Ottaapa päähän tuo sairaanhoitajien itsensä yliståminen
Face täynnä erilaisia nyyhkytarinoita kuin he SAIRAANHOITAJAT hoitavat sairasta läheistäsi yöllä ja pyhinä, vaihtavat vaipan mummollesi ja pitävät kädestä kuolevaa. Kyllä, heidän työnsä ON tärkeää ja arvostan mutta miksi heidän ei pitäisi osallistua leikkauksiin kun kaikkien muidenkin täytyy. Tuleeko heidän työstään helpompaa jos leikkauksia ei tehdä? Ei.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:12"]
Toki tämä alamäki on alakanut vanhesen hallituskaudella, sitä ennen Suomella ei ollut valtion velkaa.
[/quote]
Tuo on täyttä kuvitelmaa, ettei suomella olisi ollut velkaa. Vanhasen kaudella Suomella oli kuitenkin tuloja paljon ja Niinistö (ei Ville) oli valtiovarainministerinä saanut luotua tavan, että ylimääräisillä lyhennetään velkaa. Käteinen muutti tavan, maksoi ylimääräisellä hoitajien korotukset ja alotti Suomen lisävelkaantumisen, joka kiihtyi hänen aikanaan aivan uusiin lukemiin.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:58"]
Hoitajien palkka koostuu isolta osin vuorotyölisistä. Sairaanhoitaja ja insinööri (amk) ovat koulutukseltaan samantasoisia. Keskiverto insinööri tienaa ilman lisiä 3500-4500 € /kk. Hoitajan peruspalkka on alle 2500 €. [/quote]
* Insinöörin viikkotyöaika on yleisesti 40h, hoitajan 37.5 tai 38.25h.
* Insinöörillä on lomaa vuodessa max 5 viikkoa, hoitajalla jopa 8.5 (http://www.tehy.fi/@Bin/27179123/74853+TES+LOW.pdf).
* Insinööreille hyvin harvoin maksetaan ylitöistä, ja kuitenkin valtaosa niitä joutuu tekemään. Keskimääräinen palkattoman ylityön määrä on noin 2h/vko.
Tästä kun lasketaan vuosittainen työaika, on se hoitajilla jopa vain noin 1631 tuntia. Insinöörillä 1974h. Insinööri tekee siis noin 21% enemmän työtunteja kuin hoitaja. Lisäksi kun huomioidaan että insinööri työskentelee tyypillisesti yksityisellä alalla ja hoitaja kunnallisella, on loppu palkkaero täysin perusteltua. Ei verovaroista voi maksaa mitä tahansa, eikä pelkkä koulutusaste ole palkan ainoa mittari.
Ps: lähihoitajat ovat yksi parhaiten palkattuja ja työllistettyjä ammattikoulun käyneitä. Onko heillä siis ihan liian hyvä palkka, kun esim. saman koulutusasteen parturikampaajat tai ravintolatyöntekijät tienaavat tyypillisesti huomattavasti vähemmän? Ja entäs AMK-koulutetuista vaikka artesaanit tai restonomit, heillä on paljon hoitajaa huonompi palkka - pitäisikö nekin nostaa insinöörin tasolla ihan vain koska "sama koulutus"?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]
Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu. Lääkäri Pirkanmaalta
[/quote] Työsi ei ole niin raskasta, kuormittavaa eikä palkkasi niin huono. Siitä johtuu.
[/quote]
En ole lääkäri, mutta nyt ihan oikeasti? Hoitajan työ on "raskaampaa ja kuormittavampaa" kuin lääkärin työ? Oletan tällä tarkoitettavan myös henkistä puolta?
Lääkärillä on valtava vastuu päätöksenteossa, kirjhaimellisesti vastuu elämästä ja kuolemasta. Minusta ei ikinä olisi siihen hommaan.
Fyysisesti varmasti hoitajan työ on raskasta, mutta eihän siitä nyt "kuormittavuudelta" voi puhua edes samana päivänä lääkärin työn kanssa.
[/quote] Ja se näkyy siinä lääkärin palkassa jo.
[/quote]
Hoitajako ei ole vastuussa ihmisen elämästä? Kuka ne lääkkeet jakaa ja laittaa tipat? Kuka valvoo öisin ja tarkastaa että potilas on ylipäätään hengissä? Kuka on vauvan elämässä ensimmäinen joka katsoo että kaikki on kunnossa, pesee ja kapaloi?
En ole hoitaja mutta arvostan kyllä heitä. Totta on että lääkäri tekee hoitopäätöksen mutta hoitajat pitävät osastot käynnissä. Lääkärikö siellä päivystää tekemässä kaikki hommat?
Tulee sellanen fiilis, että me ma-pe 8-16 -työläiset ei olla minkään arvoisia. Juu, ollaan kermaperseitä. Tehty ylitöitä ilman palkkaa, oltu puhelimen/sähköpostin päässä niin kesälomat kuin jouluaatot.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:22"]
Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
[/quote]
5 vuotta koulua on todella vähän. Joten aivan turha sillä ylpeillä. 3000 euroa palkkaa jostain suuhygienistin työstä on täysin järjetöntä.
[/quote] Kateus taas huutelee täällä.
[/quote]
Ei ole kateus. Vaan se että noin yksinkertaisesta työstä ja vielä raskaasti tuetusta (vähintään Kelan tukemasta) työstä ei pidä tuollaista palkkaa maksaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:22"]
Aloiitaja kokeilemaan työtä sairaahoitajana. Oari tuntiakin riittää. Luultavasti juokset karkuun. Nähty on, kun vuonna viisjakuus valmistunut päättää kokeilla nuorempana hankittua ammattia ja karkuun on lähdetty kesken päivän ilmoittamatta. Myyjänä olen itse toiminut monessa eri paikassa. Harvassa on siinä karkuun lähtijät. Kivaa työtä päällisinpuolin. Juoppoja ja nistejä pyörii rutiineja häiritsemässä mutta kyllä niitä pyörii hoitoalallakin.
[/quote]
Todista taas seuraavan uuden hoitajan kanssa oikeassa olosi, ja savusta ulos työpaikalta. Kokeile enkkaa, saatko lähtemään jo ensimmäiseen kahvituntiin menessä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:35"]
Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu. Lääkäri Pirkanmaalta
[/quote] Työsi ei ole niin raskasta, kuormittavaa eikä palkkasi niin huono. Siitä johtuu.
[/quote]
En ole lääkäri, mutta nyt ihan oikeasti? Hoitajan työ on "raskaampaa ja kuormittavampaa" kuin lääkärin työ? Oletan tällä tarkoitettavan myös henkistä puolta?
Lääkärillä on valtava vastuu päätöksenteossa, kirjhaimellisesti vastuu elämästä ja kuolemasta. Minusta ei ikinä olisi siihen hommaan.
Fyysisesti varmasti hoitajan työ on raskasta, mutta eihän siitä nyt "kuormittavuudelta" voi puhua edes samana päivänä lääkärin työn kanssa.
[/quote]
Hoitajako ei ole vastuussa ihmisen elämästä? Kuka ne lääkkeet jakaa ja laittaa tipat? Kuka valvoo öisin ja tarkastaa että potilas on ylipäätään hengissä? Kuka on vauvan elämässä ensimmäinen joka katsoo että kaikki on kunnossa, pesee ja kapaloi?
En ole hoitaja mutta arvostan kyllä heitä. Totta on että lääkäri tekee hoitopäätöksen mutta hoitajat pitävät osastot käynnissä. Lääkärikö siellä päivystää tekemässä kaikki hommat?
[/quote]
Kuka tahansa osaa jakaa lääkkeet. Tipan laittaminen ei ole vaikeata eikä siinä ole kyse elämästä ja kuolemasta. Hoitajat ei sitä potilasta pelasta silloin yölläkään jos potilaalle jotain sattuu joten ihan turha jeesustella.
Pesee ja kapaloi? Tuoko nyt on sitä mistä nyt pitäisi niin kauheasti maksaa? Se onkin kauhean vaikeata ja suurta vastuuta vaativaa tuo peseminen.
Olen itse hoitoalalla ja voin väittää, että työkavereissa on todella paljon laiskoja narisijoita. Ihan turha puhua mistään sankarihoitajista, koska uskomattoman iso sakki sluibii ja tekee työnsä ala-arvoisesti. Pahinta on vanhustenhoidossa, jossa osa on suorastaan luonnevikaisia. Ja pahin narisija on yleensä huonoin työntekijä. Toisaalta paljon on toki myös sellaisia peruslyylejä/-jamppoja, jotka tekee työnsä asiallisesti ja sitten pieni porukka, joille voisi maksaa tuplapalkan siitä hyvästä työstä.
Esimerkiksi vanhushoidossa olen nähnyt ja kuullut, kun "hoitoalan ammattilainen" pilkkaa vanhusta (joka voi tajuta jopa puheen, vaikkei itse enää puhu), nälvii, kohtelee kovakouraisesti jne. Eikä nämä tapaukset oli yksi ja kaksi tapausta pitkällä uralla. Sairaalassa olen itse nähnyt, kun potilaat seisoo jonossa tiskillä ja ollaan porukalla selailemassa etuovea. Potilaat tietysti luulee, että siellä tehdään töitä, kun neljä hoitajaa töröttää tietokoneen ympärillä. Voi luoja, että näitä ala-arvoisia esimerkkejä löytyy uralta paljon. Niihin ei voi puuttua, koska yleensä työpaikalla on kiusausmafia, jota johtaa juuri nämä pahimmat laiskurit. Ahkera ja erityisesti toisilta vaativa savustetaan nurkkaan.
Jos hoitajat jostain tarvisi palkankorotuksen, niin siitä, että sietävät niitä työyhteisöjä. Itse en todellakaan kannata lisien vähentämisetä muutenkin aika pienestä palkasta ja vastuusta, mutta en myöskään jaksa kuunnella tätä hoitajien glorifiointia.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:41"]
Olen itse hoitoalalla ja voin väittää, että työkavereissa on todella paljon laiskoja narisijoita. Ihan turha puhua mistään sankarihoitajista, koska uskomattoman iso sakki sluibii ja tekee työnsä ala-arvoisesti. Pahinta on vanhustenhoidossa, jossa osa on suorastaan luonnevikaisia. Ja pahin narisija on yleensä huonoin työntekijä. Toisaalta paljon on toki myös sellaisia peruslyylejä/-jamppoja, jotka tekee työnsä asiallisesti ja sitten pieni porukka, joille voisi maksaa tuplapalkan siitä hyvästä työstä.
Esimerkiksi vanhushoidossa olen nähnyt ja kuullut, kun "hoitoalan ammattilainen" pilkkaa vanhusta (joka voi tajuta jopa puheen, vaikkei itse enää puhu), nälvii, kohtelee kovakouraisesti jne. Eikä nämä tapaukset oli yksi ja kaksi tapausta pitkällä uralla. Sairaalassa olen itse nähnyt, kun potilaat seisoo jonossa tiskillä ja ollaan porukalla selailemassa etuovea. Potilaat tietysti luulee, että siellä tehdään töitä, kun neljä hoitajaa töröttää tietokoneen ympärillä. Voi luoja, että näitä ala-arvoisia esimerkkejä löytyy uralta paljon. Niihin ei voi puuttua, koska yleensä työpaikalla on kiusausmafia, jota johtaa juuri nämä pahimmat laiskurit. Ahkera ja erityisesti toisilta vaativa savustetaan nurkkaan.
Jos hoitajat jostain tarvisi palkankorotuksen, niin siitä, että sietävät niitä työyhteisöjä. Itse en todellakaan kannata lisien vähentämisetä muutenkin aika pienestä palkasta ja vastuusta, mutta en myöskään jaksa kuunnella tätä hoitajien glorifiointia.
[/quote]
Kiitos rehellisestä mielipiteestä, se on harvinaista.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:40"]
Kuka tahansa osaa jakaa lääkkeet. Tipan laittaminen ei ole vaikeata eikä siinä ole kyse elämästä ja kuolemasta. Hoitajat ei sitä potilasta pelasta silloin yölläkään jos potilaalle jotain sattuu joten ihan turha jeesustella.
Pesee ja kapaloi? Tuoko nyt on sitä mistä nyt pitäisi niin kauheasti maksaa? Se onkin kauhean vaikeata ja suurta vastuuta vaativaa tuo peseminen.
[/quote]
Tää kirjoittaja ei ole yllättäen päivääkään tehnyt hoitoalan töitä. Ilmaembolia? Soittaako kelloja?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Työt ovat erilaiset, tottakai.
Hoitaja toteuttaa lääkärin päätökset ja tottakai on kyse elämästä ja kuolemasta, mutta erilailla: lääkäri tekee päätöksen vaikka lääkityksesta ja jos hän tekee virheen päätöksessä, potilas pahimmillaan kuolee. Hoitaja antaa ne lääkkeet lääkärin määräyksestä. Jos hoitaja tekee virheen annostelussa, potilas pahimmillaan kuolee. Lääkärillä on kuitenkin kovempi vastuu.
Hoitajan työ on ihan varmasti raskasta, muttei raskaampaa kuin poliisin tai palomiehen työ. Miksi hoitajat on aina ja aina itkemässä palkkaustaan? Hoitajan työ on suorittavaa työtä, ei raskasta päätöksentekoa.
Ei poliisikaan kai vertaa työtään juristin työhön, vaikka osin samojen asioiden kanssa tekevätkin töitä. Miksi hoitajat ajattelevat, että heillä pitäisi olla sama palkka kuin lääkärillä?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu.
Lääkäri Pirkanmaalta
[/quote]
No kyllä lääkärit ovat etunsa valvoneet.
Näkyy mm palkassa kun vertaa muihin vastaavan koulutuksen saaneet.
Pitävät myös huolen ettei lääkäreitä valmistu tarpeeksi. Vähän ohi aiheen mutta saattaa olla lääkäreille parempi nyt ollakin hissuksiin.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:22"]
Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
[/quote]
5 vuotta koulua on todella vähän. Joten aivan turha sillä ylpeillä. 3000 euroa palkkaa jostain suuhygienistin työstä on täysin järjetöntä.
[/quote] Kateus taas huutelee täällä.
[/quote]
Ei ole kateus. Vaan se että noin yksinkertaisesta työstä ja vielä raskaasti tuetusta (vähintään Kelan tukemasta) työstä ei pidä tuollaista palkkaa maksaa.
[/quote]
Itsellä on kyllä kätilön työstä omakohtaisia ei niin ruusuisia kokemuksia.
Ei ota päähän. Olen juurikin joutunut seuraamaan teholla tapahtuvaa työskentelyä. Kyllä ammattilainen on palkkansa ja lisänsä ansainnut. Ja aikuisen ihmisen pitäisi saada itse sopia sen millä hinnalla käy töissä. En pidä yhtään tästä pakko meiningistä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:40"]
[/quote]
Tää kirjoittaja ei ole yllättäen päivääkään tehnyt hoitoalan töitä. Ilmaembolia? Soittaako kelloja?
[/quote] Eikä ilmeisesti lue lehtiä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:20"]
Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Valitetaan että toisella alalla ei saa valittaa siitä että lisät ja oikeudet lähtee, kun on muitakin aloja joilta leikataan. Niin, entä sitten? Eri alojen edustajat tuovat omasta näkökulmastaan leikkausten vaikutuksia ihmisten tietoisuuteen. Lisäksi kiinnostaa kovasti keskustelun aloittajan perustelut sille väitteelle että kaikilta leikattaisiin. Eihän leikata. Rikkaimmalta osalta ja pääomatuloista nauttivilta leikataan suhteessa todella, todella paljon vähemmän kuin kaikilta vuorotyötä tekeviltä. Sitäpaitsi onhan myös poliisitkin valittaneet leikkauksista kovaan ääneen ja liittyneet mukaan perjantain lakkoon. Kuten monet muutkin alat.
[/quote]
Poliisien valittamisen ymmärtää kun niillä raskaampi työ ja pienempi palkka. Sekä oma henki vaarassa työssä.
Kun hoitaja laittaa vauvalle mikstuuraa suoneen, seurauksena, että lapsi kuolee, joutuu lääkärikin syytetyn penkille.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:22"]Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
[/quote]
Kerrotko mihin tarvitaan suuhygienistiä päivystysaikaan?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:05"]
Entäs jos sitten vaikka hoitaisitte vanhuksenne itse, jos yhteiskunnan kustantama hoito ei kelpaa?
[/quote]
Niin ollaan tehtykin. Ollaan hoidettu itse, ostettu koti- ja hoitopalveluja vanhukselle kotiin hänen omien rahastojensa tuotoilla, sairaala on ollut ainoa mitä on tarvittu.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:09"]
Ihana kitisevä lääkäri täällä.. Äitini on sairaanhoitajana teholla, ja kyllä tuntuu epäreilulta että häneltä leikataan. Ihminen joka suostuu tekemään kolmivuorotyötä, saa niitä lisiä juuri korvauksena niistä menetetyistä hetkistä perheen kanssa. Ja kyllä nyt kerran talkoohenkeä odotetaan, niin pitäisihän sitä sitten keksiä jotain päivätyöläisten 8-16 porukankin osallistamiseksi. Miksi vain osan väestöstä kuuluu kantaa vastuuta edellisten sukupolvien tuhlailusta? Eikös se nyt ole kaikkien tehtävä osallistua?
[/quote]
Ammatinvalintakysymys, sairaanhoitajilla on kiire joo kahvitauolle, kauanko jaksavat kehua itseään, nuo ylipainoiset, tosiaan potilaille tiuskivat tantat. Teen päivätyön, eikä tulisi mieleenkään lakkoilla, siinäpä kusette omiin muroihin.
[/quote]
Sä olet se trolli, joka leikkii täällä lääkäriä? Kiva teiniprovo.
[/quote]
Teen päivätyötä IT-alalla, en ole lääkäri, täällä on useita kirjoittajia. En kaipaa lisiä, tulen toimeen mainiosti, valintakysymys. Tapelkaa