Olen sairaana kotona, pomo juuri
soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin.
wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin.
mitäs nyt? Miten todistan, etten dokaa?
Kommentit (165)
Kyllä minä ainakin vaikeutan meiltä lähtevien saikuttajien työnsaantia. Tosin laillisin keinoin. Sitä saa, mitä tilaa!
Ottakaa hyvät ihmiset huomioon myös se, että ala vaikuttaa todella paljon siihen voiko töihin mennä pienessä flunssassa vai ei. Esimerkiksi ruumiillista työtä ei todellakaan pidä kuumeisena tehdä, lopputuloksena voi olla paljon vakavampi jälkitauti. Opettajat, puhetyöläiset, laulajat, näyttelijät taas eivät voi työskennellä jos on ääni käheänä. Istumatyötä jossa ei tarvitse juurikaan puhua tai tavata asiakkaita voi taas tehdä jos on ääni pois tai kuumeilua.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:04"]soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin. wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin. mitäs nyt? Miten todistan, etten dokaa? [/quote] oho 15 pv. Mulla ei ku pari satunnaista. [/quote] Good for you. Tämähän siis tarkoittaa että kaikki jotka on enempi saikulka kun sinä on laiskoja ja moniongelmaisia. Tahdotko mitallin? T: Tokaa viikkoa keuhkokuumeessa
[/quote]
tuskin sinulla on keuhkokuumetta tai muuta vakavaa sairautta joka vuosi?
Minä olen ihmistyyppiä, joka ei sairasta "koskaan" (viidessä vuodessa yksi saikkupäivä leikkauksen takia) ja silti olen sitä mieltä, että 15 päivää vuodessa ei ole valtavasti. Taitaa jäädä jopa keskiarvojen alapuolelle, kun olen joskus tilastoja lueskellut.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:04"]
[/quote]
Mä ainakin olen joka vuosi useammassa keuhkoputkentulehduksessa, esim tänä vuonna ollut jo 2 keuhkoputkentulehdusta. Jokaisesta keuhkoputkentulehduksesta lätkäistään se viikko sairaslomaa. Sen lisäksi tulee sairaslomia flunssasta. Ei, en ole ylipainoinen, en tupakoi, syön d-vitamiinia reilusti ja mittautan vitamiinitasot säännöllisesti. Ei, kotonani ei ole hometta. Harrastan liikuntaa aktiivisesti aina kun keuhkojeni tila sen sallii. Syön kasvisruokaa. Huolehdin muutoinkin monipuolisesta ruokavaliosta, riittävästä proteiinin ja rasvojen saannista yms. Syön maitohappobakteereja päivittäin. Ylipäätään kaikki vastustuskykyä parantavat vippaskonstit käytössä.
Sairastan astmaa. Minä en ole tätä sairautta valinnut. Olen vielä nuori ihminen, minulla on paljon työvuosia edessä. Miettikää nyt vähän, olisiko parempi että muutaman saikun vuoksi en työskentelisi ollenkaan. Sitä paitsi, lääkkeet maksavat paljon ja jostain se raha on niihinkin saatava.
Vaadi myös työterveyden edustaja kyseiseen palaveriin.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:54"]
Ei kai kolme viikkoa vuodessa ole niin paljon?
itse sairastan joskus puolet enemmän. Eikös se joku raja ollut 50 pv vuodessa, ennenkuin työnantajan täytyy puuttua ja tipahtaa jollekkin kelan rahoille...? Ja sekin taisi koskea samaa diagnoosia..
[/quote]
Se raja on 30 päivää ja se on jo sellainen, että oikeasti vakavasti otettava tilanne. Kukaan työnantaja ei halua sellaista työntekijää joka noille listoille joutuu. Neovat myös ekoja, jos YT:t yms, eli lähtevien joukossa aina! t. HR-assari, asiaa sivusta seurannut
[/quote]
Sortsi vain, mutta se raja on 60pv, siis täyttä palkkaa saa 60 sairauspvältä/kalenterivuosi. Ja pomon antama keskusteluaika räpsähtää kohdalle jos poissaoloja on 5kpl tai 20pv.
Ja tosiaan ,alakohytaiset erot olisi järkeviä näissäkin asioissa, tautisten lasten parissa niitä pöpöjä varmasti noukkii useammin ja helpommin kuin siellä toimistokopperossa istuessaa.
[/quote]
Katso Kelan vaatimat rajat, ne on 30+60+90 päivää.
t. se HR-assari
Työkyvyn tarkastelupisteet
30 päivää: Työnantaja ilmoittaa työntekijän sairauslomasta työterveyshuoltoon viimeistään, kun poissaolo on jatkunut kuukauden. Työterveyshuollon tiimi selvittää, mistä sairauspoissaolot ovat kertyneet.
60 päivää: Työnantaja hakee sairauspäivärahaa Kelalta kahden kuukauden kuluessa työkyvyttömyyden alkamisesta. Jos sairauspoissaolo jatkuu, lääkäri tekee B-lausunnon ja ottaa kantaa kuntoutuksen tarpeeseen.
90 päivää: Lääkäri tekee terveystarkastuksen ja antaa lausunnon työntekijän jäljellä olevasta työkyvystä ja työhön paluun mahdollisuuksista viimeistään, kun sairauspäivärahaa on maksettu 90 päivältä. Ennen lausunnon tekemistä työterveyshuolto neuvottelee tilanteesta työntekijän ja työnantajan kanssa.
Lisätietoa: http://www.ttl.fi/tyoterveyshuolto.
Hassua kun ihmiset motkottaa 15 päivän poissaoloista per vuosi kun itsellä oli viime vuonna yhteen yli 180 poissoloa kahden leikkauksen vuoksi eikä siltikään pidetty mitään keskusteluja
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:04"]
[/quote]
Mä ainakin olen joka vuosi useammassa keuhkoputkentulehduksessa, esim tänä vuonna ollut jo 2 keuhkoputkentulehdusta. Jokaisesta keuhkoputkentulehduksesta lätkäistään se viikko sairaslomaa. Sen lisäksi tulee sairaslomia flunssasta. Ei, en ole ylipainoinen, en tupakoi, syön d-vitamiinia reilusti ja mittautan vitamiinitasot säännöllisesti. Ei, kotonani ei ole hometta. Harrastan liikuntaa aktiivisesti aina kun keuhkojeni tila sen sallii. Syön kasvisruokaa. Huolehdin muutoinkin monipuolisesta ruokavaliosta, riittävästä proteiinin ja rasvojen saannista yms. Syön maitohappobakteereja päivittäin. Ylipäätään kaikki vastustuskykyä parantavat vippaskonstit käytössä.
Sairastan astmaa. Minä en ole tätä sairautta valinnut. Olen vielä nuori ihminen, minulla on paljon työvuosia edessä. Miettikää nyt vähän, olisiko parempi että muutaman saikun vuoksi en työskentelisi ollenkaan. Sitä paitsi, lääkkeet maksavat paljon ja jostain se raha on niihinkin saatava.
[/quote]
keuhkokuume lienee eri asia. Mutta perusterveelle keskimäärin yli kaksi viikkoa poissa oloa töistä vuoden aikana on paljon. Toki nyt en ole varma tarkoittiko ap, että sairaslomaan on oikeasti 15 kpl vuodessa. Se on vielä enemmän..
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:17"]
Hassua kun ihmiset motkottaa 15 päivän poissaoloista per vuosi kun itsellä oli viime vuonna yhteen yli 180 poissoloa kahden leikkauksen vuoksi eikä siltikään pidetty mitään keskusteluja
[/quote]
Jep. Saatan joutua leikkaukseen, josta tulee noin 2-4 kk sairausloma. Tämän keskustelun perusteella pelottaa jo etukäteen. Mutta jos tuohon leikkaukseen joudun, niin toisaalta se on työkykyni kannalta täysin välttämätön. :(
Tässä keskustelussa saikkuilijoita paheksuvat varmasti itse ottaisivat tilanteessani yksinkertaisesti lopputilin?
[/quote]
Sinulla oli selkeä syy: leikkaus.
Voin hyvin mennä palaveriin ja näyttää lääkärintodistukset. Toteamme sitten yhdessä että keuhkoputkentulehdus.
mikä järki?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:21"]
[/quote]
Jep. Saatan joutua leikkaukseen, josta tulee noin 2-4 kk sairausloma. Tämän keskustelun perusteella pelottaa jo etukäteen. Mutta jos tuohon leikkaukseen joudun, niin toisaalta se on työkykyni kannalta täysin välttämätön. :(
Tässä keskustelussa saikkuilijoita paheksuvat varmasti itse ottaisivat tilanteessani yksinkertaisesti lopputilin?
[/quote]
höpö höpö. Sairausloma ja pitkä sellainen on ok, silloin kun sille on aito tarve. Nenään tukkoisuudesta säikyttelevät en ymmärrä, ja ne ovat yleensä juuri näitä, joilla on kolmen päivän saikkuja jopa tuon 15 vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
onhan ap:lläkin selkeä syy sekä todistukset siitä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:24"]
[/quote]
[/quote]
höpö höpö. Sairausloma ja pitkä sellainen on ok, silloin kun sille on aito tarve. Nenään tukkoisuudesta säikyttelevät en ymmärrä, ja ne ovat yleensä juuri näitä, joilla on kolmen päivän saikkuja jopa tuon 15 vuodessa.
[/quote]
kuka säikyttelee nenällään muita? Sairaat?
Suomalainen on keskimäärin 8 päivää sairauden takia töistä poissa vuodessa. Mutta koska tämä on keskiarvo (ei mediaani) niin siihen lasketaan mukaan myös esim. syöpäpotilaat, joilla kertyy kerralla kuukausia. Näin ollen siis henkilö, jolla ei ole syövän tms. kaltaista pitkäaikaissairautta, on ka poissa huomattavasti vähemmän kun tuo 8 päivää. Eli siinä osviittaa.
Mutta itse asiaan: Ota rauhassa. Jos sinulla on todistukset työnanatjan osoittamista paikoista (teille määrätty työterveys) ja olet rehellinen niin ei sinulla ole hätää. Esimieskin joutuu prosedyyrin mukaan ottamaan yhteyttä kun poissaoloja alkaa olla tietyn määrän yli.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
miksi ylenkatsot hengityselinsairauksia?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 14:22"]
[/quote]
[/quote]
Miksei keuhkoputkentulehdus ole selkeä syy olla sairaslomalla?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:04"]soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin.
wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin.
mitäs nyt? Miten todistan, etten dokaa?
[/quote] oho 15 pv.
Mulla ei ku pari satunnaista.
[/quote]
Good for you. Tämähän siis tarkoittaa että kaikki jotka on enempi saikulka kun sinä on laiskoja ja moniongelmaisia. Tahdotko mitallin? T: Tokaa viikkoa keuhkokuumeessa