1. sairauslomapäivä palkattomaksi =D
Kommentit (249)
Itsekästä miettiä täällä marttyyrinä "minä menen sitten flunssassa töihin"!
Ne, joihin tämä todella kolahtaa ovat ne "lottovoittajat" joilla on jo ristinään jokin pitkäaikaissairaus: syöpä, reuma, MS-tauti tms. Saattavat joutua olemaan 20 kertaa vuodessa pois tuon ensimmäisen palkattoman päivän. Ja on tosiaan heillä taakkaa jo muutenkin tarpeeksi + lääke- ja sairaalakuluja.
Toivottavasti sairausjärjestöt nyt ovat tehtäviensä tasalla ja hoitavat tämän niin, että kroonisista sairauksissa olisi vaan kerran se ensimmäinen sairastumispäivä!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"]
Kun minulla on flunssa olen yleensä yhden, sen ensimmäien ja pahimman päivän poissa ja sitten teen seuraavina päivinä jo etänä melkein täyttä päivää. Nyt kyllä asianlaita muuttuu ihan varmasti. Minun alallani yksi palkallinen sairaspäivä on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin vaikka kaksi palkatonta täysin ilman laskutusta.
[/quote]
Mikäänhän ei estä työnantaaa sopimasta työntekijän kanssa, että saikku on kokonaan palkallista, jos se työnantajalle on kannattavampaa. Veikkaan, että aika monessa paikassa näin tullaan tekemäänkin. Lähinnä tämä tulee rokottamaan matalapalkka-alojen duunareita, asiantuntijatyöntekijät ja johto jatkanevat niin kuin ennenkin.
[/quote]
Ei jatka. Sipilä kommentoi että nämä ovat pakottavia lakimuutoksia, paremmasta ei saa sopia alakohtaisesti.
[/quote]
Yksityisellä puolella nuo ovat minimiehdot, työnantaja saa aina tarjota paremmat ehdot jos kokee sen kannattavaksi.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:09"]
Sairasta porukkaa! Näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen, että ihmiset ovat joka kuukausi sairaana, jos oma talous kaatuu tällaiseen! Siis on jatkuvasti joku lentsu tai vatta vellillä? Migreenit sun muut ymmärrän, mutta en tuota flunssa-juttua...
[/quote]
No hohhoijaa. Oikeastiko luulet että juuri nimenomaan pikkuflunssa on se ongelma? Kai kuitenkin tiedät että niitä 'flunssiakin' on eritasoisia aina keuhkoputkentulehduksesta pieneen nenävuotoon? Kai kuitenkin ymmärrät, että esimerkiksi fyysisesti raskasta työtä ei pidä tehdä jos on kipeä. Siitä voi olla vakavia seurauksia (aina sydänlihantulehdukseen saakka).
Itselläni on ollut vatsatauti edellisen kerran kolme vuotta sitten. Ja kyllä olin erittäin hyvällä omalla tunnolla jopa kolme päivää poissa töistä, ei kiinnostanut tulla työpaikalle jakelemaan molemmista päistä tavaraa. Kuitenkin kyllä minä tulisin töihin vaikka istumaan sitten työpaikan vessaan, jos en saisi palkkaa sairaspäivältä. Parempaakin tekemistä on sille parille sadalle eurolle, kuin heittää hyvästit sen vuoksi että olen syytön sairaaksi tulemiseeni. Kai joillakin sitten menee helkutin hyvin, kun ei ole mitään väliä vaikka rahaa jäisi tulematta odottamattomista syistä. Toisilla on vähän tiukempaa ja luulisi, ettei sen pitäisi olla rakettitiedettä ymmärtää, että tiukkoja aikoja voi olla erilaisista syistä, vaikka ei olisikaan tyhmästi rahaa käyttänyt. Tällainen päivän sairasloman palkattomuus nimenomaan iskee niihin, joilla varaa ei olisi ja sairastamisesta ikään kuin sitten rangaistaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:09"]Sairasta porukkaa! Näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen, että ihmiset ovat joka kuukausi sairaana, jos oma talous kaatuu tällaiseen! Siis on jatkuvasti joku lentsu tai vatta vellillä? Migreenit sun muut ymmärrän, mutta en tuota flunssa-juttua...
[/quote]
Tuo on aika pitkälle julkisen puolen ongelmia eli sairaspoissaolot on tekijäportaassa tyypillisesti 4 - 5 kertaisia yksityiseen verrattuna ja kestoltaan juuri näitä 1 - 3 päiväisiä. Aivastuttaa, kolottaa, niiskututtaa, muuten vaan vituttaa lähteä töihin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"]
Kun minulla on flunssa olen yleensä yhden, sen ensimmäien ja pahimman päivän poissa ja sitten teen seuraavina päivinä jo etänä melkein täyttä päivää. Nyt kyllä asianlaita muuttuu ihan varmasti. Minun alallani yksi palkallinen sairaspäivä on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin vaikka kaksi palkatonta täysin ilman laskutusta.
[/quote]
Mikäänhän ei estä työnantaaa sopimasta työntekijän kanssa, että saikku on kokonaan palkallista, jos se työnantajalle on kannattavampaa. Veikkaan, että aika monessa paikassa näin tullaan tekemäänkin. Lähinnä tämä tulee rokottamaan matalapalkka-alojen duunareita, asiantuntijatyöntekijät ja johto jatkanevat niin kuin ennenkin.
[/quote]
Ei jatka. Sipilä kommentoi että nämä ovat pakottavia lakimuutoksia, paremmasta ei saa sopia alakohtaisesti.
[/quote] menee alakohtaiseksi sopimiseksi. Muuten ei ole hoitoalalla työntekijöitä.
Ja ylityöt maksetaan jatkossakin rahana, ei voi vapaaksi vaihtaa kun on 3 viikon työaikajaksot....
Alakohtaiseksi menee tuo sairaslomapäiväkin koska sairaana ei saa hoitoalalla olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:09"]
Sairasta porukkaa! Näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen, että ihmiset ovat joka kuukausi sairaana, jos oma talous kaatuu tällaiseen! Siis on jatkuvasti joku lentsu tai vatta vellillä? Migreenit sun muut ymmärrän, mutta en tuota flunssa-juttua...
[/quote]
No hohhoijaa. Oikeastiko luulet että juuri nimenomaan pikkuflunssa on se ongelma? Kai kuitenkin tiedät että niitä 'flunssiakin' on eritasoisia aina keuhkoputkentulehduksesta pieneen nenävuotoon? Kai kuitenkin ymmärrät, että esimerkiksi fyysisesti raskasta työtä ei pidä tehdä jos on kipeä. Siitä voi olla vakavia seurauksia (aina sydänlihantulehdukseen saakka).
Itselläni on ollut vatsatauti edellisen kerran kolme vuotta sitten. Ja kyllä olin erittäin hyvällä omalla tunnolla jopa kolme päivää poissa töistä, ei kiinnostanut tulla työpaikalle jakelemaan molemmista päistä tavaraa. Kuitenkin kyllä minä tulisin töihin vaikka istumaan sitten työpaikan vessaan, jos en saisi palkkaa sairaspäivältä. Parempaakin tekemistä on sille parille sadalle eurolle, kuin heittää hyvästit sen vuoksi että olen syytön sairaaksi tulemiseeni. Kai joillakin sitten menee helkutin hyvin, kun ei ole mitään väliä vaikka rahaa jäisi tulematta odottamattomista syistä. Toisilla on vähän tiukempaa ja luulisi, ettei sen pitäisi olla rakettitiedettä ymmärtää, että tiukkoja aikoja voi olla erilaisista syistä, vaikka ei olisikaan tyhmästi rahaa käyttänyt. Tällainen päivän sairasloman palkattomuus nimenomaan iskee niihin, joilla varaa ei olisi ja sairastamisesta ikään kuin sitten rangaistaan.
[/quote] no, ymmärräthän sinä, että harvoin sitä kuitenkaan noistakaan taudeista joka helvetin kuukausi kärsii. En tietenkään vähättele yhtäkään flunssaa, ja jokainen tietenkin kokee ne eri tavalla. Eiköhän tässä ensihirvityksessä tehdä asiasta ihan suhteettoman suurta mörköä.
Ruotsissa omalla ilmoituksella voi sairastaa viikon, mutta ensimmäinen sairauspäivä on palkaton ja loppuajalta saa 80–90 prosenttia palkasta.
Aiemmin päivän karenssia ei ollut, sairausajan palkan maksoi sairausvakuutus eikä sairauslomalla ollut takarajaa. Kun karenssi otettiin käyttöön, takaraja poistui ja työnantajat tulivat maksajiksi, sairauspoissaolot vähenivät selvästi.
Nykyisin Ruotsissa ollaan vähemmän sairauslomilla kuin Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:09"]Sairasta porukkaa! Näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen, että ihmiset ovat joka kuukausi sairaana, jos oma talous kaatuu tällaiseen! Siis on jatkuvasti joku lentsu tai vatta vellillä? Migreenit sun muut ymmärrän, mutta en tuota flunssa-juttua...
[/quote]
Tuo on aika pitkälle julkisen puolen ongelmia eli sairaspoissaolot on tekijäportaassa tyypillisesti 4 - 5 kertaisia yksityiseen verrattuna ja kestoltaan juuri näitä 1 - 3 päiväisiä. Aivastuttaa, kolottaa, niiskututtaa, muuten vaan vituttaa lähteä töihin.
[/quote] tai ollaan koulussa, päiväkodissa, sairaalassa missä influenssat kiertää 3 kertaa vuodessa ja eri influensseja on kerrallaan 2-3.
En kyllä täysin ymmärrä tuota logiikkaa, että miksi nimenomaan työnantajan pitäisi lähtökohtaisesti kantaa taloudellinen vastuu työntekijän sairastumisesta? Miksi se on moraalisesti väärin, kuten tuntuu joidenkin mielestä olevan, jos työntekijäkin joutuu osallistumaan sairastumisestaan aiheutuviin kuluihin?
Olen sairastunut kroonisesti työpaikan homeongelmien takia. Lyhyitä ja pidempiäkin saikkuja kertyy vuodessa useampia, koska on krooninen tulehdus päällä ja sen kylkiäisinä äkilliset poskiontelontulehdukset sekä flunssat kuumeiluineen, kun vastustuskyky on alentunut. Lääkkeet ja lääkärikäynnitkään eivät ole ilmaisia, joten ei tuo sairausloman 1. päivä palkattomana ainakaan tilannetta helpota. Ei myöskään se, että ihmiset kuvittelevat minun huvikseni lintsaavan tai esim. olevan krapulassa. Ironista tässä on se, että olen tässä tilanteessa työpaikkani takia, mutta koska en ole sairastunut (vielä) astmaan, ei sairauksiani lasketa työperäisiksi.
Kiva lukea täältä miten myötätuntoisia ihmiset ovat. Kaikki eivät pysy terveinä, vaikka yrittäisivät parhaansa. Toivottavasti ette ikinä itse sairastu ja muutu taakoiksi työnantajillenne, työkavereillenne ja yhteiskunnalle.
Ei kunnilla ainakaan ne 1-3 päivän sairaslomat ole ongelma, ne on ne puoli vuotta- vuoden sairaslomat. Tämä ei todellakaan pure niihin, mutta rankaisee niitä jotka on vain välillä flunssassa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:09"] Sairasta porukkaa! Näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen, että ihmiset ovat joka kuukausi sairaana, jos oma talous kaatuu tällaiseen! Siis on jatkuvasti joku lentsu tai vatta vellillä? Migreenit sun muut ymmärrän, mutta en tuota flunssa-juttua... [/quote] No hohhoijaa. Oikeastiko luulet että juuri nimenomaan pikkuflunssa on se ongelma? Kai kuitenkin tiedät että niitä 'flunssiakin' on eritasoisia aina keuhkoputkentulehduksesta pieneen nenävuotoon? Kai kuitenkin ymmärrät, että esimerkiksi fyysisesti raskasta työtä ei pidä tehdä jos on kipeä. Siitä voi olla vakavia seurauksia (aina sydänlihantulehdukseen saakka). Itselläni on ollut vatsatauti edellisen kerran kolme vuotta sitten. Ja kyllä olin erittäin hyvällä omalla tunnolla jopa kolme päivää poissa töistä, ei kiinnostanut tulla työpaikalle jakelemaan molemmista päistä tavaraa. Kuitenkin kyllä minä tulisin töihin vaikka istumaan sitten työpaikan vessaan, jos en saisi palkkaa sairaspäivältä. Parempaakin tekemistä on sille parille sadalle eurolle, kuin heittää hyvästit sen vuoksi että olen syytön sairaaksi tulemiseeni. Kai joillakin sitten menee helkutin hyvin, kun ei ole mitään väliä vaikka rahaa jäisi tulematta odottamattomista syistä. Toisilla on vähän tiukempaa ja luulisi, ettei sen pitäisi olla rakettitiedettä ymmärtää, että tiukkoja aikoja voi olla erilaisista syistä, vaikka ei olisikaan tyhmästi rahaa käyttänyt. Tällainen päivän sairasloman palkattomuus nimenomaan iskee niihin, joilla varaa ei olisi ja sairastamisesta ikään kuin sitten rangaistaan. [/quote] no, ymmärräthän sinä, että harvoin sitä kuitenkaan noistakaan taudeista joka helvetin kuukausi kärsii. En tietenkään vähättele yhtäkään flunssaa, ja jokainen tietenkin kokee ne eri tavalla. Eiköhän tässä ensihirvityksessä tehdä asiasta ihan suhteettoman suurta mörköä.
[/quote]
Suurinosa tuskin joka kuukausi kärsii. Se kuitenkin on epäkohta, jos siitä esimerkiksi kerran kolmessa vuodessa sairastumisestakin rangaistaan palkattomuudella ja aiheutetaan se, että osa työntekijöistä tulee kipeänäkin töihin (tartuttaen muita ja pidentäen omaa parantumistahtiaan). On myös aloja, joissa sairastutaan useammin. Esimerkiksi lasten kanssa tekemisissä olevat saavat työnlisänä kaikki kiertotaudit lahjaksi. Kyllä minä näen tämän kohtuullisen isona mörkönä, vaikka puhutaankin vain parista päivästä, sillä en todellakaan tälläkään hetkellä näe yhtään mitään hyvää siinä että osa porukasta tulee kipeänä töihin, luullen olevansa jotain työnsankareita, ja tartuttavat kaikki muut. Sairaana töihintulevien määrä vääjäämättä tulee kasvamaan, jos palkasta on kyse, se nyt vain on puhdas fakta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:09"]Sairasta porukkaa! Näistä vastauksista saa sellaisen käsityksen, että ihmiset ovat joka kuukausi sairaana, jos oma talous kaatuu tällaiseen! Siis on jatkuvasti joku lentsu tai vatta vellillä? Migreenit sun muut ymmärrän, mutta en tuota flunssa-juttua...
[/quote]
[/quote] tai ollaan koulussa, päiväkodissa, sairaalassa missä influenssat kiertää 3 kertaa vuodessa ja eri influensseja on kerrallaan 2-3.
[/quote]
Siis hei, ei kai ne yksityisetkään työpaikat steriilejä ole? Niiden päiväkotilaisten ja koululaisten vanhemmat viettävät asuvat samassa kodissakin, vaikka olisivat yksityisellä.
Minulla on tietoa yhdestä kunnan organisaatiosta, joka yksityistettiin. Organisaatiossa sairaslomalukemat olivat juuri tuon viisinkertaiset yksityisen jatkajan omaannorganisaatioon verrattuna. Neljän vuoden jälkeen ero oli enää muutama prosentti, mutta helkutinmoisen työn se kuulemma vaati.
miten jos saa saikkua vaikka työtapaturmasta? kai silloin korvataan. tai jos on homeongelmia töissä ja työntekijä sen takia sairastelee puhumattakaan ammattitaudeista, joissakin voi tulla selkäkipuja... no tähän auttaisi perustulo.
Kyllä on lapsellista touhua, oikein uhkaillaan tartuttamisilla. Hohhoijaa.
Ei sairastamisesta tarvi mitään maksaa, työn teosta palkka tulee. Poistaisivat kokonaan sairausajan palkan niin olisin tyytyväinen. Hyvä alku tuokin tietysti.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:34"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:07"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:50"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:51"] Ihan hyvä, niin loppuu se turhasta saikuttamisesta maksaminen. Oikeastaan saisi olla vuoden ensimmäiset 7 saikkupäivää palkattomia. Jos on oikeasti kipeä, niin kyllä siitä kunnon saikkukin määrätään. [/quote] Mitä se hyödyttää vaikka määrättäisiin vuoden sairasloma kun ihmisillä ei ole varaa niitä pitää? Ei minulla ole varaa pitää 80% sairaslomia. [/quote] Mitä kettua se työnantajalle kuuluu, että olet suhteuttanut menosi ja tulosi niin, että siinä ei ole särkymävaraa. Samalla logiikallahan työnantajan pitää maksaa sulle isompaa palkkaa työssäkäynnistä, jos olet sattunut ostamaan vaikka liian kalliin asunnon [/quote] Suomessa on hyvin paljon töitä joiden palkka on niin pieni että niillä tuskin voi elää. Eli kyse ei ole mistään suhteuttamisesta. Vaan siitä että Suomen hintatasoon nähden palkat vaan on niin pienet että niillä ei elä. [/quote] Ei se sun työnantajan päänsärky silti ole, että sun menosi ja tulosi ei ole oikeassa suhteessa, jos se sulle lainmukaista palkkaa maksaa. Jos sun jääkaappi särkyy, se on sinun murhe eikä työnantajan. Jos sinä et pysty myymään työpanostasi työnantajalle eikä se saa siis mitään vastinetta, ei se sinun pärjäämisesi ole työnantajan huoli, sillä on jo puuttuvan työpanoksesi vuoksi ihan tarpeeksi huolia. Sen työnantajan murhe on että firman menot ja tulot on suhteessa, muuten se ei pysy pystyssä. Sinun murhe on varmistaa oma pystyssä pysymisesi. Yksityisillä aloilla varmaan ihmisen on helpompi ymmärtää tämä asia kuin kasvottomalla julkisella sektorilla. [/quote] Suomen yhteiskunnan ja valtion on myös ajateltava Suomen kansalaisten eikä yritysten omistajien (varsinkaan kansainvälisten) etuja. Nuo sinun yrittäjäsi näyttävän aina unohtatan omat velvollisuudet. Esimerkiksi verojen maksut. Joita ne yrittävät kaikilla mahdollisilla keinoilla vältellä. Palkkojakaan harvat yritykset maksavat ajoissa. Saati noudattavat lakeja muutenkaan. Et näytä tajuavan että yritykset toimivat ihmisten ja valtioiden eteen eikä toistepäin [/quote] Minä toimin suomalaisessa noin 5500 ihmistä työllistävässä yrityksessä, joka tuottaa sitä kaivattua vientiä. Väitätkö tosissaan että firmamme rikkoo lakia? Väitätkö että se ei olisi maksanut kaikkia säädettyjä veroja? Kuule, se helvetinmoinen virkamiesarmeija valvoo aivan pilkuntarkasti, että joka ikinen sentti on tuloutunut valtiolle, mikä sille kuuluukin. Yrityksen tehtävä on tuottaa voittoa, se ei ole hyväntekijä vaikka se ei joillekin ole ideologisista syistä auennut. Luepas vaikka lakia, sieltäkin löytyy ihan selkeästi sanottuna mikä yrityksen tarkoitus on. Meidän firma on pörssissä ja joka ikinen, sinut mukaanlukien, voi ostaa osan tästä firmasta. Osa tähän yritykseen luottavista ja siihen sijoittaneista on ulkomaalaisia, hui sentään. Ja jokainen joka on siihen henkilökohtaista rahaansa laittanut, odottaa että se raha minkä hän on yrityksen hyväksi laittanut, tuottaa myös takaisin jossain välissä. Tällä hetkellä yritys tuottaa todella huonosti eli tuotteen tuottaminen maksaa