Olen tukiverkoton yh ja työnantaja ei tule yhtään vastaan työajan joustoissa
Lapsi on pieni, vasta päiväkodissa aloittanut. Työnantaja kyllä tietää tilanteeni ja sen, että ei ole ketään sukulaista tai lapsen isää auttamassa (mies häipyi lapsen ollessa yksi). Tarvisin välillä joustoja työaikoihin lapsen takia. On neuvolakäyntejä, päiväkoti välillä kiinni, välillä hlöstöpulan takia aukioloajat rajoitetut.
Kyseessä on pitkäaikainen vakituinen työpaikkani, jossa olen itse ennen lasta joustanut monessakin asiassa. Ja nytkin lupasin, että voin ottaa ne epäkiinnostavimmat työt ja vastuut, joita muut työntekijät ei halua. Olen ainoa, jolla on pieniä lapsia… ja työkin vain virka-aikaan eli ei ole kyse siitä että haluaisin vapautuksen vaikka yövuoroista.
Onko tämä aina tällaista? Muillakin?
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä kahvitauolla, mikään ei estä sitä. Jos olet kunta-alalla niin onko sinulla käytössä liukuvan työaika? Käytä liukumia neuvolaan. Neuvolakäynti on kerran vuodessa. Pyydä varhainen aamu tai myöhäinen iltapäivä. Hoida päiväkodin vasu teamsissa työpaikalta. Varaa hammaslääkärit vuosilomalle tai pyydä aamun aikaisin aika tai illan viimeinen.
Mun lapset on jo isoja, mutta mietin tuota. Oon nimittäin kunta-alalla ja on liukuma aamussa klo 7-9. Neuvolassa eka aika taitaa olla klo 8:00. Siellä käynnillä menee 45 min. Omat lapseni oli päiväkodissa kodin vieressä, matkaa neuvolaan päiväkodilta ja kodilta oli 35 min. Eli jos neuvolasta vapautuu vähän vaille 9 ja vie lapsen päiväkotiin, on kello klo 9:30 kun vasta pääsee lähtemään työpaikalle, ja jos se matka sinne on tunnin, niin päivän pääsee aloittamaan klo 10:30.
Yritin tuota aamupäivän poissaoloa. Työkaveri oli aamun aikana varannut kalenteriin kokouksen niin, että se alkoi heti sillä minuutilla kun astut työpaikan ovesta sisään. Esiinny siinä sitten asiantuntijana, kun saat tiedon kokouksesta myöhässä etkä edes tiedä mitä kokous käsittelee.
Ainoastaan pienten lasten vanhempien menoihin suhtaudutaan nihkeästi. Sen sijaan iäkkäämpi väki voi olla poissa miten paljon lystää ilman kuittailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa vuosilomapäiviä, niille päiville kun käytätä lasta neuvolassa tai lääkärissä?
Tai eikö niitä neuvolapäiviä voi sopia omille lomapäivillesi.
Onhan sulla kesä-syys-ja talvilomat.
Ja miten ne päiväkodin aukioloajat voivat olla rajoitettuja. Miten kukaan päivätyössä oleva yksinhuoltaja voi hakea lapsen päiväkodista, kun työstä ei aikaisemmin pääse.
Kyllähän noissa nyt sentäs jotkut säännöt ja tolkku on.
Aloitus vaikuttaa tahalliselta kitinältä, provoilua yksinhuoltajien kustannuksella.
Eikö sinua hävetä ap?
Ymmärrätkö etteivät vuosilomat riitä mitenkään, jos hoidettavia asioita on paljon? Jos jokaista menoa varten joutuu ottamaan kokonaisen vapaapäivän, ovat lomat äkkiä palaneet pois ennen kuin vuosi on edes puolivälissä.
Mitähän hoidettavia asioita kellään on niin paljon ettei julkisen sektorin pitkät lomatkaan riittäisi?
Oleb julkisella puolella töissä. Minulle kertyy 2,5 päivää lomaa kuukaudessa. Lapsella on useita käyntejä viikossa eri paikoissa. Jokaista menoa varten joutuu käytännössä ottamaan vapaata. Vuosiloma ei siis riitä mihinkään.
Ymmärrän kyllä täysin työnantajan joustamattomuuden, jos työntekijälle pitää järjestää vapaata monta kertaa viikossa. Kyllähän siinä työkaveritkin jo kuormittuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi ottaa vuosilomapäiviä, niille päiville kun käytätä lasta neuvolassa tai lääkärissä?
Ja miten ne päiväkodin aukioloajat voivat olla rajoitettuja. Miten kukaan päivätyössä oleva yksinhuoltaja voi hakea lapsen päiväkodista, kun työstä ei aikaisemmin pääse.
Aloitus vaikuttaa tahalliselta kitinältä, provoilua yksinhuoltajien kustannuksella.
Eikö sinua hävetä ap?
Ymmärrätkö etteivät vuosilomat riitä mitenkään, jos hoidettavia asioita on paljon? Jos jokaista menoa varten joutuu ottamaan kokonaisen vapaapäivän, ovat lomat äkkiä palaneet pois ennen kuin vuosi on edes puolivälissä.
Mitähän hoidettavia asioita kellään on niin paljon ettei julkisen sektorin pitkät lomatkaan riittäisi?
Oleb julkisella puolella töissä. Minulle kertyy 2,5 päivää lomaa kuukaudessa. Lapsella on useita käyntejä viikossa eri paikoissa. Jokaista menoa varten joutuu käytännössä ottamaan vapaata. Vuosiloma ei siis riitä mihinkään.
Ymmärrän kyllä täysin työnantajan joustamattomuuden, jos työntekijälle pitää järjestää vapaata monta kertaa viikossa. Kyllähän siinä työkaveritkin jo kuormittuvat.
No ei tarvitsisi, jos olisi etätyökäytännöt olemassa. Sitä paitsi kukaan ei tee samaa työtä, joten kukaan ei joudu myöskään tuuraamaan poissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua hävetä ap?
Työhön on ollut vaikea löytää ketään. Työnantajan joustamattomuuden takia siinä ei myöskään ole helppoa saada ketään pysymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennetty työaika käyttöön. Siihen sinulla on laillinen oikeus.
Minulla on jo. 30 tunnin viikko. Työnantaja määräsi niin että työajan on oltava joka pvä 6 h plus pakollinen 30 min ruokatauko. Työmatkoihin ruuhkassa menee tunti molempiin suuntiin eli päivän pituus on 8 h 30 min. Ap
Kuuluuko muka 6h päivään pakollisena 30min ruokatauko? Minä tarkistaisin tuon kyllä työehtosopimuksesta tai liitosta, voiko työnantaja tuollaista määrätä.
Kyllä tuo kokonaiskuvio silti kuulostaa siltä, että kannattaa etsiä uusia töitä. Voit käyttää vaikka niiden työpaikkojen etsimiseen sitä pakollista ruokataukoasi.
Ei kuulu pakollisena, mutta en pysty olemaan koko päivää syömättä, matkoineen siis yli 8 h.. Pyysin että saisin vaikka vartin ruokatauon tms, mutta eivät suostuneet, sanoivat, että jos haluat pystyä jotain syömään työpäivän aikana niin ainoa vaihtoehto on että päivää pidennetään 30 min ruokatauon verran. Ap
Joku lakisääteinen tauko ehkä kuuluu? Aikoinaan kaupan alalla mulla oli 20min tauko 6h päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo. 30 tunnin viikko. Työnantaja määräsi niin että työajan on oltava joka pvä 6 h plus pakollinen 30 min ruokatauko. Työmatkoihin ruuhkassa menee tunti molempiin suuntiin eli päivän pituus on 8 h 30 min. Ap
Kuuluuko muka 6h päivään pakollisena 30min ruokatauko? Minä tarkistaisin tuon kyllä työehtosopimuksesta tai liitosta, voiko työnantaja tuollaista määrätä.
Kyllä tuo kokonaiskuvio silti kuulostaa siltä, että kannattaa etsiä uusia töitä. Voit käyttää vaikka niiden työpaikkojen etsimiseen sitä pakollista ruokataukoasi.
Ei kuulu pakollisena, mutta en pysty olemaan koko päivää syömättä, matkoineen siis yli 8 h.. Pyysin että saisin vaikka vartin ruokatauon tms, mutta eivät suostuneet, sanoivat, että jos haluat pystyä jotain syömään työpäivän aikana niin ainoa vaihtoehto on että päivää pidennetään 30 min ruokatauon verran. Ap
Joku lakisääteinen tauko ehkä kuuluu? Aikoinaan kaupan alalla mulla oli 20min tauko 6h päivässä.
Jos on kunta-ala niin vain 10 min.
Nrivokst on helppo sopia, kun. Hän voi varata ja ottaa lomapäivän. Jos päiväkoti n kiinni niin se on pakottava syy poissaoloon.
Suosittelen kuitenkin turvaverkon luomista ja varmuuden vuoksi etukäteen kysymään mll:n hoitaja mahdollisuuksista ym.
Vierailija kirjoitti:
Nrivokst on helppo sopia, kun. Hän voi varata ja ottaa lomapäivän. Jos päiväkoti n kiinni niin se on pakottava syy poissaoloon.
Suosittelen kuitenkin turvaverkon luomista ja varmuuden vuoksi etukäteen kysymään mll:n hoitaja mahdollisuuksista ym.
Miten luodaan turvaverkko tyhjästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luodaan turvaverkko tyhjästä?
No ei millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla ei moiseen ole velvollisuutta. Vaihda työpaikkaa, jollei onnistu.
Tiedän ettei ole velvollisuutta mutta oletin, että koska olen itse joustanut vuosia niin nyt he voisi vähän joustaa. Ap
Bisneksessä sellaista kuin jousto ei tunneta.
Ei edes ole mitään bisnestä vaan julkinen sektori. Ap
Ota henkilöstöosastoon yhteyttä
Kunnallisessa hammashoitolassa töissä ja on pakollinen 30min palkaton tauko päivällä. Hammaslääkäri tekee 8h työpäivän joten hänen varauskirjan mukaan menee hoitajan tauko. Vaikka olisin jonkun syyn takia vain 6h päivän siellä on tuo palkaton aika 12.15-12.45.
Meillä ei myöskään jousteta perhesyiden tai muun takia, kaikki lääkärikäynnit, neuvolat, vasut yms olisi hoidettava omalla ajalla, missä ja miten kun työpäivä on 7.30-15.45 ma-pe 🤷♀️ Olen itsekin yh ja lapsen ollessa ekalla pyysin saada lain mukaisen osittaisen hoitovapaan. Ei tietysti onnistunut 6h päivät vaan nelipäiväinen viikko. No hyvä että edes se, mutta olis ollut ihan kiva päästä jo klo 14 niin lapselle ei olisi tullut niin pitkiä päiviä kalliissa ip-kerhossa. Tokaluokan syksyllä irtisanoin itseni koska oli vaan niin hankalaa koko arki. Siirryin tekemään keikkatyötä ja se on ollut ihan pelastus kun voi ottaa vuoroja miten itselle parhaiten sopii. Välillä toki raskasta tehdä kolmeen paikkaan töitä ja sumplia kaikki menot, mutta helpottavaa se vapaus ettei tarvi pelätä jokaista lääkärikäyntiä tms tärkeää varten pyytää palkatonta, jota todella nihkeästi sai.
Meiltä töistä ei päästetä omiinkaan lääkärikäynteihin. Myöskään palkatonta ei saa. Ainut vaihtoehto on tekeytyä kipeäksi ja olla koko päivä pois. Tämä sitten ilmeisesti parempi työnantajalle kuin 20min labrakäynti nukkula-aikaan jonka tietenkin tekisimme heti takaisin.
Mahdolliset vuosilomapäivät saa tietää aikaisintaan viikkoa ennen loma-ajankohtaa. Olen vuosia pyytänyt nelipäiväistä työviikkoa perhesyihin vedoten. Sanomattakin selvää että ei onnistu meillä.
T. Vakaopettaja
Työelämä on täyttä paskaa. Työnantajat eivät ymmärrä sitä, ettei tiukille ajettu työntekijä yleensä ole motivoituneempia eikä tehokas. Jos työnantaja ei välitä työntekijästä pätkän vertaa, miksi työntekijä antaisi työnantajalle muun kuin aivan minimisuorituksen?
Ellei työnantaja huomioi mitenkään työntekijöiden erilaisia elämäntilanteita, ei kohta ole niitä työntekijöitä. Joustavat käytännöt ovat nykypäivää ja ihmiset äänestävät jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule ihan sinun vastuullasi hoitaa asiat niin, että lapsesi hoito onnistuu. Vaihda työtä, jos nykyinen ei miellytä.
Itse asiassa se on kunnan velvollisuus. Palkaton ei ole ratkaisu koska ei ole apn ongelma jos päiväkoti kiinni. Se on kunnan ongelma joten sinne yhteys, heidän velvollisuus ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta kuin etsiä uusi työ. Toivottavasti jotain löytyy lähempää. Tuo on pitkä työmatka.
Siltä näyttää.
Jotkut työnantajat ovat todella jostamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kuule ihan sinun vastuullasi hoitaa asiat niin, että lapsesi hoito onnistuu. Vaihda työtä, jos nykyinen ei miellytä.
Itse asiassa se on kunnan velvollisuus. Palkaton ei ole ratkaisu koska ei ole apn ongelma jos päiväkoti kiinni. Se on kunnan ongelma joten sinne yhteys, heidän velvollisuus ratkaista.
Yleensä työnantaja joustaa, koska tietää että se pitää hyvän työntekijän talossa. Päivähoitoaikoja ei voida kovin paljon rukkailla eikä vuorohoitoon pääse ellei ainoa huoltaja / molemmat huoltajista tee vuorotyötä.
Viisaita sanoja.