Hysteerisille hamstraajille laitettava stoppi
Kauppoihin on pikkuhiljaa alettava laittamaan rajoituksia tai ainakin valmistauduttava laittamaan, että kuinka paljon saa tuotteita kahmia itselleen. Normaaleille ihmisille tulee riittää vastaisuudessakin ruokaa ja muita tykötarpeita. Ja medialla pitäisi olla jokin vastuu, ettei uutisoida näistä hamstraajista ja pelotella ja lietsota hulluihin paniikkia ja pelkoa, että leivän hinta on kohta 10€.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Minä entinen pakkaseen hamstraaja syön nyt pakkasta tyhjiin. Pelkään, että maailmantilanteen vuoksi tulee sähkökatkoja ja kaikki hamstratut tuotteet pilaantuvat.
Hamstraamisessa kannatta tosiaan käyttää järkeä. Kuivamuonat ja säilykkeet on hyviä, pakasteet ongelmallisia. Jos on hamstrannut väärin, kannattaa syödä huonot valinnat äkkiä pois ja ostaa tilalle parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä entinen pakkaseen hamstraaja syön nyt pakkasta tyhjiin. Pelkään, että maailmantilanteen vuoksi tulee sähkökatkoja ja kaikki hamstratut tuotteet pilaantuvat.
Hamstraamisessa kannatta tosiaan käyttää järkeä. Kuivamuonat ja säilykkeet on hyviä, pakasteet ongelmallisia. Jos on hamstrannut väärin, kannattaa syödä huonot valinnat äkkiä pois ja ostaa tilalle parempia.
Mulla on pakkasessa kalaa ja laputettua leipää, koska molempia on uhattu hinnannousulla. Ei toisin sanoen hamstrattu muunlaisten poikkeustilanteiden varalta.
Vierailija kirjoitti:
40 pkt kahvua ostettu syksyllä kun hinnat olivat velä kohtuullisia, sokeria paljon, jauhoja, pastaa pariksi vuodeksi, tomaattimurskaa monta, ruokaöljyä 4 pulloa jne. Kiva kun hinnat vain kohoaa ja kohoaa ja on mitä ottaa kaapista.
Ketkeetkö edes juomaan kaikkia ennen kuin menevät vanhaksi?
Olen ostanut muutaman ylimääräisen jauho- ja sokeripaketin. Kahvia varastoin aina kun on tarjouksessa koska kahvin hinta on nousussa ja sitä kuitenkin kuluu kun on etätöissä eikä juo työnantajan piikkiin töissä.
Nyt ajattelin ostaa ylimääräisen öljypullon ja pari pakettia riisiä sekä makaronia. Vain sen takia että hinnat ovat nousussa, ei sen takia että loppuisivat.
Kuivahiivaa mulla on reilusti kun pari kertaa unohdin, että mulla on sitä mutta ostin kuitenkin. Kaikenlaisia säilykkeitä löytyy jo valmiiksi koska käytän niitä säännöllisesti normaalistikin.
Muutama resepti odottaa apteekissa, ne voisin käydä hakemassa koska ovat erilaisia särkylääkkeitä. Samalla reissulla kun ostan kissoille punkkikarkoitetta.
Hyvä vinkki tuo että hygieniatarvikkeita voisi vähän hamstrata - niidenkin hinnat tullevat nousemaan.
Minä olen pitkän linjan varautuja. Noin 15 vuotta olen määrätietoisesti pyrkinyt huolehtimaan siitä, että kotona on AINA vähintään kuukauden hengenpitimiksi sapuskaa. Viimeiset viisi vuotte olen kasvattanut tuota noin kolmeen kk.
Nämä tuotteet ovat pitkään säilytystä kestäviä, kuivatuotteita ja säilykeitä.
Käyn satunnaisesti hyllyt läpi ja otan esiin ne, jotka olisi hyvä käyttää lähiaikoina. Näin ei mikään jää muhimaan hyllynperälle.
Aina välillä tulee hutiostoksia: hirssijauho ei ollut kovin mieltäylentävä kokemus. Käytin sen sitten muiden jauhojen seassa pienissä määrissä pois, ruokalusikallinen lettutaikinassa ei vielä maistunut.
Jauhoja meillä kuluu yllättävä paljon, vaikken leipää, sämpylöitä tai pullaa leivokaan. Lettuja/pannukakkua/vohveleita tulee tehtyä vähintään joka toinen viikko, kastikkeen ja vaikkapa pinaattikeiton ja lasagnen juustokastikkeet suurusteeksi sitä kuluu myös viikottain. Leivon kuitenkin kerran viikossa jotain "hyvää", mutakakkua, täytekakkua, mustikkapiirakkaa, mokkapaloja, kauralastuja, feta-parsakaalipiirakkaa jne. Tuppaa aina unohtumaan, että toiset eivät leivo mitään koskaan.
Ainoat kuivatuotteet, joissa on koskaan ollut mitään ylimääräistä elämää, ovat olleet ruisjauhot, ja kahteen eri otteeseen. En nykyään niitä sitten juurikaan osta. Joku sanoi, että kyllä makaroniinkin ilmestyy öttiäisiä vuosien kuluessa - no ei ilmesty, jos ne säilytetään tiiviisti pakattuna. Mikään ei synny tyhjästä.
Noiden pitkään söilyvien ostotuotteiden lisäksi meillä on tietenkin paljon itsetehtyjä säilykkeitä, maustekurkkuja, kurpitsasalaattia, hilloja, mehuja jne. Ja pakastimet syksyisin täynnä kaikkea mahdollista. Kyllä, pakastimet, 3kpl. Ja olen myös varautunut sähkökatkohin, alle kuukauden katko ei aiheuta ongelmia (aggregaatti löytyy ja polttoainetta) mutta jos katko pitkittyy, niin minulla on suunnitelma, miten käyttää pakastimesta nopeasti pilaantuvat pois(syödään, käytän leivonnaisiin, jotka säilyvät kuitenkin pidempään kuin pari päivää) ja miten säilöä loput (mm. suolaus, kuivaus ja hilloksi keitto).
Meillä ei mene juurikaan ruokaa haaskiin. Kompostiin menevät kasvisten kuoret ja muut syömäkelvottomat osat (keitä niistä kasvislientä - kyllä, mutta sen jälkeenkin on vielä sitä kasvismassaa, jolle pitää tehdä jotain, ja se menee kyllä kompostiin eikä roskiin), luut poltan ja laitan sen jälkeen kompostiin/kasvimaalle. Ruuantähteet syö yleensä koira, tosin sille ei voi antaa maitotuotteita. Kun perheessä on useampi teini, niin kyllä aina välillä jääkaapista löytyy joku mikrobiologisen kokeen epäonnistunut versio, ja se päätyy kompostiin.
Komposti menee sitten kasvimaalle, jossa kasvatan noin neljänneksen vuoden aikana syömistämme kasviksista.
Koronan alussa huolehdin varastosta , nyt antanut periksi , en jaksa enää. Kamala maailma .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite hamstraan minkä ehdin. Mukavaa, kun on kotona kaapit täynnä tarpeellista tavaraa ja syötävää. Turvallinen olo, kun kuivamuonaa riittää muutamaksi vuodeksi.
Minä muistan kun eräs ystäväni pyysi minua mukaan kun mummonsa huushollissa oli kaapit ja laatikot täynnä vehnäjauhoja, sokeria, riisiä, mitä ikinä lieneekään usean vuoden takaa.
Alettiin raivaamaan niitä pois ja mustat itikat ja kovakuoriaiset vilisti minkä jaksoi. Jauhopusseissa oli jotain kuoriaisia ja kauraryyneissä sellaisia koin näköisiä lentäviä perhosia joita sitten levisi koko huusholli täyteen!
Mummo vaan että kaikkea voi vielä tarvita. Niin varmaan, niitä toukkikin kai sitten. Ainakin niistä saisi sitten proteiinia...
Ja ei ollut kyse mistään likaisesta kodista, ihan tavallinen normaali siisti. Vanhat jauhot yms. alkaa vain helposti kasvaa ötököitä. Monta säkkiä saatiin kantaa roskiin ja kova imurointi ja pesu päälle.
Mutta hastratkaa toki, minä en.
No, jauhoja ei ehkä kannata kovin montaa pussia hamstrata, mutta eihän sokeri, säilykkeet ja kahvi esim. miksikään mene.
Kahvi nimenomaan menee, ainakin jauhettu kahvi vaikka olisi ilmatiiviissä paketissa.
Kiva olisi tietää miltä tuntuu, kun nämä hamstraajat tajuavat että säilykkeet on meneet vuosien päästä pilalle, jauhoissa on ötököitä, kahvi/tee on menettänyt arominsa eikä maistu enää hyvältä (koska niin niille lopulta käy, se parasta ennen päivä on ihan syystä). Kotivaran ymmärrän, samoin sen että on pari pakettia hyvällä päiväyksellä olevia kuivatuotteita joita käytetään usein, mutta niissäkin on tarkoituksena että niitä käytetään (jotta eivät vanhene) ja täydennetään tarpeen mukaan. Ihan turhaan pistää rahaa pelkkään varastointiin.
Ihme touhua. Täältä ei ole mikään loppumassa. Venäjän trollit haluavat lietsoa paniikkia.
Itse olen jo pitkään varautunut pariin viikkoon, koska työttömänä kelan päätökset voivat aiheuttaa tähän talouteen äkkiä hankaluuksia.