Miten kätilöt kehtaa valittaa yli 3000e palkasta
Ihne tarinoita liikkuu nyt kuinka kauheaa jos vähän lisistä napataan mutta kyllä yli 3000e palkasta on varaa satanen napata (tuo palkka ei edes sisällä lomarahoja yms.). Tuntuu kamalalle että jiku ei arvosta noin korkeaa palkkaa kun monet saa palkkaa esim. 1400e.
Kommentit (273)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:40"]
Kaikki kätilöt ovat käytännössä sairaanhoitajia. Tällä hetkellä opiskellaan 3 vuotta sairaanhoidon opintoja ja sitten 1,5 vuotta kätilötyön opintoja. Opintopisteitä kertyy vähintään 270 op. Kyse on alemmasta korkeakoulututkinnosta vrt. kanditutkinto yliopistossa vähintään 180 op(yleensä varmaan 2-4 vuotta). Mutta kätilön ammatti ei ole akateeminen, eikä kukaan varmaan niin haluakaan vai pitäisikö ne 9 käytännön harjoittelujaksoa (4-15 viikkoa per jakso) muuttaa kursseiksi, joissa syvennytään tieteelliseen tutkimukseen? Kätilöt, kun ovat käsityöläisiä. Itku tulee synnytyksessä, jos vastavalmis kätilö tietää vain periaatteessa, miten välilihaa tuetaan, mutta tutkimuksen aiheesta hän osaa tehdä... Kätilö ei myöskään ole _lääketieteen_ ammattilainen, hän on _hoitoalan_ ammattilainen, mutta hänen tulee tuntea yleisimmät oman alan lääketieteen termit ja diagnoosit. Harva synnyttäjä edes näkee lääkäriä synnytyksessä. Kätilö hoitaa itsenäisesti synnytykset, lääkäri vain määrää kaikki tarvittavat lääkkeet yms. Anestesialääkäri käy tarvittaessa paikalla. Kätilön ammattitaitoon kuuluu arvioida, milloin lääkärin käynti on tarpeellista. Itse koen, että kätilön palkka on nyt ja leikkausten jälkeenkin kohtuullinen, mutta en pidä tästä ilmapiiristä, jossa kätilön työtä sopii halventaa ja heidän ammattitaitonsa tarpeellisuutta vähätellä. T. Kätilö-opiskelija, joka tekee jo pienipalkkaista vuorotyötä opintojen ohella, mutta eri alalla.
[/quote]
Yhtä lailla pukupellejen, höpöhöpökonsulttien, kirjanpitäjien ja monien muiden työtä on vähätelty. Jostain syystä vähättelijähoitajat itse eivät näe siinä mitään ongelmaa, mutta kun vähättely kohdistuu heihin itseensä, niin jo on peppu kipiänä. Mikä tietysti johtuu siitä, että heidän maailmankuvassaan hoitajan työ ihan vilpittömästi vaan on arvokkaampaa, joten muita sopii vähätellä vapaasti. Hauska tilanne.
Olen sitä mieltä, että valtion / kunnan menoista pitää leikata, mutta katsokaa vaikka VATT: n kotisivuilta johtajien määrää. Eikö se olisi kohde josta leikkaukset aloittaa eikä mistään kolmivuorotyöduunariden palkoista?
Ja mikä on tuonkin laitoksen tehtävä? Jos on neuvoa valtion taloudenhoidossa, niin kauhean hyvin ei ole onnistuttu? Vai? Onko niillä jokin vastuu?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt.
[/quote]Mutta ammattilaissiivoojilla on koulutus. Tpki yksinkertaista laivasiivousta voi tehdä kuka vaan.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:21"]Täällä voi olla myös kaupankassa 1400€ tuloilla, jota Se vähennys myös koskee. [/quote]Se on kamalaa, kaupanalan palkkoihin ei saisi koskea mut sairaanhoitajilta ja kätilöiltä olisi varaa nipsasta enemmänkin. Ap
[/quote]
Kaupanalalla menee tällä hetkellä hyvin lamasta huolimatta. Tuotajahinnat ovat laskussa ja ruokien suhteellinen kate on suurempi kuin aikoihin. Kaupalla olisi varaa maksaa parempaa palkkaa ja parantaa työolosuhteita muutenkin kaikin puolin. Mutta se ei paranna, koska sen ei ole pakko.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt.
[/quote]Mutta ammattilaissiivoojilla on koulutus. Tpki yksinkertaista laivasiivousta voi tehdä kuka vaan.
[/quote]
Sekään koulutus tuskin kestää 4 vuotta ammattikorkeakoulussa kuten kätilöillä.
Minäkin siivoaa kesäisin ihan porrassiivoojane ilman mitään koulutusta 1500 palkalla
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote]
Sä et ole synnyttänyt?
[/quote]
Olen synnyttänyt, neljä kertaa. Kolme kertaa nätisti kuten oppikirjoissa. Kätilö on auttanut ponnistusvaiheessa, muuten salissa yksin odottelin kätilön käydessä pari kertaa kyselemässä vointia. Viimeinen kerta menikin sitten hätäsektioon, jonka todellakin teki lääkäri. Siinä oli hengenvaara ja lääkäri vastuussa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt. [/quote]Mutta ammattilaissiivoojilla on koulutus. Tpki yksinkertaista laivasiivousta voi tehdä kuka vaan.
[/quote]
Meillä kävi kotisiivousta tekemässä filippiiniläiset merimiehet. En usko, että heitä oli Suomessa iavan hirveästi siivoojiksi koulutettu. Ja hyvää jälkeä tuli!
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:21"]Täällä voi olla myös kaupankassa 1400€ tuloilla, jota Se vähennys myös koskee. [/quote]Se on kamalaa, kaupanalan palkkoihin ei saisi koskea mut sairaanhoitajilta ja kätilöiltä olisi varaa nipsasta enemmänkin. Ap
[/quote]
Kaupanalalla menee tällä hetkellä hyvin lamasta huolimatta. Tuotajahinnat ovat laskussa ja ruokien suhteellinen kate on suurempi kuin aikoihin. Kaupalla olisi varaa maksaa parempaa palkkaa ja parantaa työolosuhteita muutenkin kaikin puolin. Mutta se ei paranna, koska sen ei ole pakko.
[/quote]Se on muuten jännä että lama-aika on kauppiaan rikkainta aikaa, siis myös muilla kuin ruokakauppiailla.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt. [/quote]Mutta ammattilaissiivoojilla on koulutus. Tpki yksinkertaista laivasiivousta voi tehdä kuka vaan. [/quote] Sekään koulutus tuskin kestää 4 vuotta ammattikorkeakoulussa kuten kätilöillä. Minäkin siivoaa kesäisin ihan porrassiivoojane ilman mitään koulutusta 1500 palkalla
[/quote]
no voihan kätilön työtäkin väheksyä siten , että moni taksikuski on toiminut kätilönä. eli taksikuskit ovat tervetulleita kollegoiksesi ilman koulutusta? :)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt. [/quote]Mutta ammattilaissiivoojilla on koulutus. Tpki yksinkertaista laivasiivousta voi tehdä kuka vaan. [/quote] Sekään koulutus tuskin kestää 4 vuotta ammattikorkeakoulussa kuten kätilöillä. Minäkin siivoaa kesäisin ihan porrassiivoojane ilman mitään koulutusta 1500 palkalla
[/quote]
no voihan kätilön työtäkin väheksyä siten , että moni taksikuski on toiminut kätilönä. eli taksikuskit ovat tervetulleita kollegoiksesi ilman koulutusta? :)
[/quote]ja ennen vanhaan synnytykset hoidettiin itse kotona. Kuka vaan voi olla kätilö tolla logiikalla.
Kätilöt on koulutettua väkeä. Harva inssi tienaa niin surkeasti.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:43"]Kätilöt on koulutettua väkeä. Harva inssi tienaa niin surkeasti.
[/quote]No ei kovin korkeasti. Ammattikorkeakoulutus yhtä korkea kuin joku ammattikoulu yo-pohjalla esim. Yo-merkonomi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote]
Näin! Kätilö toki on se, joka synnytyksessä avustaa ja ohjaa niin kauan, kun mennään melko normaalisti. Ja seuraa, onko tilanne hallinnassa. Jos alkaa näyttää siltä, että homma menee pieleen, vastuu on siinä, että kutsuu sen lääkärin äkkiä paikalle ja toimii lääkärin ohjeiden mukaan.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote] Synnytyksessä ei ole lääkäriä paikalla jos ei se kätilö sitä jostain syystä soita paikalle. Säännöllisessä synnytyksessä ei ole lääkäriä vaan kätilö vastaa synnytyksen hoidosta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:19"]No työ onkin vähän enemmän kuormittavaa henkisesti sekä fyysisesti kuin esim. jonkun siivoojan duuni. Ja se vastuu.
[/quote]
Mikä siinä oikein on että aina pitää siivoojia dissata? Säkin voit vaikka kokeilla siivoustyötä kolmivuorossa, kyllä ne 10h yöt on aika rankkoja kun siellä tosiaan tehdään töitä yölläkin eikä esim päivystetä.
Ps. En tarkoita että siivoojan palkka pitäis olla sama kuin kätilön mutta ärsyttää tuollainen vähättely.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt.
[/quote]
Ei meille laivasiivoojaksi kelpaa kuka vaan. Harkkaritkin on lairosteknikoita. Työturvallisuus, kemikaalit ja laitteet on osattava.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote] Synnytyksessä ei ole lääkäriä paikalla jos ei se kätilö sitä jostain syystä soita paikalle. Säännöllisessä synnytyksessä ei ole lääkäriä vaan kätilö vastaa synnytyksen hoidosta.
[/quote]Eli kun kaikki menee hyvin.
Laivasiivooja evakuoi sinut hätätilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:28"]Oon siivooja ja en ole ko. hommaan päivääkään kouluja käynyt.
[/quote]
Ei meille laivasiivoojaksi kelpaa kuka vaan. Harkkaritkin on lairosteknikoita. Työturvallisuus, kemikaalit ja laitteet on osattava.
[/quote]Tarkoitin laivasiivoojia jotka maista tulee tunniksi hommiin. Ei niille mitään koulutusta anneta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:47"]
"Heippa kätilöt
Jos raha on teille kaikki kaikessa, niin ryhtykää vaikka huippuasianajajiksi tai investointipankkiireiksi. Rahaa on kuin roskaa, eikä tarvitse kärsiä vastuusta tai vuorotyöstä.
Ai haluatte auttaa ihmisiä? Muistaakseni lääkärit tekevät aika samanlaista työtä kuin te nyt, joskin palkkataso on kohtuullisen hyvä.
Jos vastaus on se, että teistä ei ole mainitsemiini ammatteihin, niin olette päässeet palkkauksen alkulähteille. Siihen on syynsä, miksi Helsingin keskustan kämpät maksavat enemmän kuin rivarit Pyhtäällä. Yllättäen melko lailla sama syy on siihen, miksi kätilön hinta (palkka) on mallia Pyhtää ja lääkärin luokkaa Helsinki.
[/quote] Miksi juuri pienipalkkaiset naiset joutuu laittamaan Suomen kuntoon? Miten se huippujuristi nyt tuntee tämän paikassaan?
[/quote]
Solidaarisuusvero. Progressio kiristyy. Pääomatuloveron nousu.
Olit sitten osakas tai palkkatyöläinen, niin raippaa tulee. "
Solidaarisuusvero tulee tänä vuonna vasta 7.500e/kk tuloilla. Ja kyllähän kaikki leikkaukset kohdistuvat lähinnä pienituloisiin ja erityisesti naisvaltaisille aloille. Eikä noista hyvätuloisten ja varakkaiden yhteiskunnan maksamista tuista ja etuuksista pidetä juuri mitään meteliä, ei edes mammapalstalla, vaan aina syyllistetään niitä jotka elävät todella köyhästi. Onko siinä sitten tietämättömyys vai mikä syynä.
[/quote]
Tänä vuonna 7500 tuloista maksetaan veroa noin 43 % Palkansaajien tuloverolaskurin mukaan. Ensi vuonna sitten taas vähän enemmän. Kuinka paljon sinusta olisi kohtuullista vaatia maksettavaksi? Otathan pohdinnassasi huomioon, että tuollaisille tuloille päästäkseen täytyy jo panostaa työhön ja uraan "hieman" enemmän kuin keskiverron palkansaajan. Kehtaisitko ottaa tällaiselta ponnisteljalta tuosta vain puolet pois?
Palkkatyötä verotetaan jo nyt niin tolkuttomasti, että yhtään lisää sieltä ei pidä ottaa. Toisaalta moni kätilökin on sattumalta ostanut kämpän halvalla vuonna 1995 ja hyötyy tolkuttomasti hintojen noususta ihan ansiotta. Missä siis sijaintivero? Moni myös saa perintöä aivan ansiottomasti, mutta silti perintöveroa vaaditaan poistettavaksi. Lahjaksikin saattaa tulla jotain, eikä siinä mitään eriarvoistusta ole muka. Tai sitten suvussa on mukava pikku salkku, joka jauhaa tuottoa hyvin maltillisella verolla, joka on kaukana ansiotulojen verotuksesta ja siellä pysyykin. Ei ongelmaa juuri kenellekään, koska ongelmahan on yllättäen nimenomaan tuloerot, ei suinkaan varallisuuserot.
Mutta ei, sinä haluat rokottaa nimenomaan ahkeraa ja yritteliästä palkansaajaa, joka uhraa tärkeimpänsä eli ainutkertaista aikaansa.
Ajattelepa sitäkin, että minäkin esimerkiksi olen pienehkötuloisesta perheestä. Ei ole lähdössä asuntoja, perintöjä, osakesalkkuja eikä mitään. Olen päättänyt kuitenkin nostaa elintasoani ja ainoa realistinen konsti on ollut panostaa kouluun ja työuraan todella paljon. Sitä kautta olen noussut jopa viiden tonnin kuukausituloille. Tuntuu todella kohtuuttomalta, että sinä ja sinunlaisesi tulette sanomaan, kuinka minä en ansaitse palkkaani ja minun pitäisi olla velvoitettu maksamaan siitä leijonanosa pois.
En ole etuoikeutettu, vaan ahkera ja määrätietoinen. Nykyinen progressio rankaisee minua siitä jo aivan riittävästi.
[/quote]
Ongelma ei ole se, että joku on jo rikas ja omistaa vaikka puoli maailmaa. Vanha rahahan on vaan hienoa ja arvostettua täällä AV:llakin. Ongelma on se, että joku samoista lähtökohdista tullut tyyppi saattaisi vaurastua, vaikkakin sitten kovalla työllä. Vanha kunnon rapumentaliteetti.