Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimiko työnantajani oikein? (Sair.loma, pyysi irtisanoutumaan)

Vierailija
09.09.2015 |

Niin eli mulla yli vuoden kestänyt sair.loma (keskivaikea masennus, colitis ulcerosa ja toistuva migreeni syynä). Olen tällä hetkellä ammatillisessa kuntoutuksessa pitkän sairasloman takia ja työkokeilussa toisaalla (ta tietää tästä) ,ja sair.lomani varsinaisesta työpaikasta siis jatkuu. Ta:lle oli jo keväällä ok, että aloitan työkokeilun muualla, ja sovittiin, että työkokeilua yritetään myöhemmin heillä järjestää, jos terveydentilani sen sallii. Tällöin sanoi, että ovat valmiita odottamaan, että tulenko vielä töihin. Kyseessä telemarkkinointiyritys.

Kävin tänään työpaikalla jutellakseni tän hetkisestä tilanteesta, ja pyysin työnantajalta todistusta, ettei heillä ole työkykyä vastaavaa työtä (liiton päivärahaa varten), käytiin siinä seuraava keskustelu: (Minä=m, ta=t) Normaalia toimintaa esimieheltä sairauteni huomioiden?

t: "näemmäs et sitten olekaan tulossa takaisin(!)

m: "ei terveydentila nyt anna myöten".

t: "Mikset irtisanoudu, kun ei tuo tilanne tuosta näytä parantuvan, yli vuos on menny(!)"

m:"Teillä on  mielestäni oikeus irtisanoa mut jos tarvittavat toimenpiteet siihen tehdään"

t:" no kyllä minä vaan tiiän. Enkä minä tuollaisista irtisanomisista tiiä kun ei tällästä tilannetta oo ennen tullut(!) Sul on 2 vaihtoehtoo, joko sä jatkat tätä ruljanssia tai sit irtisanoudut.

m:" mun täytyy kysyä ensin mitä se tarkoittaa käytännössä mun kuntoutukselle jos irtisanoudun"

t: "tuo on kyllä ihan järjestelmän hyväkskäyttöä, kyllä töitä pitää ihmisen tehdä ellei sit oo syntynyt sellaseen perheeseen ettei tarvii töitä tehdä!"

m: "totta, mutta kun terveydentila on tämä, niin en voi nyt mitään, yritän tässä etsiä sellaista työtä mitä voisin tehdä"

t: *muminaa*

Kiva, että leimataan järjestelmän hyväksikäyttäjäksi. Ei taida tietää, miltä tuntuu kun ei jaksa tehdä mitään. Oloa ei myöskään yhtään kohenna tuo vatsasairaus, joka ei parane. En oo ite valinnut tätä. Monenlaista lääkettä kokeiltu ja siitä huolimatta juoksen vessassa vähintään 8 kertaa päivässä, vatsa on kipeä, lämpöä usein ja kun ruoka ei kestä sisällä ni eipä hirveesti oo sitä työkykyä. Niin ja ko firmassa työskennellessäni käytössä järjestelmä mikä laskee taukominuutteja ja niihin sisältyy wc-tauot eli jos kahvi- ja ruokatauon lisäksi oon ollut 20 min päivässä vessassa niin sain valituksen, vaikka tiesivät syyn (lääkärinlausunto). Tuo migreeni on myös se, mikä tulee näyttöpäätetyöstä nopeasti ja päänsärky oli päivittäistä. Oon aiemmin koittanut kattoa muita töitä, mutta ei oo löytynyt sellaista mitä pystyisin tehdä. En viitsinyt puolustautua oikein mitenkään, koska jos heittäytyy hankalaksi niin en varmaan saa helpolla koko todistusta työkyvyttömyydestäni, nyt väitti ettei sitä pysty näillä tiedoilla tekemään.

Onko se sitten vaan niin, että kaikki pitemmällä sairaslomalla olevat ovat poikkeuksetta lusmuja? En itse pysty irtisanoutumaankaan, koska todennäköisesti karenssi tulee, ei taida saada mistään yhtään rahaa? Nyt oon saanu n 500e/kk käteen eli just ja just maksan vuokran ja lääkkeet ja just ja just ruoan. On mulla avomies mut en halua, että se elättää mut. Kyllä todellakin ottaisin vastaan työn, jota voisin tehdä (ei näyttöpäätetyö ja sellainen missä pääsee vessaan milloin vain) mutta ovat aika kiven alla. Työkokeilussa oon tutustumassa vanhustenohjaajan työhön, mutta aiheuttaa vaikeuksia sielläkin, että vessa pitää olla koko ajan lähellä... Onko kellään muuten ideaa, että mikähän työ vois sopia?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:59"]

Osa-aikainen etätyö voisi olla paras vaihtoehto. Olisi wc aina saatavilla, voisit pitää taukoja tarpeen mukaan. Onnistuisi hyvin, jos työtehtävät olisivat sellaisia, ettei niiden tekeminen ole kellonajasta kiinni.

