Ottaapa päähän tuo sairaanhoitajien itsensä yliståminen
Face täynnä erilaisia nyyhkytarinoita kuin he SAIRAANHOITAJAT hoitavat sairasta läheistäsi yöllä ja pyhinä, vaihtavat vaipan mummollesi ja pitävät kädestä kuolevaa. Kyllä, heidän työnsä ON tärkeää ja arvostan mutta miksi heidän ei pitäisi osallistua leikkauksiin kun kaikkien muidenkin täytyy. Tuleeko heidän työstään helpompaa jos leikkauksia ei tehdä? Ei.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:09"]
Ihana kitisevä lääkäri täällä.. Äitini on sairaanhoitajana teholla, ja kyllä tuntuu epäreilulta että häneltä leikataan. Ihminen joka suostuu tekemään kolmivuorotyötä, saa niitä lisiä juuri korvauksena niistä menetetyistä hetkistä perheen kanssa. Ja kyllä nyt kerran talkoohenkeä odotetaan, niin pitäisihän sitä sitten keksiä jotain päivätyöläisten 8-16 porukankin osallistamiseksi. Miksi vain osan väestöstä kuuluu kantaa vastuuta edellisten sukupolvien tuhlailusta? Eikös se nyt ole kaikkien tehtävä osallistua?
[/quote]
Periaatteessa joo, mutta toisaalat hirmuisen moni 8-16 työtä tekevistä ei saa mitään korvausta ylityöstä, ei ikinä. Voi pitää vapaana jos pystyy.
Itse esim. joudun aika usein lähtemään työmatkalle sunnuntaina. Matkustusaika ei ole työaikaa, joten en saa siitä yhtään mitään, en edes vapaata. Ennen oli viikonloppumatkustuksesta pieni palkkio, mutta se poistui aikaa sitten. Ihan samalla lailla minä joudun sunnuntaina olemaan poissa perheen parista, lähden klo 12-13 rippuen koneen lähtöajasta. Matkustan yön ja aamulla parhaimmillaan joudun menemään suoraan palaveriin, ilman minkäänlaista ekstrakorvausta.
Asiakkaat soittelevat mitä kummallisimpiin vuorokaudenaikoihin, esim. keskellä yötä (kun heillä on tietenkin silloin päivä).
Kun perjantaina tulen kotiin, olen kotona ehkä kuuden-seitsemän aikaan, edelleenkään tämä ei ole työaikaa, koska matkustan. Kyllä minäkin mieluummin olisin viikonlopun perheen kanssa rentoutuen.
8-16 työläisistä hemmetin iso osa on jo osallitunut näihin talkoisiin koko työelämänsä ajan...
[/quote]
No niinpä juuri. Palkattomien ylitöiden määrä on pitkässä juoksussa aivan huikea. Moni insinööri tekee "tavanomaista insinöörityötä" kokonaispalkalla, jolloin ylityökorvauksia ei makseta. Tekniikan akateemista mukaan keskimääräinen työaika on 40,1 viikkotuntia. eli 2,5t palkatonta ylityötä keskimäärin per viikko.
Lomaetuudet ovat aivan eri tasolla. Kunnalla ja valtiolla 15 vuoden jälkeen lomaa kertyy 38 päivää. Koska heillä lomaviikko on 5 päiväinen on tuo 7 viikkoa ja 3 päivää. 10 vuodella lomaa saa 6 viikkoa. Yksityisellä loma on 5 viikkoa forever.
Säästöihin tarvitsee varmaan jokaisen osallistua, mutta asia ei ole aina niin yksioikoista, että jollakulla toisella olisi elämä erityisesti kevyempää
[/quote]
Monilla insinööreillä, tradenomeilla, kauppatieteiljöillä, juristeilla ym. on työaika 8-16 ja kiinteä kuukausipalkka. Työaika useimmilla liukuu ja joustaa tehtävien mukaan ja juuri mm. matkustustamista tehdään omalla ajalla. Siksi meillä useimmilla onkin joustava sopimuspalkka, johon maksetaan jotain sovittua erää tes:in mukaisen kk-palkan päälle. Ollaan äärettömän tyytyväisiä yksinkertaisiin palkka- ja työaikaratkaisuihimme.
Muakin ärsyttää noi nyyhkytarinat. Niin kuin jonkun muun leikkausten alla oleva työ ei olisi yhtä arvokasta kun siihen ei liity suuria TUNTEITA ja liikuttavia tarinoita.
Joo ja sit ne miettii alanvaihtoa. Mutta mitä olikaan kaupan kassan palkat?
Ovat niin pyhimystä, mutta todellisuudessa tiuskivat vanhuksille ja tekevät vain rimaa hipoen vaadittavan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:53"]
Face täynnä erilaisia nyyhkytarinoita kuin he SAIRAANHOITAJAT hoitavat sairasta läheistäsi yöllä ja pyhinä, vaihtavat vaipan mummollesi ja pitävät kädestä kuolevaa. Kyllä, heidän työnsä ON tärkeää ja arvostan mutta miksi heidän ei pitäisi osallistua leikkauksiin kun kaikkien muidenkin täytyy. Tuleeko heidän työstään helpompaa jos leikkauksia ei tehdä? Ei.
[/quote]
Kysehän on nyt siitä, että vuorotyöläiset osallistuvat näihin "talkoisiin" (hyi saasta) paljon enemmän kuin muut. Miksi ihmeessä se pitäisi hiljaa hyväksyä??
Paljon olisi hoitajien asenteissa korjattavaa. Olen seurannut mieheni isän kohtelua hoivakodissa. Välinpitämätöntä, tupakalle kyllä on kiire. Laadusta ei voi puhua, mutta jumalattoman kallista hoiva on.
Entäs jos sitten vaikka hoitaisitte vanhuksenne itse, jos yhteiskunnan kustantama hoito ei kelpaa?
Onko lisät nyt yhtäkkiä palkkaa hoitajille?
Kusi omaan nilkkaan homma.
Lisät nyt kuitenkin on jonkinlainen korvaus siitä, että et pääse viettämään esiemrkiksi viikonloppuja ja juhlapyhiä oman perheesi kanssa. Jos lapset on koulussa arkisin ja toinen vanhemmista kolmevuorotyössä, niin ne yhteiset hetket koko perheen kanssa jää todella vähälle.
Kolmivuorotyö on kuormittavaa. On aivan erilaista, olla töissä ma-pe 8-16 kuin sekoittaa vuorokausirytminsä vuorotyössä. Vuorotyön vaikutukset on ihan mitattavissa, se vaikuttaa esimerkiksi verensokerin säätelyyn.
Minua taas on enemmän häirinnyt se että kuvittelevat vissiin olevansa ainoita jotka tekevät vuorotöitä ja joille nuo lisät ovat tärkeitä
Kyllä kaikki työ on tärkeää, mutta hoitoalalla on paljon vuorotyötä, mihin nämä leikkaukset iskevät pahasti. Hyvä, että on ammattiylpeyttä. Jokainen tarvitsee joskus sairaanhoitoa ja varmasti jokainen toivoo, että itseä hoitaa ammatistaan ylpeä ihminen, joka saa työstään riittävän korvauksen.
No sehän johtuu vaan siitä, että nämä kyseiset lisät on laskettu hoitsuilla palkaksi, vaikka eivät sitä ole. Näin on tulotasosta saatu siedettävä. Peruspalkkahan ei hoitajilla työn määrään ja vastuullisuuteen suhteutettuna ole mistään kotoisin. Vähän kakspiippunen juttu. Säästää pitää, mutta kaikkien pitäisi "kärsiä" siitä yhtä paljon, ei vasn matalapalkkaisten naisten. Henkilökohtaisesti mulle on aika sama oonko töissä sunnuntaina vai koska, elämäänsä voi suunnitella vähän ennakkoon. Se mua ärsyttää, ettei nää "talkoot" kauheesti hetkauta noita päivätöitä tekeviä. T: Sisar ei-niin-hento vihreä ;)
Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
Enemmän mua ottaa päästä yrittäjien itsensä ylistäminen. Minä teen töitä 24/7 kaksikymmentä vuotta putkeen, ilman sunnuntailisiä ja lomia. Minä olen niin marttyyri että kun minä en saa kukaan muukaan ei saa saada mitään eikä ainakaan yrittää parantaa palkkaustaan ja pitää kiinni lisistään. Palkkaa en voi itselleni maksaa (oisko huono liikeidea?), buhuu!!
Yrittäjät voisi itse yrittää parantaa omaa elämäänsä tai lopettaa sitten sen kitinän. Osa ihmisistä haluaa tehdä töitä ja saada siitä kunnon palkkaa, toiset haluaa vaan uhriutua ja valittaa.
Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu.
Lääkäri Pirkanmaalta
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:53"]
[/quote]
Kaikkein pahinta on se kun joku kok tai ek pomo oli taannoin sairalassa peräpukamiensa takia, jotka pukamat tuli siitä kun työnsi liian ison ja vielä voitelemattoman kesäkurpitsan persieensä, mutta joka tapauksessa oli hoitsujen huolenpidosta niin otettu että kukkia lähetteli jälkeenpäin ja lupasi sairaanhoitajille messevät palkankorotukset ja niin
...ne julkisen ökykorotukset meni läpi koko listan vuodesta 2008 ja loppu on historiaa . Sai Suomen talouden polvilleen ja kaikki sen takia kun kesäkurpitsa oli liian iso ja voitelematon hyh hyh...hmmpp.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]
Ei nyt ärsyyntymiseen asti, mutta olen kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ammattikuntani tekee yhtä lailla vuorotyötä pääosin samassa ympäristössä kuin sairaanhoitajat emmekä me tuo itseämme ammattimme kautta samassa määrin "tykö" vapaa-ajalla. En tiedä mistä johtuu. Lääkäri Pirkanmaalta
[/quote]
En nyt tiedä mutta voi olla jotain tekemistä sen kanssa että lääkärien ei tarvitse tehdä fyysistä työtä, nostaa, vetää, kantaa, syöttää, vaihtaa vaippaa, jne.
Sekin voi vähän vaikuttaa että palkkakin on jonkun verran isompi kuin hoitsuilla. Että en nyt ihan vertaisi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:22"]
Joku tuossa alkoi jo ruikuttaa kaupan kassan palkkaa.. Kaupan kassan palkka on matala ja paljon huonompi kuin sairaanhoitajan koska siihen ei tarvita koulutusta! Sairaanhoitaja, kätilö, terveydenhoitaja, suuhygienisti kaikki ovat korkeakouluammatteja! Suomessa täysin lytättyjä sellaisten puolesta jotka eivät alasta mitään ymmärrä. Miettikää nyt esimerkiksi kätilöä, vastuussa kahdesta ihmishengestä, lapsesta ja äidistä syntymän hetkellä. Lähtöpalkka jossain 2400 euron tienoilla plus lisät. Korkeakoulua takana viisi vuotta! Terveydenhoitajalla neljä vuotta, sairaanhoitajalla ja suuhygienistillä 3,5 vuotta. Palkkaero esim lähihoitajaan ja hammashoitajaan on julkisella naurettavan pieni vaikka toinen on käynyt koulua yli tuplasti enemmän! En minäkään tykkää siitä liiasta itsensä esille nostamisesta, mutta se on nyt hoitoalalla olijoille ainut vaihtoehto. Itse olen yksityissektorilla töissä ja suuhygienisti, minä en voi valittaa sillä lähtöpalkkani on 3000 plus lisät ja en ole töissä ikinä vloppuja, pyhiä tai iltoja! Ja otattehan huomioon, että kun palkoista puhutaan, puhutaan aina bruttotuloista!
[/quote]
Entäs sitten.
Fakta on että valtion ja kuntien kassa on tyhjiä.
Luuletko että tämä on jotain hupia ja että olisi olemassa joku hokkuspokkustemppu millä tilanne korjataan. Joo "otetaan rikkailta" joo joo joo......
Kukin puhuu tietysti vaan omasta työstään ja omasta alastaan. Siispä ymmärrän hoitsujen närkästymisen ja nämä "nyyhkytarinat". Ehkäpä naiset ovat vähän aktiivisempia somessa kuin vaikkapa paperimiehet tai öljyalalla työskentelevät.
En usko että hoitsut ajattelevat olevansa ainoita vuorotyöläisiä. Nekin työssään paljon esim. poliisien ja vartijoiden kanssa tekee yhteistyötä.
Minusta kaikkien pitää ottaa osaa näihin säästötalkoisiin myös hoitajien mutta on kohtuutonta vaatia että vuorotyöläisten palkka laskisi vuositasolla jopa tonneja kun monilla muilla aloilla puhutaan parista kympistä. Kaikille samassa suhteessa vastuunkantoa!
Itse en suostuisi vuorotyötä tekemään noilla vanhoillakaan lisillä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:11"]
Lisät nyt kuitenkin on jonkinlainen korvaus siitä, että et pääse viettämään esiemrkiksi viikonloppuja ja juhlapyhiä oman perheesi kanssa. Jos lapset on koulussa arkisin ja toinen vanhemmista kolmevuorotyössä, niin ne yhteiset hetket koko perheen kanssa jää todella vähälle.
Kolmivuorotyö on kuormittavaa. On aivan erilaista, olla töissä ma-pe 8-16 kuin sekoittaa vuorokausirytminsä vuorotyössä. Vuorotyön vaikutukset on ihan mitattavissa, se vaikuttaa esimerkiksi verensokerin säätelyyn.
[/quote]
Ei kai ilta- ja yötyölisiä olla poistamassa eli ei olla poistamassa niitä lisiä, joita maksetaan raskaammista vuoroista. Sen sijaan esim. sunnuntaikorvaus ei ole millään lailla raskaammasta työstä maksettava korvaus vaan ainoastaan jokin ihme erä. Meillä mies on vuorotyössä ja minä liukuvassa päivätyössä ja minun mielestäni meillä on enemmän yhteistä aikaa perheen kanssa ja sen lisäksi kummallakin omaa kallisarvoista aikaa. Koska ollaan miehen kanssa vähän limittäin vapaalla niin jompi kumpi ehtii olla lasten kanssa enemmän useammin kuin ehdittäisiin jos oltaisiin samassa vuorossa. Yhteistä aikaakin jää ihan riittävästi ja siitä omasta ajasta ilman minua ja lapsia mies ei arkivapaillaan luopuisi ikinä.