Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää etten saa töistä lomaa koulujen loma-aikaan

Vierailija
27.03.2022 |

Pakko purkaa tätä ärsytystä johonkin, ottaa niin aivoon työpaikan kesälomakäytännöt. Yhtä aikaa ei saa olla työkavereiden kanssa poissa, joten kesälomani alkaa toukokuussa ja loppuu kun lapsilla alkaa loma. Meillä on kiertävä lomasysteemi, onneksi ei kovin usein tapahdu näin.

Mitä lomaa se on, että herään aamulla aikaisin laittamaan lapset kouluun. Mihinkään ei voida lähteä, koska koulu.

Onko muilla tällaista, miten tästä harmituksesta pääsee eroon?

Kommentit (274)

Vierailija
201/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton, mutta minulle läheiset ihmiset eivät ole.

Kyllä, heillä on paremmin aikaa nähdä ja tehdä lasten lomaviikoilla. Ei ole lasten kuskaamisia harrastuksiin/kouluun/tarhaan jne. sekä isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän.

Yksi työkaveri sanoi minulle kerran, että kyllä hänellä oli aikaa nähdä kavereita ennen lapsia, että miten niin minulla ei mukamas ole. Hmm.. Johtuisiko siitä, että näillä kavereilla on lapsia.

Muutenkin minun odotettiin aina joustavan lomissa ja vapaissa. Tiettyyn pisteeseen se oli ihan ok, mutta ei loputtomiin varsinkin kun vastavuoroisuutta ei löytynyt . Yksi syy, miksi myös vaihdoin työpaikkaa.

Lapseton kaveripiirissä tai sisaruksena ei ole mikään mahdoton homma. Ihan jokaisella perheellisellä on mahdollista tavata tätä henkilöä lomien ulkopuolella ja ihan jokainen saa vapaapäiviä. Minun siskoni on lapseton ja pitäisin kyllä hyvin outona, jos hän viettäisi lomansa meidän perheen kanssa ja meidän rytmissämme. Kun hän on lomalla, minä järjestän aikaa niin, että menen tapaamaan häntä tai hän tulee käväisemään meillä jolloin otan vapaapäivän tai teen lyhyemmän päivän. Miksi lapseton ihminen eläisi mun lasten ehdoilla?

Tämä on se ristiriita juurikin. Työkavereiden lasten vuoksi ei jousteta, mutta oman sisaren tai ystävän lapsien vuoksi sit rukataan omat lomat. Lapseton haluaa nimenomaan vapaan elämän, ei elämää, joka rytmittyy toisten lasten kautta.

Niin, kaikkein vähiten lapseton haluaa elämää joka rytmitetty työkavereiden lasten kautta. Mikä ristiriita siinä nyt on?

No se, että kyse ei olekaan siitä, että ei haluta rytmittää muiden vuoksi vaan siitä, että sitä rytmitystä ei vaan haluta tehdä sen työkaverin hyväksi.

Silloin jos ne muut jotenkin liittyy omiin lomasuunnitelmiin, mutta työkaveria tuskin on lomalla tarkoitus nähdä? Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä?

Ei ihmeellistä, vain kaksinaamaista. Huudellaan lapsellisia itsekkäiksi ja itse ollaan sitä potenssiin kuusi. Käytetään sisaruksenkin lapsia omaksi hyväksi. Eikä siinä mitään, senkus vaan. Tyhmää se minusta on silti.

Kyllä se perheellinen on itsekäs jos vaatii muilta joustoa sen vuoksi että hän on itse lapsia tehnyt.

Lapseton taas haluaa kaikille samat oikeudet lomiin, oli lapsia tai ei.

Siskoni lapsi on oma kummilapseni, en koe olevani itsekäs jos haluan hänet joskus viedä talvilomalla Lappiin hiihtämään tai lähteä hänen kanssaan syyslomalla matkalle.

Minulle oma kummilapseni on rakkaampi kuin sinun lapsesi eikä minun tarvi sitä sen enempää sinulle selitellä.

Tämä on se pointti nimenomaan. Sinä olet ihan yhtä itsekäs kuin kaikki muutkin. Ihan turha on selittää, että ne muut on itsekkäitä, minä en, kun jokainen näkee asian oikean laidan. Jos ei jousta, sillä ei ole mitään väliä onko sulla lapsia vai ei, ihan yhtä paska olet. Onneksi on vielä työnantajia, jotka osaa asian hoitaa ja silloin joustaa perheelliset ja perheettömät.

Niin mutta tässä tapauksessahan lapsettomat haluavat kaikille, sekä lapsettomille että lapsellisille yhtäläiset lomaoikeudet. Sen sijaan lapselliset haluavat saada itselleen muita paremmat lomaoikeudet lapsiinsa vedoten, ja lapsettomien pitäisi heidän mielestään tyytyä siihen, mitä heiltä jää jäljelle. Eli kukahan tässä mahtaa olla itsekäs?

Vierailija
202/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se rasittavaa jos työnantaja ei halua (tästä ei nyt selviä että onko kyse tahdosta vai siitä ettei pysty) tarpeeksi tasaisesti huomioida kaikkien lomatoiveita, mutta jälleen kerran, mitä odotit kun lapsia hankit? Tällaisia tilanteita voi tulla, voithan kokeilla jos olisi toinen työpaikka jossa (oli syy mikä hyvänsä) tämä onnistuisi paremmin. Mutta ei niiden muidenkaan tarvitse joustaa sinun perhe-elämäsi takia.

Sanoit kuitenkin että teillä on kiertävä systeemi, joten ilmeisesti kaikki saavat halutuista viikoista osansa, joten mikä tässä nyt mättää? Se että ois niin kiva jos ne parhaat viikot olis aina sulla, onhan sulla sentään lapsia joten olet ne ansainnut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkki mulle kirjoitti:

Minulla on tuttu pariskunta , joka on yli 10 vuotta ottanut lomansa lasten koululomien aikaan. Lapseton pariskunta, älyttömän pihejä, ja rouva suuttui, kun kyseenalaistin tuon loma-aikojen ajankohdan. Onhan matkatkin silloin kalliimpia. Mitään selitystä ei tälle toiminnalle ole antaneet.

Eivätkä ole opettajia, ihan toimistotyössä ja raksalla työskentelevät.

Ja milläköhän oikeudella kyseenalaistat jonkun tutun lomien ajankohtaa vaikka et edes tiedä mitä he sillä tekevät?

Samalla oikeudella kuin lapseton kyseenalaistaa perheellisen, oisko?

-eri

Sitä kun nimenomaan ei edes kyseenalaisteta, sehän tässä on koko ongelma että moni vaan olettaa että se on lapseton jonka pitäisi joustaa.

Niinkö? Luepas tämänkin ketjun kommentteja siitä miten lasten hoito on ihan yksinkertaista hoitaa kesällä ja mitään todellista syytä ei ole, vain itekkyys. Se on sitä kyseenalaistamista ja kuvaamaasi oletusta ei todellisuudessa juuri esiinny edes. Se vaan tuntuu siltä kun joku kertoo miksi se heinäkuu on perheelliselle helpoin ja lapsille paras.

Vierailija
204/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se rasittavaa jos työnantaja ei halua (tästä ei nyt selviä että onko kyse tahdosta vai siitä ettei pysty) tarpeeksi tasaisesti huomioida kaikkien lomatoiveita, mutta jälleen kerran, mitä odotit kun lapsia hankit? Tällaisia tilanteita voi tulla, voithan kokeilla jos olisi toinen työpaikka jossa (oli syy mikä hyvänsä) tämä onnistuisi paremmin. Mutta ei niiden muidenkaan tarvitse joustaa sinun perhe-elämäsi takia.

Sanoit kuitenkin että teillä on kiertävä systeemi, joten ilmeisesti kaikki saavat halutuista viikoista osansa, joten mikä tässä nyt mättää? Se että ois niin kiva jos ne parhaat viikot olis aina sulla, onhan sulla sentään lapsia joten olet ne ansainnut?

No kai se saa harmittaa, että loma on toukokuussa? Eikö sitä saa sanoa, koska on perheellinen? Miksi lapseton saa sit sanoa, että ”vtu kun mun loma on toukokuussa ja perheellisellä heinäkuussa”? Se, että ne parhaat vkot olis aina sulla?

Vierailija
205/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkki mulle kirjoitti:

Minulla on tuttu pariskunta , joka on yli 10 vuotta ottanut lomansa lasten koululomien aikaan. Lapseton pariskunta, älyttömän pihejä, ja rouva suuttui, kun kyseenalaistin tuon loma-aikojen ajankohdan. Onhan matkatkin silloin kalliimpia. Mitään selitystä ei tälle toiminnalle ole antaneet.

Eivätkä ole opettajia, ihan toimistotyössä ja raksalla työskentelevät.

Siis minkä selityksen he muka ovat velvollisia antamaan..? Ei sulle kuulu milloin ja mistä syystä joku haluaa lomansa pitää.

Vierailija
206/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai se saa harmittaa, että loma on toukokuussa? Eikö sitä saa sanoa, koska on perheellinen? Miksi lapseton saa sit sanoa, että ”vtu kun mun loma on toukokuussa ja perheellisellä heinäkuussa”? Se, että ne parhaat vkot olis aina sulla?

et ole näköjään kovin terävä

Vierailija
207/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, heillä on paremmin aikaa nähdä ja tehdä lasten lomaviikoilla. Ei ole lasten kuskaamisia harrastuksiin/kouluun/tarhaan jne. sekä isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän.

Yksi työkaveri sanoi minulle kerran, että kyllä hänellä oli aikaa nähdä kavereita ennen lapsia, että miten niin minulla ei mukamas ole. Hmm.. Johtuisiko siitä, että näillä kavereilla on lapsia.

Muutenkin minun odotettiin aina joustavan lomissa ja vapaissa. Tiettyyn pisteeseen se oli ihan ok, mutta ei loputtomiin varsinkin kun vastavuoroisuutta ei löytynyt . Yksi syy, miksi myös vaihdoin työpaikkaa.

Lapseton kaveripiirissä tai sisaruksena ei ole mikään mahdoton homma. Ihan jokaisella perheellisellä on mahdollista tavata tätä henkilöä lomien ulkopuolella ja ihan jokainen saa vapaapäiviä. Minun siskoni on lapseton ja pitäisin kyllä hyvin outona, jos hän viettäisi lomansa meidän perheen kanssa ja meidän rytmissämme. Kun hän on lomalla, minä järjestän aikaa niin, että menen tapaamaan häntä tai hän tulee käväisemään meillä jolloin otan vapaapäivän tai teen lyhyemmän päivän. Miksi lapseton ihminen eläisi mun lasten ehdoilla?

Tämä on se ristiriita juurikin. Työkavereiden lasten vuoksi ei jousteta, mutta oman sisaren tai ystävän lapsien vuoksi sit rukataan omat lomat. Lapseton haluaa nimenomaan vapaan elämän, ei elämää, joka rytmittyy toisten lasten kautta.

Niin, kaikkein vähiten lapseton haluaa elämää joka rytmitetty työkavereiden lasten kautta. Mikä ristiriita siinä nyt on?

No se, että kyse ei olekaan siitä, että ei haluta rytmittää muiden vuoksi vaan siitä, että sitä rytmitystä ei vaan haluta tehdä sen työkaverin hyväksi.

Silloin jos ne muut jotenkin liittyy omiin lomasuunnitelmiin, mutta työkaveria tuskin on lomalla tarkoitus nähdä? Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä?

Ei ihmeellistä, vain kaksinaamaista. Huudellaan lapsellisia itsekkäiksi ja itse ollaan sitä potenssiin kuusi. Käytetään sisaruksenkin lapsia omaksi hyväksi. Eikä siinä mitään, senkus vaan. Tyhmää se minusta on silti.

Kyllä se perheellinen on itsekäs jos vaatii muilta joustoa sen vuoksi että hän on itse lapsia tehnyt.

Siskoni lapsi on oma kummilapseni, en koe olevani itsekäs jos haluan hänet joskus viedä talvilomalla Lappiin hiihtämään tai lähteä hänen kanssaan syyslomalla matkalle.

Minulle oma kummilapseni on rakkaampi kuin sinun lapsesi eikä minun tarvi sitä sen enempää sinulle selitellä.

Tämä on se pointti nimenomaan. Sinä olet ihan yhtä itsekäs kuin kaikki muutkin. Ihan turha on selittää, että ne muut on itsekkäitä, minä en, kun jokainen näkee asian oikean laidan. Jos ei jousta, sillä ei ole mitään väliä onko sulla lapsia vai ei, ihan yhtä paska olet. Onneksi on vielä työnantajia, jotka osaa asian hoitaa ja silloin joustaa perheelliset ja perheettömät.

Niin mutta tässä tapauksessahan lapsettomat haluavat kaikille, sekä lapsettomille että lapsellisille yhtäläiset lomaoikeudet. Sen sijaan lapselliset haluavat saada itselleen muita paremmat lomaoikeudet lapsiinsa vedoten, ja lapsettomien pitäisi heidän mielestään tyytyä siihen, mitä heiltä jää jäljelle. Eli kukahan tässä mahtaa olla itsekäs?

No eihän halua. Missä yksikään perheellinen sanoo noin? Tämä on joku avn velojen oletus, joka syntyy siitä, että yksi perheellinen kerran on avautunut. Ihan kuule hekin haluaa kaikille hyvät ja tasavertaiset lomat vikka heistä ne ”huonot kuut” tuntuu pahalta, koska lapset ovat tärkeitä.

Vierailija
208/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sitten lomailtaisiin toukokuussa perheenä. Lapset pois koulusta pariksi viikoksi ja eikun rantsuun. Ei siinä mitään ihmeellisempää olisi.

Ehkä voisin olla sillleen kiva, että tsekkaisin, etteivät pahimpaan koesumaan ole pois, mutta muuten kyllä. Eihän se joka vuosi kirpaise, kun on kiertävä lomasysteemi.

Vierailija
209/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän halua. Missä yksikään perheellinen sanoo noin? Tämä on joku avn velojen oletus, joka syntyy siitä, että yksi perheellinen kerran on avautunut. Ihan kuule hekin haluaa kaikille hyvät ja tasavertaiset lomat vikka heistä ne ”huonot kuut” tuntuu pahalta, koska lapset ovat tärkeitä.

Kyllähän tässä keskustelussakin on nimenomaan monikin lapsellinen ollut sitä mieltä, ettei lapsettomilla ole mitään syytä olla lomalla koulujen loma-aikoina, vaan heidän pitäisi joustaa ja lomailla muina ajankohtina, että lapselliset saisivat olla lomalla lastensa kanssa. Minusta he eivät siinä tapauksessa halua kaikille tasavertaisia lomia, vaan itselleen parempia. Jännä, ollaankohan me luettu lainkaan samaa keskustelua? :D

Vierailija
210/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lasten vanhemmille kuuluu tietenkin kesä-heinä-elokuun alku. Vanhemmat kasvattaa lapsiaan ja kiintymys suhteita vavistetaan jotta ei tule hulttioita lapsista ja syrjäytyneitä joka maksaa paljon. Lapsettomille sitten elokuun loppu ,syyskuu ja toukokuu. Koska jos piltit joutuu kesällä laittamaan päikkyyn tuo se lisäkuluja yhteiskunnalle. Pienten lasten vanhempien pitäisi saada oikeestaan koko kesä lomaa.

Vierailija
211/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Joillakin on sellaisia ihmissuhteita jotka eivät ole peräisin omasta emättimestä  🤷

Vierailija
212/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No worries, Suomen syntyvyys on laskussa niin kohta ketään ei ärsytä olla töissä koululomien aikaan. Ongelmahan on syntynyt vääristymällä, joka johtuu epänormaaleista ja etuoikeutetuista opettajien palkallisista lomista jotka kestävät nykyaikaan verrattuna liian pitkään. Kerropa ala jossa työntekijä voi olla 3 kuukautta palkallisella lomalla, koska on tuottanut niin paljon vuoden aikana + talvilomat +joululomat +syyslomat.

Tuttuna on opettaja joka tilittää lomistaan someen, kyllähän siinä on hassu kontrasti kun oma työnantaja pätkii sen pienenkin kesäloman tuottavuussyistä ja toinen lataa somen täyteen 3 kuukautta täynnä reissuja ja kesäharrasteita lasten kanssa.

Siitä vaan opiskelemaan opettajaksi, jos noin kadehdituttaa lomat.

Vierailija
213/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuhuomautuksena opettajien lomiin, nehän eivät ole syntyneet minkään "epäreilun vääristymän" seurauksena, vaan koska lapset tarvitsevat lomansa jaksaakseen koko vuoden koulutyössä.

Vierailija
214/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinulla sentään on lomaa. Toista se on pätkätyöläisellä, joka on aina töissä kesäkuukaudet!

Mikäs höpöhöpökommentti tämä on? Minä olen pätkätyöläinen juuri sen takia että haluan itse määrittää koska lomailen. Otan sen mittaisia pätkiä kun haluan ja ilmoitan myös mahdolliset lomaviikot jo sopparia tehdessä. Jos ei kelpaa niin menen muualle töihin. Ja aina on tähän asti kelvannut.

Vakituista paikkaa en edes harkitsisi juuri siitä syystä.

Vierailija
215/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Joillakin on sellaisia ihmissuhteita jotka eivät ole peräisin omasta emättimestä  🤷

Tämäpäs on tosi fiksu kommentti. Jos luulet ettei perheellisillä ole muita ihmissuhteita kuin lapsensa, olet kyllä harvinaisen pihalla.

Vierailija
216/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Ja en ole tosiaan sitä mieltä, että olisin jotenkin etuoikeutettu pitämään lomat koulujen loma-aikaan. Ihan samalla lailla kaikki haluaa pitää lomat kesällä, oli lapsia tai ei.

Ehkä toivoisin enemmän joustoa työnantajalta. Ei meidän firma kaatuisi vaikka parikin tyyppiä olisi yhtä aikaa lomalla.

Ja ottaisin vaikka palkatonta kesällä, mutta ei onnistu sekään kesäaikaan.

Ap

Olen työnantaja, meillä on kiertävä lomasysteemi touko- elokuu. En missään nimessä suostu syrjimään lapsettomia työntekijöitä loma-ajoissa, vaan lomat todellakin kiertää mahdollisimman tasapuolisesti. Nyt jos alamme siirtää yhden tyypin vuoksi loma-aikoja tai myöntää hänelle palkattomia lomajaksoja, kuinka perustelen muille, ettei sama käytäntö koskekaan heitä? Silloin sen pitää olla kaikille yhtäläinen, ja siinä tapauksessa koko kiertävällä systeemillä voi heittää vesilintua. Tukkanuottasilla lomista sitten kiistellään ja kyräillään ja työnantajan pitää olla ratkomassa näitä sopimisia. "Jousto" kuulostaa niin mukavalle, mutta käytännössä se tietää työnantajalle unettomia öitä ja paljon lisää stressiä ja työtä ja kitkaa työyhteisöön.

Vähättelet omaa työpanostasi, kun sanot, että kesän voisi mennä vähemmällä porukalla. Tykkäätkö itse olla töissä jos siellä on liian vähän väkeä? Onko mukavaa tehdä töitä vajaalla miehityksellä, kun tiedät, että lomat oikein rytmittämällä työtaakka olisi jakaantunut tasaisesti? Kesätyöntekijät eivät korvaa vakituisia työntekijöitä.

Vierailija
217/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Ja en ole tosiaan sitä mieltä, että olisin jotenkin etuoikeutettu pitämään lomat koulujen loma-aikaan. Ihan samalla lailla kaikki haluaa pitää lomat kesällä, oli lapsia tai ei.

Ehkä toivoisin enemmän joustoa työnantajalta. Ei meidän firma kaatuisi vaikka parikin tyyppiä olisi yhtä aikaa lomalla.

Ap

Olen työnantaja, meillä on kiertävä lomasysteemi touko- elokuu. En missään nimessä suostu syrjimään lapsettomia työntekijöitä loma-ajoissa, vaan lomat todellakin kiertää mahdollisimman tasapuolisesti. Nyt jos alamme siirtää yhden tyypin vuoksi loma-aikoja tai myöntää hänelle palkattomia lomajaksoja, kuinka perustelen muille, ettei sama käytäntö koskekaan heitä? Silloin sen pitää olla kaikille yhtäläinen, ja siinä tapauksessa koko kiertävällä systeemillä voi heittää vesilintua. Tukkanuottasilla lomista sitten kiistellään ja kyräillään ja työnantajan pitää olla ratkomassa näitä sopimisia. "Jousto" kuulostaa niin mukavalle, mutta käytännössä se tietää työnantajalle unettomia öitä ja paljon lisää stressiä ja työtä ja kitkaa työyhteisöön.

Vähättelet omaa työpanostasi, kun sanot, että kesän voisi mennä vähemmällä porukalla. Tykkäätkö itse olla töissä jos siellä on liian vähän väkeä? Onko mukavaa tehdä töitä vajaalla miehityksellä, kun tiedät, että lomat oikein rytmittämällä työtaakka olisi jakaantunut tasaisesti? Kesätyöntekijät eivät korvaa vakituisia työntekijöitä.

Ja sä pidät lomasi kierron mukaan myös? Kierto on itseasiassa huono lähes kaikille ja sitä pitää käyttää vain, jos työyhteisön ilmapiiri on huono. Minä työnantajana en ole joutunut kertaakaan yhteenkään konfliktiin vaikka olen lomat antanut toiveiden mukaan, korkeintaan vkon heitolla. Missään työpaikassa todellisuudessa ei kaikki halua heinäkuuta, ei vaikka kaikki olisi perheellisiä, koska suurimmalla osalla on toinenkin vanhempi lapsilla, he sumplivat lomansa yhdessä niin, että lapset tulee hoidetuksi koko kesän.

Vierailija
218/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäpäs on tosi fiksu kommentti. Jos luulet ettei perheellisillä ole muita ihmissuhteita kuin lapsensa, olet kyllä harvinaisen pihalla.

Niin tunnut olevan, jos et ymmärrä mitä iloa perheettömälle on olla lomalla samaan aikaan ystävien kanssa 🤷

Vierailija
219/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja sä pidät lomasi kierron mukaan myös? Kierto on itseasiassa huono lähes kaikille ja sitä pitää käyttää vain, jos työyhteisön ilmapiiri on huono. Minä työnantajana en ole joutunut kertaakaan yhteenkään konfliktiin vaikka olen lomat antanut toiveiden mukaan, korkeintaan vkon heitolla. Missään työpaikassa todellisuudessa ei kaikki halua heinäkuuta, ei vaikka kaikki olisi perheellisiä, koska suurimmalla osalla on toinenkin vanhempi lapsilla, he sumplivat lomansa yhdessä niin, että lapset tulee hoidetuksi koko kesän.

Ja palkattoman loman antaminen on aina henk.koht. sovittava asia, sitä ei missään nimessä tule käyttää minään ”Et saa, kun sit muillekin pitäisi antaa”-asiana. Palkatonta todellakin saa ihan jokainen anoa.

Vierailija
220/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en siedä töissä noita äitiytyneitä lomaruikuttajia jotka kuvittelevat että heillä pitäisi olla joku etuoikeus lomiin. Se että sinä olet porsinut ei ole minun syy enkä minä lomiani siirtele jatkuvasti toukokuulle ja syyskuulle että saisit viettää kesän sen kultamussukkasi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme