Lainasin kaverille 2500 euroa. Ei maksa takaisin :(
Olin kai tyhmä, mutta ihmettelen, millaiseksi ihmiset ovat tulleet. Kyse 24-vuotiaasta naisesta. Ihan mukava tyyppi, mutta ei aio maksaa. Miten voi silti ihan pokkana vaan katsoa silmiin ja olla tekemisissä. En ymmärrä.
Kommentit (54)
Melkein tunsin jo sympatiaa sinua kohtaan, mutta luinpas näitä ajatushelmiäsi kuten "Mutta mietin, ovatko muutkin parikymppiset tällaisia?." (Ikäkö nyt tässä tekee ihmisestä epärehellisen ja kaikki sinua nuoremmat ovat kusettajia? Olipas onneton ajatuspieru) ", "Aina selviää ns. voittajana, vaikka tekisi laittomuuksia." (eli tiesit hänen harrastavan laittomuuksia, mutta luulit olevasi jotenkin poikkeus?) ja tulin siihen tulokseen, että taidat olla todella tyhmä.
Ota kaveriltasi tavaraa summan edestä. Älä jemmaa sitä kotiisi vaan myy pois, että saat rahoiksi. Älä ota liian tunnistettavaa. Sen jälkeen panet välit poikki. Jatkossa olet viisaampi. Yksi mätä parikymppinen ei tee muista samanlaisia.
Mä pistäisin kyllä likan niin lujille etten luovuttaisi ennenkuin kuolen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:13"]
Olet siis pyytänyt rahoja takaisin ja saanut kieltävän vastauksen? Aloituksesta ei oikein selviä. Muussa tapauksessa voisi olla niinkin, ettei maksa jos et pyydä, jos olettaa sinun olevan hyvissä varoissa. Ihmisiä on kaikenlaisia.
[/quote]
Olen pyytänyt viisi kertaa. Asiasta puhuttu siis suoraan monta kertaa. Aina hän sanoo, että aikoo maksaa (on sanonut jo vuoden verran). Rahat on lainattu käteisenä ilman valtakirjoja tai muita dokumentteja. Aina on kuitenkin sillä hetkellä jokin syy, ettei voi samantien maksaa. Ollaan tehty viisi kertaa yhteinen keskusteluun perustuva sopimus, että alkaa maksaa osamaksulla. Mutta koskaan ei oikeasti tapahdu mitään. Kun tapaamme, hän on mukamas juuri laittamassa rahaa tililleni (ja taas menee viikkoja eikä mitään tapahdu). Eli olen jo ymmärtänyt, että en tule koskaan saamaan rahojani. Mutta mietin, ovatko muutkin parikymppiset tällaisia? Olen itse siis yli 35. Luotin ja nyt sitten maksan oppirahoja ilmeisesti.
ap
[/quote]
nauhota tollanen keskustelu. suullinenkin sopimus on pitävä, jos sulla on näyttöä siitä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:24"]
Olet siis pyytänyt rahoja takaisin ja saanut kieltävän vastauksen? Aloituksesta ei oikein selviä. Muussa tapauksessa voisi olla niinkin, ettei maksa jos et pyydä, jos olettaa sinun olevan hyvissä varoissa. Ihmisiä on kaikenlaisia.
[/quote]
Olen pyytänyt viisi kertaa. Asiasta puhuttu siis suoraan monta kertaa. Aina hän sanoo, että aikoo maksaa (on sanonut jo vuoden verran). Rahat on lainattu käteisenä ilman valtakirjoja tai muita dokumentteja. Aina on kuitenkin sillä hetkellä jokin syy, ettei voi samantien maksaa. Ollaan tehty viisi kertaa yhteinen keskusteluun perustuva sopimus, että alkaa maksaa osamaksulla. Mutta koskaan ei oikeasti tapahdu mitään. Kun tapaamme, hän on mukamas juuri laittamassa rahaa tililleni (ja taas menee viikkoja eikä mitään tapahdu). Eli olen jo ymmärtänyt, että en tule koskaan saamaan rahojani. Mutta mietin, ovatko muutkin parikymppiset tällaisia? Olen itse siis yli 35. Luotin ja nyt sitten maksan oppirahoja ilmeisesti.
ap
[/quote]
nauhota tollanen keskustelu. suullinenkin sopimus on pitävä, jos sulla on näyttöä siitä.
[/quote][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:24"]
[/quote]
ap
[/quote]
[/quote]
Turha nauhoittaa, seuraavan kerran vastaavassa keskustelussa kirjoitat vain kaiken ylös ja pyydät kaveria laittamaan nimen alle. Ei kai hänellä pitäisi olla mitään sitä vastaan, että siirrätte suullisen sopimuksen kirjalliseen muotiin? Kirjaatte paperille lainatun summan ja maksuaikataulun ja sen jälkeen voit laittaa velan ulosottoon tai tehdä muita toimia velan perimiseksi.
Selkeä provo. Käteisenä ilman dokumentteja 2500e ?!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:55"]
Onhan velkakirja?
[/quote]
Ei ole. Luotin häneen. Maailman vakuuttavin ja rehellisen vilpittömän oloinen ihminen. Kummallista. Vaikka olen hänelle vihainen, pidän silti hänestä yhä. Tiedän tulleeni huijatuksi ja silti toivon hänelle hyvää. Ihmeellinen ristiriita.
ap
[/quote]
Taidat olla hölmö MIES, joita naiset käyttävät hyväkseen.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:56"]
Aivan höpöjä nuo laskujen laittamisohjeet ilman todisteita, velallinen nauraa paskaisen naurun ja sanoo "enhän mä oo mitään kuitannu/tilannu/ostanu/lainannu..."
[/quote]
Ei ole höpöjä. Vasta, kun on kirjallisesti laskutettu ja peritty, kannattaa asiaa riitauttaa. Kun molemmat osapuolet tietävät asian oikean laidan, on tuohon vaikea esittää muuta väitettä. Toki jos kaveri on oikein töykeä, hän voi väittää kirjallisesti, ettei ole koskaan saanut rahoja, mutta silloin hän antaa samantien perusteen viedä asia poliisille. Jos hän ei kirjallisesti kiellä sitä, silloin oikeus ratkaisee sen tiedon pohjalta, että laskusta ei ole huomautettu.
Höh. Minulla olisi ollut parempaa tarvetta.
Mä olen saanut tutulta lainaa (vaikeaan tilanteeseen pyytämättä) puolet tuosta summasta ja tarkoitus on maksaa takaisin muutaman vuoden päästä, kun oma tilanne helpottaa.
.
Velkakirjan ajattelin tehdä, mutta on jäänyt tekemättä, summa on selkeästi mielessä eikä tulisi mieleenkään jättää maksamatta. Summa ei ole lainaajalle iso, mutta en kehtaisi 'unohtaa' lainaa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:39"]
Mill ap.todistaa lainanneensa rahan?
[/quote]
Menee taas kerran kysymään milloin aikoo maksaa lainan takaisin, ja sillä kertaa nauhoittaa salaa keskustelun (on laillista). Ja sitten vielä tiedot tilisiirrosta, jos laina on maksettu tilille.
Kysy tekstarilla tai meilillä takaisinmaksusta, niin saat todisteen.
Ei auta tätä tilannetta, mutta sanonta siitä, että "älä ikinä lainaa kaverille enempää, kuin olet valmis menettämään" on hyvä ajatus.
Kuinka pitkään olitte tunteneet kaverin kanssa? Ette kai kovin kauaa, jos tuo tuli yllätyksenä. Voisin lainata vain lähimmälle ystävälleni, on osoittanut olevansa luottamuksen arvoinen niin monta kertaa.