Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää etten saa töistä lomaa koulujen loma-aikaan

Vierailija
27.03.2022 |

Pakko purkaa tätä ärsytystä johonkin, ottaa niin aivoon työpaikan kesälomakäytännöt. Yhtä aikaa ei saa olla työkavereiden kanssa poissa, joten kesälomani alkaa toukokuussa ja loppuu kun lapsilla alkaa loma. Meillä on kiertävä lomasysteemi, onneksi ei kovin usein tapahdu näin.

Mitä lomaa se on, että herään aamulla aikaisin laittamaan lapset kouluun. Mihinkään ei voida lähteä, koska koulu.

Onko muilla tällaista, miten tästä harmituksesta pääsee eroon?

Kommentit (274)

Vierailija
181/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pitäny lomani lasten kanssa nimenomaan sesonkien ulkopuolella sen takia, että silloin meillä on varaa matkustaa pidempi reissu ja kivemmassa kohteessa. Koulujen loma-aikaan kaikki on kalliimpaa, niin lennot kuin majoitukset ja muut huvit. Etelämmässä on just hyvät kelit toukokuussa, kun ei ole vielä liian kuumaa. Myöskään missään ei ole ruuhkaa, esim. Huvipuistot, vesipuistot jne. Ehtona koulun puolesta on, että lapsen koulumenestys on jokseenkin normaali.

Vierailija
182/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavaa. En edes tiennyt että kesälomalla voi olla touko- tai syyskuussa. Eihän toukokuu ja syyskuu ole Suomessa mitään kesää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävä systeemi on järkevä, sillä ei ole työnantajan tai kollegoiden ongelma miten kukin elämän työn ulkopuolella on järjestänyt. Mutta, toiveita voi esittää. Meillä on pohjana kiertävä, jos toiveet ei mene yksiin. Meillä sattuu olemaan niin et jakaantuu toiveet aina hyvin. Yksi lapsiperheen äiti saa aina heinäkuun, sillä siihen ei usein tuu päällekäin kuin yksi toive. Ollaan pieni työyhteisö. Jos tulisi ongelmia, olisi järjestelmä kiertävä.

Vierailija
184/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin sain lapsia, olin aina töissä halutuimpina loma-aikoina ja niin aion olla taas, kun lapset kasvaa. Eli hiihtoloman, heinäkuun, syysloman ja joulua edeltävät päivät sekä joulun ja uudenvuoden välin.

Vierailija
185/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saisin kyllä lomani hyvin sinne koulujen loma-aikaan heinäkuulle, mutta en todellakaan halua silloin lomailla vaikka lapsia onkin! Eli muksut menevät isovanhempien luokse mökille ja leireille yms. Itse aloitan lomani vasta kun lapset ovat menneet kouluun, saan olla ihan rauhassa. Sitten teemme perheen kanssa 2 viikon reissun jonnekin etelään, kun on halvemmat hinnat (syyskuun alku) ja lapset ovat poissa koulusta sen ajan, ei mitään ongelmia ole koskaan ollut. 

Vierailija
186/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lomakuukaudet kesä- ja heinäkuu ja elokuun alku. Kiertävä lomalista oli joskus, mutta se on unohtunut jonnekin. Samat ihmiset saa aina jäädä juhannukselta lomalle. Samat tyypit saa vapaaksi kaikki arkipyhien välipäivät, joulun välipäivät, pitkän pääsiäisloman jne. Ylikiltit joustavat läpi vuoden kaikissa tilanteissa ja palkintona joustamisesta on repaleinen kesälomaviikko siellä täällä pitkin kesää. Samalla, kun muut saavat 6-7 viikon kesäloman (lomat ja palkatonta). Esimiesten mielestä 10 vuodenkin pätkäputken tehneet eivät ole oikeutettuja lomaan. Heille maksetaan kertyneet lomat rahana.

Vierailija
187/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on lomakuukaudet kesä- ja heinäkuu ja elokuun alku. Kiertävä lomalista oli joskus, mutta se on unohtunut jonnekin. Samat ihmiset saa aina jäädä juhannukselta lomalle. Samat tyypit saa vapaaksi kaikki arkipyhien välipäivät, joulun välipäivät, pitkän pääsiäisloman jne. Ylikiltit joustavat läpi vuoden kaikissa tilanteissa ja palkintona joustamisesta on repaleinen kesälomaviikko siellä täällä pitkin kesää. Samalla, kun muut saavat 6-7 viikon kesäloman (lomat ja palkatonta). Esimiesten mielestä 10 vuodenkin pätkäputken tehneet eivät ole oikeutettuja lomaan. Heille maksetaan kertyneet lomat rahana.

Hmm, parantaakohan tällainen työtehoa jotenkin?

Vierailija
188/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hankkinut lapsia, koska haluan tehdä mitä haluan ja milloin haluan, eikä totisesti mikään vinkuva työkaverikaan lapsiaan perusteluna käyttäen sitä estä! Olkoon ihan ikioma ongelmansa!

Vierailija
189/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Toistan nyt vähän itseäni, mutta lapsettomien ihmisten arki ja vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää, eikä se edelleenkään pyöri työkavereiden perheiden ympärillä, eikä pitäisikään pyöriä. Mielestäni ei ole millään tavalla reilua, että vain lapsia hankkineilla olisi vapaus valikoida omat loma-ajankohtansa, tai että jotkut viikot olisivat lapsettomille täysin poissa laskuista jonkun toisen ihmisen lasten takia. Mielestäni myöskään ihmisten vapaa-ajan tekemiset ja menemiset ei kuulu työkavereille tai työnantajalle millään tavalla, elleivät he itse halua sitä heille jakaa, eikä sitä pitäisi joutua selittelemään tai perustelemaan kenellekään ihan vaan siksi koska ei itse satu olemaan lapsiperheellinen. 

Tämä. Vieläkin kauhulla muistelen työkaveriani joka vain ilmoitti, että hän on lomalla juhannuksesta eteen päin koska hänellä on lapsi. Hauskaa oli se, että lapsi oli 9 kk vanha ja vaimo kotona. Samoin jos vaimo halusi kosmetologilla yms. lapsi tuli toimistolle hoitoon. Kestin kaiken, mutta siinä vaiheessa kun leikkauksesta toipuva koirani olisi ollut 2 tuntia toimistolla (päällikön luvalla) ja tämä ei käynyt työkaverilleni, päätin, että minullekaan ei käy enää hänen sanelunsa mukaan toimiminen.

Vierailija
190/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muidenko pitäisi aina lomailla toukokuussa ja syyskuussa jotta SINÄ, joka olet IHAN ITSE PÄÄTTÄNYT LISÄÄNTYÄ, saisit lomailla kesäkuukaudet? Uskomatonta miten itsekäs ihminen olet. Se kesäloma on lomaa TÖISTÄ, ei lomaa LAPSISTA!

AP:han haluaisi nimenomaan lomaa yhdessä lasten kanssa, eikä mitään "lomaa lapsista". Harmittelee, kun loma osuu toukokuulle, jolloin lapset ovat vielä koulussa. Idiootti.

Vierailija
191/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, parantaakohan tällainen työtehoa jotenkin?

Varmaan ainakin esimiesten mielestä.

Vierailija
192/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttu pariskunta , joka on yli 10 vuotta ottanut lomansa lasten koululomien aikaan. Lapseton pariskunta, älyttömän pihejä, ja rouva suuttui, kun kyseenalaistin tuon loma-aikojen ajankohdan. Onhan matkatkin silloin kalliimpia. Mitään selitystä ei tälle toiminnalle ole antaneet.

Eivätkä ole opettajia, ihan toimistotyössä ja raksalla työskentelevät.

Vierailija
193/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkki mulle kirjoitti:

Minulla on tuttu pariskunta , joka on yli 10 vuotta ottanut lomansa lasten koululomien aikaan. Lapseton pariskunta, älyttömän pihejä, ja rouva suuttui, kun kyseenalaistin tuon loma-aikojen ajankohdan. Onhan matkatkin silloin kalliimpia. Mitään selitystä ei tälle toiminnalle ole antaneet.

Ja milläköhän oikeudella kyseenalaistat jonkun tutun lomien ajankohtaa vaikka et edes tiedä mitä he sillä tekevät?

Vierailija
194/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on yksi tämmöinen kolmen lapsen äiti joka vaatimalla vaatii itselleen aina heinäkuun lomaa.

Meillä siis toivelistat ilmotustaululla ja voi jessus mikä poru jos joku ei perheellinen kehtaa toivoa Heinäkuulle lomaa.

Tää mua on aina ihmetyttänyt, että onko ne koulut heinäkuussa jotenkin enemmän kiinni kuin kesäkuussa. Kun aina saa kuulla, että lapsiperheellisillä pitäisi olla oikeus heinäkuun lomiin, koska koulut.

Itseasiassa kyllä. Kesä- ja elokuussa lapsille on muuta kesätoimintaa, heinäkuussa ei.

Juhannuksen jälkeen ei ole enää mitään ja siitä voi olla vielä 1,5 viikkoa heinäkuuhun. Yleisimmin kesätoiminnat ovat tasan ne 2 ekaa viikkoa sen jälkeen kun koulut loppuvat.

Vierailija
195/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri se syy, miksi kiertävä lista tarvitaan. Muutamat röyhkeät kuorivat kermat päältä ja muutamat ylikiltit joustavat vaikka maailman tappiin asti. Kaiken tämän mahdollistaa selkärangaton niljake esimies.

Vierailija
196/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on yksi tämmöinen kolmen lapsen äiti joka vaatimalla vaatii itselleen aina heinäkuun lomaa.

Meillä siis toivelistat ilmotustaululla ja voi jessus mikä poru jos joku ei perheellinen kehtaa toivoa Heinäkuulle lomaa.

Se on kyllä jännä kun päiväkoti-ikäinen voi olla hoidossa kesäkuussa ja elokuussa, mutta ei heinäkuussa. Monissa paikoissa varahoitoa on jo juhannusviikolla alkaen ja jatkuen elokuun alkuviikoille. Mutta silloin varahoito ei ole ongelma, heinäkuussa vasta.

Koululaisetkin tarvitsevat vanhempaa nimenomaan heinäkuun alusta loppuun, mutta kesäkuun alun leirien jälkeen pärjäävät hienosti ne kesäkuun kaks viimeistä viikkoa ja elokuun kaksi ekaa viikkoa.

Hyvin harvassa päiväkodissa on varahoito kesäkuussa ja elokuussa, heinäkuussa sen sijaan kyllä, harva laittaa varahoitoon sitä paitsi lapsensa. Maksuvapaan saa vain kuukaudeksi sitä paitsi. Ja missä välissä se lapsi on lomalla? Eikö lapsi tarvitse lomaa? Lapset eivät ole yksin leirien jälkeen, jos vanhemmat eivät ole lomalla, järjestävät he hoidon. Se ei ole ilmaista, joten ei ole ihme, jos siltä haluaisi välttyä.

Minä en ole sitä mieltä, että perheellisillä tulee olla etuoikeus, mutta on kyllä aika pösilö, jos kuvittelee, että heillä ei olisi enemmän järjesteltävää ja mietittävää ja vastuuta. Jos työpaikalla avautuu, niin siitä vaan, sitä sattuu asiassa kuin asiassa.

Vierailija
197/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää mua on aina ihmetyttänyt, että onko ne koulut heinäkuussa jotenkin enemmän kiinni kuin kesäkuussa. Kun aina saa kuulla, että lapsiperheellisillä pitäisi olla oikeus heinäkuun lomiin, koska koulut.

Itseasiassa kyllä. Kesä- ja elokuussa lapsille on muuta kesätoimintaa, heinäkuussa ei.

Juhannuksen jälkeen ei ole enää mitään ja siitä voi olla vielä 1,5 viikkoa heinäkuuhun. Yleisimmin kesätoiminnat ovat tasan ne 2 ekaa viikkoa sen jälkeen kun koulut loppuvat.

Kyllä pääkaupunkiseudulla on. Heinäkuussakin alkukuusta itse asiassa.

Vierailija
198/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkki mulle kirjoitti:

Ja milläköhän oikeudella kyseenalaistat jonkun tutun lomien ajankohtaa vaikka et edes tiedä mitä he sillä tekevät?

Samalla oikeudella kuin lapseton kyseenalaistaa perheellisen, oisko?

-eri

Vierailija
199/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä kun päiväkoti-ikäinen voi olla hoidossa kesäkuussa ja elokuussa, mutta ei heinäkuussa. Monissa paikoissa varahoitoa on jo juhannusviikolla alkaen ja jatkuen elokuun alkuviikoille. Mutta silloin varahoito ei ole ongelma, heinäkuussa vasta.

Koululaisetkin tarvitsevat vanhempaa nimenomaan heinäkuun alusta loppuun, mutta kesäkuun alun leirien jälkeen pärjäävät hienosti ne kesäkuun kaks viimeistä viikkoa ja elokuun kaksi ekaa viikkoa.

Niin, se tuntuu jännältä lapsettomasta, joka ajattelee, että lapset ovat heittosäkkejä. Ihan turha on kysellä miksi lasten hoidon järjestäminen on muka vaikeaa, jos siitä ei mitään tiedä.

Vierailija
200/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkki mulle kirjoitti:

Samalla oikeudella kuin lapseton kyseenalaistaa perheellisen, oisko?

-eri

Sitä kun nimenomaan ei edes kyseenalaisteta, sehän tässä on koko ongelma että moni vaan olettaa että se on lapseton jonka pitäisi joustaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme