Saako äitini ottaa hiukan yli puolet opintotuestani?
Äitini ottaa tällä hetkellä 50€ opinto rahoistani(Itselleni jää 43€). Onko tämä reilua? Hän maksaa (on maksanut) Kaikki oppikirjani (kaikki tekstikirjat olivat vanhoina ostettuja, 5€ kappale) ja osti minulle kannettavan tietokoneen opiskelua varten (nykyään välttämätön tuokin)
Juuri tänään tappelimme tästä asiasta. Tulisiko antaa asian olla?
Kommentit (47)
Lukioajan on mahdollisuus saada koulutusavustusta, tästä on ennakkotapaus oikeudessa.
Ei enää lukionjälkeiseen koulutukseen voi saada avustusta. Toki jos vanhemmat haluaa kustantaa niin mikäs siinä. Lukion käytyään on aikuinen ja mahdollisuus mennä töihin tai jos opiskelee niin ottaa opintolainaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:56"]Koulutusavustus Laki lapsen elatuksesta 3 § 2 momentti (Finlex) Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuneista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuvista kustannuksista. Jos koulutusavustus vahvistetaan ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, lapsen edustajana toimii lapsen lähivanhempi. Täysi-ikäinen lapsi vaatii koulutusavustusta itse ja voi kohdistaa vaateensa kumpaankin vanhempaansa. Koulutusavustus maksetaan 18 vuotta täyttäneen lapsen omalle tilille. Oikeuskäytännössä on katsottu vakiintuneesti, että koulutusavustus voidaan vahvistaa lukion käymisen ajaksi, koska lukion katsotaan kuuluvan kansalaisten peruskoulutukseen. Koulutusavustus voidaan vahvistaa myös ammatilliseen koulutukseen, mutta kynnys siihen on korkeampi. Koulutusavustuksen vahvistaminen edellyttää aina tapauskohtaista harkintaa siitä, onko vahvistaminen kohtuullista. Harkinnassa on otettava huomioon myös lapsen omat mahdollisuudet vastata koulutuskustannuksistaan esimerkiksi opintorahalla, opintolainalla tai työnteolla. Koulutusavustuksen määrään ei voida suoraan soveltaa elatusapua koskevia säännöksiä, vaikka koulutuskustannuksiin luetaankin suoranaisten opintomenojen lisäksi myös koulutuksen aikaiset elinkustannukset. Sen sijaan esimerkiksi harrastuksista aiheutuvat kustannukset eivät pääsääntöisesti kuulu koulutusavustuksella katettavaksi. [/quote] Kiitos! En ole selvästi ollut hereillä tunnilla. Eipä ole koskaan käynyt mielessä opintoja vanhemmilla laskuttaa. Missäköhän vaiheessa tuo katsotaan loppuneeksi? Pitääköhän kustantaa yliopisto-opinnot ynnä muut kun ei tuossa kuitenkaan ole rajattu toiseen asteeseen tai muuhunkaan?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:36"]No kyllä mustasin sun äiti ihan oikein toimii. Tai siis, että itse jouduin kustantamaan alaikäisenäkin omat vaatteet, koulukirjat, tietokoneen ja kännykänkin. Opintotukeni sain näin ollen pitää itselläni, sillä itse maksoin kaiken.
[/quote]
Onpa sulla ollut kiva äiti. "Ikinä en oo valittanu!!" Olisko pitänyt?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:11"]
Jokaisessa perheessä on tietysti omat säännöt. Mulla porukat maksoivat lukion kirjat, mutta ei kaikissa perheissä vanhemmilla ole siihen resursseja ja sitä varten juuri saat tuota opintorahaa. Joko hyväksyt tilanteen tai sitten alat vaihtoehtoisesti itse maksamaan kirjasi.
[/quote]
Ääliömäistä tehdä lapsia, jos ei ole halua tukea näiden kouluttautumista.
Näin ohiksena.
[/quote]
Halua ja varaa ostaa kaikki on eri asioita. Mäkin mielelläni ostaisin lapsille kaikki koulukirjat, mutta en pysty, siksi ne saa opintotukea niihin opintoihin. Kun lapset tehtiin mulla oli mies ja työ. Nyt lapset on 15 ja 18 ja mun mies on kuollut ja työpaikka meni viime vuonna konkurssiin. Multa vaan puuttui se kristallipallo kun lapset tehtiin, että okei 18 vuoden päästä oon yh ja työtön.
Äitini oli tuon tyyppinen. Vittuili koko lapsuuteni kun minua pitää elättää, muutin alaikäisenä omilleni, lapsilisiä ei näkynyt. Ostin jo ylä-asteella kesätyörahoilla vaatteeni. Myöhemmin myös lukion kirjat. Kaikenlaiset kusipäät saavat valitettavasti lisääntyä
Huomaa harvinaisen runsaat yläpeukut tällä lauseella alkavaan viestiin: "Ilmeisesti äitisi on vähävarainen, jos saat kotona asuvana lukiolaisena opintotukea."
Totta on, että opintotuki on tarkoitettu opiskelukuluihin, mutta eikö se ole ihan sama, ostiko äitisi sinulle koulutarvikkeita vai olisitko ostanut ne itse. Et sinä saisi opintotukea, jos laskelmien mukaan äidilläsi olisi varaa maksaa opiskelusi.
Olennaista on se, että äitisi käyttää ne rahat sinun hyväksesi, eli kustantaa asumisesi, ruokasi, vaatteesi ym. Lain mukaan 15 vuotta täyttäneellä on oikeus käyttää itse vain omalla työllään hankkimansa rahat. Ei huoltajakaan saa opintotukia ryypätä tai käyttää johonkin muuhun kuin sen opiskelevan lapsen hyväksi.
Olet ilmeisesti 17-vuotias, kun "lapsitukea" eli lapsilisää äitisi ei enää saa. Ensi vuonna olet jo täysi-ikäinen ja saat tehdä omillarahoillasi ihan mitä tahdot.
Kyllä vanhemman täytyy kustantaa lapsensa opiskelu ja ei todellakaan ole oikeutta ottaa lapsen opintotukea! Kyllä nuorella menee rahaa muuhunkin kuin koulun käyntiin. Pitäähän sitä olla rahaa ostaa joskus vaikka vaatteita tai käydä elokuvissa yms. Pitää elämässä olla muutakin kuin opiskelu. Tai sitten säästää tulevaisuutta varten oman kodin hankintoja varten.
Maksaako äitisi myös katon pääsi päälle, ruokaa ja vaatteet sinulle? Bussikortin? Kännykkälaskun?
Kyllä se opiskelua kummasti helpottaa jos on lämmin majapaikka missä nukkua yöt.. :)