Mielipiteitä, riideltiin (taas) samasta aiheesta
Ollaan seurusteltu 2v 5kk, yhdessä asuttu 8kk. Tää on jo kolmas kerta kun lähtee isompi riita käyntiin. Ja aiheen on siis se, että kun hän ei halua että minä sanon olevani väsynyt. Opiskelen luovaa alaa, käyn joskus töissä ja mulla on liikunnalliset harrastukset. Koulun ja alan takia käyn myös alan messuilla, näyttelyissä jne jotka kuuluvat asiaan. On siis aika luonnollista että välillä olen väsynyt. Kuormittavaa on siis nimenomaan tuo koulu, koska luovan alan koulussa nyt on kaikenlaista prosessia ja taiteen tekeminen itsessään vie todella paljon mehuja.
Olemme siis puhuneet asiasta aiemmin, ja lupasin että en tuo esiin sitä kuinka "poikki" olen. Mutta näkeehän sen nyt varmasti naamasta, ja saatan sanoa "väsyttää, nyt tarttee unta." tai "on univelkaa, olen loppu". Tää kaikki kuormittaa kuulemma niin paljon, että häntä v*tuttaa se todella paljon.
Itse olen vähän hämmentynyt tästä, koska mua ei todellakaan kuormita kumppanini arkipäivän väsymys ja se on mulle ihan ok. siksi kysynkin mielipiteitä, mitä tässä nyt en oikein tajua? Onko ketään muuta jolla olisi tällaisesta riitaa? Avoimin mielin siis kuuntelen, sillä mun mielestä tää nyt on vaan todella outo riidan aihe.
Kommentit (36)
Kyllä jokaisen täytyy omassa kodissaan saada näyttää juuri niin väsyneeltä kun tuntuu. Empatiakyky hukassa miehelläsi.
Minun eksäni ei myöskään kestänyt sitä, että olin väsynyt. Hänen mukaansa lasikottelin, tai sitten en huomioinut häntä tarpeeksi.
Kyllä parisuhteessa kaiken perusta on se, että saa olla oma itsensä, saa olla myös huonoja päiviä. Omaa huonoa oloa ei saa projisoida toisen niskaan, mutta kenenkään ei pitäisi joutua näyttelemään tai muuttamaan itseään.
Jotain todellakin on pielessä, jos ei saa väsyneenä sanoa olevansa väsynyt. Siis mitä ihmettä, eihän se ole mikään syytös ketään kohtaan, ihan yksinkertaisesti vaan toteamus sen hetkisestä olotilasta. Onko ainoastaan väsyneenä oleminen kielletty vai onko joitain muitakin asioita joita poikaystäväsi ei voi sietää?
Voisin ihan tästä heittää että jätät yhteisiä kotitöitä tekemättä sen takia että olet niin väsynyt?
Ja miehesi odottaa sinua kotiin ja seurakseen ja sanot usein olevasi väsynyt..painut nukkumaan ja hän jää itsekseen?
Ihan voin sanoa 10 vuoden kokemuksella että kyllä vituttaa miehen jatkuva väsymys joka estää häntä tekemästä kotihommia ja jättää minut omiin oloihini..
Hae piristäviä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:18"]Voisin ihan tästä heittää että jätät yhteisiä kotitöitä tekemättä sen takia että olet niin väsynyt?
[/quote]
Mun poikakaveri oletti yhteenmuutossa, että jatkan äitinsä uraa tekemällä kaikki kotityöt.
Kuulostaa oudolta, jos siis vaan toteat olevasi väsynyt. Eri asia on, jos olet valittaja, jolle ei mikään ole koskaan hyvin ja laitat sen väsymyksen piikkiin.
Meillä on samaa, ärsyyntyvä osapuoli olen minä. En ole itsekään päässyt selvyyteen siitä, miksi ärsyynnyn toisen väsymyksestä ja mahdollisista päiväunista niin. Olen perheestä/suvusta, jossa tehtiin kovasti töitä, kaikki yksityisyrittäjiä, "laiskoteltu" ei juuri koskaan muulloin kuin joulunpyhinä tai kesälomalla joskus päivä-pari. Se voi olla yksi syy: "laiskuus" on pahasta, pitää ahkeroida. Toisaalta juuri niinä kesäloman laiskottelupäivinä vanhemmat vaativat meiltä lapsilta täydellistä hiljaisuutta; ehkä syy on se: vaikka minua ei nyt käsketä olemaan toisen levätessä hiljaa, alan kuitenkin hipsutella ja tuntuu, etten saa tehdä omia hommiani rauhassa. Ja sitten on vielä se, että kun muutenkin ahkeroin koko ajan, toisen levätessä kaikki hommat kaatuvat entistä enemmän omaan niskaani. Jotain tällaista...kai. Mutta ette siis ole ainuita - valitettavasti.
Joo jos toi vastaus oli ap.ta niin todellakin osuin oikeaan..Tosissaan mulla mies joka on aina töistä väsynyt ja ei jaksa tehdä mitään..menee nukkumaan työpäivän jälkeen..nuku yöllä ja syö hyvin niin jaksat paremmin tai sitten käyt lääkärissä...
älä oleta että toiset tekee asiat sun puolesta vain koska olet niin väsynyt..hae apua ja osallistu niin ei tarvi tapella.
Ihan sairasta, jos ei saa väsyttää. Sano, et sulla särkee päätä ni et oo väsynyt, mut joudut lepäämään...
Itse kärsin yhdessä vaiheessa lievästä masennuksesta ja olin silloin hyvin uupunut ja itkuinen. Menevää miestä harmitti kotihiireilyni, hän syylisti itseään surullisuudestani ja kyllähän siinä kodin ylläpito aikalailla jäi miehen vastuulle. Ymmärsin täysin turhautumisen, mutta ajattelen myös että yhdessä ollessa kestetään toisen hyvät ja huonot olot. Loputtomasti tyytymätöntä ja väsynyttä reppanaa ei kuitenkaan varmaan kestä kukaan, joten pitäisi löytää keinoja parantaa omaa ja toisen vointia ajan myötä.
Vaikea sanoa sinun tilanteeseesi mitään toimivaa neuvoa. Jos itse olet onnellinen aktiivisessa elämässäsi, niin ehkä mies on väärä. Jokainen on joskus väsynyt, ja sen sanomisesta hermostuminen kuulostaa aika oudolta. Jos taas väsymys on jatkuvaa ja vaivaa sinua, voisiko jostain menoista luopua, ennenkuin suhde todella kärsii tai palat itse loppuun?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:26"]
Meillä on samaa, ärsyyntyvä osapuoli olen minä. En ole itsekään päässyt selvyyteen siitä, miksi ärsyynnyn toisen väsymyksestä ja mahdollisista päiväunista niin. Olen perheestä/suvusta, jossa tehtiin kovasti töitä, kaikki yksityisyrittäjiä, "laiskoteltu" ei juuri koskaan muulloin kuin joulunpyhinä tai kesälomalla joskus päivä-pari. Se voi olla yksi syy: "laiskuus" on pahasta, pitää ahkeroida. Toisaalta juuri niinä kesäloman laiskottelupäivinä vanhemmat vaativat meiltä lapsilta täydellistä hiljaisuutta; ehkä syy on se: vaikka minua ei nyt käsketä olemaan toisen levätessä hiljaa, alan kuitenkin hipsutella ja tuntuu, etten saa tehdä omia hommiani rauhassa. Ja sitten on vielä se, että kun muutenkin ahkeroin koko ajan, toisen levätessä kaikki hommat kaatuvat entistä enemmän omaan niskaani. Jotain tällaista...kai. Mutta ette siis ole ainuita - valitettavasti.
[/quote]
Hae itsellesi apua ennen kun teet muiden lähipiirissäsi elävien elämästä täyttä helvettiä. Kyllä jokainen on joskus väsynyt, se on ihan normaalia.
Siis kuinka usein sua väsyttää ja paljonko nukut päivisin?
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:26"]Joo jos toi vastaus oli ap.ta niin todellakin osuin oikeaan..Tosissaan mulla mies joka on aina töistä väsynyt ja ei jaksa tehdä mitään..menee nukkumaan työpäivän jälkeen..nuku yöllä ja syö hyvin niin jaksat paremmin tai sitten käyt lääkärissä...
älä oleta että toiset tekee asiat sun puolesta vain koska olet niin väsynyt..hae apua ja osallistu niin ei tarvi tapella.
[/quote]
Kuulostat painajaismaiselta puolisolta. Itse ainakin haluaisin auttaa toista a)löytämään väsymyksen syyn b)auttaa avun etsimisessä ongelmaan.
Voisiko taustalla olla jotain lapsuudesta? Esim. joku läheinen on sanonut olevansa väsynyt, kun on ollut vaikeasti masentunut, ja mies on kärsinyt tästä masennuksesta.
Ainoa kommentti jonka olen postannut on nro 4. Osallistun siis kotitöihin, se on aika 50-50. Vaikka aina sitä kumpikin ajattelee tekevänsä itse enemmän. Kun tulen kotiin koulusta/töistä, haluan olla hetken yksin, tarvitsen sitä. KUn aikaa on kulunut 0,5-1 h, menen kumppanin seuraksi ja yleensä on yhdessäoloa aika paljonkin. Toki joskus kumppanillani on vuorotyötä jolloin hän tulee kotiin vasta kymmenen jälkeen, jolloin tietysti yhteinen aika jää vähemmälle koska minä menen nukkumaan. En ota juurikaan päikkäreitä, mutta aika usein kun tulen kotiin niin en jaksa väkkäränä olla pyörimässä joka suuntaan.
-ap
Tai olisiko miehellä lapsuudessa joku läheinen ollut ensin usein väsynyt ja sitten kuollut johonkin sairauteen? Väsymyksesi voisi silloin herättää miehessä ahdistusta, koska se herättää ikäviä muistoja.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 19:26"]Meillä on samaa, ärsyyntyvä osapuoli olen minä. En ole itsekään päässyt selvyyteen siitä, miksi ärsyynnyn toisen väsymyksestä ja mahdollisista päiväunista niin. Olen perheestä/suvusta, jossa tehtiin kovasti töitä, kaikki yksityisyrittäjiä, "laiskoteltu" ei juuri koskaan muulloin kuin joulunpyhinä tai kesälomalla joskus päivä-pari. Se voi olla yksi syy: "laiskuus" on pahasta, pitää ahkeroida. Toisaalta juuri niinä kesäloman laiskottelupäivinä vanhemmat vaativat meiltä lapsilta täydellistä hiljaisuutta; ehkä syy on se: vaikka minua ei nyt käsketä olemaan toisen levätessä hiljaa, alan kuitenkin hipsutella ja tuntuu, etten saa tehdä omia hommiani rauhassa. Ja sitten on vielä se, että kun muutenkin ahkeroin koko ajan, toisen levätessä kaikki hommat kaatuvat entistä enemmän omaan niskaani. Jotain tällaista...kai. Mutta ette siis ole ainuita - valitettavasti.
[/quote]
Ois ihan kauheeta olla sun puoliso.
Ehkä väsymyksesi herättää miehessä syyllisyyttä ja hän kokee, että hän on osasyynä asiaan. Eihän tuossa aiheessa itsessään ole mitään ongelmaa, mutta jotenkin miehesi tulkitsee homman väärin.