Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko aika miettiä lemmikkien pidon eettisyyttä oikein tosissaan?

Vierailija
15.09.2015 |

Koirien, kissojen, hamsterien, marsujen, lintujen jne. pitämistä lemmikkeinä. Olisiko meidän valistuneiden ihmisten aika tehdä päätös olla ottamatta mitään eläimiä asuntoihin kärsimään "ilonamme"? Jättää tämä aikakausi ihmiskunnan ymmärtämättömyyden ja valistumattomuuden ajaksi, jolloin eläimiä pidettiin vankeina asunnoissa.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa siis tappaa mm. Koirat hiljalleen sukupuuttoon. Melkoinen veijari.

Vierailija
62/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:14"]

Sun kirjoittamalla tekstillä ei ole mitään.painoarvoa enään, kun ilmoitit omistavasi koiran. Mikäli olet rankasta jotain mielestä ole sitä sitten oikeasti. Olen kans kasvisyöjä, mutta kyllä kerran päivässä voi pihvinkin syödä. :)

[/quote]

no mielestäni hänellä on nyt ihan aihetta kommenotida asiaa kun on itse koiranomistaja ja nähnyt asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se rajattaisiin kenellä on oikeus lemmikkiin (lähinnä nyt koiria ajatellen)

Koirasta on moneksi, se rakastaa ehdoitta ja haluaa tehdä töitä.

Opaskoirat, vammaiskoirat, diabeteskoirat yms. Tuikitarpeellisia ja varmasti yksikään apua tarvitseva ei koirastaan luopuisi.

Entäs sitten paimenkoirat, rauniokoirat, kadonneiden etsijät, huumekoirat, homekoirat. Näitä ilman pärjäisi kyllä mutta moni jäisi löytymättä ja huumekauppa rehottaisi kun suurin osa lasteista pääsisi maahan.

Miten sitten metsästyskoirat, tryffelikoirat, terapiakoirat yms.

Kuka on se taho joka päättäsi koska on eettistä pitää lemmikkiä. Jos koiria teetettäisiin vain ensimmäisessä listassa oleviin tarkoituksiin, olisi sisäsiittoisuus pian tosiasia ja koirat kuolisivat sukupuuttoon.

Vierailija
64/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:43"]

[/quote]

Juu ja jokainen joka vastustaa lihan tehotuotantoa haluaa tappaa lihakarjan sukupuuttoon.

Vierailija
65/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

ihmeen mustavalkoista ajattelua. En tiedä mitä ap ajaa takaa mutta tuskin tuota. Järjenkäyttöä eläimen ottamiseen penään minä. Ei montaa  koiraa pieneen asuntoon, ei siperianhuskyja kerrostaloon, ei paimenkoiria sohvaperuntalouksiin jne. Yksikin eläin riittää ja sen hoito niin ettei ole tuntikausia yksin kotona.

Vierailija
66/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä uskon, että useimmat ihmiset on miettineet eläinten pidon eettisyyttä. Ja tehneet ratkaisunsa. Moni varmaan etsii kultaista keskitietä, elää niin eetisesti kuin on mahdollista niillä omilla eväillään. Jos haluaa pitää lemmikkieläintä, niin tekee sen mahdollisimman eettisesti. Esim. juuri tuo ettei käytä ulkomailta raahattua epäeettisesti valmistettua eläinruokaa. Tai sitten boikotoi sairaaksi jalostettuja rotuja.Tai koiranäyttelyitä. Tätä samaa tasapainottelua käydään kaikessa muussakin, auton omistamisessa (citymaasturi vai kauppakassi), omissa ruuissa, matkustamisessa, asuinratkaisuissa.

Vierailija
67/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Onko ihminen onnistunut sitten hyvin tässä tehtävässään jalostaa koiria?

Minusta se on muodostunut eettiseksi katastrofiksi. Jalostuksen takia ensinnäkin, ja koirien ja muiden eläinten sulkeminen asuntoon ei myöskään ole oikea ratkaisu ei koirille, kissoille eikä häkkieläimille. 

ap

Vierailija
68/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos kehittyisi vain ajatustapa, että yhä useammat ja useammat ihmiset päättäisivät omalta kohdaltaan, etteivät halua sulkea eläimiä tunneiksi yksin asuntoon tai häkkeihin jossain juoksupyörässä pyörimään. Ihan ilman mitään virallista tahoa, vaan pelkästään ajattelemalla, että tämä eläimen vankina pitäminen on sitten tässä, enkä halua enää yhtään lemmikkiä asuntooni vangiksi. Pentujen kysyntä hupenisi, pentutehtailu loppuisi ja yhä harvemmalla olisi lemmikkiä, maalla niitä enää vain tapaisi, maalaistaloissa kissoja koiria kuten ennenvanhaan. Citykoiria- ja kissoja ei olisi, ja häkkilemmikkieläinten pito loppuisi myös. Kaupunkilaisten täytyisi tyytyä siihen, että kaikkea ei voi saada, ei omia kanoja parvekkeelle, ei kissaa tai koiraa asuntoon tai lehmää rivitalon takapihalle.

ap

Vierailija
69/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa pohdintaa ap:lta. Olen itse myös kyseenalaistanut lemmikkien pitämistä, sitä on tullut pohdittua paljonkin kun omistan kaksi keskikokoista koiraa ja en välillä koe että voisin tarjota heille niin hyvää elämää kun olisivat ansainneet. Olen heidän kanssaa kyllä erittäin aktiivinen, mutta uskon että olisivat onnellisimmillaan maalla vapaana vaikka heppojen parissa. Semmoisessa paikassa ovat olleet hoidossa joitakin kertoja ja kotiin tullessaan painelevat heti nukkumaan: väsynyt koira on onnellinen koira, kunhan väsymys ei ole tylsyydestä johtuvaa. Siinä mielessä meillä on hyvä tilanne että toinen koirista kulkee puolison mukana viikot töissä muumäläkoirana. Toinen ei siellä viihdy joten joutuu himaileen. Domestikaatio toki varmaan tarkottaisi sitä että useimmat lajit kuolisivat sukupuutton tälläisenään. Toisaalta, ei se välttämättä ole huono juttu.

Vierailija
70/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap plus tai miinuspeukuttaa omia viestejään. Bääääääääääääääääääääääd.

Vierailija
71/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin asiaa todella usein. Mulla on kaksi koiraa tällä hetkellä, joiden suhteen olen miettinyt, että jos nämä eläimet saisivat elää just sitä elämää, mitä haluavat, mitä ne tekisi. Todennäköisesti juoksisivat ympäri metsiä ja tekisivät sitä mitä tuollaiset elukat nyt yleensä tykkäävät tehdä.

Oon kuitenkin päätynyt ainakin omien koirieni suhteen siihen, että meidän on hyvä olla just näin. Minä saan seurata iloisten koirien touhua päivittäin, ja koirat saavat multa ruokaa ja huolenpitoa. Vien koirat monta kertaa viikosta tavallisten lenkkien lisäksi juoksemaan metsään vapaana (kyllä, asun maalla) ja kyllähän noi mua seuraa sielläkin silmä kovana.
Tiedostan kyllä, että tässä keskustelussa puhutaan nimenomaan siitä, mitä tuleville lemmikkisukupolville tapahtuu, mutta mielestäni maailma on parempi paikka, jos annetaan vaan koirien tehdä niitä pentuja ja pentujen leimautua ihmisiin ja elää sitten onnellisen elämän ihmisten kanssa. Tottakai on huonoja ja hyviä omistajia, mutta ihan eettisyyden puolesta sanoisin, että on sallittavaa "liittoutua" elämään muidenkin kuin ihmisten kanssa. :)

Vierailija
72/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistun nyt keskustelusta ainakin huomiseen saakka henk.koht. menojen takia. Muutenkin alkaa kyllästyttää tämä "ap on trolli, ap tekee sitä ja ap tekee tätä" huutelu, kun minusta tämä aihe on ihan hyvä ja tärkeä keskusteltavaksi. Jollain ei kantti kestä miettiä eläinten oikeuksia ja niiden elämää hallinnassamme näköjään ja tulee noita trolli ym. huuteluja vain.

ap

Vierailija
73/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:24"]

Mites maaseudulla, jossa tarvitaan kissaa pitämään jyrsijöitä kurissa?

[/quote]

Tai vartiokoiraa.

[/quote]

Nuo ovatkin työ- eli hyötyeläimiä. Lemmikit ovat eri asia. Niitä pidetään vain ihmisen 'iloksi'. Vähän kuin urheilu(!)metsästys ja -kalastus, nämä veijarit saavat iloa saalistamisesta ja tappamisesta.

Vierailija
74/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lemmikkien pitäminen olisi niin kamalan epäeettistä, mutta lasten hankkiminen ei ole? Näen siinä huomattavasti enemmän ja huomattavasti suurempia ongelmia.

Vierailija
75/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä mietin oikein tosissani.

Kissani ja koirani ovat ulkona. Tekeekö se minun lemmikinpitoni eettisemmäksi kuin sisätiloissa pitäminen?

Toiseksi näiden lemmikkien olemassaololla on tarkoitus. Ei ole myyriä tällä tontilla! Koiran virkana on olla apuna metsästyksessä, eli lintukoira kuuluisi olla rotumääritelmän mukaan. Mutta onko tämä nyt jotenkin eettisempää, kun kissa veteli lintua kitaansa ja koira katsoi vieressä kuin se, että koira haukkuisi lintua ja minä ampuisin ja söisin sen itse, kissalle ja koiralle antaisin vain tähteet?

Vierailija
76/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:35"]

Miksi lemmikkien pitäminen olisi niin kamalan epäeettistä, mutta lasten hankkiminen ei ole? Näen siinä huomattavasti enemmän ja huomattavasti suurempia ongelmia.

[/quote]

Epäasiallinen argumentti. Seuraava sukupolvi maksaa edellisten eläkkeet ja pyörittää yhteiskuntaa. Lapset ovat hyödyllisiä, kyn kasvavat täyspäisiksi aikuisiksi.

Vierailija
77/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime aikoina pohdiskellut samoja asioita AP:n kanssa ja tullut siihen lopputulokseen, että en aio enää hankkia koiria. Itselläni on siis tällä hetkellä kaksi koiraa, jotka aion tietenkin hoitaa loppuun asti hyvin ja nauttia elämästä niiden kanssa. 

Vierailija
78/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin tapauskohtaista. Riippuu eläinlajista ja elinolosuhteista.

Koira on aikoinaan itse lyöttäytynyt ihmisen seuraan ja oikeasti nauttii siitä. Suhde on molemminpuolinen ja läheinen, joten sinällään en näe koirien pitoa minään vangitsemisena. MUTTA sille koiralle pitää löytyä tarpeeksi aikaa ja rotu pitäisi valita sen mukaan, minkälainen luonne ja koko itselle sopii. Ei siis minkään ulkonäön takia tyyliin "bordercolliet on niin söpöjä". Jos et asu maalaistalossa ja omista mielellään pientä lammas-/lehmälaumaa, niin älä ota superaktiivista paimenkoiraa. Jos asut pienessä kerrostaloasunnossa, eikä sinulla ole aikaa pitkiin lenkkeihin, niin ota joku seurakoiraksi jalostettu kääpiökoira. Mielellään kaksi, jos olet paljon poissa kotoa, niin niille on seuraa toisistaan. Mutta pikkukoirat nukkuu paljon ja tarvitsee vähän liikuntaa, joten sellainen ehkä sopisi. Vaikka miten ajattelisi, että se husky tai saksanpaimenkoira on enemmän mieleen, niin ensin pitää ajatella, mikä sille rodulle olisi mieleen. Kääpiökoirat myös syö vähän, joten ilmastokuormituskin on pienempi. Käyttökoirarotuja tulisi välttää, jos niitä ei aio käyttää siihen, mihin ne on jalostettu. Sairaita rotuja tulisi myös välttää. Niiden kuuluisikin kuolla sukupuuttoon!

Kissa on sen sijaan vähän mutkikkaampi tapaus. Se on selvästi koiraa villimpi, vaikka näennäisesti kesy onkin. Ideaali elämä olisi varmaan juuri maalaistalossa, jossa iso pihapiiri, missä metsästää. Ei tarvitse mennä luontoon tappamaan viattomia eläimiä. Myös esim. iso piha, jonka ympärillä kunnon kissa-aita (en tiedä saako tuollaisia edes Suomesta) olisi ihan kiva pikku reviiri kissalle. Mutta en usko, että kovin moni kissa on onnellinen, jos ainoa kosketus ulkomaailmaan on valjaissa omistajan kanssa. Voittaahan se kuoleman, jos kyseessä on löytöeläinkodista otettu kissa, mutta ei se oikein lajityypillistä elämää ole.

Häkkieläimistä esim. kesyrotat ja kanit kesyyntyy ihan oikeasti ja tykkää ihmisen seurasta. Niitä voi myös pitää irrallaan kotona ollessaan ja rotat osallistuu mielellään kaikenlaiseen toimintaan. Häkissä ollessaan ne lähinnä nukkuvat, joten en nyt oikein näe, mitä kamalaa niiden elämässä on. Onnellisempaa sen luulisi turvallisessa kodissa olevan kuin tuolla ulkona jatkuva pelko persuuksissa.

Toisaalta on paljon häkki- ja terraarioeläimiä, jotka ei ikinä varsinaisesti kesyynny, korkeintaan sietävät pitkin hampain käsittelyä. Ne eivät saa ihmisen seurasta mitään iloa ja suhde on täysin yksipuolinen. Lähinnä ne on siis omistajan katseltavana, mikä on aika surullista elämää. En ymmärrä, miksi kukaan haluaa lemmikin, jonka kanssa ei voi muodostaa mitään varsinaista suhdetta. Epäeettistä.

Häkkilinnut on melkeinpä pahimpia. Linnut on luotu lentämään ja pieni pyrähdys olohuoneen poikki silloin tällöin ei juuri iloa tuo. En hyväksy. Jos linnuista tykkää, niin sitten laittaa lintulaudan näköetäisyydelle ikkunasta ja ihailee siinä käyviä lintuja.

Vierailija
79/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote [quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:35"]

[/quote]

Epäasiallinen argumentti. Seuraava sukupolvi maksaa edellisten eläkkeet ja pyörittää yhteiskuntaa. Lapset ovat hyödyllisiä, kyn kasvavat täyspäisiksi aikuisiksi.
[/quote]

En mä varsinaisesti lasten hyödyllisyyttä kyseenalaistakaan, vaan koko ihmislajin. Parempi olisi, jos meitä ei olisi täällä ollenkaan.

Vierailija
80/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut jo vuosia sitten ja kyllä se on täysin epäeettistä. Silti minulla on kaksi rankkurilta otettua sisäkissaa. Myös useamman kuin yhden lapsen tekeminen on minusta epäeettistä, ihmisten määrä pitäisi saada alenemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi