Olisiko aika miettiä lemmikkien pidon eettisyyttä oikein tosissaan?
Koirien, kissojen, hamsterien, marsujen, lintujen jne. pitämistä lemmikkeinä. Olisiko meidän valistuneiden ihmisten aika tehdä päätös olla ottamatta mitään eläimiä asuntoihin kärsimään "ilonamme"? Jättää tämä aikakausi ihmiskunnan ymmärtämättömyyden ja valistumattomuuden ajaksi, jolloin eläimiä pidettiin vankeina asunnoissa.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:56"]
Mitenkä pohdintaan sopii se, että perinteiset lemmikkieläimet ovat domestikoituneita eivätkä elä luonnossa. Eivät kuulu sinne eivätkä pärjää siellä. Pitääkö niiden antaa kuolla sukupuuttoon?
[/quote]
Rajoittaa jalostamista ja niiden määrää. Yksi perhe ei tarvitse rivotaloluukkuun tansknadoggia, suursnautsria ja mopsia. Kohtuus ja inhimilliset olot eläimille. Ei yksinoloa yli 6h päivässä jne.
Nyt kun Suomea asutetaan muslimeilla, ainakin koirien kanssa on odotettavissa kulttuurien kohtaamista, eikä aina niin iloista.
Minulla on omia kokemuksia tästä, mutta niitä ei saa kertoa, viesti poistuu ja bannia tulee.
Ehkä koirat kohta kielletään, ap. Onko sitten asiat paremmin?
Eläinten vaikutus ihmisen mielenterveydelle on aivan valtava. Mielestäni tämä jo riittää oikeuttamaan eläimen pidon lemmikkinä, kunhan sitä kohdellaan hyvin. Eläin on kuitenkin aina lajikehityksessä ihmistä alempana, ja siksi sen olemassaolo voidaan hyväksyä vaikka se eläisi ihan vaan ihmisen kumppanina.
Mua säälittää tuttavaperheen koirat. Koirat ovat lähinnä lapsille leikkikaluja. Lapset kiskovat hännästä ym, ovat kaksin koiran kanssa. Ja kun koira puolustaa itseään, se joutuu pahimmassa tapauksessa piikille tai jonkun perheen äidin sukulaisen luokse. Aivan sairaita ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:20"]
Nyt kun Suomea asutetaan muslimeilla, ainakin koirien kanssa on odotettavissa kulttuurien kohtaamista, eikä aina niin iloista. Minulla on omia kokemuksia tästä, mutta niitä ei saa kertoa, viesti poistuu ja bannia tulee. Ehkä koirat kohta kielletään, ap. Onko sitten asiat paremmin?
[/quote]
Juu... Asuin ennen kerrostalossa, jossa naapureina asui tuoreita maahanmuuttajia. Itselläni oli tuolloin pikkuinen perhoskoira, ja kieltämättä ekoja kertoja hämmennyin todella paljon, kun nämä maahanmuuttajat peloissaan huutaen kavahtivat kauemmaksi koirastani, joka kiltisti vain istui ja ihmetteli näiden käytöstä.
Meillä on kaksi koiraa, joista toinen kulkukoira, joka tarttui mukaan kun asuimme Espanjassa. Olemme sopineet, että jatkossa meille tulee vain rescue-koiria.
Mutta en tiedä, onko tämäkään oikea päätös. Pentuja myös tehtaillaan myyntiin "kulkukoirina", eli myös tämä pelastustoiminta lisää koirien määrää tietyissä maissa, ei vähennä kärsivien koirien määrää. Mutta mieluummin otan kärsivän koiran paratiisiin loppuelämäkseen, kuin Suomessa teetetyn rotukoiran. Periaatteessa.
Tietyt lemmikki- ja maatalouseläimet ovat niin pitkälle (tai pilalle) jalostettuja etteivät ne luonnossa enää pärjää. Ihmisen tulisi kantaa vastuu ja pitää hyvää huolta näistä tällä hetkellä elävistä yksilöistä. Kaikkien lopettaminen samantien ei olisi eettisesti oikein, joten ainoa keino on estää niitä lisääntymästä enempää. Lajin katoaminen luonnollisesti vaatisi paljon aikaa... Mutta näin ei tule tapahtumaan, koska "söpö hauva ja lihaa pöytään".
Olen vakavasti pohtinut sitä, onko oikein, että meidän koirillamme on parempi elintaso kuin suurimmalla osalla maailman ihmisistä. Toisaalta en usko, että kolmannessa maailmassa kukaan hyötyisi siitä, että luopuisimme koirista. Toki koirien syömä liha jäisi tuottamatta, ja tuotantoeläinten kärsimys vähenisi. Mutta me käyttäisimme säästyneen rahan vain muuhun kulutukseen. Emmekä olisi niin onnellisia kuin nyt.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:20"]Nyt kun Suomea asutetaan muslimeilla, ainakin koirien kanssa on odotettavissa kulttuurien kohtaamista, eikä aina niin iloista.
Minulla on omia kokemuksia tästä, mutta niitä ei saa kertoa, viesti poistuu ja bannia tulee.
Ehkä koirat kohta kielletään, ap. Onko sitten asiat paremmin?
[/quote]
No on. Ap nimenomaan meinas että eläintenpito on epäeettistä. Ei tarvi eläinten olla siellä mihin ne ei kuulu.
Tää on se sama aloittaja, joka tekee liukuhihnalta aloituksia ilmastonmuutoksesta, lentomatkailun kieltämisestä ja muusta viherhömpästä. Aloittaja vastailee itselleen ja jos joku muu eksyy ketjuun aloittaja alkaa inttämään ja jankkaamaan. Älkää kiinnittäkö tähän trolliin mitään huomiota tai ilmoittakaa ylläpidolle!
On kyllä totta, että Suomessakin on aivan liikaa lemmikkieläimiä ja aivan väärillä henkilöillä. Jonkinlaista tiukennettua eläintenpito-oikeutta kaipaisin. Etenkin koirien kohdalla on tullut huomattua miten niitä hankitaan ulkonäön takia välittämättä ollenkaan siitä mihin käyttötarkoitukseen koira on jalostettu. Esimerkiksi husky kerrostalossa seurakoirana. Toinen yleinen ilmiö ovat paimen- ja suojelukoirat ns. elämänkoululaisilla tai nisteillä, joilla talutushihnana toimii vaijeri. Koulutusmetodina näyttäisi olevan piekseminen sillä samalla vaijerilla. Mutta menepäs puuttumaan asiaan niin saa itsekin siitä vaijerista.
Suomessa on myös naurettavat rangaistukset eläinsuojelurikoksista. Yleensä se on eläintenpitokielto, jota kukaan ei valvo, eli käytännössä ei mitään.
Toinen asia olisi nämä sairaat koirarodut, mutta siitä en jaksa nyt paasata eikä se varsinaisesti liity tähän.
Mutta kyllä, maailmassa on liikaa lemmikkieläimiä.
Itsellän ei ole lemmikkiä, eikä tule. Eläinrakas olen silti.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:42"]
Tää on se sama aloittaja, joka tekee liukuhihnalta aloituksia ilmastonmuutoksesta, lentomatkailun kieltämisestä ja muusta viherhömpästä. Aloittaja vastailee itselleen ja jos joku muu eksyy ketjuun aloittaja alkaa inttämään ja jankkaamaan. Älkää kiinnittäkö tähän trolliin mitään huomiota tai ilmoittakaa ylläpidolle!
[/quote]
En tiedä, mistä ketjuista puhut. Ylläpito tietää, etten ole mikään jankkaaja-trolli. Olen osallistunut keskusteluun ap-merkityillä viesteillä.
Olen itse (viimeisen koirani) koiranomistaja, joka on alkanut ajatella lemmikinpitämisen etiikkaa ja halusin jakaa ajatukseni kanssanne ja herättää keskustelua aiheesta. Ylläpito kyllä tietää, että puhun totta. Myös he, jotka ovat vastanneet ketjuun eli eivät ole minä.
ap
Tästä aiheesta on todella vaikea saada järkevää keskustelua, aina menee tunteisiin. Tosin tunteilla ajattelu on nimenomaan naisten ongelma, mitäpä muuta vauvafoorumilla voisi odottaa.
Maaseudulla rottakissa elää luultavasti elämisen arvoista elämää. Työkoirat kulkevat töissä mukana ja saavat aktiviteettiä ja lauman hyväksyntää päivät pitkät. Mitkä syntyvät pennut tapettaisiin? Pentuja teetetään rahankiilto silmissä tai sitten omistajan välinpitämättömyyttä.
Olen samaa mieltä. että "eläinrakkaat" usein ei tosiaankaan ole niitä eläinrakkaimpia. Moni lemmikki on ihmisen ilona ilman eläimen vaatimia vähimmäiselinoloja. Esim. kuvitellaan koiran pissatuksen riittävän ja vähän tunnetaan huonoa omaatuntoa, jos työ päivä venyy.
Sun kirjoittamalla tekstillä ei ole mitään.painoarvoa enään, kun ilmoitit omistavasi koiran. Mikäli olet rankasta jotain mielestä ole sitä sitten oikeasti. Olen kans kasvisyöjä, mutta kyllä kerran päivässä voi pihvinkin syödä. :)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:14"]
Sun kirjoittamalla tekstillä ei ole mitään.painoarvoa enään, kun ilmoitit omistavasi koiran. Mikäli olet rankasta jotain mielestä ole sitä sitten oikeasti. Olen kans kasvisyöjä, mutta kyllä kerran päivässä voi pihvinkin syödä. :)
[/quote]
Ja mitäköhän ap:n olisi pitänyt mielestäsi tehdä? Hankkiutua koirasta eroon sillä sekunnilla kun asia juolahti mieleen? Mistä lähtien keskusteluun osallistuakseen täytyy täyttää kriteerit? Jos ap olisi sanonut ettei hänellä ole mitään lemmikkiä, olisi vastaus tietenkin ollut "helppohan sinun on sanoa kun et eläintä omista" jne. Jessus.
Mulla on ollut kissa yli 10 vuotta joista viimeisen parin aikana olen alkanut ajattelemaan tätä asiaa. Joskus kyselen kissaltakin mitä mieltä se on siitä, että mä vain otin hänet ja pidän hänet täällä "vankina". Mietin itseni samaan asemaan jossa joku minua "ylempänä" oleva päättäisi ottaa mut lemmikikseen ja joutuisin asumaan jossain kaksiossa enkä pääsisi ikinä ulos ja seuranani olisi vain tämä mun "omistaja". Itsekäs toki olen ja mun omasta tahdostani ton kissan ottanut, enkä häneltä koskaan ole saanut verbaalista vahvistusta sille onko järjestely sen mielestä ok.
Tulen silti varmaan tulevaisuudessakin pitämään kissan/kissoja, jos heille ei ole piikin tai eläinkodissa asumisen lisäksi muita vaihtoehtoja. Onko tässä joku moraalinen ongelma - kysyn ihan aidosti kun haluan pohtia tätä asiaa useammilta kannoilta
Minulla on ollut koirani jo pitkästi yli 10 vuotta. Olen näinä vuosina muuttunut ajatustavaltani, enkä aio ottaa enää koiraa tai muuta lemmikkiä kotiini asumaan. Ehkä joidenkin mielestä minun olisi pitänyt odottaa, kunnes voisin sanoa, ettei minulla ole lemmikkiä, mutta mielestäni pointti ei ole siinä.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:36"]
Mulla on ollut kissa yli 10 vuotta joista viimeisen parin aikana olen alkanut ajattelemaan tätä asiaa. Joskus kyselen kissaltakin mitä mieltä se on siitä, että mä vain otin hänet ja pidän hänet täällä "vankina". Mietin itseni samaan asemaan jossa joku minua "ylempänä" oleva päättäisi ottaa mut lemmikikseen ja joutuisin asumaan jossain kaksiossa enkä pääsisi ikinä ulos ja seuranani olisi vain tämä mun "omistaja". Itsekäs toki olen ja mun omasta tahdostani ton kissan ottanut, enkä häneltä koskaan ole saanut verbaalista vahvistusta sille onko järjestely sen mielestä ok.
[/quote]
Hei, nämä oli juuri niitä ajatuksia, joita itselläni on ollut ja on! Ainoalla erolla, että itse olen päättänyt olla tämän viimeisen koirani jälkeen ilman lemmikkiä.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:18"]
Kiitos keskustelusta. Olen laittanut viestieni perään ap-merkinnän. Olen iloinen, että aika moni itseni lisäksi on kirjoittanut tähän ketjuun. Aika ei ole ehkä vielä kypsä, mutta tulee toivottavasti jo pian olemaan. Hyötyeläinten oikeuksista puhutaan nyt paljon, mikä on todella oikein ja tarpeellista. Minusta olisi aika puhua myös lemmikkien pitämisen etiikasta. Jotkut näyttävät olevan kanssani samaa mieltä, mikä on hieno ja rohkaiseva asia.
ap
[/quote]
Kirjoitit kiihkottomasti ja fiksusti. Asia on juuri noin kuin kirjoititkin. Itsellänikin on koira mutta silti jaan ajatukset kanssasi. Se ei onneksi myöskään ole yksin kotona päivisin mutta koirakaverilaumaa ei kyllä ole.