollut esim.sydänsuruja, niitä viestejä on saattanut ihan oikeasti tulla 150 kpl mun whatsappiin päivän aikana. Ap

Vierailija
22/25 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo tyyppi ole kimpussasi siksi, että muut eivät hänen seuraansa suostu enää sietämään. Terapeuttia hän kaipaisi, voisi vuodattaa tuntimaksua vastaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma!

Vierailija
24/25 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlainen"ystävä." Lakkasin vastaamasta hänelle ja siihen ystävyys jäi. Helpotus.

Vierailija
25/25 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti parasta olisi sanoa että tarvitset nyt ainakin toistaiseksi enemmän omaa aikaa. Olen ainakin joskus itse stressaavina aikoina sanonut näin jollekin ystävälle, ihan hyvällä on sen ottanut. Tietysti joku voi ottaa sellaisesta itseensä. Yksi vaihtoehto on vain lopettaa viesteihin vastaaminen mutta se on kyllä varmaankin vielä loukkaavampaa. Jos et halua sanoa hänelle että juuri HÄNEN seuransa ahdistaa sinua, niin voit vedota vaikka juuri tuohon huonoon elämäntilanteeseen.