Saako äitini ottaa hiukan yli puolet opintotuestani?
Äitini ottaa tällä hetkellä 50€ opinto rahoistani(Itselleni jää 43€). Onko tämä reilua? Hän maksaa (on maksanut) Kaikki oppikirjani (kaikki tekstikirjat olivat vanhoina ostettuja, 5€ kappale) ja osti minulle kannettavan tietokoneen opiskelua varten (nykyään välttämätön tuokin)
Juuri tänään tappelimme tästä asiasta. Tulisiko antaa asian olla?
Kommentit (47)
Opintotuki on opintoihin tarkoitettua rahaa, ei huvitteluun. Tietenkään ei se välttämättä ottaminen ole oikein, mutta ei äitisi tarvitse kaikkia opintojasi kustantaa. Saanet ruuankin koulussa ilmaiseksi.
Jokaisessa perheessä on tietysti omat säännöt. Mulla porukat maksoivat lukion kirjat, mutta ei kaikissa perheissä vanhemmilla ole siihen resursseja ja sitä varten juuri saat tuota opintorahaa. Joko hyväksyt tilanteen tai sitten alat vaihtoehtoisesti itse maksamaan kirjasi.
Ei, mutta sama kai sitten sinun ostaa kaikki kirjasi, siihe tuo tuki on.
Kohtuullisen reilua, kun on kirjasi ja koneesi ostanut. Asut vissiin vanhempiesi luona, ilmaiseksi?
Opintotuki on tarkoitettu nimenomaan opiskelusta aiheutuviin kustannuksiin. Jos asut kotona ja äitisi on maksanut sinulle lukiokirjat ja vielä kannettavan, niin minusta hänellä olisi täysi oikeus ottaa opintotukesi kokonaan.
Ilmeisesti äitisi on vähävarainen, jos saat kotona asuvana lukiolaisena opintotukea. Se on hyvin harvinaista. Ei hän varmaan huvikseen ota, vaan koska on pakko. Opiskele ahkerasti niin vältät saman kohtalon kun olet hänen asemassaan.
Muuta omillesi niin ei ole enää sinusta kuluja äidillesi. Tai ainakin mene töihin ja ala ostamaan edes ruokasi etkä tyhjennä ilmaiseksi jääkaappia.
Meillä on niin että lukiolainen käyttää osan opintorahastaan kirjoihin. Opetan rahankäyttöä.
Tottahan on että elämisen kustannuksiin ei opintotuki riitä, saa sitä alle satasen. Olen yksinhuoltaja.
Asumisen, ruoan ja vaatteet maksan niin kuin tähänkin asti.
Jos olet eroperheestä niin sinulla on 18 vuotta täytettyäsi mahdollisuus saada lukio-opintojen ajaksi isältäsi koulutustukea. Sen rahan saat omalle tilillesi omaan käyttöösi. Sama summa mitä tulisi minimielaria.
Hoida oikeusaputoimistossa asia itsenäisesti. Ilmaista on opiskelijalle jolla ei tuloja.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:11"]
Opintotuki on opintoihin tarkoitettua rahaa, ei huvitteluun. Tietenkään ei se välttämättä ottaminen ole oikein, mutta ei äitisi tarvitse kaikkia opintojasi kustantaa. Saanet ruuankin koulussa ilmaiseksi.
[/quote]
Kiitos vastauksista. Päätän antaa asian olla. Onhan se reilua räin. En ollut sitä mihinkään turhuuksiin tuhlaamassakaan, halusin vain tietää että onko kaikki oikein.
Ei saa ottaa, jos sinä et anna. Toisaalta hänen ei myöskään ole pakko kustantaa opintojasi. Miten hän muuten pystyy viemään rahojasi, jotka tulevat omalle pankkitillillesi? Voit pitää huolta rahoistasi, mutta luultavasti joudut tällöin maksamaan itse opiskeluvälineesi, jolloin käyttöösi jää rahaa suunnilleen saman verran kuin nytkin.
No kyllä mustasin sun äiti ihan oikein toimii. Tai siis, että itse jouduin kustantamaan alaikäisenäkin omat vaatteet, koulukirjat, tietokoneen ja kännykänkin. Opintotukeni sain näin ollen pitää itselläni, sillä itse maksoin kaiken.
Missä opiskelet ja minkä ikäinen olet? Mitä olette sopineet äidin kanssa asiasta?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:34"]Ei saa ottaa, jos sinä et anna. Toisaalta hänen ei myöskään ole pakko kustantaa opintojasi. Miten hän muuten pystyy viemään rahojasi, jotka tulevat omalle pankkitillillesi? Voit pitää huolta rahoistasi, mutta luultavasti joudut tällöin maksamaan itse opiskeluvälineesi, jolloin käyttöösi jää rahaa suunnilleen saman verran kuin nytkin.
[/quote]
Kyllä itse asiassa on pakko kustantaa opinnot, kuuluu osana vanhemman elatusvelvollisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:17"]
Ilmeisesti äitisi on vähävarainen, jos saat kotona asuvana lukiolaisena opintotukea. Se on hyvin harvinaista. Ei hän varmaan huvikseen ota, vaan koska on pakko. Opiskele ahkerasti niin vältät saman kohtalon kun olet hänen asemassaan.
[/quote]Muuten samaa mieltä, mutta eipä tuo ahkerasti opiskeleminen enää nykypäivänä mitään takaa - sama kohtalo voi olla edessä silti. Mutta ei opiskelusta ainakaan haittaa ole, joten kannustan myös opiskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:34"]Ei saa ottaa, jos sinä et anna. Toisaalta hänen ei myöskään ole pakko kustantaa opintojasi. Miten hän muuten pystyy viemään rahojasi, jotka tulevat omalle pankkitillillesi? Voit pitää huolta rahoistasi, mutta luultavasti joudut tällöin maksamaan itse opiskeluvälineesi, jolloin käyttöösi jää rahaa suunnilleen saman verran kuin nytkin. [/quote] Kyllä itse asiassa on pakko kustantaa opinnot, kuuluu osana vanhemman elatusvelvollisuuteen.
[/quote]
Mutta opintotuki on tarkoitettu 100 % opiskelusta aiheutuviin kustannuksiin. Siksi se meneekin vanhempien tulojen mukaan kotona asuvilla.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:34"]Ei saa ottaa, jos sinä et anna. Toisaalta hänen ei myöskään ole pakko kustantaa opintojasi. [/quote] Kyllä itse asiassa on pakko kustantaa opinnot, kuuluu osana vanhemman elatusvelvollisuuteen.
[/quote]
Teoriassa ehkä joo, mutta miten käytännössä pakotat vastahakoisen vanhemmat kustantamaan lapsensa opinnot? Vanhempi voi kieltäytyä ostamasta kirjoja, tietokoneesta tai laskimesta puhumattakaan, eikä siihen voi mikään instanssi pakottaa. Jos vanhemmalla olisi varaa mutta ei haluja, ei myöskään lapsen auta hakea ko. asioihin mitään tukea. Ei tuon takia aleta lukioikäistä huostaanottamaankaan, joten käytännössä vanhempi voi hyvinkin olla maksamatta yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:18"]
Jos olet eroperheestä niin sinulla on 18 vuotta täytettyäsi mahdollisuus saada lukio-opintojen ajaksi isältäsi koulutustukea. Sen rahan saat omalle tilillesi omaan käyttöösi. Sama summa mitä tulisi minimielaria.
Hoida oikeusaputoimistossa asia itsenäisesti. Ilmaista on opiskelijalle jolla ei tuloja.
[/quote]
Siis mitä? Pakollista "tukea" isältä täysi-ikäisille? Tästä en ole koskaan kuullutkaan. Annas kun arvaan: sitä saa vaikka opiskelisi vankilassa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 20:18"]
[/quote]
Siis mitä? Pakollista "tukea" isältä täysi-ikäisille? Tästä en ole koskaan kuullutkaan. Annas kun arvaan: sitä saa vaikka opiskelisi vankilassa.
[/quote]
Opintoja varten. Vanhempien on tuettavaa täysi-ikäistäkin opiskelevaa lasta. Tulot vaikuttavat opintotukeen vielä täysi-ikäisenäkin, jos asuu kotona tai on toisella asteella.
Unohdin mainita että yksi syy tähän rahan ottamissen on se että hän lakkasi saamasta minusta lapsitukea.