Laitatko vanhempasi laitokseen?
Työskentelen hoitajana muistisairaiden osastolla. Työolot ovat vuosi vuodelta kurjistuneet ja tällä hetkellä henkilökunta on minimissä. Meillä ei yksinkertaisesti ole aikaa tehdä työtämme hyvin, josta seuraa jatkuva syyllisyys, vaikkei se meidän syymme ole. Kustannuksia tullaan tulevaisuudessa leikkaamaan edelleen. Aiemmin ajattelin aina laittavani vanhempani vanhainkotiin, mutta nyt en enää sitä voisi tehdä kun se aika tulee, koska vanhempani eivät ole tehneet minulle koskaan mitään pahaa.
Kokemuksesta voin myös sanoa, että vain n. 10% omaisista suostuu ostamaan vanhemmilleen mitään, koska nykyään kaikki maksetaan itse, esim. vaatteet :(
Mites te? Hoidatteko vanhempanne kotona?
Kommentit (175)
En aio hoitaa. Olen sitä mieltä, että se ei ole minun tehtäväni eikä minulla ole mitään mielenkiintoa siihen. Tosin tilanne voisi olla eri jos minulla olisi ollut kunnon vanhemmat, silloin voisin haluta auttaa.
Haluan hoitaa lapseni ja kun he lähtevät kotoota omilleen, niin haluan nauttia mieheni seurasta ja ystävistäni. Jos omat lapseni haluavat huolehtia minusta kun olen vanha, olen siitä kiitollinen mutta se ei ole heidän velvoitteensa. Heillä on oma elämä.
Muutenkaan kahden lastentarhanopettajan palkoilla ei mitään vanhempian hoitokuluja kustanneta.
Ja olen erittäin kiitollinen kaikille vanhusten hoitajille, työ ei varmasti ole helppoa eikä palkkaus mieltä kohenna!
Todellakin laitan äitini laitokseen, sillä hän sairastaa pitkälle edennyttä Alzheimerin tautia, ja vaatii kohta ympärivuorokautista hoitoa. Äitini asuu vielä kotonaan, ja isäni toimii hänen omaishoitajanaan. Äitini ei enää kunnolla muista että kuka hän on, mitä vuotta eletään, ja ketä ympärillä olevat ihmiset ovat.
Taudinkuvaan kuuluvat todella pahat vainoharhat ja väkivaltaisuus, ja äitini on vaaraksi itselleen ja muille. Hän mm. piilottelee koruja yms. arvoesineitä ympäri asuntoa, ja sitten syyttää etä joku on ne varastanut. Hän on esim. käynyt kotipalvelun työntekijän kimppuun luultuaan tämän vieneen hänen lompakkonsa. Hän on yrittänyt lyödä teini-ikäistä tytärtäni valurautasella paistinpannulla päähän luuultuaan tyttäreni olevan murtovaras. Hän on myös monet kerrat käynyt isäni kimppuun, koska ei ole tunnistanut häntäkään. Hän on myös sytyttänyt asuntonsa tuleen, syytä en tiedä.
Edellä mainittujen syiden vuoksi en voisi kuvitellakaan ottavani äitiäni asumaan meille, vaan hän tarvitsee ammattimaista ja ympärivuorokautista hoivaa suljetussa ympäristössä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:23"]
Ei mulla riitä voimat eikä ole mitään haluakaan ryhtyä vaippoja vaihtamaan. Eikä ole siskollakaan.
[/quote]
Aika erikoisia tyyppejä olette. Kyllä ne on ihan tavallisia ihmisiä, jotka niitä vaippoja vaihtaa, joten heikossa fyysisessä kunnossa olette, jollei teillä voimat riitä. Ja luulisin kyllä teidän vanhempienne vaihtaneen teidän vaippojanne, kun olitte pieniä...
[/quote]
Lapsia hankitaan omasta vapaasta tahdosta. Vaippakausi kestää vain pari vuotta per lapsi ja yleensä toinen vanhemmista on suuren osan siitä ajasta työelämän ulkopuolella, kotona lasten kanssa. Tuosta ajasta melkein vuosi menee vanhempainvapailla, joista saatava korvaus on tulosidonnainen. Lasten kasvua ja kehitystä on ilo seurata ja he oppivat koko ajan itsenäisemmiksi.
Kukaan meistä ei ole pyytänyt saada syntyä tänne. On sattuman kauppaa, millaiset vanhemmat saamme ja kuinka pitkä ja vaikea vanhuus heillä on. Huonolla tuurilla joku voi olla todella heikossa kunnossa ja silti sinnitellä hengissä vaikka parikymmentä vuotta. Omaishoidon tuki on pieni, pahimmassa tapauksessa sitä ei saa lainkaan, joten vanhuksen hoidon ohessa saattaa olla pakko käydä töissä. Niin, ja siinä saattaa olla vielä omat lapsetkin huolehdittavana.
[/quote]ja lapsenlapset pieniä.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:26"]Miksi kuvittelette, ettei ihminen pärjäisi sitä n. 8 tuntia vaipoissa teidän luonanne vanhainkodin sijaan? Yhden kevyen ruuan voi jättää viereen, koska eihän sängyssä makaava kuluta kaloreita ollenkaan, joten ruuan tarvekin on vähäinen.
[/quote] Totta. Tällä tavoin toimitaan. Läheisille esitetään aivan muuta, mutta totuus on toinen. Luuletteko, että yksityisissä paikoissa on aikaa syöttää ja hoitaa asukkaita kunnolla? Henkilökunta on mitoitettu minimiin, hyvä kun ehtii käydä katsomassa, onko joku vielä elossa. Kaikesta säästetään, hoito on säilyttämistä. Kun omaiset tulevat paikalle, hoitajat aktivoituvat sekä olevat niin kiinnostuneita hoidettaviensa asioista, kuin olla voivat. Raha on joka ratkaisee, halvalla ruoka, minimiin kaikki kustannukset. Säästetään virikkeistä, ulkoilusta yms. Hoitajat pesevät pyykit, siivoavat huoneet, vievät roskat, tekevät itse ruoat. Kaikki nämä ovat poissa vanhusten hoito-ajasta. Ei kannata ihmetellä,että ei ole aikaa läsnäoloon ja hoitotoimet on tehtävä nopeasti.
Mun vanhemmilla on niin paljon rahaa, että jos tilanne vaatii, niin voimme valita juuri sopivan paikan. Jos taas satun olemaan työttömänä silloin, niin ehdottomasti otan hoitaakseni. Äitini on mitä ihanin ja lempein ihminen ja aina tukenut minua ja sisaruksiani. Ehdottomasti olemme hänelle velkaa sen, että hoidamme.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:08"]Niistä muistisairaista suurin osa asuu kotonaan tälläkin hetkellä. Hellassa on lukko ja ovi lukitaan ulkoapäin. Eli keksikääpäs parempia tekosyitä mukavuudenhalullenne.
Okei. Eli ala-asteikäinen velvoitetaan vahtimaan koulun jälkeen muistisairasta tai sitten pitää pysyä poissa kotoa? Tosi reilua elämää lapselle.
Ovatko siis kulttuurit, joissa vanhuksista huolehditaan itse loppuun asti tosi epäreiluja?
Niissä kulttuureissa naiset eivät käy töissä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 16:39"]
Tuohan on selvä, mutta tämä on se tärkein ero minun "teoriassa toimivan hoidon" ja laitoksen välillä: minä en ole alan ammattilainen enkä millään tasolla kykenevä hoitamaan oikeasti esim. muistisairaita vanhuksia. En myöskään omia vanhempiani jos sellainen kohtalo heille tulee.
Varsinkin lähihoitajat joutuvat jo opiskellessaan melkein heti kättelyssä kentälle ja alkavat yksinkertaisesti tekemään hoitotyötä. Ihmiset ovat kautta aikojen hoitaneet sairaita ihmisiä, ei siitä ole missään vaiheessa tullut mitään tähtitiedettä. Minua aina huvittaa jos omaiset sattuvat tulemaan laitokseen kylään ja jos pyydän heitä syöttämään vanhempiaan, he sanovat etteivät osaa. Tekisi mieli kysyä, että käykö heillä kotonaan hoitaja lapsiakin syöttämässä :D
Vanhus syö puolikin tuntia ja mulla on taapero mukana. Visiitti pikkumuksun kanssa kestää vajaan vartin ja jonkun on sitä ipanaakin paimennettava.... Opin kyllä nopeasti ruoka- ja hoitoajat ja vierailen niiden välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on selvä, mutta tämä on se tärkein ero minun "teoriassa toimivan hoidon" ja laitoksen välillä: minä en ole alan ammattilainen enkä millään tasolla kykenevä hoitamaan oikeasti esim. muistisairaita vanhuksia. En myöskään omia vanhempiani jos sellainen kohtalo heille tulee.Varsinkin lähihoitajat joutuvat jo opiskellessaan melkein heti kättelyssä kentälle ja alkavat yksinkertaisesti tekemään hoitotyötä. Ihmiset ovat kautta aikojen hoitaneet sairaita ihmisiä, ei siitä ole missään vaiheessa tullut mitään tähtitiedettä. Minua aina huvittaa jos omaiset sattuvat tulemaan laitokseen kylään ja jos pyydän heitä syöttämään vanhempiaan, he sanovat etteivät osaa. Tekisi mieli kysyä, että käykö heillä kotonaan hoitaja lapsiakin syöttämässä :D
Vanhus syö puolikin tuntia ja mulla on taapero mukana. Visiitti pikkumuksun kanssa kestää vajaan vartin ja jonkun on sitä ipanaakin paimennettava.... Opin kyllä nopeasti ruoka- ja hoitoajat ja vierailen niiden välillä.
Vartinko ajan vain vierailet yksinäisten vanhempiesi luona? :(
En pysty hoitamaan vanhempiani kotona, koska en asu samassa maassa heidän kanssaan. Olen ainoa lapsi. Joten laitoshoitoon menevät ja omista säästöistä ja eläkkeistä maksavat menonsa, voin tietysti mahdollisuuksien mukaan maksaa heidän viulujaan jos pystyn. Todennäköisesti minullakaan ei ole semmoiseen varaa.
Valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on selvä, mutta tämä on se tärkein ero minun "teoriassa toimivan hoidon" ja laitoksen välillä: minä en ole alan ammattilainen enkä millään tasolla kykenevä hoitamaan oikeasti esim. muistisairaita vanhuksia. En myöskään omia vanhempiani jos sellainen kohtalo heille tulee.Varsinkin lähihoitajat joutuvat jo opiskellessaan melkein heti kättelyssä kentälle ja alkavat yksinkertaisesti tekemään hoitotyötä. Ihmiset ovat kautta aikojen hoitaneet sairaita ihmisiä, ei siitä ole missään vaiheessa tullut mitään tähtitiedettä. Minua aina huvittaa jos omaiset sattuvat tulemaan laitokseen kylään ja jos pyydän heitä syöttämään vanhempiaan, he sanovat etteivät osaa. Tekisi mieli kysyä, että käykö heillä kotonaan hoitaja lapsiakin syöttämässä :D
Valitettavasti kyllä. Annatko sinä minulle jostain lisää tunteja vuorokauteen?
Minulla on kokopäiväinen työ, koti ja lapset, molemmat vanhemmat eri hoitolaitoksissa, miehen suvun tukiverkot 700km päässä ja omat huvenneet....ystäviä ehdin tavata kerran vuoteen ja miehen kanssa yritämme parhaamme mukaan sitä parisuhdeaikaakin johonkin väliin saada.
Lapsen tarpeet nyt vaan menee vanhempieni tarpeiden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kyllä. Annatko sinä minulle jostain lisää tunteja vuorokauteen?
Minulla on kokopäiväinen työ, koti ja lapset, molemmat vanhemmat eri hoitolaitoksissa, miehen suvun tukiverkot 700km päässä ja omat huvenneet....ystäviä ehdin tavata kerran vuoteen ja miehen kanssa yritämme parhaamme mukaan sitä parisuhdeaikaakin johonkin väliin saada.
Lapsen tarpeet nyt vaan menee vanhempieni tarpeiden edelle.
:(
Todellakin laitan ja ilman omatunnon tuskia. Siellähän mätänee.
Vanhempani asuvat tällä hetkellä omakotitalossa mutta he ostivat kerrostaloasunnon joka on nyt vuokralla siltä varalta jos he eivät jaksa enää tehdä pihatöitä.
Tavallaan olen itsekäs mutta en haluaisi hoitaa vanhempiani koska he asuvat pienellä paikkakunnalla.
Haluaisin vain elää omaa elämääni.
Toivottavasti, en ala enää ketään omaishoitamaan
T. 21-v. omaishoitaja
Ammatti-ihmisenä et ymmärrä että ei laiteta. Sinne mennään, kun kotona ei pärjätä enää vaikka olisi päivittäistä kotipalvelun apua.
Äidillä dementatia ja sillä käy hoitaja päivittäin ja kohta hankitaan turvaranneke, kun on kaatunut.
En hoida äitiä kuin silloin tällöin koska ei asuta samassa kaupungissa. Mulla kotona lapset ja lemmikit siinä hoitamista tarpeeksi.
Toki sisko hankki äitille hoitajat ja kaupassa kävijät. Kaikki tulee kaupungilta. Sekä avustajat tarpeen tullen jos pitää mennä lääkäriin. Äitini ei ulkoile enää ja kotona haluaa olla.
Sitten kun mä olen vanhus niin vannotan lapseni elämään elämäänsä ja laittamaan mun lapsenlapset kaiken edelle, niillä on elämä edessä. Itse toivon että joku sairaus korjaa nopeasti ja sveitsin eutanisia klinikat on tiedossa jos tarve vaatii Jos niin epäonnisesti käy että ruumis on terve mutta mieli mennyttä niin sitten ollaan vaipoissa ja hoitamatta, mutta älkööt käyttäkö yhtään voimistaan muuta kuin tuleviin sukupolviin, en todellakaan halua että lapseni alkaisivat omaishoitajiksi tai käyttäsivät lapsenlasten rahoja tai aikaa vanhukseen.
Kyllä mun äiti ainakin sanoi jo ajat sitten että ammattilaiset hoitaa hänet ja tänään viimeksi puhuttiin asiasta että ei halua vielä laitokseen, kun oli kaatunut eilen ja oli vaikeuksia päästä ylös.
Nyt siis turvarannekke äitille niin avun saa 30 minuutissa.
Vanhempien hoito ei onnistu jos asuu eri kaupungissa kuin vanhemmat. Äitini on itse ollut ammatiltaan kotiavustaja eli nykyään se titteli on lähihoitaja.
Monet vanhukset kuolee ihan kotiinsa ja kyllä vanhuksillakin on se itsemääräämisoikeus.
Äidillä dementia mutta kyllä se järki silti luistaa.
Hänelle käydään kaupassa, apteekissa ja saattaja lääkäriin.
Sitten hänen kotona käydään päivittäin ja jaetaan lääkkeet ja tiistaina pesupäivä ja rullat päähän.
Äiti tosi tyytyväinen palveluihin ja ihan Keravan kaupungilta nämä palvelut tulee. 135
Toinen kuollut ja toisella uusi ihana rakkaus meneillään, jolloin lapset ja lapsenlapset unohdettu täysin. Uusi rakkaus hoitakoon hautaan, ei kuulu enää meille.