Ottaapa päähän tuo sairaanhoitajien itsensä yliståminen
Face täynnä erilaisia nyyhkytarinoita kuin he SAIRAANHOITAJAT hoitavat sairasta läheistäsi yöllä ja pyhinä, vaihtavat vaipan mummollesi ja pitävät kädestä kuolevaa. Kyllä, heidän työnsä ON tärkeää ja arvostan mutta miksi heidän ei pitäisi osallistua leikkauksiin kun kaikkien muidenkin täytyy. Tuleeko heidän työstään helpompaa jos leikkauksia ei tehdä? Ei.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:22"]
Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
[/quote]
Korkeakoulu? Mistä lähtien?
Lääkärit ja hammaslääkärit valmistuvat korkeakoulusta, mutta terveydenhoitaja ei todellakaan ole korkeakoulua nähnytkään.
Tarkoititko nyt ammaatikoulua, tai siis ammattikorkeakoulua?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:53"]
Face täynnä erilaisia nyyhkytarinoita kuin he SAIRAANHOITAJAT hoitavat sairasta läheistäsi yöllä ja pyhinä, vaihtavat vaipan mummollesi ja pitävät kädestä kuolevaa. Kyllä, heidän työnsä ON tärkeää ja arvostan mutta miksi heidän ei pitäisi osallistua leikkauksiin kun kaikkien muidenkin täytyy. Tuleeko heidän työstään helpompaa jos leikkauksia ei tehdä? Ei.
[/quote]
Ketä ne muut on jotka osallistuu? Opettajilta ei leikata mitään, saavat pitää ylipitkät lomansakin. Julkisen puolen johto ja ylisuuri keskijohto säästyy leikkauksilta täysin. Työvuoroja koskevat leikkaukset eivät luonnollisesti koske suuryritysten metallimiehiä.
Hoitajien palkka koostuu isolta osin vuorotyölisistä. Sairaanhoitaja ja insinööri (amk) ovat koulutukseltaan samantasoisia. Keskiverto insinööri tienaa ilman lisiä 3500-4500 € /kk. Hoitajan peruspalkka on alle 2500 €. Peruspalkka on hävyttömän pieni ja täysin riittämätön työn kuormittavuuteen nähden. Säästöjen vuoksi hoitajia on nykyään liian vähän ja potilaita liian paljon per hoitaja. Kahvi- ja ruokataukojen puuttuminen koko työvuorosta on ihan arkipäivää. En ole itse hoitoalalla, mutta ehdottomasti kannatan sitä, että hoitajat pitävät enemmän puoliaan. Naisvaltaisten alojen palkat eivät koskaan nouse, jos kukaan ei protestoi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]
Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu. Lääkäri Pirkanmaalta
[/quote]
En nyt tiedä mutta voi olla jotain tekemistä sen kanssa että lääkärien ei tarvitse tehdä fyysistä työtä, nostaa, vetää, kantaa, syöttää, vaihtaa vaippaa, jne.
Sekin voi vähän vaikuttaa että palkkakin on jonkun verran isompi kuin hoitsuilla. Että en nyt ihan vertaisi.
[/quote]
En halua ynmärtää tahallani väärin, mutta pitäisikö minun palkkani olla lähempänä hoitajien palkkaa siksi että teen vähemmän ruumiillista työtä?
Ei minulla toki ole mitään hoitajien palkkojen ennllapitämistä tai nostamista vastaan, päin vastoin. Mutta siinä vaiheessa kin hoitaja saa saman palkan kuin minä niin lähsen satavarmasti barrikadeille. Ja olen itsekin työskennellyt aikanaan sairaanhoitajana.
Se sama lääkäri Pirkanmaalta
Ehdotukseni on että sairaaloiden osastoista suurin osa viikko-osastoiksi. Omaiset hoitavat ohjeiden kanssa tai sitten joku säilytysosaston tapainen näille potilaille.
Hetkinen. Eikö suuhygienisti ole entinen hammashoitaja, siis nykyinen lähihoitaja joka on suuntautunut hammashoitoon? Ei ne mistään ammattikorkeasta valmistu vaan aikuiskoulutuksesta tai toisen asteen oppilaitoksesta.
Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"] Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu. Lääkäri Pirkanmaalta [/quote] En nyt tiedä mutta voi olla jotain tekemistä sen kanssa että lääkärien ei tarvitse tehdä fyysistä työtä, nostaa, vetää, kantaa, syöttää, vaihtaa vaippaa, jne. Sekin voi vähän vaikuttaa että palkkakin on jonkun verran isompi kuin hoitsuilla. Että en nyt ihan vertaisi. [/quote] No vastuu päätöstenteosta on aivan toista luokkaa kuin hoitajilla ja on mielestäni ok että se korreloi palkan kanssa. Että kyllä mä nyt vähän vertaisin.
[/quote]
Sä et ole lääkäriä nähnytkään. Kirjoitustaitosi ovat olemattomat ja toiseksi -jos työskentelisit sairaalaympäristössä, niin kyllä tietäisit, että lääkäritkin pitävät sairaanhoitajien palkkoja työn kuormittavuuteen nähden liian matalina ja vuorotyölisien vähentämistä kohtuuttomina. Moni meistä lääkäreistä tienaa runsasta ekstraa yksityisillä lääkäriasemilla, oma kuukausipalkkani on parhaimmillaan lähemmäs kymppitonnin, mutta silti en tee työtä oman terveyteni kustannuksella.
Juuh. Ei ole näkynyt poliisien ja palomiesten ruikutuksia.
Kyllä suuhygienisti nimenomaan valmisttuu amk:sta. Hammashoitaja on eräs lähihoitajan suuntaumisvaihtoehto. Lääkäriä ei ainakaan nämä sunnuntailisähomat koske, koska hehän tekeät päivystystyönä nämä, eiätkä vuorotyönä. Siitähän lääkärilakossa osaltaan oli juuri kyse.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:22"]
Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
[/quote]
5 vuotta koulua on todella vähän. Joten aivan turha sillä ylpeillä. 3000 euroa palkkaa jostain suuhygienistin työstä on täysin järjetöntä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:55"]Ovat niin pyhimystä, mutta todellisuudessa tiuskivat vanhuksille ja tekevät vain rimaa hipoen vaadittavan.
[/quote]
Tämä totta. Tunnen useamman
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:05"]Entäs jos sitten vaikka hoitaisitte vanhuksenne itse, jos yhteiskunnan kustantama hoito ei kelpaa?
[/quote]
Kai sitä jokaisen kuuluu työnsä hyvin hoitaa?
Ihana kitisevä lääkäri täällä.. Äitini on sairaanhoitajana teholla, ja kyllä tuntuu epäreilulta että häneltä leikataan. Ihminen joka suostuu tekemään kolmivuorotyötä, saa niitä lisiä juuri korvauksena niistä menetetyistä hetkistä perheen kanssa. Ja kyllä nyt kerran talkoohenkeä odotetaan, niin pitäisihän sitä sitten keksiä jotain päivätyöläisten 8-16 porukankin osallistamiseksi. Miksi vain osan väestöstä kuuluu kantaa vastuuta edellisten sukupolvien tuhlailusta? Eikös se nyt ole kaikkien tehtävä osallistua?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:59"]
Ehdotukseni on että sairaaloiden osastoista suurin osa viikko-osastoiksi. Omaiset hoitavat ohjeiden kanssa tai sitten joku säilytysosaston tapainen näille potilaille.
[/quote]
Parempi ehdotus on se että sinulle maksetaan palkka tiiliskivinä kuten Venäjällä.
Olen ollut vanhainkodissa töissä 7v. Kärsin kun hoitajat söivät potilaiden ruuat. Vanhuksille annettiin jauhettu ruoka, lusikka ja metallimuki. Hoitajille säästettiin kokonainen ruoka.
En ole sairaalssa töissä, joten ei koske minua nämä leikkeukset, itseasiassa ollenkaan. On vain väärin, että vuorotyötä tekevät ihmisetmaksavat suurimman osan hallituksen toilailuista. Toki tämä alamäki on alakanut vanhesen hallituskaudella, sitä ennen Suomella ei ollut valtion velkaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]
Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu. Lääkäri Pirkanmaalta
[/quote] Työsi ei ole niin raskasta, kuormittavaa eikä palkkasi niin huono. Siitä johtuu.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:09"]
Ihana kitisevä lääkäri täällä.. Äitini on sairaanhoitajana teholla, ja kyllä tuntuu epäreilulta että häneltä leikataan. Ihminen joka suostuu tekemään kolmivuorotyötä, saa niitä lisiä juuri korvauksena niistä menetetyistä hetkistä perheen kanssa. Ja kyllä nyt kerran talkoohenkeä odotetaan, niin pitäisihän sitä sitten keksiä jotain päivätyöläisten 8-16 porukankin osallistamiseksi. Miksi vain osan väestöstä kuuluu kantaa vastuuta edellisten sukupolvien tuhlailusta? Eikös se nyt ole kaikkien tehtävä osallistua?
[/quote]
Ammatinvalintakysymys, sairaanhoitajilla on kiire joo kahvitauolle, kauanko jaksavat kehua itseään, nuo ylipainoiset, tosiaan potilaille tiuskivat tantat. Teen päivätyön, eikä tulisi mieleenkään lakkoilla, siinäpä kusette omiin muroihin.
Itselläni peruspalkka n. 2300e/kk ja sairaanhoitaja olen kunnalla ja teen hyvin vastuullista itsenäistä työtä. Ikävintä tässä on, että lisiä ei tuohon tule kuukaudessa, koska työ on päivävuoroa arkisin. Tästä verot pois niin käteen jää noin 1600e/kk. Kuka voi tätä palkkaa väittää suureksi (koulutukseen ja vastuullisuuten nähden)? Tienaan ehkä vähiten tuttavapiiristäni johon kuuluu amiksen käyneitä, tehdastyöläisiä, yrittäjiä ym.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:11"]
Olen ollut vanhainkodissa töissä 7v. Kärsin kun hoitajat söivät potilaiden ruuat. Vanhuksille annettiin jauhettu ruoka, lusikka ja metallimuki. Hoitajille säästettiin kokonainen ruoka.
[/quote]
Missä vanhainkodissa hoitsut saa muka syödä laitosruokaa :-O Itselläni vanhusten hoivakodissa kohta 10 työvuotta takana ja meillä on aina omat eväät mukana. Asukkaille tarkoitettuihin laitosruokiin ei saa koskea edes silloin, kun niitä jää yli. Kaikki pitää laittaa biojätteeseen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]
[/quote]
En nyt tiedä mutta voi olla jotain tekemistä sen kanssa että lääkärien ei tarvitse tehdä fyysistä työtä, nostaa, vetää, kantaa, syöttää, vaihtaa vaippaa, jne.
Sekin voi vähän vaikuttaa että palkkakin on jonkun verran isompi kuin hoitsuilla. Että en nyt ihan vertaisi.
[/quote]
No vastuu päätöstenteosta on aivan toista luokkaa kuin hoitajilla ja on mielestäni ok että se korreloi palkan kanssa. Että kyllä mä nyt vähän vertaisin.