Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä olisi ihan hyvää, jos se tippuisi noin1960-70-luvun tasolle. Tietysti oli köyhiä - heitä en tarkoita, vaan esimerkiksi ruokia, ruokien pakkaustapaa, talouskoneita, lasten leikkikaluja...

Vierailija
27.03.2022 |

Elämä olisi ihan hyvää, jos se tippuisi noin1960-70-luvun tasolle. Tietysti oli köyhiä - heitä en tarkoita, vaan esimerkiksi ruokia, ruokien pakkaustapaa, talouskoneita, lasten leikkikaluja, koulukirjoja, sisustusta, vaatteita, autoja jne...

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipaikkakuntani suurin järvi oli niin saastunut vielä 70-luvulla, että uida ei voinut, se haisi ja kalat kuoli hapen puutteeseen.

Nyt siinä voi uida ja kalastaa.

Vierailija
102/103 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyijymaaleja, vaarallisia kemikaaleja, asbestia, lyijyä bensassa, vaarallisia elintarvikkeiden lisäaineita, ei turvavöitä.

Listaa voi jatkaa loputtomiin. Ai että kuinka olisikin kivaa elää 60-luvulla ja 70-luvulla.

Maailma oli silti puhtaampi kuin nykyään. Nyt meillä on mikromuovia jo veressäkin.

Ei ollut. Suomenkin saastunein ja roskaisin vuosikymmen oli 70-luku, ja ihan samoin oli muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervettä ulkoilmaelämää ilman lihavuutta. Moni eli täysillä, kunnes noutaja tuli. Ei vuosikymmenien sairauskierteitä.

Joka paikassa sai polttaa ja lähes jokainen lapsi sai viettää vuosia vastasyntyneestä alkaen tupakansavussa, kun kodeissa poltettiin sisällä.

Hammashygienia oli aivan lapsenkengissään. Omilla vanhemmillani ei ollut 25-vuotiaana enää yhtään omaa hammasta, eivätkä oikein osanneet opettaa lapsiaankaan.

Minun on kyllä vähän vaikea uskoa tätä, että yleisesti ottaen ei oltaisi ymmärretty hammashygienian merkitystä oikein ollenkaan, kyse on kuitenkin 60/70-luvuista eli ei niin hirveän kauan sitten olleesta ajasta. Minä nyt olen syntynyt 1980, mutta ei minun läheisissäni ollut näitä kaksikymppisenä kaikki hampaansa menettäneitä.

Ainakin 70-luvulla sai hammashoidosta tarroja kylppärin seinälaattoihin liimattaviksi: "Harjaa hampaat huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu" yms. Tarrojen lisäksi oli monenlaista muutakin terveysvalistusta lastenlauluista neuvolan lehtisiin: "Karkkia emme aio enää hankkia vaan viemme rahat kohti pankkia", "Muista syödä särki, siitä kasvaa hampaat, järki". Lauluista mm. "Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi