Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maailman paras jauhelihakastike :)

Vierailija
11.09.2015 |

Ei tuu ylimääräistä rasvaa eikä pelkoa paakkuuntumisesta!

Eli ensin ruskistan jauhelihan ja maustan sen. Sitten ripottelen kypsän jauhelihan päälle noin 2rkl vehnäjauhoja ja sekoitan sen keskenään. Niiden päälle noin 4-5dl kuumaa vettä (keitän aina vedenkeittimessä sillä aikaa kun ruskistan jauhelihaa). Kastike alkaa pikkuhiljaa sakenemaan.

Sinne sekaan sit puolikas tai kokonainen lihaliemikuutio ja 1rkl soijakastiketta (antaa väriä ja makua! pitää vaan muistaa, ettei tuu liikaa, vaan just toi max 1rkl). 

Eli tosiaan, tän ohjeen oon havainnut paljon paremmaksi, kuin sen, että ensin voinokareeseen sekoitetaan jauhot. Tulee paakkuja, sitäpaitsi tällä mun tavalla koko kastikkeeseen riittää se pelkkä jauhelihan rasva.

Ihan pirun hyvää!! :D

Kuka muu tekee näin? Tai, miten teet jos et näin?

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurustan Maizenalla. Ei taatusti paakkuunnu. 

Soijakastiketta en ymmärrä jauhelihan kanssa. Minusta ei käy. Minä pilkon pari tomaattia jauhelihakastikkkeeseen, ja ehdottomasti sipulia ja vlkosipulia.

Vierailija
2/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen samallalailla, aina. Lisäksi kyllä lorautan usein ruokakermaa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:16"]

Suurustan Maizenalla. Ei taatusti paakkuunnu. 

Soijakastiketta en ymmärrä jauhelihan kanssa. Minusta ei käy. Minä pilkon pari tomaattia jauhelihakastikkkeeseen, ja ehdottomasti sipulia ja vlkosipulia.

[/quote]

Joo, mäkin olin aluksi ihan että mitä, ei soijakastiketta sinne voi laittaa. Mut mun äiti anto tän vinkin, ja kokeilin. Pointti on just siinä, että sitä tulee tosi vähän! Se ei tuu sieltä läpi, vaan tuntuu ainakin musta, että se korostaa muita makuja :D

ap

Vierailija
4/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin teen noin.

Vierailija
5/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen samaan tapaan teen mutta en käytä soijaa ja jos haluan kermaisen version niin kuohukermaa tai jotain niitä maustettuja esim.pippurijuusto tai kolmen juuston kerma.

Vierailija
6/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali tapa tuo kylläkin on

Vierailija
7/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:20"]

Suunnilleen samaan tapaan teen mutta en käytä soijaa ja jos haluan kermaisen version niin kuohukermaa tai jotain niitä maustettuja esim.pippurijuusto tai kolmen juuston kerma.

[/quote]

Mä en ookkaan koskaan kokeillu kermaa sekaan :D kuulostaa jännältä!

ap

Vierailija
8/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen muuten kuten ap, mutta kuullotan silputun sipulin ja valkosipulinkynnen joukkoon. Lopuksi saatan laittaa lorauksen kermaa. Maustan suolalla ja mustapippurilla. Joskus laitan myös tomaattimurskaa. Kerran kävi niin että ei ollut tomaattimurskaa ja korvasin sen Pirkan pastakastiketetralla, lopputulos oli oikein hyvä.

Vierailija
9/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:22"]

Ihan normaali tapa tuo kylläkin on

[/quote]

Nii mustakin mut tosi moni kaveri ja tuttu tekee niin, että laittaa rasvaa pannulle ja sekoittaa siihen jauhot.

ap

Vierailija
10/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskistan jauhelihan ja maustan. Sitten porkkanaraaste tai sipuli joukkoon. Vippaan sekaan pari lusikallista jauhoja ja sekoitan. Sitten lorautan vettä päälle. Hämmentelen hetken. Hyvää ja helppoa.

Vierailija
11/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, tuli mieleen ihan lapsuus ja jauhelihamureke ja soijakastike... huippuu

pitäisköhän ostaa

Vierailija
12/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskistan jauhelihaa ja sipulia. Suolaa ja mustapippuria. Kattilaan jossa jo tilkka vettä ja  lihafondi. Käristä vehnäjauhja voin kanssa. Tarpeeksi ruskeaa niin sinne kattilaan. Paistinpannun huuhdon vielä tilkkasella vettä ja sekaan sinne kattilaan muiden joukkoon. Keittelen hissukseen  puolisen tuntia.  Ihan parasta. Ylipäätään paras kastike tulee kärtsäämällä vehnäjauhoa ja voita.

Vierailija
13/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:23"]

Teen muuten kuten ap, mutta kuullotan silputun sipulin ja valkosipulinkynnen joukkoon. Lopuksi saatan laittaa lorauksen kermaa. Maustan suolalla ja mustapippurilla. Joskus laitan myös tomaattimurskaa. Kerran kävi niin että ei ollut tomaattimurskaa ja korvasin sen Pirkan pastakastiketetralla, lopputulos oli oikein hyvä.

[/quote]

Joo tosiaan meilläkin menee silputtua sipulia mukaan silloin kun mies on auttamassa ruoanlaitossa.. en nimittäin millään pysty pilkkomaan sipulia :'D silloinkin jos sitä silputaan, mun on pakko mennä huoneesta pois... 

Jos itse teen, niin laitan sipulijauhetta, vaikkei se tietysti oikeeta sipulia korvaa mitenkään :)

ap

Vierailija
14/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä ketään kuka tekis tolleen et paistaisi jauhot voissa. Ehkä noin tehtiin joskus entisaikoina. 

Vierailija
15/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliha naudasta, siasta vai nautasiasta? Kuinka paljon jauhelihaa /rkl soijakastike? Jauheliha tuoretiskiltäkö, vai onko joku saanut hyvän makuista ruokaa tyhjiöpakatusta jauhelihasta?

Vierailija
16/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa...

Vierailija
17/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]

Aina mä oon noin tehny, en edes tiedä ketään joka ruskistaisi enää jauhot voissa...

[/quote]

Mun kaveripiirissä tosi moni! :D varmaan jotain peruja omilta vanhemmilta ja isovanhemmilta..

ap

Vierailija
18/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suurusta jauhelihakastiketta jauhoilla lainkaan, mutta laitan jauhelihan ruskistuttua sipulia, porkkanaa, muita juureksia ja jätän hautumaan. Maustan milloin milläkin mausteilla: suolaa&pippuria aina tietyssti, joskus liha- tai kanaliemikuutio, laakerinlehti, paahdettua paprikaa, erilaisia yrttejä, valkosipulia, chiliä .... Mitä nyt mieleen juolahtaa. Loraus vettä tai purkkitomaatteja. Joskus viimeistelen kermalla. 

Suurustusvinkki: laita jauhot/ suuruste ja tilkka vettä kannelliseen lasipurkkiin, kansi kiinni, hölskytä sekaisin ja lisää ruokaan. Silloin paakkuja ei yksinkertaisesti voi syntyä. 

Vierailija
19/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]

[/quote]

Mun kaveripiirissä tosi moni! :D varmaan jotain peruja omilta vanhemmilta ja isovanhemmilta..

ap
[/quote]

Ja minä 15v ravintolakokkina työskennellyt teen kyllä ruskean kastikkeen ruskistamalla jauhot voissa

Vierailija
20/88 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jauhelihan paistaisi ihan ihan ruskeaksi eli niin kuin pitääkin, niin ne jauhot EI ruskistu samalla joten kastikkeesta tulee harmaata. Toki lihaliemestä ja soijasta saa väriä mutta silti se EI ole ruskea kastike.

Meillä tehdään PASTAkastike näin: ruskistetaan jauheliha (sipuli, porkkanaraaste), purkki joko tomaattipyrettä tms, lihaliemikuutio, mausteita (pippuri, paprikajauhe yms), pari rkl sokeria (taittaa tomaatin kitkerän maun) mahd 2dl kuohukermaa sekä tilkka vettä ja haudutus n. 15min. Ei ikinä jauhoja tuohon...

Ruskea kastike tehdään AINA jauhoja rasvassa ruskistaen. Voi myös ruskistaa jauhot ilman rasvaa jos rasvaa haluaa välttää. Kun jauhot on ruskistunut niin kuumaa vettä vähän kerrallaan sekoittaen niin ei tule paakkuja Sitten se maustetaan miten halutaan. Kermatilkka joukkoon
Valurautapannu on paras.....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi