Olen sairaana kotona, pomo juuri
soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin.
wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin.
mitäs nyt? Miten todistan, etten dokaa?
Kommentit (165)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:14"]
15 päivää sairaspoissaoloja vuodessa on aika paljon. Onko sinulla ollut useita (väh. 3 kpl) lyhyitä poissaoloja viimeisen 4 kk:n aikana? Jos on, niin esimiehelläsi on velvollisuuskin pitää kanssasi "varhaisen tuen keskustelu", tosin tuo viittaus alkoholin käyttöön ei kyllä kuulostanut kovin "tukevalta".
[/quote]
Varhaisen tuen keskusteluun ei kuulu olettamukset alkoholiongelmasta, tai mistään muustakaan. Itse vihjaisin pomolle, että tämäpä loukkaa muuten kunniaani aika hemmetisti, ja taidanpa käydä selvittämässä riittääkö syytteisiin.
Edes puhtaasta vittuilun ilosta.
[/quote]
Ja ikä oli?! :D
Mikä luulet, että suhtauminen on aloittajaan puhtaan vittuilun jälkeen. Ja mikä on käyntikortti seuraavaan työpaikkaan?! Edellinen, vaikka ei suoraan saa asioita sanoa niin rivien välistä voi aina antaa ymmärtää.
Missä on kultainenkeskitie?! Joko alistutaan tai ollaan heti hirvee uho päällä, eikä edes ajatella mahdollisia seurauksia kauaskantoisemmin.
Rauhallisesti neuvottelemallakin voi tuota kantansa tai loukkaantumisensa esille ilman vittuilua.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:15"]15 päivää vuodessa on todella paljon, ei mikään ihme että epäillään. Päiväkodeissa ja sairaaloissa, joissa taudit ns. kiertävät on sairaspoissaoloja noin 6 pv/vuosi. Siinä vertailukohtaa.
[/quote]
Ja mistäs tiedät tämän? Nimimerkillä; hoitoalalla töissä ja yli 6 pv saikkua joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:54"]
Ei kai kolme viikkoa vuodessa ole niin paljon?
itse sairastan joskus puolet enemmän. Eikös se joku raja ollut 50 pv vuodessa, ennenkuin työnantajan täytyy puuttua ja tipahtaa jollekkin kelan rahoille...? Ja sekin taisi koskea samaa diagnoosia..
[/quote]
Se raja on 30 päivää ja se on jo sellainen, että oikeasti vakavasti otettava tilanne. Kukaan työnantaja ei halua sellaista työntekijää joka noille listoille joutuu. Neovat myös ekoja, jos YT:t yms, eli lähtevien joukossa aina! t. HR-assari, asiaa sivusta seurannut
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:14"]
15 päivää sairaspoissaoloja vuodessa on aika paljon. Onko sinulla ollut useita (väh. 3 kpl) lyhyitä poissaoloja viimeisen 4 kk:n aikana? Jos on, niin esimiehelläsi on velvollisuuskin pitää kanssasi "varhaisen tuen keskustelu", tosin tuo viittaus alkoholin käyttöön ei kyllä kuulostanut kovin "tukevalta".
[/quote]
Varhaisen tuen keskusteluun ei kuulu olettamukset alkoholiongelmasta, tai mistään muustakaan. Itse vihjaisin pomolle, että tämäpä loukkaa muuten kunniaani aika hemmetisti, ja taidanpa käydä selvittämässä riittääkö syytteisiin.
Edes puhtaasta vittuilun ilosta.
[/quote]
Ja ikä oli?! :D
Mikä luulet, että suhtauminen on aloittajaan puhtaan vittuilun jälkeen. Ja mikä on käyntikortti seuraavaan työpaikkaan?! Edellinen, vaikka ei suoraan saa asioita sanoa niin rivien välistä voi aina antaa ymmärtää.
Missä on kultainenkeskitie?! Joko alistutaan tai ollaan heti hirvee uho päällä, eikä edes ajatella mahdollisia seurauksia kauaskantoisemmin.
Rauhallisesti neuvottelemallakin voi tuota kantansa tai loukkaantumisensa esille ilman vittuilua.
[/quote]
Riippuu hyvin paljon työkentästä.
Eikö pomo ole itse koskaan pois?
Mulla pisti silmään vaan toi viihteellä käymisen määrä. Minusta joka toinen kuukausi on lapsiperheessä paljon "tuulettumista", eli kännien vetämistähän toi tarkoittaa.
Wtf. Aika usein olet kyllä kipeänä... Minä en ole ollut 10 vuoteen kuin ehkä viikon sairaslomalla töistä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:15"]
15 päivää vuodessa on todella paljon, ei mikään ihme että epäillään. Päiväkodeissa ja sairaaloissa, joissa taudit ns. kiertävät on sairaspoissaoloja noin 6 pv/vuosi. Siinä vertailukohtaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:46"]
Huonoon kuntoon olet itsesi päästänyt, kun monta flunssaa ja vastaavaa vuodessa sairastat, vaikka sitten oletkin sellaisessa työssä, jossa pöpöt helposti leviää. Olin noin 35 vuotta töissä koulussa, jossa myös jatkuvasti riehuu joko räkätauti tai mahatauti, mutta kyllä sitä tuli äkkiä immuuniksi kaikille pöpöille. Ja ne harvat flunssat podin yleensä lomalla. Useimpina vuosina ei tullut lainkaan sairauslomapäiviä, myöhemmin sitten pari pitempää lomaa leikkausten takia. Ai niin, yksi tosi paha kurkkutulehdus oli melkein loppusuoralla, kuume huiteli päälle 39:ssä ja ääni katosi kokonaan. Muutama sairauspäivä tuli, tosin väliin osui joku juhlapäiväkin ja viikonloppu, joten varsinaisesti taisin olla töistä pois vain 2-3 päivää.
Rupea liikkumaan ja hoitamaan kuntoasi, niin ne flunssatkin kiertävät sinut kaukaa. Tarkkaile myös, mitä suuhusi pistät. Pidä huoli, että saat riittävästi vitamiineja ja hivenaineita ruuasta, ei purkista.
[/quote]
Voi elämä näitä ihmisiä... Joskus sattuu käymään vain niin hyvä munkki, ettei kuulu siihen helposti sairastuvaan sorttiin. Geeneillä on tässäkin merkitystä.
Itsekin olen viimeksi ollut vatsataudissa liki 12 vuotta sitten, edellisen kerran kunnon kuumeessa taisin olla kuutisen vuotta sitten. Mutta elämäntavoilta en todellakaan ole tätä tehnyt, olen helvetin laiska liikkumaan, kasviksia syön pakosta silloin tällöin jotta saa edes välillä vitamiineja, alkoholia on näiden vuosien aikana tullut välillä otettua joka viikonloppu.
Niin ja olen asiakaspalvelussa, eli varmasti päässyt altistumaan jos jonkinlaisille bakteereille.
[/quote]
Tämä. Tunnen ihmisiä jotka tupakoivat, elelevät pitsalla, eivät juurikaan urheile. Eikä tarvitse koskaan olla flunssassa. Toiset taas sairastelevat vaikka söisivät miten, huolehtisivat muutoinkin terveistä elämäntavoista. Geeneistä ja tuurista kiinni. Kyllähän syöpäkin voi iskeä nuoreen ja hyväkuntoiseen ihmiseen, paskaa tuuria sekin.
Sairauspoisaolot ovat salassapitovelvollisuuden alaisia asioita joten miten niistä voisi jonkun toisen työpaikan pomo olla tietoinen, siis esim työpaikkaa hakiessa? meilläkin päiväkodissa tuli alkukeväästä uusi ohjeistus siitä että ei saa edes mainita että hlö on sairaana vaan hän on vain P eli pois töistä. Ei se kuulu muille, ei edes, kolleegoille, miksi on poissa, onko sairaana vai mikä on.
15 päivää on paljon, sehän on joka kuukausi vähintään päivä. Työnantajilla on myös lakiin kirjattu velvollisuus puuttua, mikäli epäillee alaisellaan olevan päihdeongelma. Mutta tietysti jos työnantajan sanavalinnat ovat todella olleet nuo, mitä ap kertoo, niin onhan se hieman asiattomasti sanottu. Voi olla aika turhautunut ap:n jatkuvaan sairasteluun. Oman sairastelun lisäksi ap on tietty pois töistä lastensa sairastelun vuoksi. Oikein unelma työntekijä siis.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:15"]15 päivää vuodessa on todella paljon, ei mikään ihme että epäillään. Päiväkodeissa ja sairaaloissa, joissa taudit ns. kiertävät on sairaspoissaoloja noin 6 pv/vuosi. Siinä vertailukohtaa. [/quote] Ja mistäs tiedät tämän? Nimimerkillä; hoitoalalla töissä ja yli 6 pv saikkua joka vuosi.
Olen töissä firmassa, joka tekee tilastoa just noista. :) Katsos jollain on sit paljon vähemmän kuin 6pv vuodessa, jos sulla on enemmän. ;)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:54"]
Ei kai kolme viikkoa vuodessa ole niin paljon?
itse sairastan joskus puolet enemmän. Eikös se joku raja ollut 50 pv vuodessa, ennenkuin työnantajan täytyy puuttua ja tipahtaa jollekkin kelan rahoille...? Ja sekin taisi koskea samaa diagnoosia..
