1. sairauslomapäivä palkattomaksi =D
Kommentit (249)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:31"]
Jos joku ihmettelee miksi sai neuvolareissulta kuumeisen flunssan tai ripulitaudin, niin se olin sitten minä joka oli siellä sairaana töissä. T. Alipalkattu ja ylityöllistetty th
[/quote]Minä tässä kesällä kärsin heinänuhasta ja yhden parivuotiaan lapsen ollessa tarkastuksessa aivastin kerran. No, jälkeenpäin tuli osastonhoitajalta palautetta, että lapsi oli sairastunut flunssaan ja minä olin se syy.
neuvolan th
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:50"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:51"] Ihan hyvä, niin loppuu se turhasta saikuttamisesta maksaminen. Oikeastaan saisi olla vuoden ensimmäiset 7 saikkupäivää palkattomia. Jos on oikeasti kipeä, niin kyllä siitä kunnon saikkukin määrätään. [/quote] Mitä se hyödyttää vaikka määrättäisiin vuoden sairasloma kun ihmisillä ei ole varaa niitä pitää? Ei minulla ole varaa pitää 80% sairaslomia. [/quote] Mitä kettua se työnantajalle kuuluu, että olet suhteuttanut menosi ja tulosi niin, että siinä ei ole särkymävaraa. Samalla logiikallahan työnantajan pitää maksaa sulle isompaa palkkaa työssäkäynnistä, jos olet sattunut ostamaan vaikka liian kalliin asunnon [/quote] Suomessa on hyvin paljon töitä joiden palkka on niin pieni että niillä tuskin voi elää. Eli kyse ei ole mistään suhteuttamisesta. Vaan siitä että Suomen hintatasoon nähden palkat vaan on niin pienet että niillä ei elä. [/quote] Ei se sun työnantajan päänsärky silti ole, että sun menosi ja tulosi ei ole oikeassa suhteessa, jos se sulle lainmukaista palkkaa maksaa. Jos sun jääkaappi särkyy, se on sinun murhe eikä työnantajan. Jos sinä et pysty myymään työpanostasi työnantajalle eikä se saa siis mitään vastinetta, ei se sinun pärjäämisesi ole työnantajan huoli, sillä on jo puuttuvan työpanoksesi vuoksi ihan tarpeeksi huolia. Sen työnantajan murhe on että firman menot ja tulot on suhteessa, muuten se ei pysy pystyssä. Sinun murhe on varmistaa oma pystyssä pysymisesi. Yksityisillä aloilla varmaan ihmisen on helpompi ymmärtää tämä asia kuin kasvottomalla julkisella sektorilla.
[/quote]
Suomen yhteiskunnan ja valtion on myös ajateltava Suomen kansalaisten eikä yritysten omistajien (varsinkaan kansainvälisten) etuja.
Nuo sinun yrittäjäsi näyttävän aina unohtatan omat velvollisuudet. Esimerkiksi verojen maksut. Joita ne yrittävät kaikilla mahdollisilla keinoilla vältellä. Palkkojakaan harvat yritykset maksavat ajoissa.
Saati noudattavat lakeja muutenkaan.
Et näytä tajuavan että yritykset toimivat ihmisten ja valtioiden eteen eikä toistepäin
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:43"]
Sehän on hemmetin hyvä se, että esimerkiksi hoitajat, päiväkotien henkilökunta, elintarviketyöntekijät ynnä muut sairastavat jatkossa työpaikoillaan :) Samahan se toisaalta minullekin on, valutanko räkää kotisohvalla tai työtuolissa.
[/quote]Ei vaan kotona omaan laskuunsa. Räkätaudissa työhön tuleminen on rikos.
[/quote] ei ole rikos. Missä laissa niin lukee?
Mieti kotihoitoa ja 15 asiakaskäyntiä/ilta ja mitä tekee kun vanhus saa sen räkätaudin? Se voi olla sinun mummosi tai vanhempasi joka sairastuu, saa keuhkokuumeen ja kuolee.
Siksi että viikonlopputöistä leikataan matalapalkka-alalla ja sairastaakaan ei ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:58"]
Minusta tämä on ihan hyvä tuleva muutos. Ne muut muutokset, kuten sunnuntaityön korvauksen väheneminen ja lomien lyhentäminen oli huonoja, mutta tämä on ok. En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, minkä takia työnantaja maksaa työstä, jota työntekijä ei ole tekemässä. Palkka kuuluisi tulla tehdystä työstä. Itsekin olen matalapalkkaisella alalla elintarviketehtaalla, joten nämä kaikki työelämäuudistukset kolahtaa omalle kohdalle aika prikulleen. Etäpäivät eivät tuotantotyössä tule kyseeseen. Meidän osastolla on kuitenkin hirveästi näitä lintsaajia, sattumalta ovat joka kuukausi ainakin yhden päivän aina pois, ellei enemmänkin. Usein nämä poissaolot sattuvat juuri sopivasti perjantaille tai maanantaille, vaikkei edellisenä tai saikun jälkeisenä päivänä ei olisi mitään oireita flunssasta tms. Ei tarvitse kovin kehittyneitä älynystyröitä tajutakseen, että selvää lintsaustahan se.
No ei se mitään. Se on ihan ok, että aina ei kiinnosta mennä töihin, mutta ei työnantajan kuulu siitä maksaa. Nämä marttyyrikommentit "Hyvä on! Menen sitten kipeänä töihin!!! snif" vähän pisti naurattamaan. Jos on oikeasti todella kipeä, 40c kuumeessa, niin on satavarmaa, ettei sellaisessa kunnossa lähde kyllä mihinkään kaupan kassalle istumaan sitten. Pikkunuha nyt on toinen juttu, ja jotkut ei sellaisesta nytkään ole pois. Toiset taas on saikulla, jos on finni naamassa tai aivastaa. Jos jonkun työssäkäyvän talous oikeasti kaatuu yhden päivän palkan, eli jonkun muutamasta kympistä muutamaan sataan euroon, menettämisestä, niin sitten on kyllä tolkuttoman huono hoitamaan raha-asioitaan. Saa senkin rahan sossusta hakea jos tili muka aivan nollille menisi, mutta epäilen taas kerran. Jos pystytte mennä töihin kipeänä ilman rahaa, niin pystyisitte kyllä muutenkin sitten menemään sinne töihin. Myöntäkää pois vaan, ahneita olette. :D
Sitten on kyllä väärin, jos lapsen sairastamisen takia menettää päivän palkan. Toivottavasti ei ole niin. Mutta krapulapäivistä tai "ei vaan jaksa tänään, otan ilmasen vapaan"-lintsaajien takia tämä uudistus on erinomaisen tervetullut. Olisi hauska nähdä loppuuko ne lintsailut siihen paikkaan. Jos joku sairaanhoitaja menee kuumeessa ja influenssassa jonnekin teho-osastolle töihin päivän palkan takia niin sitten on kyllä aika paska ja vastuuntunnoton ihminen suoraan sanottuna. :D
[/quote]
Jos joku sairaanhoitaja menee kuumeessa ja influenssassa jonnekin teho-osastolle töihin päivän palkan takia niin sitten on kyllä aika paska ja vastuuntunnoton ihminen suoraan sanottuna
Eikä ole. Vaan toteuttaa työtänsä. Ei ole hänen vikansa jos hän on sairas. Kunnon työnantaja maksaa palkan sairausajalta ja kunnon työantajalla on kunnon työterveydenhuolto.
Mulla alkaa iskeä epätoivo. Takana 14vuotta terkkarina. Jos olen pois, niin asiakkaat siirretään muille jo ennestään melko täysille päiville. Jos joudun vielä pitämään sen yksittäisen satunnaisen saikkupäiväni palkattomana, niin tämä on mielestäni kohtuutonta. Ajattelin jaksavani, kun ensi vuoden jälkeen saan täydet lomat. Nyt sekin etu menee. Palkkaa saan alle 1900 euroa. Alaa vaihtaisin jos olisin nuorempi enkä sattuis niin älyttömästi tykkäämään työstäni. Harmi kun se työnilo ei elätä.
Anteeksi mun tyhmä kysymys, mutta koskeeko alennettu sairasloman palkka vain julkista sektoria vai kaikkia, myös yksityisiä? Työnantajana ulkomaalainen organisaatio ja olen vähän pihalla suomalaisista käytännöistä, koska Kelaa ei ole tarvittu -työpaikka maksoi just koko palkan parin kk sairaslomalta sairauskohtauksen myötä. Yritän hahmottaa, mitä nämä muutokset tarkoittaa tällaisessa tilanteessa. Verot maksan normaalisti Suomeen.
turha nyt sanoa paskaksi ihmiseksi tai väittää rikokseksi jos on kuumeessa töissä, jos hoitajan palkka on mitä on niin ei ole varaa saikutella. Samoin palkkaa on voinut lisätä ilta-ja vklopputöillä, niitäkin leikataan.
No nyt on hankalampaa saada sijaisia viikonloppuun jatkossa. Tai ylipäänsä työntekijöitä. Miksi viikonloppuna hoitaa vanhuksia kun voi olla omien lastensa kanssa?
Mä teen joka tapauksessa samat työt oon sairaansa tai en, ei työnantaja siinä mitään meneteä, itse vaan sitten kerään tunteja, jotka voin pitää vapaana.. Ilmeisesti kaikkien pitäisi vaan siirtyä tuntipalkkoihin, koska kuukausipalkan idea halutaan romuttaa. Eli se, että voit luottaa siihen tuloon, minkä saat kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:58"]
Minusta tämä on ihan hyvä tuleva muutos. Ne muut muutokset, kuten sunnuntaityön korvauksen väheneminen ja lomien lyhentäminen oli huonoja, mutta tämä on ok. En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa, minkä takia työnantaja maksaa työstä, jota työntekijä ei ole tekemässä. Palkka kuuluisi tulla tehdystä työstä. Itsekin olen matalapalkkaisella alalla elintarviketehtaalla, joten nämä kaikki työelämäuudistukset kolahtaa omalle kohdalle aika prikulleen. Etäpäivät eivät tuotantotyössä tule kyseeseen. Meidän osastolla on kuitenkin hirveästi näitä lintsaajia, sattumalta ovat joka kuukausi ainakin yhden päivän aina pois, ellei enemmänkin. Usein nämä poissaolot sattuvat juuri sopivasti perjantaille tai maanantaille, vaikkei edellisenä tai saikun jälkeisenä päivänä ei olisi mitään oireita flunssasta tms. Ei tarvitse kovin kehittyneitä älynystyröitä tajutakseen, että selvää lintsaustahan se.
No ei se mitään. Se on ihan ok, että aina ei kiinnosta mennä töihin, mutta ei työnantajan kuulu siitä maksaa. Nämä marttyyrikommentit "Hyvä on! Menen sitten kipeänä töihin!!! snif" vähän pisti naurattamaan. Jos on oikeasti todella kipeä, 40c kuumeessa, niin on satavarmaa, ettei sellaisessa kunnossa lähde kyllä mihinkään kaupan kassalle istumaan sitten. Pikkunuha nyt on toinen juttu, ja jotkut ei sellaisesta nytkään ole pois. Toiset taas on saikulla, jos on finni naamassa tai aivastaa. Jos jonkun työssäkäyvän talous oikeasti kaatuu yhden päivän palkan, eli jonkun muutamasta kympistä muutamaan sataan euroon, menettämisestä, niin sitten on kyllä tolkuttoman huono hoitamaan raha-asioitaan. Saa senkin rahan sossusta hakea jos tili muka aivan nollille menisi, mutta epäilen taas kerran. Jos pystytte mennä töihin kipeänä ilman rahaa, niin pystyisitte kyllä muutenkin sitten menemään sinne töihin. Myöntäkää pois vaan, ahneita olette. :D
Sitten on kyllä väärin, jos lapsen sairastamisen takia menettää päivän palkan. Toivottavasti ei ole niin. Mutta krapulapäivistä tai "ei vaan jaksa tänään, otan ilmasen vapaan"-lintsaajien takia tämä uudistus on erinomaisen tervetullut. Olisi hauska nähdä loppuuko ne lintsailut siihen paikkaan. Jos joku sairaanhoitaja menee kuumeessa ja influenssassa jonnekin teho-osastolle töihin päivän palkan takia niin sitten on kyllä aika paska ja vastuuntunnoton ihminen suoraan sanottuna. :D
[/quote]
Influenssaa sairastavalle voi laittaa jotain muuta työtä kuin ihmisten kanssa olemista. Itse olen toimistohenkilö, mutta on kyllä myönnettävä, että menisin influenssaisena töihin, vaikka olisin lääkäri, koska mua hlö.koht. kiinnostaa enemmän oma raha kuin muiden asiat. No, onneksi olen perusterve enkä ole sellaisella alalla, että olisin sairaiden kanssa tekemisissä.
Mullakin on paha migreeni. Sairauspäiviä saattaa olla joskus 5 kuukaudessa. Tosi ikävä uudistus siten, etteivät päivät satu yleensä koskaan peräkkäin. Tulee tosiaan olo, että pitää saikuttaa sitten ainakin 2 päivää sen vuoksi, jotta saa edes vähän "lomarahaa" korvaukseksi palkanmenetyksestä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:37"]
Täällä tämä lainkuuliainen ja luotettava kansa miettii, että millä konstilla nyt huijataan työnantajaa, kun se ei enää maksa tekemättömästä työstä. Tällaista väkeäkö me oikeasti ollaan?
[/quote]
Kyllä. Olen ollut päälle 30 vuotta tunnollinen ja joustava työntekijä, joka on tuottanut voittoa hyvin. Työnantajan kanssa on mietitty valmiiksi stradegiat, miten vältetään tällaiset karenssit yms. Työnantajakaan ei halua, että tulemme sairaaina töihin. Hyvä ja lojaali työntekijä on myös työnantajan etu. Jos työnantajasta tulee vihollinen, se ei ole kenenkään hyöty
[/quote]
Jos sinä työnantajan kanssa jotain sovit, niin ok. Mutta niinkuin keskustelusta olet huomannut täällä mietitään että miten vetää linssiin työnantajaa, miten leimaillaan kellokorttia tulematta töihin ja osa jopa suunnittelee varastavansa työnantajalta. Onko se sinun mielestä kenen etu? Rosvot on rosvoja vaikka kuinka aate tai ideologia tai muu mielipide on huijaamisen taustalla. Yhdessä sovittu taas on sovittua.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"]
Kun minulla on flunssa olen yleensä yhden, sen ensimmäien ja pahimman päivän poissa ja sitten teen seuraavina päivinä jo etänä melkein täyttä päivää. Nyt kyllä asianlaita muuttuu ihan varmasti. Minun alallani yksi palkallinen sairaspäivä on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin vaikka kaksi palkatonta täysin ilman laskutusta.
[/quote]
Mikäänhän ei estä työnantaaa sopimasta työntekijän kanssa, että saikku on kokonaan palkallista, jos se työnantajalle on kannattavampaa. Veikkaan, että aika monessa paikassa näin tullaan tekemäänkin. Lähinnä tämä tulee rokottamaan matalapalkka-alojen duunareita, asiantuntijatyöntekijät ja johto jatkanevat niin kuin ennenkin.
Kuka sanoi että on rikos jos menee sairaana hoito-alalla töihin?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"]
Niin no hyvä pointtihan tuo on sinullakin. No jaa, ehkä se on vain sellainen päähänpinttymä, että pikkulapset on helposti kipeitä eikä sille vain mahda mitään, ja vanhemman on velvollisuus jäädä hoitamaan kotiin. Ei siis ole työntekijän oma syy varsinaisesti, että joutuu olemaan poissa töistä. Mutta jos loogisesti ajattelee, niin joo, ihan oikeassa olet. Ei sen pitäisi olla yhtään sen tärkeämpi syy korvata mitään tekemättömästä työstä.
Odottelen kyllä edelleen leikkausta, joka kohdistuisi myös niihin, joilla oikeasti olisi sitä varaakin osallistuakin tähän hyvinvointivaltion tuhoamisprojektiin. Eli päättäjiin ja isoihin herroihin paksuine kultapossuineen. Heitetäänkö veikkausta kuinka pitkään menee, ennen kuin kansaamme arvokkaasti edustavat uskaltavat ilmoittaa nostavansa palkkioitaan taas 10%? Toisaalta piristävää, että leikkaukset kohdistuvat myös muihinkin kuin niihin kaikista köyhimpiin kuten työttömiin, eläkeläisiin ja opiskelijoihin. Nyt ovat vuorossa matalapalkkaiset ja keskituloiset. :-) Lähestytään koko ajan suuripalkkaisia! Hurraa!
Terv. 170
[/quote]
No ylimmälle tulodesiilille ja omistavalle luokalle on kannattavaa vähän kurmottaa keskiluokkaakin. Näillä leikkauksilla pyritään kasvattamaan tuloeroja (so. jakamaan varallisuutta uudestaan ja epätasaisemmin), koska se on lyhyellä aikajänteellä helpoin tie taata rikkaiden rikastuminen; sinänsä ei haittaa vaikka Suomen talous sakkaisi pahastikin, kunhan vain vastaavasti suurempi osa päätyy oikeisiin taskuihin. Eli tällä hallituspohjalla ei kyllä tulla näkemään mitään merkittäviä varakkaimpaan kymmeneen prosenttiin kohdistuvia leikkauksia, sen sijaan varmaan kilpailukyvyn ja yritysten toimintaedellytysten varjolla tullaan näkemään jotain aivan päinvastaista.
On tuossa hyvääkin. Itse olen turhankin tunnollinen ja koen syyllisyyttä jos jään esim. kovassa mutta kuumeettomassa räkätaudissa 1-2 päiväksi kotiin. Kun eka päivä on palkaton niin voin jäädä hyvillä mielin, vähän niinkuin pitäis palkatonta lomaa. Eli mun tartuttaminen saattaa jopa vähentyä. Lääkärin palkalla sen tulonmenetyksenkin kanssa pärjää ja kyllä mun elämänlaatu taitaa valitettavasti olla parempi pikkuflunssassa kotona kuin terveenä töissä...
Onhan tää nykyinen malli aivan typerä, että tekemättömästä työstä pitää maksaa.
Miksei puututtu äityisrahoihin yms. Siellä olisi ilmasta rahaa muhimassa.
Myös valtiolla ja kunnissa pitäisi tehdä organisaatio uudistus. Päälekkäisyydet pois ja paskantärkeet nippelivirat. Isoja rahoja valtion kassaan, puhdasta säästöä.
Lisäksi windows pitäisi kunta ja valtion tasolla vaihtaa linuxiin tms ilmaiseen käyttöjärjestelmään. Aivan älytöntä maksella vuosittaisia lisenssejä.
Jne
Sopivasti tulee vielä satasen vuokrankorotus ensi vuodelle ,että tässähän on oikein syytä juhlaan ja tuon 21v poikani on kait turha kuvitella työllistyvänsä
Täytyy sitten löysätä työtahtia, koska stressaantuneena sairastuu helpommin. ;)
Tosi "kiva" uudistus näin migreenistä kärsivälle... Taidanpa jatkossa sairastaa migreeniä sit kaksi päivää, kun ennen oon mennyt tokana päivänä jälkisäryssä töihin, mutta jatkossa en viitsi vaivautua.