Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistukset työhaastattelussa

Vierailija
28.03.2022 |

Olen menossa keskiviikkona työhaastatteluun. Kun rekrystä soitettiin, pyydettiin ottamaan työtodistuksia mukaan. Olen siis ihan aikuinen vuosikausia töitä tehnyt ja opiskellut, eikä koskaan kukaan missään ole kysellyt työtodistuksista. Toki ne tallella on, mutta kysymys kuuluukin, pitääkö noihin ottaa kaikki työtodistukset jopa 15 vuoden takaisista kesätöistä mukaan, vai riittääkö ns. relevantit?

Olen ollut aiemmin tässä kyseisessä firmassa opiskelun ohessa työharjoittelussa kaksi kertaa, mutta näistäkin on jo 8 ja 9 vuotta aikaa. Kai kuitenkin ne otan mukaan, toinen harjoittelu ainakin liippasi läheltä tätä kyseistä pestiä. Tuosta eteenpäin olen ollut eri firmassa harjoittelussa ja pitkään vakkarina, joten ne nyt luonnollisesti otan myös mukaan. Mutta entäs esim. vanhoja kesätyötodistuksia vuosilta nakki ja kivi? Ei niissä mielestäni ole mitään annettavaa...mutta miten tekisitte itse? Ja sitten vielä: pitääkö varautua AMK-tutkintotodistuksella? Valmistumisestakin on kyllä aika kauan aikaa.

Kiitos vastauksista.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut ongelmaa tuosta asiasta kun olen lyönyt kaikki todistukset samaan kansioon niin siitäpähän selaa niin kauas taakse kuin kiinnostaa.

Vierailija
2/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikki todistukset samassa kansiossa. Ei niitä kyllä kukaan ole katsellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin relevantit, mieluiten vain ne ja sanot toimittavasi kaikki mikäli näin toivovat. Ota mukaan myös kaikki lisäkoulutuspaperit, jotka kertovat sinun päivittäneen osaamista, vaikka valmistumisesta on aikaa. Kaikki työhön vähänkin liittyvä todiste mukaan.

Vierailija
4/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua, että täältä kyselet. Toivotan menestystä työhaastatteluun. Mulla on aina ollut koulutus- ja oikeat työtodistukset haastatteluissa. Osa lukee niitä, osa ei. Kannattaa varautua kertomaan myös SWOT. Ja laittaa se vaikka paperille niin voi sitten tukeutua siihen eikä mene hämilleen jos haastattelija kyselee sitä. 

Vierailija
5/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne sattuisivat olemaan helposti vaikka samassa kansiossa, ottaisin mukaan kaikki, mutta järjestäisin ne siten, että relevantit / uusimmat olisivat helposti ensinnä näytettävissä. Ja saattaisin sanoa, että on täällä vanhat kesätyötodistuksetkin, jos niitäkin haluaa vilkaista tms.

Vierailija
6/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaikki. Ja kaikkihan olet listannut CV:hen? Eli haastattelussa todennat työsuhteesi.

Vierailija
7/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoista, minä otin pitkästä aikaa yhteen työhaastatteluun todistuskansion mukaan niin eivät edes vilkaisseet. Joissain paikoissa on pyydetty tuomaan kopioitavaksi työsopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä. Harvemmin kysellään, oletusarvoisesti en ota mukaan kun menen haastatteluun. Saako kysyä mikä ala kyseessä?

Vierailija
8/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole koskaan kysytty yhtäkään työ-/koulutodistusta yhdessäkään työpaikassa. Siihen on aina luotettu, mitä CV:hen olen kirjannut. Asiantuntijahommista kyse.

Vierailija
9/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Otan nuo relevantit vain mukaan. Kyseessä tekninen ala, asiantuntijahomma. Siksi juuri jäikin hämäämään kun tosiaan ei koskaan ole kyselty, ja tässä 9kk aikana ehtinyt jo viidessä työhaastattelussa käydä.

-Ap

10/10 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aina työhaastatteluun mukaan kansion, jossa on tutkintotodistus ja työtodistukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän