Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kätilöt kehtaa valittaa yli 3000e palkasta

Vierailija
13.09.2015 |

http://m.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/07/keskivertotyyppi-tienaa-3000-euroa-katso-kaikki-palkat/20117894/139

Ihne tarinoita liikkuu nyt kuinka kauheaa jos vähän lisistä napataan mutta kyllä yli 3000e palkasta on varaa satanen napata (tuo palkka ei edes sisällä lomarahoja yms.). Tuntuu kamalalle että jiku ei arvosta noin korkeaa palkkaa kun monet saa palkkaa esim. 1400e.

Kommentit (273)

Vierailija
241/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote] Synnytyksessä ei ole lääkäriä paikalla jos ei se kätilö sitä jostain syystä soita paikalle. Säännöllisessä synnytyksessä ei ole lääkäriä vaan kätilö vastaa synnytyksen hoidosta.
[/quote]Eli kun kaikki menee hyvin.
[/quote]Niin, mutta vastuu siitä, että ymmärtää onko kaikki normaalisti, on kätilöllä. Vastuu on valtava. Kyse on aina kahdesta hengestä.
[/quote]Jos kaikki ei mene normaalisti niin yhteys lääkäriin. Jos kaikki menee normaalisti ja silti sattuu jotain, ei toki ole vastuussa.
[/quote]

Sä et selvästikään ymmärrä kätilön vastuusta yhtään mitään! Luuletko, että se on niin helppoa aina ennustaa, mitä synnytyksessä seuraavaksi tapahtuu? Se vaatii aika paljon, että osaa ennakoida, milloin lääkäriä tarvitaan. Kätilö tekee lukuisia päätöksiä ihan yksin, lähtien jo puhelimessa arvio synnytyksen käynnistymisestä jne. Kätilö on vastuussa aina vähintään kahdesta hengestä ja aika moni toimenpide ja päätös vaikuttaa synnytyksen lopputulokseen. Kätilö vastaa aina tekemisistään, vai luuletko, että lääkäri vastaa siitä, miten kätilö on potilastaan hoitanut? Ja kaikki tämä täytyy myös kirjata samantien papereihin, muuten et voi todistaa, mitä olet tehnyt...Kätilön vastuu jatkuu myös synnytyksen jälkeen, vai kenen luulet hälyttävän lääkäriä, jos äiti tai lapsi voivat huonosti? Ei siellä kierrä yksikään lastenlääkäri tai gynekologi tarkastamassa vointia, vaan kätilö arvioi ihan itse, kuka tarvitsee lääkäriä. Ja tilanteet muuttuvat joskus hyvin äkisti. Lisäksi kätilöntyö ON fyysisesti rankkaa! Siellä nimenomaan juostaan kolmivuorossa hiki hatussa, eikä taukoja paljon pidetä. Voit itse toki joskus kokeilla, miltä tuntuu avustaa ponnustusvaiheessa eri asennoissa yli tunninkin, siinä ollaan kaukana ergonomiasta! Todella ärsyttävää tuollainen tietämättömyys ja vähättely!
[/quote]

Muuten olen kanssasi samaa mieltä kyllä työoloista ja ergonkmiasta jne, mutta edelleen siinä vaiheessa kun on henki kyseessä, kyllä se lääkäri on jo paikalla. Tai pitäisi olla.
Huono olo ei ole sama asia kuin hengenvaara. Maallikkokin yleensä näkee kummasta on kyse, saati sitten synnyttäjiä päivittäin näkevä kätilö.

Vierailija
242/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:17"]

http://m.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/07/keskivertotyyppi-tienaa-3000-euroa-katso-kaikki-palkat/20117894/139 Ihne tarinoita liikkuu nyt kuinka kauheaa jos vähän lisistä napataan mutta kyllä yli 3000e palkasta on varaa satanen napata (tuo palkka ei edes sisällä lomarahoja yms.). Tuntuu kamalalle että jiku ei arvosta noin korkeaa palkkaa kun monet saa palkkaa esim. 1400e.

[/quote]

Omituinen aloitus. Ihan kuin vain kirkonrotta-köyhällä olisi oikeus valittaa palkanleikkauksista. Ainahan joku on vielä köyhempi, jos ei Suomessa, niin kehitysmaissa - tuolla ap:n logiikalla ay-liike joutaa lopettaa tarpeettomana, ja jokaisen palkkaa saa leikata ihan vapaasti!

Otetaanpa nyt ap pää sieltä per...stä. Kätilön työ on vaativaa ja erittäin vastuullista. Se on 24/7-vuorotyötä. Silloin kun sinä vietät perheesi kanssa joulua, joku kätilö päivystää töissä, ja saa nyt entistä rupisemmat korvaukset perheensä joulun piloillemenosta.

Koulutus on alempi ammattikorkeatutkinto, kestää 4,5 vuotta. Aika harva noinkin pitkä koulutus yhdistettynä vaativaan ja vastuulliseen vuorotyöhön tuottaa VAIN - kyllä, VAIN - runsaan kolmen tonnin kuukausipalkan. Palkassa pitääkin näkyä vastuullisuus, vaativuus, koulutus ja vuorotyö.

Mikä olisi sinusta ap yhtä vaativa, vastuullinen, alemman korkeakoulututkinnon edellyttävä ja vuorotyötä edellyttävä ammatti, josta saa alempaa palkkaa? Nyt et voi verrata kätilön työtä vaikkapa osa-aikaisen myyjän hommaan, noiden mainitsemieni speksien pitää osua kohdalleen. Vaikeaa, eikö!

Minä ainakin soisin kätilöille isommankin palkan. 

(Ja en siis ole hoitoalalla itse)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa a. Oon monelta kuullu että tuo on kuulemma pieni palkka mut jos tuo on pieni niin entiedä mikä oma palkkani on... :D

Vierailija
244/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:41"]

Peruspalkka ap, on käteen 1800 e.....eli lisät on tärkeitä. Olisitko itse tänään illalla ja yöllä töissä normipalkalla?

[/quote]

Todellakin olisin! Tekisin paljon mielummin yötä tai iltaa kuin aikasia aamuja...

Vierailija
245/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Tehy.

Vierailija
246/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta ei, sinä haluat rokottaa nimenomaan ahkeraa ja yritteliästä palkansaajaa, joka uhraa tärkeimpänsä eli ainutkertaista aikaansa.

Ajattelepa sitäkin, että minäkin esimerkiksi olen pienehkötuloisesta perheestä. Ei ole lähdössä asuntoja, perintöjä, osakesalkkuja eikä mitään. Olen päättänyt kuitenkin nostaa elintasoani ja ainoa realistinen konsti on ollut panostaa kouluun ja työuraan todella paljon. Sitä kautta olen noussut jopa viiden tonnin kuukausituloille. Tuntuu todella kohtuuttomalta, että sinä ja sinunlaisesi tulette sanomaan, kuinka minä en ansaitse palkkaani ja minun pitäisi olla velvoitettu maksamaan siitä leijonanosa pois.

En ole etuoikeutettu, vaan ahkera ja määrätietoinen. Nykyinen progressio rankaisee minua siitä jo aivan riittävästi."

Mistä sinä tiedät minun tuloni ja varallisuuteni? Ja vielä syyllistät kommentistani. Kerroin vain faktat. Nykyiset leikkaukset ja säästöt koskevat lähinnä pienituloisia ja erityisesti pienipalkkaisia naisia. 

Ja hyvätuloisena  on paljon paremmat mahdollisuudet verosuunniteluun kuin pienituloisena esim. verovapaat osingot, osa tuloista pääomatuloina, optiot, vapaaeht. eläkkeet jne.  verosuunnittelun avulla perintöäkin voi siirtää melko verovapaasti vuosien saatossa. Ja kun on ostovoimaa riittävästi, voi käyttää melko kivasti yhteiskunnan etuuksia ja tukia esim. valtion avustukset sijoituskohteisiin esim. energia tai hissiremontti, jolloin sijoituksen arvo nousee entisestään, maatalous-ja yritystuet, jopa oman siivoojan voi palkata itselleen, joka huomioidaan kotitalousvähennyksenä, samoin laaja työterv.huoltoon voi vaivatta laittaa silmälasit, hammaslääkärit ja terapiapalvelut jne. puhumattakaan muista yksityisistä palveluista, jotta Kela ja veronmaksajat tukevat mukavasti, eikä näitä nykyinen hallitus juuri leikkaa, päinvastoin, monia on jopa lisätään ja tietysti nämä ovat vähävaraisen ulottumattomissa, koska heiltä puuttuu ostovoima. Ja aina voi muuttaa veropakolaiseksi Portugaliin tai Espanjaan, joka harvoin onnistuu vähävaraiselta.

Enkä tosiaan ole kade sinun tuloillesi tai varallisuudellesi, sillä olen ihan hyvin toimeentuleva ja kaikkea on riittävästi, eikä juuri hallituksen leikkaukset minuun vaikuta, mutta pidän nykyistä hallituksen linjaa epäoikeudenmukaisena, sillä luulisi sinunkin ymmärtävän, että varakkaalle ja hyvätuloiselle paras tae turvallisuudesta ja tavallisesta elämästä on juuri kansalaisten oikeudenmukaisuus, varallisuudesta ja tulotasosta riippumatta.

Ps. Jos maksat veroa 43% tuloistasi, suosittelen verosuunnittelua, ettei noin mielesi katkeroidu.

Vierailija
247/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit. [/quote] Sä et ole synnyttänyt? [/quote] Olen synnyttänyt, neljä kertaa. Kolme kertaa nätisti kuten oppikirjoissa. Kätilö on auttanut ponnistusvaiheessa, muuten salissa yksin odottelin kätilön käydessä pari kertaa kyselemässä vointia. Viimeinen kerta menikin sitten hätäsektioon, jonka todellakin teki lääkäri. Siinä oli hengenvaara ja lääkäri vastuussa.

[/quote]

Kyllä, hätäsektion tekee lääkäri. Mutta ennen kuin lääkäri voi aloittaa sen hätäsektion ja tehdä edes viillon, niin tarvitaan ammattitaitoisia ja kokeneita kätilöitä ja leikkaussalisairaanhoitajia tekemään se kaikki kiireellinen valmistelutyö ja hoito. Lääkäri ei tee yksin hätäsektiota, leikkaukseen osallistuu myös vähintään kolme leikkaussalihoitajaa, kätilö ja anestesialääkäri. Ja jokainen omalta osaltaa hoitaa sektioon kuuluvat toimenpiteet. Kaikkien heidän työ on vauvan ja äidin selviämisen kannalta erittäin tärkeää.

Luulen, tai oikeastaan tiedän, että normi ei-hoitoalalla olevalla ihmisella ei oikeasti ole aavistustakaan miten vaativaa ja paljon tietoa,taitoa ja osaamista tarvitaan hoitotyössä. Se on ymmärrettävää. En minäkään tiedä mitä kaikkea kaupanalalla esim. myyjät joutuvat työssään hoitamaan ja tekemään.

Terv. leikkaussali sh, jonka työnkuvaan kuuluu myös sektiot ja hätäsektiot.

Vierailija
248/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:21"]

Jso joku tienaa 1400 euroa, niin hän ei sillä elä, varsinkaan jos on lapsia. Vaan sitten valtio joutuu kompensoimaan tuota liian pientä palkkaa esimerkiksi asumistuen muodossa. 

Kunnon palkka kaikille työtä tekeville. Kätilön työ on hyvin arvokasta, jokainen hyvin sujunut synnytys jossa maailmaan on saatu terve vauva säästää yhteiskunnalle valtavia summia pitkällä tähtäimellä. Mikään ei ole surullisempaa, kuin että hyvin menneen raskauden jälkeen täysiaikainen terve vauva vaurioituu synnytyksessä.

[/quote]

1400 euroa käteen saava ei saa mitään tukia. 

[/quote]

Kuka tässä käteenjäävästä tulosta puhui? Ap:kin puhuu kätilöiden kohdalla bruttopalkasta, ei netto. Eli puhutaan tässä nyt logiikan vuoksi myös 1400 eurossa BRUTTOpalkasta. Ja kyllä, se oikeuttaa kevyesti toimeentulotukeen. 1400 euron palkalla saa - jopa ihan yksinasuva -kelan toimeentulotukilaskurin mukaan tukea. Tuki toki riippuu menoista, joista suurin on vuokra. Mutta kun elämiseen vuokran, kk-lipun ja terveysmenojen jälkeenitää jäädä 485 eukkia, niin totta munassa esimerkiksi pk-seudulla vuokrayksiössä asuva yksinasuja saa myös toimeentulotukea. Pelkkä vuokra kun täällä kustantaa yksiöstä 600-800 euroa kuussa. 

Veroa maksat 1400 euron kk-tulosta 15,5 prosenttia, eli käteen jää 1400-217=1183 euroa. 

JOS puhutaan nettopalkasta - kätilö saa käteen muuten sillä vertailulla kaksi, ei suinkaan kolme tonnia - niin silloinkin perheelliselle tulee 1400 euron nettotuloilla toimeentulotukea. Kuviteellinen kahden lapsen yksinhuoltaja saisi 800 euron vuokralla (kaksion vuokra pk-seudulla, eli kolmen hengen taloudelle pieni asunto) toimeentulotukea seitsemisen sataa kuussa.

joten ystäväiseni, puhuit silkkaa paskaa. 

http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/toimeentulotukilaskuri

Vierailija
249/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listan tarkkuuskin 5/5. Esim. Diplomi-insinööri löytyy listalta kahdesti, eri palkkojen välillä eroa 500+ euroa.

Vierailija
250/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:33"]

Jaa a. Oon monelta kuullu että tuo on kuulemma pieni palkka mut jos tuo on pieni niin entiedä mikä oma palkkani on... :D

[/quote] Onko sulla korkeakoulutus?

Vierailija
251/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:28"]Jos kätilön palkkaa vielä tuosta laskee, niin kuka haluaa työskennellä tai kouluttautua kätilöksi, kun käteen jää verojen ja muiden jälkeen alle 2000e/kk. Ja nyt kun synnytykset vielä keskitetään suuriin sairailoihin, niin isojen kaupungien elinkustannukset ovat kalliimmat, kuin muualla, miten sillä palkalla pärjäisi. Mulla on siisti sisätyö 8-16 kirjanpitäjänä ja palkka 3100e/kk pienessä kaupungissa ja siihen verrattuna kätilön palkka jo nyt on todella pieni, vastuuseen ja epämukavaan työaikaan verrattuna. [/quote]sulla on virkamiespalkka. Liian korkea vastuuseen nähden.

[/quote]

Mitä muuten tiedät kirjanpitäjän työstä ja vastuista?
[/quote]olen tehnyt ko työtä. Kunhan oppii niin osaa. Ei rakettitiedettä jos tosiaan tekee vain kirjanpitoa.
[/quote]

Ja kätilön työkö on rakettitiedettä? Menee aina vaan paksummaksi.

Vierailija
252/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:40"]

"Mutta ei, sinä haluat rokottaa nimenomaan ahkeraa ja yritteliästä palkansaajaa, joka uhraa tärkeimpänsä eli ainutkertaista aikaansa.

Ajattelepa sitäkin, että minäkin esimerkiksi olen pienehkötuloisesta perheestä. Ei ole lähdössä asuntoja, perintöjä, osakesalkkuja eikä mitään. Olen päättänyt kuitenkin nostaa elintasoani ja ainoa realistinen konsti on ollut panostaa kouluun ja työuraan todella paljon. Sitä kautta olen noussut jopa viiden tonnin kuukausituloille. Tuntuu todella kohtuuttomalta, että sinä ja sinunlaisesi tulette sanomaan, kuinka minä en ansaitse palkkaani ja minun pitäisi olla velvoitettu maksamaan siitä leijonanosa pois.

En ole etuoikeutettu, vaan ahkera ja määrätietoinen. Nykyinen progressio rankaisee minua siitä jo aivan riittävästi."

Mistä sinä tiedät minun tuloni ja varallisuuteni? Ja vielä syyllistät kommentistani. Kerroin vain faktat. Nykyiset leikkaukset ja säästöt koskevat lähinnä pienituloisia ja erityisesti pienipalkkaisia naisia. 

Ja hyvätuloisena  on paljon paremmat mahdollisuudet verosuunniteluun kuin pienituloisena esim. verovapaat osingot, osa tuloista pääomatuloina, optiot, vapaaeht. eläkkeet jne.  verosuunnittelun avulla perintöäkin voi siirtää melko verovapaasti vuosien saatossa. Ja kun on ostovoimaa riittävästi, voi käyttää melko kivasti yhteiskunnan etuuksia ja tukia esim. valtion avustukset sijoituskohteisiin esim. energia tai hissiremontti, jolloin sijoituksen arvo nousee entisestään, maatalous-ja yritystuet, jopa oman siivoojan voi palkata itselleen, joka huomioidaan kotitalousvähennyksenä, samoin laaja työterv.huoltoon voi vaivatta laittaa silmälasit, hammaslääkärit ja terapiapalvelut jne. puhumattakaan muista yksityisistä palveluista, jotta Kela ja veronmaksajat tukevat mukavasti, eikä näitä nykyinen hallitus juuri leikkaa, päinvastoin, monia on jopa lisätään ja tietysti nämä ovat vähävaraisen ulottumattomissa, koska heiltä puuttuu ostovoima. Ja aina voi muuttaa veropakolaiseksi Portugaliin tai Espanjaan, joka harvoin onnistuu vähävaraiselta.

Enkä tosiaan ole kade sinun tuloillesi tai varallisuudellesi, sillä olen ihan hyvin toimeentuleva ja kaikkea on riittävästi, eikä juuri hallituksen leikkaukset minuun vaikuta, mutta pidän nykyistä hallituksen linjaa epäoikeudenmukaisena, sillä luulisi sinunkin ymmärtävän, että varakkaalle ja hyvätuloiselle paras tae turvallisuudesta ja tavallisesta elämästä on juuri kansalaisten oikeudenmukaisuus, varallisuudesta ja tulotasosta riippumatta.

Ps. Jos maksat veroa 43% tuloistasi, suosittelen verosuunnittelua, ettei noin mielesi katkeroidu.

[/quote]

Lisätietoa tuosta verosuunnittelusta? Mitä keinoja tavan palkansaajalla on, muuta kuin muutamat hassut vähennykset?

Vierailija
253/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:20"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit. [/quote] Sä et ole synnyttänyt? [/quote] Olen synnyttänyt, neljä kertaa. Kolme kertaa nätisti kuten oppikirjoissa. Kätilö on auttanut ponnistusvaiheessa, muuten salissa yksin odottelin kätilön käydessä pari kertaa kyselemässä vointia. Viimeinen kerta menikin sitten hätäsektioon, jonka todellakin teki lääkäri. Siinä oli hengenvaara ja lääkäri vastuussa.

[/quote]

Ja lääkäri ihan sattumalta osui paikalle toteamaan, että nyt on muuten hätäsektion paikka?
[/quote]

No jos nyt välttämättä haluat tietää, käyilö pyysi lääkäriä paikalle arvioimaan, mitä tehdään, kun synnytys ei etene ja aloin olla ihan loppu. Lääkäri tutki tilanteen ja sitten mentiin vauhdilla. Eli kätilö ei tosiaan todennut muuta kuin että synnytys ei etene.

Vierailija
254/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? :D Käsi pystyyn kätilöt, jotka tienaa tuon verran. Ei vaan ole mun tilillä näkynyt. Teette varmaan vaan viikonloppu- ja yötöitä? Eipä näytä nopean selailun perusteella olevan myöskään mitään käsitystä siihen mitä kaikkea kätilön työhön kuuluu. Kannattaisi puhua vain jos tietää.

Vierailija
255/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, alkuperäisen viestin kirjoittaja eli sulla ei ole mennyt veroa, kun sulla on portaikkoverokortti, samalla tavalla kuin minun vanhin tyttöni tienasi kesällä. Oot varmaan voinukin netota tuon summan. Meillä vakkareilla katsos menee se vero ja muut siitä bruttopalkan päältä. Ja- itse olen myyjä ja tilausvastaava, tiedän, mitä on tehdä kaupassa täyttä viikkoa. Ja vuorotyötä, yötä ei onneksi ole meillä. (tosin meillä vakkareilla on pakolliset vapaapäivätkin pidettävä, eihän kukaan sitäpaitsi jaksa aina töissä olla) Kyl se palkka jää sinne 1500-1600e välille valitettavasti. ja mulla maksimipalkka, kaikki kokemuslisät on jo. Tosin mulla on 30h/vko sopimus, teen kyllä koko ajan vähän enemmän. (tyypillistä kaupanalan soppareita 30, 32, ja 32 ja 34h soppareita paljon, jopa 25h soppareita...) Meille nuo leikkaukset kirpaisee varmaan eniten ;( Jos nyt toteutuvat. ja, siis mulla on lapsiakin elätettävänä. Pikkusen ahistaa, ei voi mitään. Ja nyt jos joku sanoo, että vaihda alaa, ei oo pakko tehdä tuolla palkalla, niin kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä opiskelemaan paremmin palkattua ammattia elämäntilanteesta ja asuinpaikasta riippuen, kuten meidän perheessä tällä hetkellä. Not, asuntolainat menee ja pahin kulutuspiikki menossa perheessä (lapset 5 elätettävää iältään 10v-17v) Onneksi miehellä parempi palkka!

Vierailija
256/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry tuli väärään ketjuun... no tässä kuitenkin yks näkökulma...

Vierailija
257/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:09"]

Opiskelen juuri tällä hetkellä kätilöksi ja koulutus kestää 4,5v (270op eli amk-tason pisin/vrt. insinööri 4v 240op).

Opintoihini kuuluu sairaanhoitajan opinnot lähes kokonaisuudessaan (3,5v ja esim. kotisairaanhoidon harjoittelua meillä ei ole, mutta kätilöillä se menee geriatrian harjoittelussa, palvelutalo) ja 1v erikoistumisopintoja, jotka ovat ripoteltu opetussuunnitelmaan pitkin ja poikin. Esim. nyt ensimmäisen 7kk opiskelujeni aikana minulla on ollut vain sh opintoja, lukuunottamatta kätilöinfoja. 

Itse en pidä kaavailluista uudistuksista, koska nyt opiskelijana sunnuntailisät tekevät minun palkkani, koska viikolla opiskelen ja iltatunteja ei kerry tarpeeksi (töitä olisi eniten päivisin). Ja kuulemani mukaan harvan kätilön palkka on tuo 3000€ bruttona aloittaessa, eli kokemus kohentaa palkkapussia tiettyyn pisteeseen asti. Ja ottaekseni kantaa tämän keskustelun väitteeseen, todennäköisesti myös ne ökyporhot valittavat jos heidän palkastaan lähtee muutama satanen, mutta kun sote-alan työntekijöiltä lähtee vuositasolla yli tuhat euroa palkasta, on se mielestäni ihan oikeutettua nousta barrikadeille. IL uutisoi perjantaina lukuja, joissa SH menetti n. 1300€ ja jokin johtotason henkilö alle 400€. Jos palkkoja halutaan laskea, lasketaan kaikilta ja samalla pitäisi elinkustannusten myös laskea, koska muuten se ajaa ihmiset köyhyysloukkuun. 

Minusta kätilön työ on arvokasta ja sisältää paljon vastuuta, vastuusta maksetaan enemmän palkkaa. Myös sairaanhoitajan työ on arvokasta, samoin roskakuskin, lastenhoitajan ja kaupan kassan. Itse valitessani alaa jota haluan lähteä opiskelemaan, tarkistin minkä verran kukin tienaa ja mitä itse haluan tulevaisuudessa tienata. Itselläni rahkeet eivät riittäisi lääkikseen, mutta kuitenkin haluan tehdä työtä terveysalalla. 

Te kaikki, jotka voitte rehellisesti sanoa, ettette valita jos palkastanne viedään 1300-1800€/v, alapeukuttakaa tämä ja te jotka myönnätte valittavanne tuosta ansionmenetyksestä, yläpeukuttakaa. 

"Yle uutisoi perjantaina, että Tilastokeskuksen lukujen perusteella hallituksen säästötoimet vaikuttavat kokonaistuloihin yli 250 ammatissa. Kovimmin tämä kolahtaa ammatteihin, joissa iso osa palkasta muodostuu erilaisista lisistä. Leikkaukset pienentävät euromääräisesti kaikkein eniten kätilöiden palkkoja, joiden kuukausituloihin on tulossa keskimäärin 155 euron pienennys. Vuodessa tämä tarkoittaa yli 1 800 euron leikkausta palkkoihin." (IL 12.9.15)

[/quote]

Tällä hetkellä tilanne on 26 yläpeukkua ja 3 alapeukkua. Näiden tietojen valossa näitä ei-valittajia on tässä otoksessa vähemmän kuin valittajia :) 

Itsekin kehtaan valittaa jos valmistumiseni jälkeen palkastani onkin tippunut 1800€/v pois. 

Vierailija
258/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:19"]

No työ onkin vähän enemmän kuormittavaa henkisesti sekä fyysisesti kuin esim. jonkun siivoojan duuni. Ja se vastuu.

[/quote]

No henkisesti varmaan. Mut fyysisesti?? Hikipäässäkö ne vetää niitä mukuloita ulos??

[/quote]

OLETKO OLLUT SYNNYTYKSESSÄ IKINÄ MUKANA?? KYLLÄ SIELLÄ VEDETÄÄN, TYÖNNETÄÄN JA TUETAAN SYNNYTTÄJIÄ ERILAISIIN ASENTOIHIN. voi luoja mikä ääliö!

Vierailija
259/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisilla aloilla palkkakehitys on jäätynyt jo aikoja sitten, luotetaan  että hoivaviettiset hoitavat huonollakin palkalla. kolmivuorotyö on aivan eri kun kaupankassalla. kaupassa ei joudu edesvastuuseen jos jonkun lapsi tai äöiti kuolee sun käsiin. en ole kätilö mutta arvostan heidän työtään sekä terveydenhuollon työtä yli kaiken. Minusta sairaanhoitajien ja lähihoitajien palkkaakin pitäisi nostaa diplomi-insinöörien palkan tasolle ehdottomasti! 

Vierailija
260/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ammattitaitoinen ja työnsä hyvin tekevä kätilö ansaitsee palkkansa, siinä on oikeasti kova vastuu äidistä ja syntyvästä lapsesta. En itse haluaisi ainakaan synnyttää niin että kätilö ei osaa hommiaan eli eihän se ole kivaa että heidän työtä ei arvosteta vaikka he auttavat tänne maailmaan uusia veronmaksajia ja he ovat vastuussa siitä miten äiti ja lapsi voi.