Elämä olisi ihan hyvää, jos se tippuisi noin1960-70-luvun tasolle. Tietysti oli köyhiä - heitä en tarkoita, vaan esimerkiksi ruokia, ruokien pakkaustapaa, talouskoneita, lasten leikkikaluja...
Elämä olisi ihan hyvää, jos se tippuisi noin1960-70-luvun tasolle. Tietysti oli köyhiä - heitä en tarkoita, vaan esimerkiksi ruokia, ruokien pakkaustapaa, talouskoneita, lasten leikkikaluja, koulukirjoja, sisustusta, vaatteita, autoja jne...
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervettä ulkoilmaelämää ilman lihavuutta. Moni eli täysillä, kunnes noutaja tuli. Ei vuosikymmenien sairauskierteitä.
Sepelvaltimotauti ja syövät veivät paljon viisikymppisiä miehiä.
Viehän ne vieläkin.
Bertti kirjoitti:
Populaation kokoa pitäisi tiputtaa rajusti. Tuon ajan menetelmillä ja teknologioilla ei elätä lähes 10 miljardia ihmistä.
Suurin osa nykyajan väestönkasvusta, näin jo vuosikymmeniä, johtuu pidentyneestä eliniästä. Ennen pitkää alkaa romahdusmainen lasku, joten älä huoli. Ellet sitten haluaa alkaa karsimaan vanhuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervettä ulkoilmaelämää ilman lihavuutta. Moni eli täysillä, kunnes noutaja tuli. Ei vuosikymmenien sairauskierteitä.
Joka paikassa sai polttaa ja lähes jokainen lapsi sai viettää vuosia vastasyntyneestä alkaen tupakansavussa, kun kodeissa poltettiin sisällä.
Hammashygienia oli aivan lapsenkengissään. Omilla vanhemmillani ei ollut 25-vuotiaana enää yhtään omaa hammasta, eivätkä oikein osanneet opettaa lapsiaankaan.
Minun on kyllä vähän vaikea uskoa tätä, että yleisesti ottaen ei oltaisi ymmärretty hammashygienian merkitystä oikein ollenkaan, kyse on kuitenkin 60/70-luvuista eli ei niin hirveän kauan sitten olleesta ajasta. Minä nyt olen syntynyt 1980, mutta ei minun läheisissäni ollut näitä kaksikymppisenä kaikki hampaansa menettäneitä.
Tuohon aikaan oli suunnaton ero koulutetulla väestöllä ja ei- koulutetulla. Huomionarvoista on, että jo keskikoulu eli koulun lopettaminen 15- vuotiaana puhumattakaan ylioppilastutkinnosta oli meriitti 60- luvulla. Kaikilla ei ollut varaa yhteenkään sanomalehteen, ei puhelimeen, televisioon tosi radioon. Kun ei ollut koulutustakaan, niin erot tiedoissa olivat huimat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei. Elämän kuuluu mennä eteenpäin, ei taaksepäin. Se ei silti tarkoita, että menneisyydessä ei olisi myös hyviä juttuja, tai kaikki nykyhetkessä olisi fiksua. Esim. ainoa syy päivittää koulukirjoja miltei joka lukukausi on ahneus. Ei matematiikan ja fysiikan lainalaisuudet niin nopeasti muutu.
Saati joku uskonto tai historia.
Historian osalta jostain vanhastakin aiheesta voidaan löytyy uutta tutkimusmateriaalia, joka vaikuttaa siihen mitä asioita voidaan tulkita. Kyse voi olla esimerkiksi Egyptistä löydetystä ikivanhasta faaraon muumiosta tai toisen maailmansodan aikaisten aiemmin tuntemattomien arkistojen avautumisesta tutkijoille. Maailmanhistoria ei loppunut Neuvostoliiton hajoamiseen vuonna 1991 vaan senkin jälkeen on tapahtunut yhtä suin toista.
Bertti kirjoitti:
Populaation kokoa pitäisi tiputtaa rajusti. Tuon ajan menetelmillä ja teknologioilla ei elätä lähes 10 miljardia ihmistä.
Noooo, pari miljardia sinne tänne, eihän siinä isoista eroista ole kyse. 8 miljardiahan meitä kuitenkin suunnilleen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit olla ilman tuoreita vihanneksia ja hedelmiä koko talven ja vähän ylikin?
Kyllä silloin oli tuoreita vihanneksia ja hedelmiä yllinkyllin.
No ei todellakaan ollut, kun ei ollut lämmitettäviä kuljetusautojs joilla niitä olisi kuskannut. Ei ollut kaupassa 60- luvulla välttämättä kylmähuonettajaan: msito köytiin ostamassa heti yhdeksi päiväksi, kun se tuli kauppaan.
Maitokaupassa oli sellainen lasikupuinen laite, missä se maito pyöri ja siitä laskettiin ostajalle omaan maitohinkkiin. Silloin oli muuten ihan normaalia laittaa 3 vuotias yksin ostoksille hakemaan sitä maitoa lapun kanssa. Ei sitä kukaan kummeksunut eikä siitä mitään lasuja tehty.
3 vuotias just joo 😂
Mun veli on laitettu 3-vuotiaana kauppaan. Äiti tuli hetken kuluttua katumapäälle ja lähetti 8-vuotiaan pikkuveljensä katsomaan miten veli pärjää. Oli kuulemma lihatiskin kassihyllyllä istunut syömässä kaupasta ottamaansa purkkaa.
Kierrätystä ei edes ollut tuohon aikaan. Sinne vaan maahan dumpattiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa sai polttaa ja lähes jokainen lapsi sai viettää vuosia vastasyntyneestä alkaen tupakansavussa, kun kodeissa poltettiin sisällä.
Hammashygienia oli aivan lapsenkengissään. Omilla vanhemmillani ei ollut 25-vuotiaana enää yhtään omaa hammasta, eivätkä oikein osanneet opettaa lapsiaankaan.
Minun on kyllä vähän vaikea uskoa tätä, että yleisesti ottaen ei oltaisi ymmärretty hammashygienian merkitystä oikein ollenkaan, kyse on kuitenkin 60/70-luvuista eli ei niin hirveän kauan sitten olleesta ajasta. Minä nyt olen syntynyt 1980, mutta ei minun läheisissäni ollut näitä kaksikymppisenä kaikki hampaansa menettäneitä.
Tuohon aikaan oli suunnaton ero koulutetulla väestöllä ja ei- koulutetulla. Huomionarvoista on, että jo keskikoulu eli koulun lopettaminen 15- vuotiaana puhumattakaan ylioppilastutkinnosta oli meriitti 60- luvulla. Kaikilla ei ollut varaa yhteenkään sanomalehteen, ei puhelimeen, televisioon tosi radioon. Kun ei ollut koulutustakaan, niin erot tiedoissa olivat huimat.
Minun molemmat vanhemmat olivat opettajia ja heillä oli hyvät omat hampaat suussa vielä 80-vuotiaina. Olen oppinut myös heiltä hyvän hammashygienian merkityksen eikä minulla ole ollut aikuisiällä enää mainittavasti cariesta, ainoastaan jonkin verran hammaskiveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit olla ilman tuoreita vihanneksia ja hedelmiä koko talven ja vähän ylikin?
Kyllä oli ihania valtavia Jaffa appelsiineja ja ihania suuria ja makeita viinirypäleitä, joita ei kuitenkaan ollut pakattu mihinkään muoviin... Oli ihania lämpimiä leipiä suoraan kaupan hyllyltä, ihania leivoksia... oli ihania ruokia, joita ei nykyään voi valmistaa kun raaka-aineita ei ole saatavilla... voishan niitä vihanneksia kasvattaa Suomessa, mutta vihannesten tarjonta on mennyt ihan överiksi... oli ihania lankoja... jne jne... Näitä ei ole nähty kymmeniin vuosiin... PELKKÄÄ ROSKAA ON TULLUT TILALLE...
Mitä nämä ruoat ja raaka-aineet olivat? Tulee mieleen vaan joku sianpääkeitto mitä ei enää hevillä saisi tehtyä (siitä en kyllä tiedä miten ihanaa se sitten oli).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtahti ei ollut eläimellinen! Sen voisi ottaa takaisin.
Mutta työviikko oli kuusipäiväinen eli lauantainakin mentiin töihin. Ja kouluun.
Rakennusmies sai yhden tunnin nettopalkallaan norttiaskin tai 3 litraa bensaa pappatunturiinsa, jolla pärryytteli jopa kymmenien kilometrien matkoja työmailleen kaikkina vuodenaikoina ja kaikissa säissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen pystyy halutessaan elämään 60-luvun elintasolla tänä päivänä, ja todennäköisesti rahaa jää hyvin säästöön.
Pikkuisen kyllä menee hankalaksi löytää kaupungista vedetön ja sähkötön hellahuone 7 hengen perheelle, jossa olisi puusee ja mahdollisuus lämmittää sauna peseytymistä varten kerran viikossa.
Aika vaikeaa oli 60-luvullakin löytää sähköttömiä ja vedettömiä asuntoja kaupungeista. Omien vanhempieni ensiasunto kaupungissa vuonna 1964 oli kaksio kylpyhuoneineen ja ammeineen, molemmat tulivat maalta puucee-asunnoista.
Näitä puucee-asuntoja saakin nykyään helposti ja halvalla mökin nimellä.
Höpön löpön
Puuasuntoja on ollut pilvin pimein. Vanhoja kerrostaloja jne. Suurin osa asui kaupungissakin tuolloin ilman sisäklosettia. Toki, jos osti uuden kerrostaloasunnon, niin siinä oli mukavuudet.
Mukavuuksin varustettuja kaupunkiasuntoja alettiin tehdä jo 1920-luvulla. 1960-70-luvuilla revittiin viimeisetkin puuceellä varustetut kaupunkiasunnot ja tehtiin tilalle betonielementtitamoja. Siksi niin moni suomalaiskaupunki näyttää Itä-Berliiniltä rakennuskantansa puolesta.
Juu alettiin tehdä. 90- luvulla ( ei 60-luvull) etsin halpaa opiskelija-asuntoa. Puutaloalueilta Turussa tuli yksi, jossa ei ollut vessaa vaan ouusee, monta jossa oli vain vessa, mutta ei suihkua, monta, joissa oli yhteisvessa jne.
Hyvin marginaalissa olivat puuceellä varustetut asunnot 1990-luvulla. Ja yleensä noissa puutaloissa oli mahdollisuus käyttää vuokranantajan suihkua. Minäkin asuin monessa opiskelija-asunnossa ysärillä.
Juu niin oli. 60-70- luvuilla ei ollut. Kaikkia vanhoja vedettömiä ja vessattomia asuntoja ei todellakaan revitty uusien alta. Lisäksi muistan 80- luvulla ala-asteen luokassa vuonna 1984 neljällä oppilaalla ei ollut puhelinta kotona.
Muistat väärin, ota nyt pari vuosikymmentä pois
Meille tuli muuten puhelin vasta 1976, työsuhdepuhelin, kun halusivat tarvittaessa saada vanhempani kiinni työpaikalta, jos siellä oli jotain ongelmia. Vanhempani oli työnjohtaja tehtaassa, mikä toimi kolmessa vuorossa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ihmisiä vielä kohdeltiin ihmisinä. Nyt on niin kylmiä sukupolvia, että jokainen omassa kuplassaan ja muut vihollisia.
Outoa, muistan tuon juurikin 70-luvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tavallaan totta, mutta jos ajattelen vaikka isovanhempiani, niin ihan tavallisia duunareita he olivat ja silti esimerkiksi tällaiset hygienia-asiat olivat heillä ihan normaalisti hallussa.
Mitä tulee tiedollisiin eroihin ylipäänsä, niin kyllä tuohon aikaan oli paljon myös sellaisia duunareita, jotka pyrkivät sivistämään itseään vaikka varsinaista koulutusta ei ollut. Esimerkiksi mainitut isovanhempani lukivat paljon, seurasivat hyvin tarkkaan mitä maailmassa tapahtui ja olivat monipuolisesti kiinnostuneita asioista. Tietoa arvostettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun molemmat vanhemmat olivat opettajia ja heillä oli hyvät omat hampaat suussa vielä 80-vuotiaina. Olen oppinut myös heiltä hyvän hammashygienian merkityksen eikä minulla ole ollut aikuisiällä enää mainittavasti cariesta, ainoastaan jonkin verran hammaskiveä.
Eli koulutettua väestöä. Väkeä, joka työnkin puolesta ehkä ohjasi lapsia harjaamaan hampaitaan. Menin ekalle 1982 ja me saimme koulusta/ hammashoidosta hammasharjat. Nämä olivat luokan perällä hyllyssä omissa nimikoiduissa hammasmukeissa. Maanantaisin pestiin hampaat kouluun tullessa ja perjantaina lähtiessä viikonlopun viettoon. Näin tehtiin 2 ensimmäistä luokkaa. Ohella oli oma harja ja hän näytti miten hampaat pestiin joka maanantai ja perjantai.
Oli kyllä hedelmiä. Ainakin Helsingissä meillä talvisin omenoita, banaania, rypäleitä, aplareita ja päärynää. Asuttiin omakotitalossa ja meilläkin kasvoi omia omppuja ja luumuja. Oli myös viinimarja pensaita, perunaa, porkkanaa, retiisiä, piparjuurta ja sipuleita jne. Sisävessa tuli ¨-63, vedet sisälle tuli jo vuotta aikasemmin ja oli kylppärikin. Kaupassa myytiin irtomaitoa tai lasipulloissa, jossain vaiheessa oli vähän aikaa ne pussimaidot. Launtaisin vanhemmat teki duunia puolipäivää ja kouluakin kerkrsin kaiketi 3-4 vuotta käymään lauantaisin. Oppikoulussa ainakaan ei ollut lauantai koulua. Isovanhemmat asuivat samassa pihassa omassa talossa ja mummo hoiti mua ja pikku broidia mutta olin myös päiväkodissa, pienenä vähän aikaa Käpylässä käärmetalossa ja ennen koulun alkua vuoden Pukinmäen pk. Autoja ei ollut edes paljon, oli rauhallisempaa ja ihmisillä enemmän aikaa toisilleen. Kun tulin teini-kään musa oli hyvää ja svegi kaiken kaikkiaan. Oli diskot ja ruisrockit,, keimolarock, porin jazz jn., jopa hyviä konsertteja.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätystä ei edes ollut tuohon aikaan. Sinne vaan maahan dumpattiin kaikki.
Ei ollut edes jätehuoltoa välttämättä. Muistan kun autotallin päädyssä oli maassa iso kuoppa, mihin kaikki roskat laitettiin ja kun se oli lähes täynnä peitettiin maalla. Jotain rottia tai hiiriä siellä oli roskien joukossa. Jossain vaiheessa tuli sitten jätehuoltokin ja saatiin roskasäkkiä varten kannellinen teline talon nurkalle. Jos joku on siellä öljysäiliön uusinut, on voinut yllättyä viereen haudatuista roskista, ei siellä varmaan kaikki ole maatunut.
Kyllä se olisi niin ihanaa. Kaikki olivat tasa-arvoisia ja kaikkia kohdeltiin kunnioittavadti… NOT. Muutamia esimerkkejä. naiset eivät saaneet mennä yksin ravintolaan. Raiskaus avioliitossa oli laillista. Jos koulutyttö tuli raskaaksi, hänet potkittiin pois koulusta, mutta isää ei suinkaan. Tytön koulutusmahdollisuudet tyssäsivät siihen. Aikuislukiota ei ollut. Avopareja paheksuttiin. Vanhempainlomat olivat olemattomat, kunnallinen päivahoitoa vaikea saada. Homoseksuaalisuus oli rikollista ja sairaudeksi luokiteltavaa. Seksuaalista ahdistelua katseltiin läpi sormien. Avioeroon piti olla osoittaa syyllinen. Harkinta-aika oli pitkä ja jos pari jäi kiinni seksin harrastamisesta, harkinta raukesi.
Jne jne. Kaipaatko lisää esimerkkejä?
Mä vietin lapsuuteni 60- ja 70- luvuilla Helsingissä ja meillä oli kerrostaloissa jätehuoneet, joissa kaikki kotitalouksien jätteet poltettiin. Paksu mista savu nousi piipusta, kun talkkari pisti uunin päälle.
Älkää viitsikö!
60- ja 70-luvuille ei kukaan nainen halua hoitamaan taloutta käsipelin, hyvä jos jääkaappi oli perheessä.
Lapset hoiti naapurin täti tai tyttö, joilla ei koulutusta alalle, koska ei ollut yhteiskunnan järjestämiä tarhoja/päiväkoteja. Omaa veljeäni tällainen täti tukisteli hoitopaikassa.
Minä kaipaan aikaa, kun töitä saattoi saada helposti ilman koulutustakin.