Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva vuodelle 2017

14.09.2015 |

Moi!

Taas ollaan ajoissa mutta saataisiinko me aikaiseksi vauva vuodelle 2016 -ketjua vastaava keskustelu myös meille vähän myöhäisemmille haaveilijoille?

Ei haittaa vaikka vauva olisi ajankohtainen jo 2016 vuoden loppupuolella, mutta tuo aikaisempi keskustelu on alotettu jo niin kauan sitten, että olisi kiva saada oma ajankohtainen keskustely myös meille!:)

Kommentit (331)

Vierailija
21/331 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin liityn tähän ketjuun, koska nyt asia on "selvä" eli ollaan miehen kanssa päätetty, että vauva olisi tervetullut alkuvuodesta 2017. :) Ollaan oltu miehen kanssa kuusi vuotta naimisissa ja meillä on ennestään 4- ja 3-vuotiaat lapset. Mä kuumeilin aikoinaan kovasti ensimmäistä ja mies sitten toista ja jätettiin puheissa vähän auki, että jääkö lapsiluku kahteen. Nyt mulla on kuitenkin ollut tämän syksyn aivan valtava vauvakuume ja uskalsin sitten asiasta puhua miehellekin, joka mun iloksi sanoi heti, että kolmas olisi hänenkin mielestään tervetullut. :)

Lähinnä mua mietityttää/hirvityttää oma ikä eli olen yrityksen alkaessa jo 35-vuotias, kuten myös mies. :/ Pelottaa, onko meidät mahikset vauvoihin menneet jo ja meneekö kaikki hyvin. Tästä syystä en haluaisi lykätä yritystä yhtään, mutta ihan järkisyistä (lue: töiden takia) on oottaa niin, että laskettu aika olisi vuoden 2017 puolella.

Mutta ainakin tässä on nyt hyvin aikaa laittaa vähän ruokavaliota kuntoon ja panostaa kuntoiluun. :) Kummastakaan ei ole haittaa, vaikka se vauva jäisikin vain haaveeksi ja jotenkin motivoi kummasti tästä syksyn pimeydestä huolimatta lenkkeilemään/välttämään herkuttelua.

Vierailija
22/331 |
09.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 32-vuotias haaveilija. Meiltä löytyy kotoa 1-vuotias taapero ja kuumeilen jo toista. Mies ei kuitenkaan ole vielä valmis toiseen :( Kuulemma aikaisintaan vuonna 2017... Plääh. Mua ahdistaa se, että ikää tulee tässä koko ajan lisää, eikä nuoremmiksi enää tulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/331 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uusi kirjoittelija joukkoonne! Oon pian 23-vuotias viimeisen vuoden AMK-opiskelija eli valmistun siis ensi keväänä. Poikaystävä saman ikäinen ja hän valmistuu keväällä 2017. Ollaan oltu vasta vajaan vuoden yhdessä, mutta lapsihaaveet lähitulevaisuudessa täsmää ja yhdessäkin jo asuttu tovi. Ei olla puhuttu keskenämme vielä tarkemmasta ajankohdasta, mutta uskon, että kun olen hetken aikaa ollut työelämässä niin voisi ehkäisyn jättää pois. Tämä olisi siis elo-syyskuussa ensi vuonna, riippuen nyt ihan työnäkymistä.

Itsellä siis ollu lapsihaaveet jo yläasteikäisestä asti, että todella pitkään on kaipuu ollut omaan perheeseen. Vihdoinkin alkaa opiskelut olla loppusuoralla ja ikääkin enemmän kuin 14. ;)

Vierailija
24/331 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin olisi vauva haaveissa! ikää 22 ja miehellä 26.

nyt on vasta pillerit jätetty pois ja menkkoja odotellaan.. kierroista ei mitään tietoa, kun pillereidenkin aikana menkat jäivät pois.. mutta vika pilleri popsittu 25.9 että luulis jo kohta ekojen "luomu" menkkojen alkavan! ellei sitte oliskin jo tärpännyt 😇

Vierailija
25/331 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän pian jo 32. Tiesin jo teininä, että en halua lapsia. Siihen on monia syitä, mutta onneksi tajusin asian jo tuolloin, sillä ikää alkaa tulla, eikä minun nykyiseen elämäntilanteeseeni todellakaan sopisi lapset, vaikka niitä haluaisinkin. Olen työtön, ollut kohta 4 vuotta, tuloton, sinkku, joudun asumaan sukulaiseni luona ja elämään sukulaiseni vuoksi aseksuaalina, sillä sukulaiseni ei hyväksy seksuaalisuutta. Toivottavasti kukaan ei rupea tällaiseen tai vastaavaan elämäntilanteeseen lapsia hankkimaan. Ei lapsia pidä hankkia, jos oma elämäkin on ihan sekaisin.

Vierailija
26/331 |
10.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja meillä molemmat ollaan vakituisissa töissä ja on jo oma asuntokin ostettu. (tietenkin lainaa vielä on maksamatta)

Vierailija
27/331 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun tänne on tullut näin paljon uusia kommentteja! :) Ootteko suunnitelleet miten meinaatte mahdollisesti valmistautua raskauteen?

Täällä alkoi eilen vika pillerilaatta jee! Jännää miten kroppa alkaa toimia! Foolihapon ja äitiysvitamiinit meinaan alottaa 3kk ennen ja jättää alkoholin lähes kokonaan samoihin aikoihin. Ja kuten Trinzessa, meinaan kanssa tarkkailla ruokavaliota.

Vierailija
28/331 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin vauva haaveissa vuodelle 2017. Olen itse 29v ja mieheni 33v. Yhteistä matkaa meillä takana 5v.Miesei  vielä ei niin täpinöissää ajatuksesta mutta uskon kuitenkin,että kaikki kääntyy hyväksi. Tarkoituksena oli lopettaa pillerit alkukeväästä 2016.

Mitä Vaimo2014 tarkoitat tuolla"Foolihapon ja äitiysvitaiinit meinaan alottaa 3kk ennen.." Auttaako ne raskautumaan? Anteeksi törppöyteni ja tietämättömyyteni :)

Vierailija
29/331 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä Vaimo2014 tarkoitat tuolla"Foolihapon ja äitiysvitaiinit meinaan alottaa 3kk ennen.." Auttaako ne raskautumaan? Anteeksi törppöyteni ja tietämättömyyteni :)

Foolihappo on tärkeää sikiön normaalin kehityksen kannalta eli ehkäisee synnynnäisten epämuodostumien riskiä. Foolihappoa pitäisi alkaa siksi ottamaan 0.4 mg päivässä jo kolme kuukautta ennen kuin yritys alkaa. Lisätietoa löytyy esim. täältä: http://www.vau.fi/Yritamme-lasta/Naisen-hedelmallisyys/Foolihappo-ja-ra…

Raskaus kuluttaa vitamiineja ja siksi hyvä multivitamiinivalmiste on ihan itsenkin kannalta fiksua. :) Ja itse uskon, että ruokavaliolla on vaikutusta hedelmällisyyteen (poislaskien tietenkin lapsettomuutta aiheuttavat syyt) ja siksi ajattelin panostaa tietynlaiseen ruokavalioon ensi keväänä jo muutaman kuukauden ennen kuin jätetään ehkäisy pois. :) Siihen asti pyrin vaan pudottamaan painoa ja syömään mahdollisen terveellisesti. Ja jos jollakulla on hyvä vinkki, miten voisi olla kuumeilematta näin kamalasti, niin sellainen tulisi kyllä tarpeeseen. :D Musta tuntuu etten mieti mitään muuta kuin vauvoja.

Vierailija
30/331 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin Trinzessa! :) Luen just What to expect before you're expecting -kirjaa, jossa kerrotaan just kaiken maailman sallituista kofeiinimääristä, ruokavaliosta yms, joiden uskotaan vaikuttavan positiivisesti hedelmällisyytteen ja sikiön kehitykseen.Löytyy myös paljon tietoa esim ovulaation seuraamisesta yms.

Ei oo yhtään tyhmää kysyä EllenM! :)

Vierailija
31/331 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on urakkana lopettaa tupakointi tammikuussa 2016. Olen siis päättänyt, että silloin stumppaan viimeisen tupakkani. Itseni vuoksi ja myöskin siksi, etten todella aijo tupakoida raskaana ollessani eli ns. näin minä valmistaudun hyvissä ajoin raskauteen. :) En ole ajatellut tupakoinnin lisäksi suuremmin valmistautumista. Voisin myös miettiä kylläkin foolihapon ja monivitamiinin ottamista.  :)

Vierailija
32/331 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin minipillerit jo elokuun alussa ja vieläkin on kierto sekaisin niin kuin uumoilinkin. Hyvä, että on aikaa tasaantua. Monivitamiineja otan säännöllisesti jo muutenkin, sisältää myös jonkin määrän foolihappoa. Olis vissiin kuitenkin hyvä vielä erikseen ostaa foolihappolisää lähempänä ajankohtaa. Ruokavalio ja elämäntavat ovat myös aikalailla kunnossa. Muuten vaan sitten pelottaa, että raskauden alkaminen vie aikansa. Kai se on jonkinlaista pessimismiä. :P

Vierailija
33/331 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo2014: tosi mielenkiintoisen kuuloinen kirja! Mä kuulisin mielelläni, mitä siellä sanotaan ruokavaliosta ja hedelmällisyydestä!

Kuumeilija93: mua pelottaa kanssa, että raskautuminen vie kauan tai pahimmillaan ei ole enää mun kohdalla mahdollista. :(

Vierailija
34/331 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti Vaimo 2014 ja Trinzessa vastauksista kysymyksiini :) Nyt suuntaan siis itsekin foolihappo ja vitamiiniostoksille :) Mitä vitamiiniyhdistettä te käytätte/on suunnitelmaissa alkaa käyttää?  Itse ajattelin ostaa Multi-tabs Raskaus ja imetys monivitamiinivalmistetta, sanotaan että erityisesti raskautta suunnitteleville :)

Vierailija
35/331 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salli, hienoa, että olet löytänyt kenties sen oikean. Kyllä teillä vielä aikaa on saada lapsi. Vaikka tiedän omasta kokemuksesta, että mieli toisinaan kääntyy jopa hätään, että entä jos ei tulekaan raskaaksi. Miksi pitää pelätä, ennen kuin on edes yrittänyt? Pitäisi vain luottaa tulevaan ja ajatella, että elämässä käy kuten on tarkoitettu.

Vierailija
36/331 |
12.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nela: Tsemppiä tupakoinnin lopettamiseen! Tulee varmasti olemaan vaikeaa mutta sen arvoista :)

Trinzessa: Kirjassa on suunnilleen 270 sivua ja siitä varmaan 1/3 osaa kertoo just ruokavalion merkityksestä ja vitamiineistä yms. Niin vähän hankala kaikkea eritellä vaikka haluaisinkin :) Lähinnä näitä syö paljon hedelmiä, juo vettä, ei liikaa kofeiinia, ei alkoholia. Ja kerrotaan että esim marjat on tosi hyviä kun yrittää raskautta ja sit kerrotaan mitä ei ole hyvä syödä silloin. Sanottiin että ei tarvitse vielä välttää useimpia niitä ruokia, joita raskaana tarvitsee, vaikka on kuulemma parempi mitä aikaisemmin aloittaa.

Kuumeilija93: Mulla ei vielä oo kamalasti tollasta pelkoa, mutta voi olla että tulee sitten jos kierto ei ala tasaantua...

EllenM: Mä en vielä oikeen tiiä noista. Pitää kyllä ottaa heti selvää ja tsekata noi jotka sä mainostit! :)

Vierailija
37/331 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo2014: kiitos! :)

Mitenköhän saisi rauhoitettua tätä vauvakuumetta. (vinkkejä??) :D

vaikka meillä on aikalailla suunniteltu tämä ja siis ideana poistaa kierrukka 2017 alkuvuodesta, niin ei jaksaisi yhtään odottaa! Myöskin jännittää miten raskaudun kierrukan jälkeen, vaikka olenkin lukenut paljon muiden raskautuneen melkeinpä heti.

Milloin te muut olittekaan aloittamassa yrittämistä? :)

Vierailija
38/331 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nela: Sanos muuta, sen jälkeen kun asiasta puhuttiin miehen kanssa, niin tuntuu ettei päässä pyöri muuta kuin vauva. :D Me jätetään ehkäisy pois aikaisintaan ensi kesäkuussa eli tässä pitää reilu puoli vuotta kestää tätä kuumetta. Mä oon ajatellut nyt seurata kiertoa (juuri nyt on ovis, mikä vaan LISÄÄ vauvakuumeilua) ja tosiaan kiinnittää huomiota elintapoihin. Meillä aiemmat lapset on saaneet alkunsa käytännössä heti, mutta luulen että mun ikä saattaa hankaloittaa hommaa nyt.

Vierailija
39/331 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trinzessa: joo, täällä ihan sama juttu! :D Voin vain kuvitella, että kuumeilu pahenee kun tietää oviksen olevan :)

Vierailija
40/331 |
16.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nela & Trinzessa: Meillä muuten alkaa kanssa yritys kesäkuussa! :) Ollaan varaamasaa syyskuulle matkaa niin ei oikeen kauheen aikaisin uskalla varata kun ei tiedä yhtään raskaudesta vielä! Tosin en tiedä vaikuttaisiko se. Jos heti tärppäis niin ehtis mahdollisesti pahimmat pahoinvoinnin olla ennen reissua jo haha!

Kaikille: Onko teillä muuten mitään tietoa miten teidän työpaikoilla suhtaudutaan raskauteen? Mun esimies heitti just puoliksi kai vitsinä viime viikolla mulle että "Älä jooko vielä hankkiutua raskaaksi ettei heti tarvitse alkaa etsimään sulle sijaista" :D Noo mitähän tohon voi sanoa :D Meidän tiimissä yhdet heittää joka viikko vitsillä mulle jotain vauvoista, niin alkaa vähän loppumaan kaikki selitykset jo, varsinkin kun me ihan oikeesti toivottaisi lasta!