1. sairauslomapäivä palkattomaksi =D
Kommentit (249)
Minun mielestäni ensimmäiset 4 päivää pitäisi olla palkatonta kuten yrittäjilläkin.
Eikös vuokratyöntekijöillä ole 1-2 ekaa päivää palkattomia?
Kertokaa nyt joku milloin nää asetukset tulee voimaan????????
Noh, jotain hyvää edes tähän. Meillä kyllä töissä pari tyyppiä, jotka saikuttavat aina juuri ennen viikonloppua tai sen jatkoksi. Jos eivät saa lomia mieluisaan aikaan, niin usein silloinkin jonkun selkäkivun vuoksi saikulla pari viikkoa. Tuskinpa tämä heidän tahtiaan paljon estää, mutta jää ainakin pois ne pahimmat perjantai- ja maanantaisaikut.
Aina on ne pari tyyppiä.. joiden vuoksi kaikkien muidenkinko pitäisi kärsiä?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"]
Kun minulla on flunssa olen yleensä yhden, sen ensimmäien ja pahimman päivän poissa ja sitten teen seuraavina päivinä jo etänä melkein täyttä päivää. Nyt kyllä asianlaita muuttuu ihan varmasti. Minun alallani yksi palkallinen sairaspäivä on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin vaikka kaksi palkatonta täysin ilman laskutusta.
[/quote]
Mikäänhän ei estä työnantaaa sopimasta työntekijän kanssa, että saikku on kokonaan palkallista, jos se työnantajalle on kannattavampaa. Veikkaan, että aika monessa paikassa näin tullaan tekemäänkin. Lähinnä tämä tulee rokottamaan matalapalkka-alojen duunareita, asiantuntijatyöntekijät ja johto jatkanevat niin kuin ennenkin.
[/quote]
Ei jatka. Sipilä kommentoi että nämä ovat pakottavia lakimuutoksia, paremmasta ei saa sopia alakohtaisesti.
Pelkästään tänä vuonna 2v lapseni on ollut pois päiväkodista 5krt sairauden (korvatulehduskset, kuumeilua, vatsatauti ja rokko) vuoksi ja minä itse 2krt töistä pois joista eka saikku oli kun sain heti lapsen jälkeen itsekin vatsataudin ja juuri viine viikolla iski paha flunssa jolloin makasin vain sängyssä 24/7 3 päivän ajan.
Näistä olisi kertynyt jo 7 palkatonta päivää minulle....
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:37"]
Eikös vuokratyöntekijöillä ole 1-2 ekaa päivää palkattomia?
[/quote]
Ei tod. Vai missä tällainen tessi?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:49"]
Sittenhän voi ottaa hyvillä mielin palkattoman vapaapäivän milloin vaan ilmoittamalla olevansa sairas.
[/quote]
Eipä tullu ees mieleen.
Edelleen minua ihmetyttää se, että miksi ketään sairasvapaiden hyväksikäytöstä ja "miksi työnantajan pitäisi maksaa kotona makailusta" -huutelevia ei kiinnosta se fakta, että tosiasiassa ainakin isommissa firmoissa omailmotteiset palkalliset sairaspäivät ovat todellisuudessa vähentäneet sairaspäivien kokonaismäärää? Eli tuoneet säästöä. Miksi tämä asia sivuutetaan koko ajan? Toisinsanoenn jos aletaan vaikeuttamaan lyhyiden sairaslomien pitämistä (ja sitähän palkan pois jättäminen yhdeltäkin päivältä aiheuttaa) tuleekin kokonaiskustannukset kasvamaan. Eihän silloin säästetä.
Ai niin joku väitti rakennusalalla olevan aina ensimmäisen sairaspäivän palkaton. Tämä kai kuitenkin koskee vain alle vuoden työsuhteessa olevia? Monilla muillakin aloilla on erilaisia heikennyksiä jos on ollut vain vähän aikaa töissä, esim. kaikilta arkipyhiltä ei saa korvausta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"]
Kun minulla on flunssa olen yleensä yhden, sen ensimmäien ja pahimman päivän poissa ja sitten teen seuraavina päivinä jo etänä melkein täyttä päivää. Nyt kyllä asianlaita muuttuu ihan varmasti. Minun alallani yksi palkallinen sairaspäivä on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin vaikka kaksi palkatonta täysin ilman laskutusta.
[/quote]
Mikäänhän ei estä työnantaaa sopimasta työntekijän kanssa, että saikku on kokonaan palkallista, jos se työnantajalle on kannattavampaa. Veikkaan, että aika monessa paikassa näin tullaan tekemäänkin. Lähinnä tämä tulee rokottamaan matalapalkka-alojen duunareita, asiantuntijatyöntekijät ja johto jatkanevat niin kuin ennenkin.
[/quote]
Ei jatka. Sipilä kommentoi että nämä ovat pakottavia lakimuutoksia, paremmasta ei saa sopia alakohtaisesti.
[/quote]
Koskee vain valtiollista eli julkista puolta. Yksityinen työnantaja saa maksaa työntekijöilleen ihan mitä haluaa ihan millä alalla vaan. Valitettavasti matalapalkkaduunareille ei pomo halua maksaa yhtään enempää kuin on pakko ja välillä sitäkin venytetään oman taskun suuntaan, jos oikeuksistaan tietämätön duunari ei vaikka huomaisi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:45"]
[/quote]
No miten tässä paljon muut kärsii? Esim. minä tai mieheni emme kumpikaan ole olleet yli 10 vuoteen sairauslomalla. Töissä sentään ihmisiä, jotka saikuttavat jokaisen flunssan ja poskiontelontulehduksen vuoksi. Ihmisille on niin vaikeaa ottaa vähän sitä särkylääkettä tai kuumelääkettä ja jatkaa työntekoa. Suurin osa näistä turhista saikuista on näitä lievien sairauksien vuoksi poissaoloja. Vakavat sairaudet ovat tietysti asia erikseen.
Näitä kun lukee niin tulee mieleen, että on sitä vaan aika alati sairasta porukkaa töissä.
Itse en oo ollu 8 vuoteen yhdelläkään "saikulla". Tauti varmaan sekin.
Ja joo, sairaalassa teen töitä. Infektio-osastolla.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:45"]
[/quote]
No miten tässä paljon muut kärsii? Esim. minä tai mieheni emme kumpikaan ole olleet yli 10 vuoteen sairauslomalla. Töissä sentään ihmisiä, jotka saikuttavat jokaisen flunssan ja poskiontelontulehduksen vuoksi. Ihmisille on niin vaikeaa ottaa vähän sitä särkylääkettä tai kuumelääkettä ja jatkaa työntekoa. Suurin osa näistä turhista saikuista on näitä lievien sairauksien vuoksi poissaoloja. Vakavat sairaudet ovat tietysti asia erikseen.
[/quote]
Vaikeaa on. Mua ei kyllä saa kirveelläkään kunnon flunssassa töihin. Pieninki kuume tekee sen, että hyvä kun vessaan jaksaa. Kerran olin poskiontelotulehduksessa töissä. Sain rytmihäiriöitä. Juu ei ole työ terveyden uhan väärti.
Jos tästä palkattomalla rankaistaan ni ei mahda mittään. Toivottavasti saadaan palkankorotus sitä tasaamaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:45"]
[/quote]
[/quote]
Voinet olla onnekas, jos et ole kymmeneen vuoteen sairastunut. Kyllä minä katson että se on kärsimistä, jos joku tulee esimerkiksi vatsataudissa töihin kun ei ole varaa tai uskallusta jäädä kotiin, kun jää päivän palkka saamatta. Kyllä siitä kärsii työkaveritkin, jos yksi oksentaa työpaikan vessassa tai tartuttaa noroviruksen mahdollisimman moneen. Se on kiva jos teillä on kevyttä kenttätyötä, jota voi tehdä vähän kipeänäkin, kaikilla ei ole vaan työ voi olla raskasta. Se on kiva jos teillä päivän palkka ei vaikuttaisi mihinkään, kaikilla asiat eivät ole näin. Toisilla se jokainen päivän palkka on tosiaan tarpeen mitä moninaisemmista syistä eikä yhtäkään palkatonta päivää ole vara pitää.
Ymmärtäähän kaikki, että näihin ratkaisuihin jouduttiin, kun yhteiskuntasopimusta ei saatu tuossa tannoin aikaan. Eli ammattijärjestöt vastustivat kaikkea tuolloin.
Mun puolesta saa tulla vaikka yleislakko ja sen myötä tämän maan lopullinen sukellus niin kaikki täälläkin vinkujat alkavat viimein ymmärtää, miksi näinkin pieniin keinoihin on pitänyt mennä. Ei näy meissä enää talvisodan henkeä, ei.
Olen itse julkisella puolell atöissä, mutta tunne paljon yrittäjiä ja he kyllä maksavat veronsa ja ovat totaalisen kyllästyneitä tähän maahan. Moni onkin siirtäänyt liiketoimintansa ulkomaille. Mutta eihän se teitä saikuttajia tunnu liikuttavan, vielä.
Minulla palkaton sairauspäivä tulee lisäämään eikä vähentämään kotiin jäämistä. Lyhyet sairaslomathan aiheuttavat usein epäilyksiä ja voivat aiheuttaa silmätikuksi joutumisen. Jos siitä ei saa palkkaa niin tuntuu turvallisemmalta jäädä pois.
Minulla on ollut ensimmäinen sairaslomapäivä jo vuosia palkaton, eikä se ole aiemminkaan missään tuntunut.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:50"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:51"] Ihan hyvä, niin loppuu se turhasta saikuttamisesta maksaminen. Oikeastaan saisi olla vuoden ensimmäiset 7 saikkupäivää palkattomia. Jos on oikeasti kipeä, niin kyllä siitä kunnon saikkukin määrätään. [/quote] Mitä se hyödyttää vaikka määrättäisiin vuoden sairasloma kun ihmisillä ei ole varaa niitä pitää? Ei minulla ole varaa pitää 80% sairaslomia. [/quote] Mitä kettua se työnantajalle kuuluu, että olet suhteuttanut menosi ja tulosi niin, että siinä ei ole särkymävaraa. Samalla logiikallahan työnantajan pitää maksaa sulle isompaa palkkaa työssäkäynnistä, jos olet sattunut ostamaan vaikka liian kalliin asunnon [/quote] Suomessa on hyvin paljon töitä joiden palkka on niin pieni että niillä tuskin voi elää. Eli kyse ei ole mistään suhteuttamisesta. Vaan siitä että Suomen hintatasoon nähden palkat vaan on niin pienet että niillä ei elä. [/quote] Ei se sun työnantajan päänsärky silti ole, että sun menosi ja tulosi ei ole oikeassa suhteessa, jos se sulle lainmukaista palkkaa maksaa. Jos sun jääkaappi särkyy, se on sinun murhe eikä työnantajan. Jos sinä et pysty myymään työpanostasi työnantajalle eikä se saa siis mitään vastinetta, ei se sinun pärjäämisesi ole työnantajan huoli, sillä on jo puuttuvan työpanoksesi vuoksi ihan tarpeeksi huolia. Sen työnantajan murhe on että firman menot ja tulot on suhteessa, muuten se ei pysy pystyssä. Sinun murhe on varmistaa oma pystyssä pysymisesi. Yksityisillä aloilla varmaan ihmisen on helpompi ymmärtää tämä asia kuin kasvottomalla julkisella sektorilla.
[/quote]
Suomen yhteiskunnan ja valtion on myös ajateltava Suomen kansalaisten eikä yritysten omistajien (varsinkaan kansainvälisten) etuja.
Nuo sinun yrittäjäsi näyttävän aina unohtatan omat velvollisuudet. Esimerkiksi verojen maksut. Joita ne yrittävät kaikilla mahdollisilla keinoilla vältellä. Palkkojakaan harvat yritykset maksavat ajoissa.
Saati noudattavat lakeja muutenkaan.
Et näytä tajuavan että yritykset toimivat ihmisten ja valtioiden eteen eikä toistepäin
[/quote]
Minä toimin suomalaisessa noin 5500 ihmistä työllistävässä yrityksessä, joka tuottaa sitä kaivattua vientiä. Väitätkö tosissaan että firmamme rikkoo lakia? Väitätkö että se ei olisi maksanut kaikkia säädettyjä veroja? Kuule, se helvetinmoinen virkamiesarmeija valvoo aivan pilkuntarkasti, että joka ikinen sentti on tuloutunut valtiolle, mikä sille kuuluukin.
Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa, se ei ole hyväntekijä vaikka se ei joillekin ole ideologisista syistä auennut. Luepas vaikka lakia, sieltäkin löytyy ihan selkeästi sanottuna mikä yrityksen tarkoitus on.
Meidän firma on pörssissä ja joka ikinen, sinut mukaanlukien, voi ostaa osan tästä firmasta. Osa tähän yritykseen luottavista ja siihen sijoittaneista on ulkomaalaisia, hui sentään. Ja jokainen joka on siihen henkilökohtaista rahaansa laittanut, odottaa että se raha minkä hän on yrityksen hyväksi laittanut, tuottaa myös takaisin jossain välissä. Tällä hetkellä yritys tuottaa todella huonosti eli tuotteen tuottaminen maksaa lähes saman kuin sen markkinoilta saatava hinta on. Eli raaka-aine, työ, koneet ja laitteet, sähkö, yms ja verot yhteensä tekevät suurinpiirtein saman kuin mitä maailmalla tavarasta maksetaan.
Sinun mielestäsi siis veroa pitää lisätä? Sinun mielestäsi palkkakulua pitää lisätä? Sinun mielestäsi yrityksen omistajien pitää laittaa lisää omaa rahaansa, joilla maksetaan palkkaa, veroa, tms? Maailma ei pelaa niin! Yrityksen toimintaedellytyksiin kuuluu, että omistajat pitävät rahat firmaan sijoitettuna ja ne tekevät sen vain jos saavat siitä voittoa. Eli vaihtoehdot minunkin firmallani on että jostain aiemmin mainituista kuluista saadaan säästöä. Joko suomessa tai sitten siirtämällä tuotanto muualle.
Moni muu firma on jo siirtänyt tuotannon tai laittanut pillit pussiin, siitä ovat johtuneet ne sinun vihaamasi yt:t. Haluaisitko niitä lisää? Meilläkin lähes koko henkilökunnan paikat, siis 5500 ihmisen, ovat pitkällä tähtäimellä vaarassa. Laskepa vaikka paljonko tuo ihmismäärä tuotta veroa, lähinnä työllistämään julkista sektoria ja siirtämään tuloa niille jotka nauttivat eduista. Ymmärrätkö mistä raha siis tulee? Ymmärrätkö ettei meillä ole varaa menettää enää yhtään työpaikkaa? Sen takia viimeaikaisia päätöksiä on tehty. Sattuu, mutta vähemmän kuin sattuisi huomenna. Mieti ennenkuin itket, että ulkomaanmatkasi jää tänä vuonna tekemättä, autosi vaihtamatta, pihvisi vaihtuu porkkanaan, tms. Tai huomenna meillä ei ole lentokonetta, autoa tai edes hädintuskin sitä porkkanaa. Ja suhteuta se näihin täällä heti keksittyihin huijaamisiin....