Hysteerisille hamstraajille laitettava stoppi
Kauppoihin on pikkuhiljaa alettava laittamaan rajoituksia tai ainakin valmistauduttava laittamaan, että kuinka paljon saa tuotteita kahmia itselleen. Normaaleille ihmisille tulee riittää vastaisuudessakin ruokaa ja muita tykötarpeita. Ja medialla pitäisi olla jokin vastuu, ettei uutisoida näistä hamstraajista ja pelotella ja lietsota hulluihin paniikkia ja pelkoa, että leivän hinta on kohta 10€.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite hamstraan minkä ehdin. Mukavaa, kun on kotona kaapit täynnä tarpeellista tavaraa ja syötävää. Turvallinen olo, kun kuivamuonaa riittää muutamaksi vuodeksi.
Minä muistan kun eräs ystäväni pyysi minua mukaan kun mummonsa huushollissa oli kaapit ja laatikot täynnä vehnäjauhoja, sokeria, riisiä, mitä ikinä lieneekään usean vuoden takaa.
Alettiin raivaamaan niitä pois ja mustat itikat ja kovakuoriaiset vilisti minkä jaksoi. Jauhopusseissa oli jotain kuoriaisia ja kauraryyneissä sellaisia koin näköisiä lentäviä perhosia joita sitten levisi koko huusholli täyteen!
Mummo vaan että kaikkea voi vielä tarvita. Niin varmaan, niitä toukkikin kai sitten. Ainakin niistä saisi sitten proteiinia...
Ja ei ollut kyse mistään likaisesta kodista, ihan tavallinen normaali siisti. Vanhat jauhot yms. alkaa vain helposti kasvaa ötököitä. Monta säkkiä saatiin kantaa roskiin ja kova imurointi ja pesu päälle.
Mutta hastratkaa toki, minä en.
Tämä on sitten hölynpölyä - jauhoissa ym. täytyy olla ne toukat, eli tehtaalta laatuvirhe minkä varalta testataan jatkuvasti. Ei ne niihin pusseihin, suljettuihin mitenkään itsekseen pääse.
Löytyykö jo kaikilta varautujilta trangia tyyppinen alkoholiretkikeitin? Entä fikkari ja taskuradio?
Yeah right kirjoitti:
”medialla pitäisi olla jokin vastuu”
Tämä. Adblueta alettiin hamstrata koska lehti julkaisi jutun. Adblueta saa ihan normaalisti ja aineesta ei oikeasti ole pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on jo jauhohyllyt ja auringonkukkaöljyhyllyt tyhjinä.. Vessapaperihyllyt myös 🤦🏼♀️
Kyllä täälläkin on auringonkukkaöljy ja riisit aika vähissä🤣
Itse asiassa auringonkukkaöljyä on kaupoissa ollut jo ennen Ukrainan sotaa vähemmän kuin rypsi- tai rapsiöljyjä. Riisin saantiin Ukrainan sota tuskin vaikuttaa.
Löydämme sitten luonnosta syötävää jos tarvis; juuria, marjoja ym. Jotain vuosia säilyvää proteiinituotetta voisi hamstarata, samoin jotain rasvanlähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite hamstraan minkä ehdin. Mukavaa, kun on kotona kaapit täynnä tarpeellista tavaraa ja syötävää. Turvallinen olo, kun kuivamuonaa riittää muutamaksi vuodeksi.
Minä muistan kun eräs ystäväni pyysi minua mukaan kun mummonsa huushollissa oli kaapit ja laatikot täynnä vehnäjauhoja, sokeria, riisiä, mitä ikinä lieneekään usean vuoden takaa.
Alettiin raivaamaan niitä pois ja mustat itikat ja kovakuoriaiset vilisti minkä jaksoi. Jauhopusseissa oli jotain kuoriaisia ja kauraryyneissä sellaisia koin näköisiä lentäviä perhosia joita sitten levisi koko huusholli täyteen!
Mummo vaan että kaikkea voi vielä tarvita. Niin varmaan, niitä toukkikin kai sitten. Ainakin niistä saisi sitten proteiinia...
Ja ei ollut kyse mistään likaisesta kodista, ihan tavallinen normaali siisti. Vanhat jauhot yms. alkaa vain helposti kasvaa ötököitä. Monta säkkiä saatiin kantaa roskiin ja kova imurointi ja pesu päälle.
No, jauhoja ei ehkä kannata kovin montaa pussia hamstrata, mutta eihän sokeri, säilykkeet ja kahvi esim. miksikään mene.
Nälänhädässä kyllä kelpaisi ötökkäjauhotkin. Jos eivät ole homeessa tai maatuneita.
En itsekään silti hamstraa. Katsellaan, mihin tilanne kehittyy, ja koitan miettiä omavaraisratkaisuja.
Ostorajoitukset tulevat varmasti kuvioon siinä vaiheessa, kun elintarvikkeista alkaa todella olla pula. Sitä ennen hamstereita rauhoittanee jo hinnannousu.
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö jo kaikilta varautujilta trangia tyyppinen alkoholiretkikeitin? Entä fikkari ja taskuradio?
Toki. Ja omat kasvimaat, marjapensaat, hedelmäpuut sekä oma maakellari ja oma kaivo. Plus marja- ja sienimetsät heti tontin laidalta alkaen. Kohtahan pääsee taas keräämään pakkasen puremia makeita karpaloita, kun lumet sulavat.
Kissanruokaa hamstrasin. Mirrien suosikkiruoka usein loppu Zooplussalta ja nyt kun saatavilla tilasin useamman kuukauden satsin. Toki mukaan mahtui muitakin laatuja. Jos sattuisivat tyystin kyllästymään mikä epätodennäköistä niin siinä tapauksessa paikallinen eläinsuojeluyhdistys saisi vähän murkinaa.
Ruokaöljy onkin aivan lopussa joten ehkä muistan ostaa ensi kauppareissulla. Jauhotkin ovat loppu mutta kun en leivo kuin ehkä pari kertaa vuodessa niin ei kiirettä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jauhoja ei ehkä kannata kovin montaa pussia hamstrata, mutta eihän sokeri, säilykkeet ja kahvi esim. miksikään mene.
Parasta ennen -päiväystä kannattaa kuitenkin pitää silmällä. Etenkin säilykkeiden kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
40 pkt kahvua ostettu syksyllä kun hinnat olivat velä kohtuullisia, sokeria paljon, jauhoja, pastaa pariksi vuodeksi, tomaattimurskaa monta, ruokaöljyä 4 pulloa jne. Kiva kun hinnat vain kohoaa ja kohoaa ja on mitä ottaa kaapista.
Ja kaikista olet varmasti tsekannut päiväykset ostaessasi. Kuivamuonatkaan ei säily ikuisesti. Onneksi olkoon myös siinä tapauksessa, että jostain jauhopaketista paljastuu koisa tms. Aivan älyvapaata touhua.
Tyhjäpäähamstereiden takia hyllyt on myös tyhjiä, mikä luo kuvitelman, että jostain on pulaa ja sitä on ostettava, jos jossain näkee, vaikkei tarviskaan, mistä seuraa se, että taas on hyllyt tyhjinä jne. Kauppias nostaa hintaa ihan sen takia, että kysyntä on kovaa. Ettekö te puupäät oppineet tosiaan mitään siitä, kun korona alkoi ja vessapaperista ja säilyketölkeistä tuli hetkeksi maailman arvokkainta valuuttaa. Hoh hoijaa.
Järvenpäässä joku poltti koko kaupan, kun kävi niin kuumana😨
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhettu kahvi pilaantuu kyllä kun sen rasva alkaa härskiintyä. Kokonaisista pavuista en tiedä. Ja jauhetun kahvin aromeista ei voi vähän ajan päästä enää puhuakaan (tässä kohti kokonaiset pavut pääsee oikeuksiinsa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on jo jauhohyllyt ja auringonkukkaöljyhyllyt tyhjinä.. Vessapaperihyllyt myös 🤦🏼♀️
Kyllä täälläkin on auringonkukkaöljy ja riisit aika vähissä🤣
Itse asiassa auringonkukkaöljyä on kaupoissa ollut jo ennen Ukrainan sotaa vähemmän kuin rypsi- tai rapsiöljyjä. Riisin saantiin Ukrainan sota tuskin vaikuttaa.
Kiitos Jeesus tiedoista ja mielipiteestäsi.
Silti riisi ja auringonkukkaöljy näyttää olevan vähissä.
Tuskin tässä nyt kaikki ruoka on loppumassa tai kallistumassa ylikalliiksi. En hamstraa mitään. Kaapeissa on aina sapuskaa muutaman viikon varalle.
Vierailija kirjoitti:
Yeah right kirjoitti:
”medialla pitäisi olla jokin vastuu”
Tämä. Adblueta alettiin hamstrata koska lehti julkaisi jutun. Adblueta saa ihan normaalisti ja aineesta ei oikeasti ole pulaa.
Saa toki, hinta on vain kymmenkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta ennen -päiväystä kannattaa kuitenkin pitää silmällä. Etenkin säilykkeiden kohdalla.
Toki, mutta ei nyt sokeri, säilykkét pasta ja kahvi pillaannu pitkään aikaan vaikka päiväys meneekin yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut esim. Vakumikoneesta tai tiiviistä säilytysastioista. Ei ruokaa välttämättä kannata ostaa ötököille syötäväksi. Eletään kuitenkin vuotta 2022 ja muovi on keksitty.
Vakuumi on vaarallinen. Siellä voi alkaa hapettomissa oloissa lisääntyä listeria.
En ainakaan itse haluaisi olla shtf -tilanteessa botuliinimyrkytyksen kourissa. Se kun on hengenvaarallinen.
Eli hapekkaissa oloissa botuliinia ei kehity, se kehittyy hapettomissa oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin tässä nyt kaikki ruoka on loppumassa tai kallistumassa ylikalliiksi. En hamstraa mitään. Kaapeissa on aina sapuskaa muutaman viikon varalle.
Ja sinä tiedät sen mistä...? Maailma on hetkesssä muuttunut. En luottaisi mihinkään entiseen enää.
Mä aion syödä ihmisiä joten en hamstraa.
Oletko koskaan kuullut esim. Vakumikoneesta tai tiiviistä säilytysastioista. Ei ruokaa välttämättä kannata ostaa ötököille syötäväksi. Eletään kuitenkin vuotta 2022 ja muovi on keksitty.