lähes saman kuin sen markkinoilta saatava hinta on. Eli raaka-aine, työ, koneet ja laitteet, sähkö, yms ja verot yhteensä tekevät suurinpiirtein saman kuin mitä maailmalla tavarasta maksetaan. Sinun mielestäsi siis veroa pitää lisätä? Sinun mielestäsi palkkakulua pitää lisätä? Sinun mielestäsi yrityksen omistajien pitää laittaa lisää omaa rahaansa, joilla maksetaan palkkaa, veroa, tms? Maailma ei pelaa niin! Yrityksen toimintaedellytyksiin kuuluu, että omistajat pitävät rahat firmaan sijoitettuna ja ne tekevät sen vain jos saavat siitä voittoa. Eli vaihtoehdot minunkin firmallani on että jostain aiemmin mainituista kuluista saadaan säästöä. Joko suomessa tai sitten siirtämällä tuotanto muualle. Moni muu firma on jo siirtänyt tuotannon tai laittanut pillit pussiin, siitä ovat johtuneet ne sinun vihaamasi yt:t. Haluaisitko niitä lisää? Meilläkin lähes koko henkilökunnan paikat, siis 5500 ihmisen, ovat pitkällä tähtäimellä vaarassa. Laskepa vaikka paljonko tuo ihmismäärä tuotta veroa, lähinnä työllistämään julkista sektoria ja siirtämään tuloa niille jotka nauttivat eduista. Ymmärrätkö mistä raha siis tulee? Ymmärrätkö ettei meillä ole varaa menettää enää yhtään työpaikkaa? Sen takia viimeaikaisia päätöksiä on tehty. Sattuu, mutta vähemmän kuin sattuisi huomenna. Mieti ennenkuin itket, että ulkomaanmatkasi jää tänä vuonna tekemättä, autosi vaihtamatta, pihvisi vaihtuu porkkanaan, tms. Tai huomenna meillä ei ole lentokonetta, autoa tai edes hädintuskin sitä porkkanaa. Ja suhteuta se näihin täällä heti keksittyihin huijaamisiin....
[/quote]
Teillä on huonot johtajat ja huonot tuotteet. Ei teillä mitään muuta ongelmaa ole.
Vaikka ette joutuisi maksamaan euroakaan veroja niin ette kuitenkaan menestyisi koska teidän yritysjohto ei osaa työtänsä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:35"]
Minun mielestäni ensimmäiset 4 päivää pitäisi olla palkatonta kuten yrittäjilläkin.
[/quote]
Yrittäjä on yrittäjä. Täysin eri asia
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:07"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:30"] Kun minulla on flunssa olen yleensä yhden, sen ensimmäien ja pahimman päivän poissa ja sitten teen seuraavina päivinä jo etänä melkein täyttä päivää. Nyt kyllä asianlaita muuttuu ihan varmasti. Minun alallani yksi palkallinen sairaspäivä on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin vaikka kaksi palkatonta täysin ilman laskutusta. [/quote] Mikäänhän ei estä työnantaaa sopimasta työntekijän kanssa, että saikku on kokonaan palkallista, jos se työnantajalle on kannattavampaa. Veikkaan, että aika monessa paikassa näin tullaan tekemäänkin. Lähinnä tämä tulee rokottamaan matalapalkka-alojen duunareita, asiantuntijatyöntekijät ja johto jatkanevat niin kuin ennenkin. [/quote] Ei jatka. Sipilä kommentoi että nämä ovat pakottavia lakimuutoksia, paremmasta ei saa sopia alakohtaisesti. [/quote] Koskee vain valtiollista eli julkista puolta. Yksityinen työnantaja saa maksaa työntekijöilleen ihan mitä haluaa ihan millä alalla vaan. Valitettavasti matalapalkkaduunareille ei pomo halua maksaa yhtään enempää kuin on pakko ja välillä sitäkin venytetään oman taskun suuntaan, jos oikeuksistaan tietämätön duunari ei vaikka huomaisi.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Valtio määrää että ei saa maksaa. Eli edes yksityinen puoli EI SAA saa rikkoa noita ehtoja mitä tuolla kerrottiin