Miksi työelämästä on tehty niin raskasta? Minimaaliset tauot päivän aikana ei palauta/tue työhyvinvointia millään tavoin.
20 min ruokailu ja 10 min kahvitauko koko päivän aikana. Kuka ihme jaksaa tuollaisilla tauoilla tehdä töitä? Robotti ? Orja? Ei minusta vain ole työelämään. Se on raskasta. Orjan elämää se on.
Kommentit (21)
Missä noin lyhyet tauot on? Eikös yli 6 h päivään kuulu aina vähintään 30 min ruokatunti ja enemmänkin kuin yksi "kahvitauko"?
8 tunnin työpäivä 2x 7 minuutin kahvitauko ja ruokkis 17 minuuttia.
No ap, jos olisi pitempi ruokatauko, myös työpäivä olisi pitempi.
Ja aina on ollut tuo 10 minsan kahvitauko, silloinkin kun työ oli fyysisesti paljon raskaampaa monilla työpaikoilla, mitä se nyt on.
Ja tuo kahvitaukohan on työnantajan ajalla, et kuluta siihen omaa aikaasi.
Joissakain työpaikoissa saattaa olla 12 minuutin kahvitauko, oli ainakin ennen, esim. rakennustyömailla, sehän riippuu kokonaan työehtosopimuksista.
Nuo kaikkihan on joko työlainsäädännössä tai työehtosopimuksissa sovittuja ja määrättyjä taukoja.
Ei niitä kukaan työnantaja tai esimies määräile.
Vierailija kirjoitti:
Missä noin lyhyet tauot on? Eikös yli 6 h päivään kuulu aina vähintään 30 min ruokatunti ja enemmänkin kuin yksi "kahvitauko"?
Eipä kuulu.
Ja jos haluaa tuon 30 min ruokatauon, silloin työpäivän pituus on 6t 30 minuuttia.
Sillä eihän kuka ja missä voi pitää 30 minuutin ruokatauon työnantajan ajalla?
Ja kuuden tunnin päivään kuuluu yksi kahvitunti.
Vierailija kirjoitti:
8 tunnin työpäivä 2x 7 minuutin kahvitauko ja ruokkis 17 minuuttia.
Niin, no tuolloinha sinä syöt työnantajan ajalla, että kuluta siihen omaa aikaasi.
Jos työ ruokatauko olis pitempi, sulla kuluisi aikaa työpaikalla yli 8 tuntia.
Työnantaja ja virkavalta tähtäävät orjuutta. Lähestyvä sukupuuttomme estänee päämäärän saamisen. Lopun meiningin tatsi on, meillä päin on kolme liikettä lopettanut vuoden asuttuamme., vanha kaupunki.
Me saadaan taukoilla niin paljon kuin halutaan. Yksityinen sektori, ohjelmistoyritys. Viihdyn töissä, yleensä olen toimistolla iltaan asti. Miksi olet pas*alla alalla töissä?
Hehe, en ehtinyt pitää taukoja ollenkaan, tänäänkään.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei todellakaan kuulu, terveisiä eräästä firmasta jossa tehdään töitä yksin ja jossa on päivittäistavaroiden lisäksi postipalvelut ym. Tai kuuluu toki paperilla tauot mutta käytännössä et voi niitä pitää tai saat heti vihaista asiakaspalautetta. Työvuorossa seison putkeen 8-10h poislukien pikaiset vessatauot, ne jos lasketaan niin istun työpäivän aikana noin 3 minuuttia. Jos niitä ei lasketa niin en istu ollenkaan. Ei ole vitsi. Ja ruokataukoa ei ehdi pitämään yleensä juuri minkäänlaista. Asiakkaiden välissä hotkin nopeasti seisallani jotain, aika usein se valitettavasti on suklaapatukka ja joku muu mistä saa energiaa nopeasti.
Käsittääkseni myös hoitoalalla tällaista?
Ja tähän verrattuna ap:lla ei ole mitään hätää!
Ammatinvalintakysymys. Itse oon etätyötä tekevä koodari eikä ketään kiinnosta vaikka pitäisin tunnin taukoja kunhan projektit valmistuu ajoissa. (Käytännössä toki kiireisinä aikoiina teen yötä myöten ja ilman muuta kuin vessakäynti äkkiä välillä, rennompina aikoina teen ehkä 4 h päivässä työtä vaikka työpäivä 7,5 h)
Olen lähihoitaja. Meillä tauot just noin. Mutta kun olin lastentarhassa harvassa ruokatauko=syö pentujen kanssa. Eli: joku kaataa maidon, siivoa, haluaa lisää ruokaa, alkaa riitelemään vieruskaverin kanssa yms. Sit itse hetkittäin alle 5 min oman ruokas tai söit sen kylmänä episodien jälkeen. Pieni tauko sillon ku olivat päiväunilla luojan kiitos.
Esimerkiksi apteekeissa on 8h päivässä nuo 1x20min ja 1x10min tauot.
Tsto inssi here.
Työaika 8...16.
Siinä 30 min ruokailu ja 2x15 min kahvit.
Jos käyn raflassa lounaalla voi mennä 40...60 min. Ja se asia ja kesto ei kuulu kellekään muulle kuin minulle..
Minulla ei ole 10 vuoden työuralla ollut ikinä mitään erillisiä ruoka tai kahvitaukoja. Kolmessa firmassa olen ollut. Työt tehdään yleensä yksin. Syön työaikana. Juon kahvia termarista milloin huvittaa. Mitä nopeammin sitä parempi ettei tule töiden kanssa kiire. Yleensä ollut 8 tunnin päivät. 160 tuntia/kk.
On yhteiskunnalle halvempaa päästää uupuneet eläkkeelle 30-vuotiaana kuin kohdella ihmisiä inhimillisesti, ilmeisesti.
En ymmärrä poliitikkoja, kun nuoret työttöminä ja me vanhukset joudutaan raataa lähes 70-vuotiaiksi.
Töissä voitaisiin myös harrastaa lyhyen aikaa jotain yhdessä. Ajatelkaa miten yhteishenki ja rentous lisääntyisi. Voisihan se harrastus olla osittain tuottavaakin jos on rahasta kiinni.
Tehokkuusajattelu. Ihmisen pitää käyttää taukonsa siten että palautuu, vaatii itsensä tuntemista ja jopa itsekkyyttä, jos työkavereiden kanssa höpöttely ei palauta.