1. sairauslomapäivä palkattomaksi =D
Kommentit (249)
Luulen, että tämä muutos pidentää sairauspäiviä. Ensimmäinen päivä koetaan täysin oikeutetuksi olla lomalla, kun kerran palkkaakaan ei makseta. Sitten vielä kostetaan pyrkimällä saamaan mahdollisimman pitkä sairausloma. Kyllä menee Suami Oy Ab vessanpöntöstä alas.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:53"]
Pikkuflunssassa olo paranee 1-2 päivässä leväten, mutta okei sairaana sitten vaan jatkossa duuniin tartuttamaan muita ja puolikuntoisena ja -tehoisena pidempään. Ihan miten vaan.
[/quote]
Pikkuflunssassa voi tehdä jotain kevyempää duunia. Esim opiskella.
[/quote]
Kerros miten laitoshuoltajana voin tehdä kevyempää duunia? Meillä on nyt jo kauhea kiire, ei siellä ruveta töitä valkkaamaan. Pakolliset työt on hoidettava ja siinä se.
Pikkuflunssassa olo paranee 1-2 päivässä leväten, mutta okei sairaana sitten vaan jatkossa duuniin tartuttamaan muita ja puolikuntoisena ja -tehoisena pidempään. Ihan miten vaan.
[/quote]
[/quote]
Anteeksi, mitä tarkotat? Eli minä voin hammaslääkärinä ja kipeänä ollessani mennä töihin, mutta en hoida siellä potilaita vaan opiskelen?
Mitä pienempituloinen ammatti sitä enemmän tää vaikuttaa ihmiseen, suurituloisilla ei yleensä sellasia töitä, joissa olis niin väliä onko sairas vai ei.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:07"]Tosiasiahan on, että suomalaiset ovat olleet rivakkoja työntekijöitä. Homma on sujunut rivakasti ja pienellä porukallaon pärjätty hoitoalalla. Henkilöstömäärät ovat todella pieniä verrattuna moneen muuhun maahan.[/quote]
Näin on. Suomalaiset ovat hyviä ja luotettavia työntekijöitä, mutta auttamattoman sinisilmäisiä. Menkää yleislakkoon kerralla kaikki hoitajat mitään "ammattiliiton" lupia kyselemättä.
Ongelma on siinä, että joku ahne mulkku haluaa loisia sillä säästöllä, joka liian pienellä henkilöstömäärällä säästetään.
Ja huos kohta olemme kaikki yrittäjiä!
Voin kuvitella terveyskeskusjonot, koska lääkärithän on saaneet ohjeet siihen, että sairauslomia tulee lyhentää. Siellä sitten porukka jonottaa sairauslomalappuja päivystyksessä öisin (eihän ne sinne kuulu, mutta kun päivällä ei saa lääkäriaikaa) ja sama seuraavana yönä ja seuraavana. Flunssa jatkuu, mutta kun ilman lääkärintodistusta ei saa olla pois töistä ja todistuksen saa päiväksi kerrallaan ja kelakorvaus yksityiseltä puolelta minimoituu niin --- tarvitaan ihan järkyttävä määrä lääkäreitä lisää, jotta työntekijän oikeusturva on edes jonkinlaisella mallilla.
Voi jeesus, taas mennään perse edellä puuhun. Matala-palkka -aloilla tämä tulee johtamaan siihen että porukka tulee kipeenä töihin ja entistä suurempi sakki on sairaana ja työteho laskee entisestään kun tarttuvat flunssat vaan leviää. Samoin porukka tulee ottamaan ommoo lommoo entistä helpommin ja tuottavuus taas laskee. Sitä saa mitä tilaa :) Terveisiä hoitoalalta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:43"]
Aika moni tekee saikullakin töitä läppärin ja puhelimen ääressä. Voi olla turha enää odottaa kiireisen projektin ja asiakkaan kanssa mitään tapahtuvan, jos joku avainhenkilö sattuu sairastumaan, jos pitäisi vastata saikulta maileihin ja ottaa vielä palkanalennus siitä hyvästä.
[/quote]
Meillä on puhuttu (esimiestasolla) , että firman avainhenkilöille tulee palkankorotus, jos sairaslomakäytäntö muuttuu.
Ei voi kuin ihmetellä tätä itkemisen määrää. Ja kaikki yksissä tuumin vetämässä marttyyrin viittaa niskaan:"mää meen sit sairaana töihin..niisk...ja tartutan muutkin..niisk. Kummallista logiikkaa: eli ymmärsinkö nyt oikein, että on huutava vääryys jos kotona makaamisesta ei enää makseta, mutta siinä ei ole mitään väärää, että tähän asti työnantaja on joutunut maksmaan "ei mistään". Eli millä logiikalla sinulle kuuluu raha tekemättömästä työstä, jota et sairaana voi tehdä. Moni on itse syypää tiukkaan tilanteeseensa. On hankittu liian isot asumukset ja otettu suhteettomat velat tulotasoon nähden. Oma valinta. Suomi on muuten sairauspäivien suurkulutuksen mahtimaa. Nyt loppuu sekin lysti ja se on aivan oikein. Kasvakaa aikuisiksi.
Ja sitten on koko työyhteisö jatkuvasti flunsassa, kun flunssaan sairastuvat eivät jää kotiin sairastamaan. tap tap tap tap... Olipa jeesuksen hyvä idis.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:43"]
Aika moni tekee saikullakin töitä läppärin ja puhelimen ääressä. Voi olla turha enää odottaa kiireisen projektin ja asiakkaan kanssa mitään tapahtuvan, jos joku avainhenkilö sattuu sairastumaan, jos pitäisi vastata saikulta maileihin ja ottaa vielä palkanalennus siitä hyvästä.
[/quote]
Jaa mitä? Jos vastaillaan meileihin ja hoidetaan työasioita, niin silloin ollaan töissä eikä saikulla.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:09"]
Ei voi kuin ihmetellä tätä itkemisen määrää. Ja kaikki yksissä tuumin vetämässä marttyyrin viittaa niskaan:"mää meen sit sairaana töihin..niisk...ja tartutan muutkin..niisk. Kummallista logiikkaa: eli ymmärsinkö nyt oikein, että on huutava vääryys jos kotona makaamisesta ei enää makseta, mutta siinä ei ole mitään väärää, että tähän asti työnantaja on joutunut maksmaan "ei mistään". Eli millä logiikalla sinulle kuuluu raha tekemättömästä työstä, jota et sairaana voi tehdä. Moni on itse syypää tiukkaan tilanteeseensa. On hankittu liian isot asumukset ja otettu suhteettomat velat tulotasoon nähden. Oma valinta. Suomi on muuten sairauspäivien suurkulutuksen mahtimaa. Nyt loppuu sekin lysti ja se on aivan oikein. Kasvakaa aikuisiksi.
[/quote]
Meillä on nyt jo nyt töissä ongemana että ei jäädä kotiin sairastamaan, vaan tullaan puolikuntoisina töihin muiden risaksi ja tartutetaan muut. Marttyyrin viitta on päällä niillä, jotka tulee sairana jo nyt töihin.
t. hoitaja
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:09"]
[/quote]
Olet ihan pihalla. Hoitoalalla kausiflunssat ja vatsataudit ovat työsuhde"etu". Nyt ne joutuu maksamaan itse.
Lisäksi vielä se, että kaikki hallituksen leikkaukset iskevät kovimmin naisvaltaisille hoitoaloille. Äijät kurittaa naisia.
Eipä paljoa elämääni muuta: jo nyt menen töihin sairaana, jos vaan pystyssä pysyn. Helpommalla pääsen, kun hoidan itse työpäivän enkä joudu vääntämään sijaiselle ohjeistuksia, joita tämä ei kuitenkaan osaa toteuttaa hyvin, vaan joudun paikkaamaan tilanteen töihin palattuani. Saattaahan siinä samalla tulla tartutettua joku, mutta sairaana menen todellakin sieltä, mistä aita on matalin ja se tarkoittaa normaalisti työpaikalle raahautumista.
t. opettaja
Tämän siitä siitä saa kun tradenomit ja lähijoitajat äänesti sekoomusta. Itselläni vuositulot 85 000 vuodessa mutta en silti koskaan ole äänestänyt kokoomusta, kosksa en ole suursijoittaja enkä yritysen omistaja. Nämä toimenpiteet osuukin juuri pienituloisiin ja suorittavan työtekijöihin. Ylemmät toimihenkilöt voivat tehdä etätöitä ja muutekin emme ole koskaan työpaikalla esim. jouluvälipäivinä, puhumattakaan arkipyhistä.Muttaemme me niitä vapaiksi laske (Ollaan aina mukamas kotona luurin päässä ka one auki).
Jos joku ihmettelee miksi sai neuvolareissulta kuumeisen flunssan tai ripulitaudin, niin se olin sitten minä joka oli siellä sairaana töissä. T. Alipalkattu ja ylityöllistetty th
Miettikää nyt tätä asiaa työnantajan kannalta. Jos olet tilannut remontti-Reiskan tekemään jotain hommaa ja hän ei maanantaina ilmestykään työmaalle, koska krapula, niin vituttaisiko maksaa sille silti palkkaa, vaikka mitään työtä ei tule tehtyä?
Miksi pidätte niin itsestäänselvänä, että työnantajan pitää maksaa tyhjästä?
Nytkin jo porukka tulee sairaana töihin. Kiva olla avokonttorissa töissä kun kaikki pärskii. Ja jatkossa vielä tulevat enemmän kipeinä. Kiva, kiitos hallitus! Mieluummin vaikka yksi arkipyhä pois, mutta ei tätä. Niin lyhytnäköistä...
[/quote]
[/quote]
Meinaatko oikeasti, että jos olen räkätaudissa, enkä suostu jäämään saikulle, työnantaja kiltisti ottaa minut pois lääkkeenjakovuorosta ja antaa minun työpäivän nätisti opiskella kansliassa ja aivastella ja niistää siellä :D
Kukahan sen minun työni sitten tekee sillä aikaa, kun minä opiskelen kipeänä työajalla :D