[/quote]
Se raja on 30 päivää ja se on jo sellainen, että oikeasti vakavasti otettava tilanne. Kukaan työnantaja ei halua sellaista työntekijää joka noille listoille joutuu. Neovat myös ekoja, jos YT:t yms, eli lähtevien joukossa aina! t. HR-assari, asiaa sivusta seurannut
[/quote]
Sortsi vain, mutta se raja on 60pv, siis täyttä palkkaa saa 60 sairauspvältä/kalenterivuosi. Ja pomon antama keskusteluaika räpsähtää kohdalle jos poissaoloja on 5kpl tai 20pv.
Ja tosiaan ,alakohytaiset erot olisi järkeviä näissäkin asioissa, tautisten lasten parissa niitä pöpöjä varmasti noukkii useammin ja helpommin kuin siellä toimistokopperossa istuessaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:30"]
Sairauspoisaolot ovat salassapitovelvollisuuden alaisia asioita joten miten niistä voisi jonkun toisen työpaikan pomo olla tietoinen, siis esim työpaikkaa hakiessa? meilläkin päiväkodissa tuli alkukeväästä uusi ohjeistus siitä että ei saa edes mainita että hlö on sairaana vaan hän on vain P eli pois töistä. Ei se kuulu muille, ei edes, kolleegoille, miksi on poissa, onko sairaana vai mikä on.
[/quote]
Ei tietenkään tälläistä tietoa saa suoraan jakaa, mutta kuten sanottua sitä voi aina antaa ymmärtää. Eikä sen enempää tarvitsi sanoa kuin, että en suosittele tai en ota kantaa niin eiköhän siitä osaa jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.
Tietosuojalautakunta on tehnyt eräässä ennakkotapauksessa päätöksen, että työpaikka saa pitää rekisteriä sairauslomista ja niiden syistä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:33"]
15 päivää on paljon, sehän on joka kuukausi vähintään päivä. Työnantajilla on myös lakiin kirjattu velvollisuus puuttua, mikäli epäillee alaisellaan olevan päihdeongelma. Mutta tietysti jos työnantajan sanavalinnat ovat todella olleet nuo, mitä ap kertoo, niin onhan se hieman asiattomasti sanottu. Voi olla aika turhautunut ap:n jatkuvaan sairasteluun. Oman sairastelun lisäksi ap on tietty pois töistä lastensa sairastelun vuoksi. Oikein unelma työntekijä siis.
[/quote]
Ei, en ole. Lapseni ovat jo 13 ja 11 - vuotiaat. Pienempänä ollessaan vanhempani hoitivat usein heitä kun sairastuivat.
käyn tosiaan viihteellä noin kerran kahdessa kuussa. Lapset ovat isovanhemmillaan ja minä tapaan ystäviäni. Käymme ravintolassa tai tapaamme toistemme kotona. Alkoholia käytän tuolloin maltillisesti.
ap
[/quote]
No, voi eikö kuulu ja eikö saa kertoa...Ihmisiä tapetaankin, eikä niinkään saa tehdä. Puskaradio on edelleen se paras tapa tiedon levittämiseen. Suomi on varskin niin pieni maa, että aina joku tuntee jonkun.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:04"]
soitti ja tivasi syytä. Olen kertonut hänelle puhelimitse sairastuneeni keuhkoputkentulehdukseen. Ääneni on lähes kokonaan pois (puheammatti) sekä lämpöilyä ja yskää. Todistukset on olemassa kaikilta päiviltä. ( nyt neljäs päivä menossa). Pomoni totesi soitettuaan juuri minulle, että palaveri alkoholin käytöstäni on tulossa heti kun menen yöihin.
wtf?! En ole alkoholisti, poissaolopäiviä sairastumisen vuoksi minulla on noin 15 kpl vuodessa. Olen pari kertaa sairas keväällä, pari syksyllä, keskimäärin.
[/quote]
Wtf? etkö ole toimittanut sairaslomapapereita duuniin?
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:44"]
[/quote]
Ei tietenkään tälläistä tietoa saa suoraan jakaa, mutta kuten sanottua sitä voi aina antaa ymmärtää. Eikä sen enempää tarvitsi sanoa kuin, että en suosittele tai en ota kantaa niin eiköhän siitä osaa jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.
Tietosuojalautakunta on tehnyt eräässä ennakkotapauksessa päätöksen, että työpaikka saa pitää rekisteriä sairauslomista ja niiden syistä.
[/quote]
Suorastaan pitää pitää tilastoa. Eihän se käy päinsä että sairastutaan duunin takia ja siihen ei reagoida mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 12:04"]
[/quote]
Wtf? etkö ole toimittanut sairaslomapapereita duuniin?
[/quote]
käytäntö on ollut, että ne viedään työpaikalle kun palaa töihin..
sairaslomatodistukset ovat tietenkin olemassa.
15 päivää vuodessa on todella paljon, ei mikään ihme että epäillään. Päiväkodeissa ja sairaaloissa, joissa taudit ns. kiertävät on sairaspoissaoloja noin 6 pv/vuosi. Siinä vertailukohtaa.