Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisistä näkee heti, onko luottotiedot kunnossa

Vierailija
10.09.2015 |

Teen työtä, jossa pitää tarkistaa usein luottotiedot ihmisiltä. Sanotaan karkeasti, että 90% tapauksista arvaan hiljaa mielessäni oikein, onko luottohäiriömerkintöjä vai ei.

Ja siis ehdin olla näiden ihmisten kanssa tekemisissä ehkä 5-10 minuuttia, enkä saa heistä mitään muita ennakkotietoja joiden perusteella voisi tehdä päätelmiä. Ainoastaan heidän sen hetkinen olemus+käytös.

Olen luottotietotutka!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:50"]

Hienoa, ap, että olet osannut tulla ihan oikeaan paikkaan jakamaan ainutlaatuisen kykysi:

av:lle erikoislahjakkaiden joukkoon. Vaikutat tosi kyvykkäältä, fiksulta ja rationaaliselta. 

10/14 Mikä on köyhän tuoksu?? ...puhetapa (=KIRJOITUSTAPA) antaa kyllä viitteitä siitä ettei taida se ap:n ja numero kympinkään talous olla ihan kirkkaimmassa terässä. Niin kuin ei ajattelupuolikaan. 

[/quote]

Luottohäiriöisen tunnistan puhetavasta siksi, että he sanovat muutaman sellaisen lauseen, joita "normaali asiakas" ei sano. Siitä sen tunnistaa heti. Samoin siitä, että he kiroilevat enemmän ja ovat rahvaanomaisia. Ei sille vaan voi mitään, näin se hyvin usein on. Ei se ihmisarvoa vie, mutta helpottaa omaa työtäni, kun osaan valmistautua henkisesti.

[/quote]

Ja ne lauseet ovat? Minä en kiroile asioilla ollessani, vaan osaan käytöstavat, joten se siitä.

Älä viitsi jatkaa tätä juttua, kun sun perustelut ovat ihan puuta heinää. Naurattaa.... :D

Vierailija
22/34 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, ap, että olet osannut tulla ihan oikeaan paikkaan jakamaan ainutlaatuisen kykysi:

av:lle erikoislahjakkaiden joukkoon. Vaikutat tosi kyvykkäältä, fiksulta ja rationaaliselta. 

10/14 Mikä on köyhän tuoksu?? ...puhetapa (=KIRJOITUSTAPA) antaa kyllä viitteitä siitä ettei taida se ap:n ja numero kympinkään talous olla ihan kirkkaimmassa terässä. Niin kuin ei ajattelupuolikaan. 

[/quote]

Luottohäiriöisen tunnistan puhetavasta siksi, että he sanovat muutaman sellaisen lauseen, joita "normaali asiakas" ei sano. Siitä sen tunnistaa heti. Samoin siitä, että he kiroilevat enemmän ja ovat rahvaanomaisia. Ei sille vaan voi mitään, näin se hyvin usein on. Ei se ihmisarvoa vie, mutta helpottaa omaa työtäni, kun osaan valmistautua henkisesti.

[/quote]

Okei, mitä lauseita? Tupakoin, kiroilenkin, tosin ehkä en vieraalle ihmiselle jossain asioidessani jollen sitten vahingossa jotain perhanaa sano, pukeudun ryysyihin ja näytän vanhalta juopolta. Seuraava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:26"]

Tiedän mitä tarkoitat, ap. Itse myös olen oppinut työni vuoksi tunnistamaan luottohäiriöiset. Jopa siististi pukeutuneet fiksut ihmiset paljastuvat nopeasti ennen luottotietojen tarkistusta - puheensa vuoksi! :D  Hahah!  Ja usein näen jo ekan 15 sek. aikana, että "jaahas, taas luottohäiriöinen...."!  Sen vaan näkee! EI vaatetus, vaan koko olemus, puhetapa, tuoksu ym..

[/quote]

Nyt haluaisin testata tutkaasi itselläni, tietäsitkö tosiaan. Minulta meni luottotiedot joskus, mutta ne on kunnossa taas.

Vierailija
24/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. En. Poltan kuin korsteeni. En paljoa satsaa itseeni vaikka olisi rahaa ja kuitenkin luottotietoni ovat kunnossa.

Vierailija
25/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rahvaanomaisuus on tyypillinen ominaisuus ihmisessä, joka käyttää toisten rahaa :). Siihen yhdistyy erilaiset häpeän muodot, kuten kiroilu ja koko luottotietoasian vähätteleminen, ikäänkuin toiset olisivat valmiit painamaan sen jollakin villaisella...

Vierailija
26/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

valmistautua mihin? Siihen, että älykkyytesi ei pettänyt sinua vieläkään? ;D

Aidosti. Tuo on aivan sama asia kun arvostelisit kuka on köyhä ja kuka rikas, tai kenellä on ammatti tai kenellä ei. Aivan pelkkiä arvauksia ulkoisten piirteiden ja ominaisuuksien perusteella. 

Varmaan useammalla alkoholia ja tupakkaa päivittäin nauttivalla tuppaa olemaan taloudellisiakin ongelmia eikä tämän yhdistäminen vaadi minkäänlaisia kykyjä. Toki muutkin polttaa, itsekin poltan, mutta se, että kohderyhmä on sellainen joista suurimmalla osalla on myös talousvaikeuksia niin on varsin helppo jos satut arvaamaan, mutta toista se on tunnistaa kyseisen ryhmän seasta heidät, joilla ei ole mitään häiriömerkintää, ei tuomioita eikä rahahuolia. 

Sitten voit kutsua itseäsi lahjakkaaksi jos 90% sti tunnistat poikkeukset tilastoista. :)

Sinut tyypittelin kirjoituksen perusteella, enkä varmaan kovinkaan eri tavalla kun toiset lukijat. ;) Eikä vaadi talenttia. :)

Vierailija
27/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta, en kiroile, en elä toisten rahoilla, eli näistä kolmesta et ainakaan minua tunnista vaikka luottotiedot on menneet.

Sen uskon hyvinkin, että puheesta arvaa 5min. sisällä, koska itselläni on tapana heti kättelyssä varmistaa, että vaikuttaako se luottotiedottomuus kyseiseen asiaan, että en tuhraa aikaani kyseisessä paikassa kierellen ja kaarelle punaisena toivoen, että niitä ei katsottaisi, jos kyseisessä lafkassa niitä oletan tarvittavan, ja lopputulema on se, että kaikki tyssää luottotiedottomuuteen, vaan keskityn hoitamaan asiani siellä missä asiat voidaan hoitaa keskustelemalla, eikä luottotiedotonta lytätä heti kasaan kakkosluokan kansalaisena ja epäluotettavana luuserina.

Vierailija
28/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:02"]En polta, en kiroile, en elä toisten rahoilla, eli näistä kolmesta et ainakaan minua tunnista vaikka luottotiedot on menneet.

Sen uskon hyvinkin, että puheesta arvaa 5min. sisällä, koska itselläni on tapana heti kättelyssä varmistaa, että vaikuttaako se luottotiedottomuus kyseiseen asiaan, että en tuhraa aikaani kyseisessä paikassa kierellen ja kaarelle punaisena toivoen, että niitä ei katsottaisi, jos kyseisessä lafkassa niitä oletan tarvittavan, ja lopputulema on se, että kaikki tyssää luottotiedottomuuteen, vaan keskityn hoitamaan asiani siellä missä asiat voidaan hoitaa keskustelemalla, eikä luottotiedotonta lytätä heti kasaan kakkosluokan kansalaisena ja epäluotettavana luuserina.
[/quote]

Näin, itse myös tuon asian rehellisesti esiin heti alkumetreillä.
Kompromissiratkaisuihin ollaan monessa paikassa päädytty, esim. Olen maksanut takuusumman. Näin ole saanut vakuutukset ja puhelin sekä nettiliittymät ja pankkikortinkin. Pankkikortin saantiin tosin vaikutti tilini saldo.

Välillä näkee rautaisia ammattilaisia (itse olen ilokseni huomannut että näitä paljon) jotka hoitaa luottotiedottoman asiakkaan ihan yhtä fiksusti kuin muutkin, mutta mahtuu hän näitä mätiä omenoita tähänkin joukkoon.
Asiakas on asiakas, oli luottotiedot kunnossa tai ei.

Tietää hän ap että luottotiedot voi mennä monesta syystä? Ja ne voi olla hoidettu vaikka merkintä vielä näkyy. Tunnistatko ihmisen jolla luottotietomerkintä on poistunut esimerkiksi eilen?

Vierailija
29/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse sellaisista tilanteista, jossa ihmiset samalla valehtelevat? He varmaan tietävät, että luottotiedot tullaan tarkistamaan, mutta yrittävät antaa vaikutelman, että kunnossa ne ovat.

Puhetapa ja yleisvaikutelma voivat muodostua joko valehtelusta tai siitä, että tietävät jo tullessaan olevansa jollakin tavalla "heikoilla" siksi, että tarvittavat luottotiedot eivät ole ok.

En mitenkään ap:n taitoa vähättele, se oikea yleisvaikutelma kuin voi syntyä monista pienistä yksityiskohdista. Ihan sama pätee monissa muissakin asioissa, ja sitä sanotaan hiljaiseksi tiedoksi. Mistä esimerkiksi sosiaalityöntekijä tietää, milloin on tehtävä kiireellinen lastensuojelupäätös, ja milloin kyse on aiheettomasta ilmoituksesta?

Vierailija
30/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:59"]

[/quote]

[/quote]

Okei, mitä lauseita? Tupakoin, kiroilenkin, tosin ehkä en vieraalle ihmiselle jossain asioidessani jollen sitten vahingossa jotain perhanaa sano, pukeudun ryysyihin ja näytän vanhalta juopolta. Seuraava?

[/quote]

Mä en ole ap, mutta on yksi sellainen lause, jonka lähes kaikki luottotietohäiriöiset sanovat ennen luottotietojen tarkastamista on "joo, sieltä löytyy sitten surullista nähtävää..."

Mitään erityistä päättelykykyä ei tosin vaadi, että tällä perusteella tunnistaa luottotietohäiriöisen ennen asiakastietokyselyn tekoa.

Vierailija
31/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohooh, ovatpa luottotiedottomat mamman nyt pillastuneet. Hyvä ketju, jään seuraamaan!

Vierailija
32/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi sanoi, että silmistä näkee, että onko joku älykäs. Mulla on narsistianoppi ja sillä on yliluonnollisia kykyjä. Esim se pitää itseään sopia lorenin näköisenä, mutta me muut ei olla sitä huomattu!

Vierailija
33/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole luottotiedot kunnossa ja poltankin, eli kaikki stigmat löytyy. Olen myös lähihoitaja ja nyt varmasti nöyryytykseni on taattu :D

Mutta enpä sitä kummemmin edes peittele. Firmatkin menevät konkkaan ja pahempiakin talousrikoksia on tehty. Minulla itselläni kaatui avioliitosta velat niskoilleni, yhteisesti kun ne otettiin. Nyt olen maksanut neljä vuotta ja vihdoin ja viimein näyttää että saan viimeiset velat maksettua parin kuukauden päästä. Oppiraha oli iso, mutta tiedänpä ainakin miten ei kannate enää ottamaan velkoja.

Mitenkään hernettä en sitten erityisesti tästä aloituksesta vetänyt nenääni, varmasti minusta näkee että luottotiedot ovat menneet. Kyllä tässä köyhäilyä on harrastettu että saan tietoni puhtaiksi ja maksanut olen kolmanneksen 1700 euron palkasta. En kyllä ajatellut pistää elämää risaiseksi heti kun saan laskut niskoiltani, ennemmin vedän syvään henkeä ja onnittelen itseäni kun sain asiani kuntoon.

Voimia niille jotka elävät velkahelvetissä, kyllä siitäkin pääsee ylös vaikka vuosia se viekin.

Vierailija
34/34 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 22:34"]

Höpö höpö lapsikulta! :D Väitteesi on naurettavan pöljä ja tiedät sen itsekin. Ikää sinulla on varmaan peräti 22 vuotta? Samalla tapaa voisit arvailla vastaan tulijoista kuka on neitsyt ja kuka ei tai kenellä on kotona kissa ja kenellä ei. Hassu olet. :)

[/quote]

Muutaman vuoden työkokemus tällä alalla on opettanut. Toki virheitäkin sattuu, mutta harvoin. Ja se tuoksu on vanha tupakan haju. Poltetaan juuri ennen kuin tullaan asioimaan, eikä edes purkkaa laiteta suuhen hetkeksi. Yök!
[/quote]

Aha no tiedän aika montakin luottotiedotonta joka ei polta mukaanlukien minä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän