Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ihmisestä joka pitää mykkäkoulua kertomatta syytä?

Vierailija
27.03.2022 |

Antaa ymmärtää, että häntä on loukattu, vaikka asia olisi oikeasti toisinpäin.

Kommentit (503)

Vierailija
421/503 |
24.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan myöntää, että tunnistin nuoremman itseni aloituksesta minkälainen joissakin tilanteissa saatoin olla. 

Voin kertoa tässä mistä vaikeneminen johtui. En hae tällä hyväksyntää eikä "mykkäkoulu" ole oikein. Avaan kuitenkin mikä johti omalla kohdallani kyseiseen toiminta malliin joissakin tilanteissa.

Vaikeneminen tietyissä tilanteissa juontaa juurensa nuoruudessa ja lapsuudesta johon liittyy monia eri asioita. Se on ollut keino selviytyä, "pitää puolia" ja hakea huomiota.

Tilanteet mitkä aiheuttivat vaikenemista olivat jos suututiin jostain, huudettiin, oltiin ymmärtämättömiä tai jotkin sosiaaliset tilanteet missä ei pystynyt mitenkään puolustautumaan henkisesti tai joutui noloon tilanteeseen. En osannut lapsena aina sanoittaa tai tunnistaa erilaisia tunteita. Joskus jos onnistui kertomaan vaikka koulussa tai kotona miltä jokin tuntui tai yritti puhua mikä on, saatettiin vähätellä, olla ymmärtämättömiä tai suututiin vain lisää. 

Toistuvina kokemukset aiheuttivat häpeää ja pelkoa joiden taakse jäi tunteet. Vähitellen vaikenin vaikeissa tilanteissa ja johti myös konfliktien välttelyyn. Koulussa myös kiusattiin. Koin myös jääväni monesti alakynteen vastoinkäymisissä kotona ja ulkopuolelle sosiaalisissa tilanteissa koulussa. Joskus kerroin kiusaamisesta, mutta sitä ei uskottu tai käännettiin omaksi syyksi. En enää halunnut/uskaltanut puhua enää koulussa. Muutuin samalla "liian kiltiksi". Myös jonkinlaista katkeruutta syntyi vuosien aikana, koska koin jääväni vaille kaikesta. Näin miten luokkalaiset tutustuivat toisiinsa, pitivät hauskaa, tapasivat vapaa-ajalla ja nauroivat. Kukaan ei halunnut tutustua minuun. Jos piti valita esimerkiksi paikka missä istutaan, kukaan ei halunnut istua viereeni. Pari töissä lähes aina yksin ja opettajan piti valita joku pariksi. Katkeruus ja paha olo patoutui sisälle.

Joskus jos loukkaannuin, olin vain hiljaa. En uskaltanut, kehdannut tai osannut puhua, odotin toisen aloitetta tai reaktiota. Eli joku vaikka vanhempi, opettaja tai kaveri olisi kysynyt esimerkiksi: Mikä sulla on? Onko kaikki hyvin? Nähnyt ettei kaikki ole hyvin ja osannut tukea. Mutta sitä ei tullut aina (ymmärrän nyt myöhemmin miksi) ja suutuin lisää jolloin pidin "mykkäkoulua".  Mutta tilanne olisi purkautunut jos joku olisi nähnyt, tajunnut ja osannut lähestyä lempeästi. Ehkä nurin kurista, mutta kaipasin sisimmiltäni, että siinä hetkessä joku olisi tajunnut, välittänyt ja lohduttanut. Tilanne olisi voinut laueta. Mutta mistä muut olisivat sen tienneet? En uskaltanut tai osannut kertoa mikä on ja ilmaista mitä olisin tarvinnut.

Vaikenemista tapahtui vielä nuoruudessakin. 

Onneksi kuitenkin ajan myötä avun hakemisen, kasvamisen, hyvien kokemusten ja ymmärryksen myötä opin arkuudesta ja vaikenemisesta pois. Puhumaan asioista erilaisten ihmisten kanssa ja ilmaisemaan itseäni normaalisti. Pitämään puolianikin. Ihmissuhteet ovat parantuneet ja hyvinvointikin kasvanut huomattavasti. Löytänyt uusia ystäviäkin. Oppinut myös, että kukaan ei ole ajatusten lukija niin kuin en minäkään. Puhumalla asiat yleensä valkenee ja omiin luuloihin ei pidä uskoa.

Sekava ja pitkä teksti.

Vierailija
422/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä että silloin mykkäilijä ei itsekään pidä syytä tarpeeksi vakavana, joten ei siksi viitsi kertoa sitä. Parempi esittää että olisi pahemminkin loukattu.

Tämähän se juurikin on. Mykkäkoulun pitäjää ei ole loukattu, joten vaikea siinä on mitään syytä mykkäkoululle kertoa.

Sitten tuntien tai päivien miettimisen jälkeen keksitään jokin tekaistu mielikuvitusloukkaus, jolla oikeutetaan mykkäkoulu.

Todellinen motiivi mykkäkoululle on kontrollointi. Ja koska sitä motiivia ei tietenkään voi paljastaa, niin kerrotaan sen sijaan syyksi jokin tekosyy eli olematon loukkaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sitä mieltä että silloin mykkäilijä ei itsekään pidä syytä tarpeeksi vakavana, joten ei siksi viitsi kertoa sitä. Parempi esittää että olisi pahemminkin loukattu.

Tämähän se juurikin on. Mykkäkoulun pitäjää ei ole loukattu, joten vaikea siinä on mitään syytä mykkäkoululle kertoa.

Sitten tuntien tai päivien miettimisen jälkeen keksitään jokin tekaistu mielikuvitusloukkaus, jolla oikeutetaan mykkäkoulu.

Todellinen motiivi mykkäkoululle on kontrollointi. Ja koska sitä motiivia ei tietenkään voi paljastaa, niin kerrotaan sen sijaan syyksi jokin tekosyy eli olematon loukkaus.

Ja vielä paremmin: mykkäkoulun pitäjä ei edes yritä keksiä mitään syytä, vaan sanoo, että "mietipä sitä".

"Mieti sitä" tai "Sinun pitää se itse tietää" siis tarkoittaa, että mitään syytä mykkäkoululle ei ole.

Vierailija
424/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tyytyväinen, jos joku jota on pitänyt sietää esim. sukulaisuuden takia, alkaa pitämään mykkäkoulua. Pääsee helposti eroon kokonaan.

Vierailija
425/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mykkäkoulun pitäminen tuo itselleni hyvänolon tunteen, siksi käyttäydyn niin. Tuntuu päihdyttyvältä. 

Se on se alistaminen ja vallan tunne, joka sinut siinä päihdyttää.

Vierailija
426/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulu on vallankäyttöä, jota en hyväksy, kertoopa sitten syyn tai ei. 

Vierailija
427/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkä koulu mikä se on. Ei se koululta vaikuta perinnöllinen ominaisuus jossa ei osata sanoja käyttää ja mykkänä olo on heille normaali tapa reagoida asioihin joista he eivät saa sanaa suustaan ulos.

Ehkä syy löytyy kasvatuksesta siihenkin.

Tyranniassa äidit usein hiljentää lapsen jo pienenä ja siitä se pelko alkaa.

Omia mielipiteitä ei saa sanoa niin siinä on perinne mykkyyteen luotu sukupolvien ajan eteenpäin.

Koulussa mykät ovat usein helppoja oppilaita he on opettajien suosiossa kun heillä ei ole mitään annettavaa eikä vasta väitteitä mihinkään asiaan koskaan.

Suomessa mykkyys on yleinen ongelma. Onhan siihen opetettu kakki jo lapsuudesta asti ettei saa sanoa mitä ajattee jos virkavalta saa vihiä tulee ongelmia. Kekkoslovakkiassa varsinkin vaiennettiin jopa media itsesensuurilla.

Maan tapa joka pitää ihmiset hiljaisina edelleen.

Vierailija
428/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mykkä koulu mikä se on. Ei se koululta vaikuta perinnöllinen ominaisuus jossa ei osata sanoja käyttää ja mykkänä olo on heille normaali tapa reagoida asioihin joista he eivät saa sanaa suustaan ulos.

Omia mielipiteitä ei saa sanoa niin siinä on perinne mykkyyteen luotu sukupolvien ajan eteenpäin.

Koulussa mykät ovat usein helppoja oppilaita he on opettajien suosiossa kun heillä ei ole mitään annettavaa eikä vasta väitteitä mihinkään asiaan koskaan.

Suomessa mykkyys on yleinen ongelma. Onhan siihen opetettu kakki jo lapsuudesta asti ettei saa sanoa mitä ajattee jos virkavalta saa vihiä tulee ongelmia. Kekkoslovakkiassa varsinkin vaiennettiin jopa media itsesensuurilla.

Sinulla on hyvin vääristynyt maailmankuva. 

Vierailija
429/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa selittelee, että mykkäkoulu johtuu traumataustasta, sosiaalisesta kyvyttömyydestä, jne. Minulle sillä ei ole mitään väliä mikä on se syy miksi joku käyttää minuun henkistä väkivaltaa. Se sattuu yhtä lailla, oli siihen sitten jokin järjellinen syy tai ei.

Ja se, että minä en halua olla vahingollisen ihmisen kanssa tekemisissä, ei ole tuomitsemista. Minulla on oikeus valita seurani niin, että se tukee minun hyvinvointiani eikä vahingoita minua.

Jos joku sitten kärsii ongelmista, jotka saavat käyttämään mykkäkoulua, niin on hänen tehtävänsä hakea apua niihin ongelmiin.

Vierailija
430/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot sosiaaliset taidot. Itse olen joskus pitänyt mykkäkoulua siksi etten sanoisi jotain peruuttamatonta. Eli tiesin etten pysty keskustelemaan rakentavasti vaan jos avaan suuni niin sieltä purkautuu sitten kaikki.

Vierailija
431/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä pitkistä kääpiöistä? Entä vihoviimeisistä etuilijoista? Tuppisuiset suupaltit? Myös karvattomat partaradikaalit mietityttävät.

Vierailija
432/503 |
28.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa pitää vaan. Itsehän tuosta eniten kärsii. Aikuisen ihmisen pitäisi pystyä käsittelemään asioita muullakin tavalla, mutta ei kaikki vaan pysty. 

Vierailija
433/503 |
29.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä mitään tule. Jos ei ollut mykkäkoulua, niin sitten viesteihin vastaamattomuutta, puhelimeen vastaamattomuutta, kysymyksiin vastaamattomuutta, kaikenlaista välttelyä. Suhde sitten loppui, kun eihän tuollaisen kanssa onnistu suhteessa oleminen.

Vierailija
434/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkyys voi olla vallankäyttöä, mutta se voi olla myös alistumista. 

Vierailija
435/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on hyvin vääristynyt maailmankuva. 

Sinulla taas ei ole riittävästi kokemusta.

Vierailija
436/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

emotionaalinen kasvu on kesken ja rakentavan vuorovaikutuksen tiedostaminen ja käyttäminen

Vierailija
437/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot sosiaaliset taidot. Itse olen joskus pitänyt mykkäkoulua siksi etten sanoisi jotain peruuttamatonta. Eli tiesin etten pysty keskustelemaan rakentavasti vaan jos avaan suuni niin sieltä purkautuu sitten kaikki.

Itse pidin joskus mykkäkoulua, koska sen toisen kanssa ei yksinkertaisesti pystynyt asiaa millään järkevällä tavalla selvittämään. Olisi ollut täysin turhaa sanoa mitään. Oli parempi vain odottaa, että se toinen ehti jonkin verran rauhoittua.

Vierailija
438/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän mykkäkoululaisia lapsellisina ja tunnevammaisina.

En jaksais yhtään.

Useimmat täällä kirjoittavat ovat mielestäni lapsellisia ja tunnevammaisia

Vierailija
439/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röyh.

Vierailija
440/503 |
30.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota moni ei halua myöntää. Tai eivät halua edes yrittää ymmärtää. Jos on melkein koko elämänsä saanut huomata, että ei tavallaan ole oikeutta edes omaan mielipteeseen, siihen saattaa reagoida juuri noin - eli on hiljaa aina kun joku satuttaa. On huomannut, että on ihan turha sanoa mitään. Saattanut jopa pahentaa tilannetta, jos on erehtynyt suunsa avaamaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan