Toimiko työnantajani oikein? (Sair.loma, pyysi irtisanoutumaan)
Niin eli mulla yli vuoden kestänyt sair.loma (keskivaikea masennus, colitis ulcerosa ja toistuva migreeni syynä). Olen tällä hetkellä ammatillisessa kuntoutuksessa pitkän sairasloman takia ja työkokeilussa toisaalla (ta tietää tästä) ,ja sair.lomani varsinaisesta työpaikasta siis jatkuu. Ta:lle oli jo keväällä ok, että aloitan työkokeilun muualla, ja sovittiin, että työkokeilua yritetään myöhemmin heillä järjestää, jos terveydentilani sen sallii. Tällöin sanoi, että ovat valmiita odottamaan, että tulenko vielä töihin. Kyseessä telemarkkinointiyritys.
Kävin tänään työpaikalla jutellakseni tän hetkisestä tilanteesta, ja pyysin työnantajalta todistusta, ettei heillä ole työkykyä vastaavaa työtä (liiton päivärahaa varten), käytiin siinä seuraava keskustelu: (Minä=m, ta=t) Normaalia toimintaa esimieheltä sairauteni huomioiden?
t: "näemmäs et sitten olekaan tulossa takaisin(!)
m: "ei terveydentila nyt anna myöten".
t: "Mikset irtisanoudu, kun ei tuo tilanne tuosta näytä parantuvan, yli vuos on menny(!)"
m:"Teillä on mielestäni oikeus irtisanoa mut jos tarvittavat toimenpiteet siihen tehdään"
t:" no kyllä minä vaan tiiän. Enkä minä tuollaisista irtisanomisista tiiä kun ei tällästä tilannetta oo ennen tullut(!) Sul on 2 vaihtoehtoo, joko sä jatkat tätä ruljanssia tai sit irtisanoudut.
m:" mun täytyy kysyä ensin mitä se tarkoittaa käytännössä mun kuntoutukselle jos irtisanoudun"
t: "tuo on kyllä ihan järjestelmän hyväkskäyttöä, kyllä töitä pitää ihmisen tehdä ellei sit oo syntynyt sellaseen perheeseen ettei tarvii töitä tehdä!"
m: "totta, mutta kun terveydentila on tämä, niin en voi nyt mitään, yritän tässä etsiä sellaista työtä mitä voisin tehdä"
t: *muminaa*
Kiva, että leimataan järjestelmän hyväksikäyttäjäksi. Ei taida tietää, miltä tuntuu kun ei jaksa tehdä mitään. Oloa ei myöskään yhtään kohenna tuo vatsasairaus, joka ei parane. En oo ite valinnut tätä. Monenlaista lääkettä kokeiltu ja siitä huolimatta juoksen vessassa vähintään 8 kertaa päivässä, vatsa on kipeä, lämpöä usein ja kun ruoka ei kestä sisällä ni eipä hirveesti oo sitä työkykyä. Niin ja ko firmassa työskennellessäni käytössä järjestelmä mikä laskee taukominuutteja ja niihin sisältyy wc-tauot eli jos kahvi- ja ruokatauon lisäksi oon ollut 20 min päivässä vessassa niin sain valituksen, vaikka tiesivät syyn (lääkärinlausunto). Tuo migreeni on myös se, mikä tulee näyttöpäätetyöstä nopeasti ja päänsärky oli päivittäistä. Oon aiemmin koittanut kattoa muita töitä, mutta ei oo löytynyt sellaista mitä pystyisin tehdä. En viitsinyt puolustautua oikein mitenkään, koska jos heittäytyy hankalaksi niin en varmaan saa helpolla koko todistusta työkyvyttömyydestäni, nyt väitti ettei sitä pysty näillä tiedoilla tekemään.
Onko se sitten vaan niin, että kaikki pitemmällä sairaslomalla olevat ovat poikkeuksetta lusmuja? En itse pysty irtisanoutumaankaan, koska todennäköisesti karenssi tulee, ei taida saada mistään yhtään rahaa? Nyt oon saanu n 500e/kk käteen eli just ja just maksan vuokran ja lääkkeet ja just ja just ruoan. On mulla avomies mut en halua, että se elättää mut. Kyllä todellakin ottaisin vastaan työn, jota voisin tehdä (ei näyttöpäätetyö ja sellainen missä pääsee vessaan milloin vain) mutta ovat aika kiven alla. Työkokeilussa oon tutustumassa vanhustenohjaajan työhön, mutta aiheuttaa vaikeuksia sielläkin, että vessa pitää olla koko ajan lähellä... Onko kellään muuten ideaa, että mikähän työ vois sopia?
Kommentit (44)
Ei sinulla ole velvollisuutta irtisanoutua. Eikä edes tuntea syyllisyttä siitä, ettet irtisanoudu. Sinun velvollisuutesi on etsia tapoja, joilla paranet, kuntoudut ja voit tehdä jatkossa töitä. Se on kaikille edullisempi vaihtoehto. Työnantajallesi pitkä sairasloma on eittämättä vähän kurja juttu, mutta sellaista se on. Ei kukaan suunnittele masentuvansa, saavansa vatsasairautta ja migreeniä. Ei niitä toivo eikä valitse itselleen kukaan. Ne ovat asioita, joille ei voi mitään. Hoida asiasi niin, että sinun tukijärjestelmäsi pysyy pystyssä. Sinä olet itsellesi korvaamaton ja ainutlaatuinen. Työnantajasi saa asiansa kyllä järjestettyä. Sinun ei tarvitse työnantajan töitä tai harmeja pohtia sairaslomallasi. Keskity paranemiseen. Sairaus ei ole laiskuutta. Kaikkea hyvää ja toivon, että työkokeilujen myötä löydät tavan tehdä töitä, joka on sinulle sopiva.
Älä irtisanoudu missään nimessä. Se ei tiedä mitään hyvää ja asiasi vain mutkistuvat entisestään. Työnantaja irtisanokoon jos niin haluaa.
Kun on yli vuoden kestänyt sairasloma niin työnantajalla on oikeus irtisanoa. Työntekijä ei saa irtisanoutua, siitä rangaistaan.
Hei, älä välitä ilkeistä kommenteista. Sinulla on monta vaikeaa sairautta, joita et ole itse pyytänyt.
ÄLÄ missään tapauksessa irtisanoudu itse. Ta voi sinut todennäköisesti irtisanoa tuossa tilanteessa. Pomo saa parempaa palkkaa siksi, että hän ottaa selvää ja hoitaa tällaiset asiat.
En näköjää keskittynyt kunnolla eli oon valmistunut ympäristöinsinööriksi muutama vuosi sitten, käynyt kyllä työhaastatteluissa mut ei oo tärpännyt.. Tuo päätetyö siis sen migreenin takia huono.
Joku sanoi siitä loisimisesta: ei oo oma valinta olla koko ajan samassa tilassa ku mahataudissa. Masennus ei varmaan tän palstan mielestä oo mikään ongelma.
En minä eläkkeelle halua, joku työpaikka pitäs saada. Pitänee alkaa kattoo vaikka niitä siivouspaikkoja.
Mitähän tarkotatte tolla sijaisella? Taitaa olla 7 työntekijää töissä ja paikkoja ois 20/vuoro
Vaikea tilanne molemmille. Työntekijälle sairaus on aina vaikeaa, mutta myös työnantajalle, joka ei voi palkata uutta ihmistä tilalle. Jos työnantaja palkkaa jonkun vakituisen, niin sairaan palatessa työelämään hänellä onkin kaksi yhden tarvitsemansa sijasta. Ja suomessa irtisanominen on erittäin vaikeaa, tässäkin tapauksessa tulisi sitten ensimmäiseksi riidatksi kumpi irtisanotaan. Sijaiseksi taas ei saa parasta tekijää, kun ei ole tarjolla vakituista työtä, vaan saattaa joutua lähtemään hyvinkin nopeasti...
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:02"]
Vessasiivoojaksi. Ei tietokoneita ja vessassa koko aika.
[/quote]Assan vessan kassa oli aikoinaan hyvä duuni tällaiselle.
Etätyömahdollisuus varmaan sopisi tuohon ulcerosaan, kun voisit käydä kotona vessassa milloin vaan. Etätyöt vain taitavat usein vaatia päätetyöskentelyä. Auttaako migreeniin, jos päätetyöskentelyä tauottaa? Ja onko sinulla siihen lääkkeitä?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:05"]
Työnveroksujalle työnteko, mikä vasn, on vaikeita,
[/quote]Pistääkö se koliitti itkemään? Senkö takia niitä kutsutaan koliittivauvoiksi?
Tässä on taas kerran yksi tyypillisen ylimielinen yksilö jolle voisi vain sanoa että olisi ehkä ihan asiallista että kohdallesi osuu se päivä kun löydät itsesi itkemästä vessan lattialta verilammikosta kun olet saanut colitiksen.
Sen jälkeen voit tulla puhumaan työnvieroksunnasta.
[/quote]
Ei sitä masennusta ymmärrä kun sitten kun siihen ite sairastuu tai joku läheinen. Ajattelin itekin aiemmin että huijausta sellanen. Jos teidän mielestä jatkuva ripulointi on ok, niin hyvä että teidän kroppanne sen kestää (kuten joku sanoi ylempänä ni verta sieltä tulee myös kun kyseessä tulehdussairaus) .
Työnantaja maksoi siis ekat 2vk palkkaa ja sen jälkeen en oo sieltä palkkaa saanut.
Ymmärrän A-lehtien kannan asiaan hyvin. Ikävä kyllä näitä koeajan jälkeen muka vakavasti sairastuvia on ollut ennenkin. Annan sulle ap kullanarvoisen vinkin : ryhdistäydy.
Työnantaja voi irtisanoa, kun on ollut yli vuoden sairauslomalla.
Minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa, kun olin ollut aivoaneurysmaleikkauksen ja syövän vuoksi sairauslomalla kahdeksan kuukautta. Olin niin heikko ja huonossa kunnossa, että hyväksyin tilanteen enkä ottanut liittoon yhteydettä. Tuossa tilanteessa oikeudenkäynti työnantajaa vastaan olisi ollut mahdollinen.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:21"]En näköjää keskittynyt kunnolla eli oon valmistunut ympäristöinsinööriksi muutama vuosi sitten, käynyt kyllä työhaastatteluissa mut ei oo tärpännyt.. Tuo päätetyö siis sen migreenin takia huono.
Joku sanoi siitä loisimisesta: ei oo oma valinta olla koko ajan samassa tilassa ku mahataudissa. Masennus ei varmaan tän palstan mielestä oo mikään ongelma.
En minä eläkkeelle halua, joku työpaikka pitäs saada. Pitänee alkaa kattoo vaikka niitä siivouspaikkoja.
Mitähän tarkotatte tolla sijaisella? Taitaa olla 7 työntekijää töissä ja paikkoja ois 20/vuoro
[/quote]
Ei päätetyötä
Ei fyysistä
Ei aspatyötä
Ei ole työtä
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:22"]
Vaikea tilanne molemmille. Työntekijälle sairaus on aina vaikeaa, mutta myös työnantajalle, joka ei voi palkata uutta ihmistä tilalle. Jos työnantaja palkkaa jonkun vakituisen, niin sairaan palatessa työelämään hänellä onkin kaksi yhden tarvitsemansa sijasta. Ja suomessa irtisanominen on erittäin vaikeaa, tässäkin tapauksessa tulisi sitten ensimmäiseksi riidatksi kumpi irtisanotaan. Sijaiseksi taas ei saa parasta tekijää, kun ei ole tarjolla vakituista työtä, vaan saattaa joutua lähtemään hyvinkin nopeasti...
[/quote]
Totta, tätä en ollu tullu ajatelleeks. Mutta ta sanoi etten tällä hetkellä kuulema hänelle mitään maksa mutta en kyllä tosta sijaisasiasta oo kysynyt.
Tässä taitaa olla sellainen tilanne, että työnantajalla on halutessaan mahdollisuus irtisanoa sinut. Ei siksi, että olet ollut sairaslomalla, vaan siksi, ettet enää suoriudu töistäsi.
Mielestäni sinun ei kannata itse irtisanoutua, sillä se voi johtaa etujen menetykseen tai vähintäänkin karenssiin.
Entinen luottamusmies
On lääkkeitä mutta eivätpä toimi. Osa-aikainen päätetyö ei varmaan aiheuttas niin pahasti migreeniä.
Olin 8kk töissä ennen kun jäin sairaslomalle eli en heti koeajan jälkeen.
Kävis mulle asiakaspalvelutyö ja vaikka joku fyysisempikin jos vaan sopiva paikka löytyis.
Kiitos kaikille vastauksista, voitte vielä vastailla jos haluatte, tuun myöhemmin kattoo.
Kyseessä ei muuten oo lehtimyynti.
Sais kyllä irtisanoa kun käsittääkseni en voi aloittaa mitään muutakaan työtä sairasloman aikana? Enkä viitis irtisanoutua jos 3kk aikana ei saa mistään yhtään mitään. Pitää selvittää.
ps oon unohtanu pistää ap:n viestin loppuun mutta nuo kommentit on kyllä mun.
-ap
Osa-aikainen etätyö voisi olla paras vaihtoehto. Olisi wc aina saatavilla, voisit pitää taukoja tarpeen mukaan. Onnistuisi hyvin, jos työtehtävät olisivat sellaisia, ettei niiden tekeminen ole kellonajasta kiinni.
Voin kuvitella, että jo pelkkä vatsasi oireilu tekee elämästä ajoittain sietämätöntä. Siihen vielä kaikki muut vaivat :/
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:05"]
Työnveroksujalle työnteko, mikä vasn, on vaikeita,
[/quote]
Tässä on taas kerran yksi tyypillisen ylimielinen yksilö jolle voisi vain sanoa että olisi ehkä ihan asiallista että kohdallesi osuu se päivä kun löydät itsesi itkemästä vessan lattialta verilammikosta kun olet saanut colitiksen.
Sen jälkeen voit tulla puhumaan työnvieroksunnasta.