Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko aika miettiä lemmikkien pidon eettisyyttä oikein tosissaan?

Vierailija
15.09.2015 |

Koirien, kissojen, hamsterien, marsujen, lintujen jne. pitämistä lemmikkeinä. Olisiko meidän valistuneiden ihmisten aika tehdä päätös olla ottamatta mitään eläimiä asuntoihin kärsimään "ilonamme"? Jättää tämä aikakausi ihmiskunnan ymmärtämättömyyden ja valistumattomuuden ajaksi, jolloin eläimiä pidettiin vankeina asunnoissa.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:16"]

Vielä sekin  että kuinka paljon koira ja kissa kuormittavat ilmastoa.

Tutkimuksen mukaan koira kuormittaa ilmastoa yhtä paljon kuin katumaasturi ja kissa yhtä paljonkuin pieni vähäpäästöinen henkilöauto.

Kurmitus tulee näiden ruuan sisältämän lihan kautta. Joku sanoo että on vain teurasjätettä joka menisi muuten hukkaan. Onkohan näin kun esim. tutkitaan matojen ja hyönteisten arvoa ravintona joten kissan ja koiran syömä lihakin hyvin voitaisiin käyttää ihmisravinnnoksi.

Tehdastekoiseen  eläinruokaan joka sisältää lihaa pitäisi laittaa haittavero. Ihan uusi,  tai sitten osa autoilun haittaveroista suunnata tähän lemmikkieläinten ruokaan.

Eläinten omistajatkin tykkäisivät kun voisivat osallistua " ilmastotalkoisiin" vaikka eivät autoa omistakkaan.

Ihmettelen ettei kukaan kansanedestaja aja asiaa.

[/quote]Tärkeämpää on lopettaa turkistarhaus. Se on todellista eläinrääkkäystä ja varmasti kuormittaa ilmastoa yhtä paljon kuin jonkun kotikissan ruoka.Koirat varmaan kärsii olla erossa omistajastaan, mutta läheskään kaikki koirat eivät joudu olemaan. Kissa nauttii olla omissa oloissaan ja monet kissat pääsee ulos silloin kun haluavat omista kissanluukuistaan.Häkkilinnut ja muut pikkujyrsijät varmasti kärsivät häkeissään ja monet jäävät huonolle hoidollekin. Ei varmasti kovin eettistä toimintaa ihmisiltä. Kissa ja koira varmaan parhaassa pidossa ihmisillä.

Vierailija
82/86 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkejä saa mielestäni pitää, kunhan niillä on asialliset oltavat: tarpeeksi tilaa asunnossa ja paikka missä ulkoilla (myös kissoja pitää ulkoiluttaa!) Kauhistuneena katselin, kun kerrostaloni naapuriyksiössä (30m2) asui aikanaan pariskunta, joilla oli tanskandoggi. 

Varsinkin kissoille ja koirille tulisi syöttää myös raakaravintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kissa, jonka olen ottanut pitkälle toistakymmentä vuotta sitten. Viime vuosina olen todella alkanut kyseenalaistaa lemmikinpidon eettisyyttä ja omalta osaltani olen tehnyt sen päätöksen, että kun kissasta aika jättää, en ota enää uusia lemmikkejä. Syyt ovat juuri ne, jotka ap ja muutkin ovat jo kirjanneet.

Olen syvästi kiintynyt kissaani, ja se on minulle tärkeä. Silti tai oikeammin juuri siksi minusta on alkanut tuntua pahalta pitää sitä koko sen elämän ajan kerrostalossa "häkkilintuna"  ilman mahdollisuutta elää lajityypillistä elämää. Vapaasti ulkoilemisessa on omat ongelmansa, ja etenkin kaupunkialueella on mielestäni todella vastuutonta päästää kissaa vapaasti ulos.

Kissallani ei ole enää moneen vuoteen ollut edes lajitoveria, kun toinen kissani kuoli. Olen paljon kotona, mutta silti se vaikuttaa yksinäiseltä ja tuntuu koko ajan kaipaavan jotakin, mitä en pysty sille antamaan. Uuden kodin etsiminen enää tässä vaiheessa ei olisi järkevää, koska kissa on jo vanha ja sillä on perussairaus, jonka takia sen eliniänodote on ell:n mukaan lähempänä kuukausia kuin vuosia. Toista kissaa en ota, koska olisin sen kanssa myöhemmin samassa tilanteessa. 

En tuomitse muiden ihmisten lemmikinpitoa. Itse vain en tällä nykyisellä ymmärrykselläni enää haluaisi pitää ketään vankina vain oman mielihyväni takia. Näin ne omatkin mielipiteet ja käsitykset voivat muuttua.

Vierailija
84/86 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan ottaisi koiraa tai kissaa, koska se joutuisi olemaan päivät yksin eikä se tunnu oikealta. Ja joku häkkilintu tai muu villieläin ahtaissa oloissa, aivan sairasta touhua.

Vierailija
85/86 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:01"]

2: Oletko typerä tahallasi?

Tietenkään en tarkoita eläimiä, jotka ovat jo lemmikkeinä asunnoissamme, vaan sitä seuraavaa ostosta!

ap

Niinnoh, jos kaikki noudattaisivat tätä, aika moni tapattaisi tulevat pennut. Sekö sitten olisi fiksua?

No olis. Ei tarvis eläinten olla vankeudessa.

Ai, että vapaana laiduntavia ja pesiviä lehmiäkö tarkoitit?

Vierailija
86/86 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiranomistaja puhun nyt koirista.

Olen samaa mieltä siinä määrin, että jos lemmikin ottaa, sille pitää tarjota mahdollisuus hyvään elämään.

Itse rakastan koiraani enemmän kuin mitään tässä maailmassa. Asumme kerrostalossa, mutta olemme joka päivä tuntitolkulla ulkona. Kävellään puistoissa, kuljetaan metsässä, joka päivä (paitsi jos sataa kaatamalla) istumme nurmikolla katselemassa maailman menoa yhdessä kun ei huvita mennä sisälle. Koira ei ole montaa tuntia päivässä yksin, sen ajan hän nukkuu. Kotona ollessa me leikitään, opetellaan temppuja, makoillaan yhdessä sohvalla. Elän jokaisen päivän koiran kanssa kuin se olisi koiran viimeinen. Aina voi sattua myrkkymakkara kohdalle tai jotain muuta kamalaa, enkä antaisi ikinä anteeksi itselleni, jos koira menehtyisi enkä olisi tarjonnut hänelle parasta mahdollista elämää.

Mua suututtaa ja surettaa kun niin monella koiralla on huono koti. Ihmiset toistavat kerta toisensa jälkeen "kyllä se koira pärjää".. ei tartte noin pitkiä lenkkejä joka päivä ja kyllä sen voi illaksi jättää yksin vaikka työpäivän ajan ollut jo yksin. Voit töiden jälkeen mennä kaupungille ja nähdä ihmisiä, kyllä se pärjää.

Mua suututtaa ihmiset jotka ottavat koiran miettimättä mitä joku rotu tarvitsee. Juuri nää huskyt kaupungin keskustassa tai rotikat elämänkoululaisilla. Koiran "koulutus" on sitä huutamista ja väkivaltaa. Koiraa syytetään vialliseksi kun se syö seinään reiän vaikka vika on siinä ettei se husky pääse kuin 2 kertaa päivässä vartiksi ulos. Ei harjoitella ohittamista ja kun koira ohitustilanteessa katsookin toista koiraa sitä lyödään flexillä päähän.

Pentujen teettämisessä ei ole mitään järkeä. Joka ikinen päivä tulee myyntiin kymmeniä uusia pentuja pitkin suomea, esimerkiksi saksanpaimenkoiria tulee myyntiin melkeimpä joka päivä. Sekarotuisillekin koirille etsitään "kumppinia" että tehdäänpä pentuja. Kodinvaihtajapalstat täynnä koiria joille etsitään uutta kotia, kun ensin sitä ei ole koulutettu ja sitten ei jakseta "ongelmakoiraa".. tai elämäntilanne muuttuu koska sitähän ei kukaan osannut arvata että koira voi elää joka 15 vuotta, ja harvoin elämä pysyy täysin samanlaisena näin kauan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän