Sektio ja 1 v kotona
Eli kotona odottaa juuri 1 v täyttänyt taapero ja sektio on edessä lähiaikoina vauvan perätilan vuoksi. Miten tässä voi pärjätä? kun tätä 10 kiloista esikoista pitää nostella jatkuvasti normaalisti. Mm. Sängystä pois, hoitopöydälle, rattaisiin, leikkikehään. Mies on kotona mutta ei ole avuksi silloin kun esim nukkuu. Ei ole kertaakaan herännyt yöllä hänen takiaan yöllä. Vaippoja ei mielellään myös vaihda. On monesti hyvin äreä jos herättää kesken unien joten en jaksa alkaa tapella asiasta koska olen itsekin väsynyt. Hän on luvannut auttaa kaikessa mutta pelkään että ei toteudu käytännössä kun todellisuus ja väsymys iskee.
Voiko tästä kantamisesta koitua pahoja seurauksia?
..
Kommentit (25)
Lisää vaan lapsia, lisää, lisää! 🤣
Voi koitua, eli nyt miehen kanssa keskustelu etukäteen.
Isä jää isyysvapaalle. Simple.
Lisäksi palkkaatte apua jos on tarvis. Simple.
Et saa nostella 1-vuotiasta sektion jälkeen. Kumpi on miehelle tärkeämpi, sun terveys vai oma itsekäs mukavuus? Miksi edes olet sellaisen kanssa, joka ei käyttäydy kuin aikuinen?
Kyllä voi ja se ukko hommiin oikeasti. Ei vanhemmuus ole asia josta valitaan mieleisemmät hommat. Toisaalta taaperon voi muutenkin vaipattaa kun pöydällä. Saat nostaa sektion jälkeen vauvan verran suunnilleen. Se on iso leikkaus josta toipuminen vaatii apua kun on nosteluikäinen kotona.
Isän on pakko alkaa tässä tilanteessa kantaa vastuutaan (olisi saanut sen jo tehdä vuosi sitten,mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan). Kiukuttelee sitten jos kiukuttelee. Sä et ala nostelemaan taaperoa ennen kuin sektiohaava on kunnolla parantunut. Mulla oli juurikin tuollainen mies kun ei auttanut missään asioissa ja oli vaan yksi huollettava lisää. Erosin kun lapset oli 2v ja 6kk. Elämä vaan helpottui vaikka saankin kaiken tehdä yhä yksin. Sano sille vätykselle että kasvaa aikuiseksi. Jos ei suostu niin heitä pellolle. Ei sun tarvitse tuollaista kestää. Sori tiukkasanainen avautuminen, meni ihon alle tämä avaus.
Laita nukkumaan turvalaidalliseen tavalliseen sänkyyn, pääsee itse pois.
Myös rattaisiin pääsee kyllä tuonikäinwn jo itse.
Miksi se edelleen nostellaan hoitopöydälle? Meillä ei edes ollut sellaista. Vaipat saa vaihdettua sängyllä jonne lapsi osaa utse nousta.
Mikä hemmetin leikkikehä?
Päätitte sitten laittaa toisen alulle kun esikoinenkin oli vielä käytännössä vastasyntynyt? No, mitä kylvää sitä niittää.
Vaipankin saa helposti vaihdettua kun istut ja otat lapsen seisomaan siihen lähellesi ja puet siinä housuvaipan/vaipan.
Miehen nyt on vaan pakko alkaa tehdä osuutensa. Otetaan ajatusleikki, mitäs jos sektion jälkeen sun vointi edellyttää, että olet sairaalassa vähintään viikon sektion jälkeen? Pakkohan sen miehesi on hoitaa esikoista sen aikaa, mukaan lukien yöheräämiset ja vaipanvaihdot!
Sektiosta pitää saada toipua rauhassa kotonakin. Sä et nostele sitä esikoista, piste. Vai olisiko miehen mielestä parempi, että sä nostele, leikkaushaava repeää ja sun vointi huononee, jolloin pahimmassa tapauksessa joudut takaisin sairaalaan tai toipuminen ainakin pitenee?!
Hoida se esikoinen pois tieltä päiväkotiin. Uusi vauva on tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Miehen nyt on vaan pakko alkaa tehdä osuutensa. Otetaan ajatusleikki, mitäs jos sektion jälkeen sun vointi edellyttää, että olet sairaalassa vähintään viikon sektion jälkeen? Pakkohan sen miehesi on hoitaa esikoista sen aikaa, mukaan lukien yöheräämiset ja vaipanvaihdot!
Sektiosta pitää saada toipua rauhassa kotonakin. Sä et nostele sitä esikoista, piste. Vai olisiko miehen mielestä parempi, että sä nostele, leikkaushaava repeää ja sun vointi huononee, jolloin pahimmassa tapauksessa joudut takaisin sairaalaan tai toipuminen ainakin pitenee?!
Tämä! Mitä tahansa voi tapahtua, eli kyllä isän pitää pystyä olemaan tasavertainen vanhempi. Mitäs sit jos ap sä vaikka sairastuisi vakavasti, olisit vaikka kuukauden sairaalassa tms. Miettisitkö silloinkin, hoitaakohan se puoliso lasta? Tottakai hoitaisi, kun ois pakko. Sektion jälkeen tällainen pakkotilanne on.
Kyllä siinä on selviämistä ihan jo 1-vuotiaan ja vauvan kanssa ilman mitään sektioitakin. Tsemppiä siihen. Ei tällaisiin ikäeroihin kannata lähteä kenenkään. Ihan hullun hommaa.
Ai miestä kouluttaa herätä kesken unien? No ketäpä ei? :D
Ei meilläkään mies esikoisen kanssa ikinä herännyt yöllä ekaan vuoteen, koska mä imetin ja näin ollen oli luontevaa, että vain minä herään. Vähän päälle vuoden ikäisenä lapsi alkoi nukkua liki koko yön putkeen, ilman tissiä. Uusi vauva syntyy, kun esikoinen oli noin 2v. Tällöin minä hoidin vauvaa, ja mies "joutui" siis nousemaan yöllä, jos esikoisella oli joku syy miksi heräsi, esim painajaisia. Ihan hyvin kuule tottui heräämään yöllä, kun oli pakko :D
Vierailija kirjoitti:
Ai miestä kouluttaa herätä kesken unien? No ketäpä ei? :D
Ei meilläkään mies esikoisen kanssa ikinä herännyt yöllä ekaan vuoteen, koska mä imetin ja näin ollen oli luontevaa, että vain minä herään. Vähän päälle vuoden ikäisenä lapsi alkoi nukkua liki koko yön putkeen, ilman tissiä. Uusi vauva syntyy, kun esikoinen oli noin 2v. Tällöin minä hoidin vauvaa, ja mies "joutui" siis nousemaan yöllä, jos esikoisella oli joku syy miksi heräsi, esim painajaisia. Ihan hyvin kuule tottui heräämään yöllä, kun oli pakko :D
Kouluttaa = kiukuttaa
Hauska ketju. Ap. n mies inhoaa lapsia.
Miksi edes lisäännyt lisää tuollaisen ukon kanssa? Ihan oma ongelma. Tiedossa on ollut millainen mieslapsikin kotoa löytyy ja silti ei voinut ehkäisyä käyttää🙄
Vierailija kirjoitti:
Laita nukkumaan turvalaidalliseen tavalliseen sänkyyn, pääsee itse pois.
Myös rattaisiin pääsee kyllä tuonikäinwn jo itse.
Miksi se edelleen nostellaan hoitopöydälle? Meillä ei edes ollut sellaista. Vaipat saa vaihdettua sängyllä jonne lapsi osaa utse nousta.
Mikä hemmetin leikkikehä?
Ihmelapsia teillä, sillä suurin osa 1v ei osaa edes kävellä, ainoastaan tukea vasten ja se on normaali kehitystä. Eikä ymmärrä puheen merkitystä.
Ja suurin osa 1v ei itse mene vanhempien sänkyyn odottamaan vaipanvaihtoa.
Tuo onnistuu pari vuotiaalla, mutta ei 1v.
Miehen pitää nyt vaan ryhtyä auttamaan. Miksi ihmiset hankkivat lapsia miesvauvojen kanssa? Kaksi lasta hankittu, vaikka mies kelvoton.