Hysteerisille hamstraajille laitettava stoppi
Kauppoihin on pikkuhiljaa alettava laittamaan rajoituksia tai ainakin valmistauduttava laittamaan, että kuinka paljon saa tuotteita kahmia itselleen. Normaaleille ihmisille tulee riittää vastaisuudessakin ruokaa ja muita tykötarpeita. Ja medialla pitäisi olla jokin vastuu, ettei uutisoida näistä hamstraajista ja pelotella ja lietsota hulluihin paniikkia ja pelkoa, että leivän hinta on kohta 10€.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite hamstraan minkä ehdin. Mukavaa, kun on kotona kaapit täynnä tarpeellista tavaraa ja syötävää. Turvallinen olo, kun kuivamuonaa riittää muutamaksi vuodeksi.
Minä muistan kun eräs ystäväni pyysi minua mukaan kun mummonsa huushollissa oli kaapit ja laatikot täynnä vehnäjauhoja, sokeria, riisiä, mitä ikinä lieneekään usean vuoden takaa.
Alettiin raivaamaan niitä pois ja mustat itikat ja kovakuoriaiset vilisti minkä jaksoi. Jauhopusseissa oli jotain kuoriaisia ja kauraryyneissä sellaisia koin näköisiä lentäviä perhosia joita sitten levisi koko huusholli täyteen!
Mummo vaan että kaikkea voi vielä tarvita. Niin varmaan, niitä toukkikin kai sitten. Ainakin niistä saisi sitten proteiinia...
Ja ei ollut kyse mistään likaisesta kodista, ihan tavallinen normaali siisti. Vanhat jauhot yms. alkaa vain helposti kasvaa ötököitä. Monta säkkiä saatiin kantaa roskiin ja kova imurointi ja pesu päälle.
Mutta hastratkaa toki, minä en.
No, jauhoja ei ehkä kannata kovin montaa pussia hamstrata, mutta eihän sokeri, säilykkeet ja kahvi esim. miksikään mene.
Parasta ennen -päiväystä kannattaa kuitenkin pitää silmällä. Etenkin säilykkeiden kohdalla.
Toki, mutta ei nyt sokeri, säilykkét pasta ja kahvi pillaannu pitkään aikaan vaikka päiväys meneekin yli.
Nuo muut kyllä säilyy mutta kahvi on rasvainen tuote ja se härskiintyy ajan kanssa. Voihan sitä tietty silti juoda, mutta kamalaa se sitten kyllä on. Härskiintyneen rasvan vaikutuksesta esim. vatsavaivoihin en tiedä?
Tää kyllä. Ei ole kiva että ahneet ihmiset vie toisilta kaiken. =(
Se 10 € leipä -uutinen oli täyttä pelottelua. Tuon arvionhan esitti joku Saksan maatalousyhdistyksen pikkupomo, varmaan aikeenaan lobata maatalouteen lisärahaa. Suomeen tuolla kommentilla ei ole vaikutusta eikä sitä olisi pitänyt pistää uutisiin.
Mitenköhän moni hamstraaja miettii pakokauhu ja hätä tilanteessa muita? Esim. silloin kun näitä joditabletteja hamstrattiin. Tuskin moni edes tarviti niin montaa pakettia, eikä miettinyt, että "hetkonen, jääköhän nyt toisille jos ite ostan suuren määrän?"
Oletteko pakasteeseen hamstraajat ottanut sähkökatkot huomioon?
Ap kuulostaa ketjun ainoalta hysteeriseltä. Muut kansalaiset varautuvat, kuten asiantuntijat lehdissä joka päivä kehottavat tekemään.
Onko ap varautunut mihinkään mitenkään? Tuskinpa vaan.
En käsitä, miten kaikki eivät hamstraa? Itse hamstraan nyt ainakin KAIKKEA. Olen toki miettinyt tarkkaan, että kaikki tulee myös syötyä, eli siis ovat itselle maistuvia.
Ostan myös niitä retkeilijän lisää vain vesi -aterioita. Säilyvät 25 vuotta :) Pussissa on säilyvyyttä 6-8 vuotta, mutta olen ymmärtänyt, että oikeasti säilyvät sen 25v.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miten kaikki eivät hamstraa? Itse hamstraan nyt ainakin KAIKKEA. Olen toki miettinyt tarkkaan, että kaikki tulee myös syötyä, eli siis ovat itselle maistuvia.
Ostan myös niitä retkeilijän lisää vain vesi -aterioita. Säilyvät 25 vuotta :) Pussissa on säilyvyyttä 6-8 vuotta, mutta olen ymmärtänyt, että oikeasti säilyvät sen 25v.
ASun pienessä yksiössä eikä tänne mahdu paljon ylimääräistä tavaraa. Lisäksi rahatilanne on, mitä on.
Pari metallista nestekaasupulloa aion ostaa. Nyt ainoastaan yksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko pakasteeseen hamstraajat ottanut sähkökatkot huomioon?
En kyllä ole 🤔 Mutta ajattelin pakastaa koko arkkupakastimen täyteen Vaasan ruispaloja, eiväthän nekään sitten sulatettuina ja kuivattuina miksikään mene.
Sama meno kuin koronan alkuaikoina, ostetaan varmuuden vuoksi hyllyt tyhjiksi. Näin saadaan nostettua lisää hintoja ja lisättyä paniikkia. Kusette omille kengille!
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän moni hamstraaja miettii pakokauhu ja hätä tilanteessa muita? Esim. silloin kun näitä joditabletteja hamstrattiin. Tuskin moni edes tarviti niin montaa pakettia, eikä miettinyt, että "hetkonen, jääköhän nyt toisille jos ite ostan suuren määrän?"
Oletko itse tietoinen, ettei niitä yksittäisinä kappaleina? Ilmeisesti ajattelet, että muiden pitäisi jättää purkki ostamatta, jotta sinulle riittää tarvittaessa...
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan edes olisi ostanut niitä monta pakettia?
Siis mitä varten ja miksi taas hamstrataan?😅
Vierailija kirjoitti:
Pelon määrä on vakio, kohteet vaan vaihtuu. Taitaa olla hintojen nousu ja sodan pelko päällimmäisenä. En tiedä.
Katsoin huvikseni kahvipaketin parasta ennen päiväystä ja vuosi valmistuksesta. Säilyy siis hyvin sillä todellisuudessa tuskin kellään on yli vuoden varastoa vaikka joku niin täällä väittäisi. Kaapissa oli myös esimerkiksi tonnikala ja hernekeittopurkki joiden parasta ennen oli useamman vuoden päähän. Eli ovat kaikki hyvin säilyviä jos joku haluisi hamsteroida. Itse en näe siihen syytä sillä mielummin uskon oman maan satoon ja vaikkapa kalastukseen sekä metsästykseen kuten aina ennenkin. Kellarista haen tänään perunat ruokaa varten kuten lähes joka päivä muutoinkin.
Vierailija kirjoitti:
Tää kyllä. Ei ole kiva että ahneet ihmiset vie toisilta kaiken. =(
Meilläpäin ei mäy mitään tuotepuutoksia. Minusta kaikkien joilla on mahdollisuus talouden puolesta ja tilan, TULISI nyt varautua! On tyhmää luottaa ruuan saatavuuteen.
Toiseksi, jos ette luota siihen, miksi ette varaudu? Ja jos taas luotatte ruuan saatavuuteen, miksi me hamstraajat olisimme ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten, jos Venäjä ryhtyy Suomea kohtaan joko hybridioperaatioihin (yhtäkkiä ei toimi pankit, kaupat, netti tai sähkö esimerkiksi) tai perinteiseen sotaan kuten Ukrainassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä aion syödä ihmisiä joten en hamstraa.
Millaisiin ihmisiin ajattelit keskittyä? Tapatko heidät itse vai syötkö juuri kuolleita? Miten valmistat lihan ja otatko esim. sisäelimet myös hyötykäyttöön?
Miten niin säilykkeiden kohdalla? Kyllä ne käsittääkseni säilyvät helposti ainakin 5 vuotta yli päiväyksen. Toki pullistelevaa purkkia ei pidä käyttää, eikä sellaista, jossa on selkeä lommo tai kupru kyljessä.