Voin kuvitella, että jo pelkkä vatsasi oireilu tekee elämästä ajoittain sietämätöntä. Siihen vielä kaikki muut vaivat :/

[/quote]

Tän vuoden aikana ei oo ollut ees viikkoa, että vatsa ois oireeton. Ja nyt tilanne vielä pahempi eli kortisonia syön tälläkin hetkellä. 8 kiloa painoa lähtenyt 2kk sisään. Joku vois tulla tilalleni laihtumaan ja ripuloimaan, jos kerran on niin väärin etten nyt pysty tekemään kun työkokeilua ja sielläkin istun aika usein vessassa kaksin kerroin. Ei se kotonaolokaan herkkua oo kun nyt pahimpina aikoina on vaikea päästä täältä mihinkään sillon kun vatsa oireilee. Eli en myöskään harrasta mitään "vapaasti" ja käy kaupungilla, kuten moni luulee, että aina saikulla voi tehdä. Imodium auttaa jonkun verran, mutta ei tarpeeksi, jatkuva käyttö on lääkärin mukaan kiellettyä. Ja se ei poista varsinaista ongelmaa. Ei oo kovin kivaa jos p*askat meinaa mennä housuun.. Nyt oon ottanut sitä liikaa, koska en voi saikulla olla tuosta työkokeilusta, koska keskeyttäisivät kuntoutuksen = en saa sitäkään rahaa minkä nyt saa. Lisäksi sairaslomapäiviltä tietenkään ei saa ateriakorvausta ja se melkein 13e/päivä on raha jonka tarvitsisin. Tuosta masennuksesta en viitsi ees selittää enää, tietää kuka on kokenut. Pidän todennäköisenä, että masennuksesta paranen mutta tuskin tästä sairaudesta.

Mistähän näitä osa-aikaisia päätetöitä vois saada?

Vierailija
42/44 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko pyytää työnantajaasi irtisanomaan sinut?

Tein itse niin, kun olin ollut reilu puoli vuotta sairauslomalla. Tiesin, etten tule ainakaan kovin lyhyessä ajassa kuntoutumaan ko. työhön takaisin. Juttelin työnantajan kanssa, sovittiin, että hän irtisanoo minut sairauslomapäivien tullessa täyteen (eli noin vuosi). Silloin myös tilalleni otettiin sijainen, jonka kanssa keskustelin (ja työnantaja tietysti myös) asiasta eli hän tiesi jo tullessaan, että paikka vakinaistetaan, kunhan minut voidaan irtisanoa.

Sairausloma-aikana irtisanominen on vaikeampaa, olisiko peräti laitontakin, joten siksi me toimimme näin. Varmuuden vuoksi hain vielä vuoden tultua täyteen työterveyslääkäriltä lausunnon, etten ole työkykyinen ko. työhön - tämä oli lähinnä työnantajan selustan turvaamiseksi.

Kaikki olivat niin tyytyväisiä kuin mitä tuollaisessa irtisanomistilanteessa nyt voi olla. Minua ei uhkaa karenssi, entisessä työssäni on hyvä, nykyisin jo vakituinen tekijä, ja työnantajan ei tarvitse miettiä minun sairastamisiani tai kuntoutumisiani vuosikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 jatkaa: irtisanominen ei vaikuta kuntouttamiseen eli sitä ei tarvitse pelätä. Kela / eläkevakuutuslaitos tekevät kuntouttamispäätökset sen mukaan, millaisiksi he arvioivat potilaan mahdollisuudet kuntoutua työelämään.

Vierailija
44/44 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on työnantajan tehtävä tuo irtisanominen. Älä vaan tee sitä itse, saat pitkät karenssit ym. Itse olen ollut vastaavanlaisessa tilanteessa, missä myös työnanataja kehoitti irtisanoutumaan, en tietenkään sitä tehnyt. Lopulta kuntouduin työkykyiseksi ja jatkoin kyseisessä paikassa, ja ihan hyvin kaikki meni! Eikö biologisetkaan lääkkeet auta sinulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän