Miksi rasvatonta maitoa lapselle? Onko pakko?
En itse pidä rasvattomasta maidosta tai rasvattomista maitotuotteista missään muodossa. Neuvolassa sanottiin, että lapselle pitää olla rasvatonta maitoa. Olen nyt antanut kevytmaitoa, koska sitä käytämme muutkin. Kaikki ollaan ihan normaalipainoisia, urheilullisia ja syödään kasviksia, hyvin vähän sokeria, jonkin verran lihaa, kalaa jne. Onko jotenkin kamalaa, että 1-vuotias juo kevytmaitoa? Pidän rasvatonta maitoa jotenkin hyvin epänormaalina litkuna. :)
Kommentit (109)
Emme juota rasvatonta vaan sinistä luomumaitoa tai vapaan lehmän maitoa. Alkuun joi punaista koska maito ei mennyt alas, vain puoli desiä päivä alussa, oli täysin imetyksellä, ei korvikkeita. Neuvolassa vain nyökytellään että jees jees rasvatonta. Rasvattoman lisäksi pitäisi antaa rypsiöljyä 1ruokalusikka ja lapsi syö huonosti jo. Mihin se öljy piilotettaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Mä kysyin asiasta ja vastaus ehdottomasti rasvatonta. En jaksanut alkaa vänkäämään, kun hän vain sanoi, että se nyt on suositus. Ap
Todennäköisesti noin ehdottoman neuvon antaja oli nuori vastavalmistunut neitokainen/poikanen, jolla ei vielä ole mitään muuta kuin kirjaviisautta. Pyydä seuraava neuvola-aika sille suurimpia palvelulisiä saavalle työntekijälle niin luultavasti saat ohjeen "... sitä samaa voit antaa mitä itsekin ..."
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin että täysmaitoa neuvolassa. -1 käyrällä meni paino 1-vuotiaana. Suositukset muuttuneet viidessä vuodessa?
-1 käyrä on täysin normaali kasvukäyrä. Millä puoskarilla sinä olet käynyt?
Koko ketju tiivistettynä: "Neuvolassa neuvottiin rasvatonta maitoa, annamme kuitenkin suoraan lehmän tissistä. Myös rokotuksista on ollut puhetta, laitamme kuitenkin itse kehittämäämme bakteerisekoitusta joista esikoisemme jo kuoli mutta koska olemme niin Helvetin Tärkeitä ihmisiä niin teemme kuten haluamme Vitut lapsen terveydestä."
Täällä Saksassa ei edes ole rasvatonta maitoa, laihduttajat käyttää 1,5-prosenttista ja muut täysmaitoa.
En opeta lapsia syömään ja juomaan mautonta ruokaa.
Olen sairaanhoitajana huolissani siitä, että THL:än viralliset suositukset ohjeistavat edelleen Valion sponsoroimina käyttämään vähärasvaisia maitotuotteita, tai maitotuotteita ylipäänsä. Maidon on tutkittu lisäävän tulehdustekijöitä elimistössä, eivätkä sen sisältämät ravintoaineet pääse kunnolla imeytymään elimistöön sen muodostaman kalvon vuoksi ohutsuolessa. Vihreät vihannekset ovat paljon parempi kalsiumin lähde. Vähärasvaiset tuotteet taas ovat niin prosessoituja, että ne saavat suoliston mikrobit aivan sekaisin, jolloin rasvaa imeytyykin ironisesti elimistöön enemmän. Tätä maitopropagandaa me terveydenhuollon ammattilaiset joudumme vieläkin levittämään asiakkaillemme virallisen ohjeistuksen mukan
Valio sponssaa neuvolajärjestelmää. Itse annan vettä tai kauramaitoa. Kalsiumia saa ruuasta ja hapanmaitotuotteista meillä :)
Juuri oli pari päivää sitten MTV3:lla juttua uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan maitorasvan terveyshaitat ovat liioiteltuja. Juttu löytyy täältä.
Itse en ole koskaan mitään muuta kuin täysmaitoa juonutkaan. Käytän nykyisin myös täyttä voita entisen Oivariinin sijaan. Kokonaiskolesteroli on alle 4, joskin voi olla, että olen siltä osin voittanut geenilotossa, mutta samapa tuo. Pääasia lienee, että ruoka sekä ravitsee että maistuu hyvälle.