Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avaudut, toinen alkaa heti "neuvoa"

Vierailija
24.03.2022 |

Tunnetteko näitä tyyppejä? Avaudut esim omaan elämää liittyvästä asiasta/pulmasta, vaikka ihan vaan mietinnän tasolla tai vain kerrot kuulumisia. Tai kerrot mitä jollekkin tutullesi on käynyt, jotain kamalaa vaikka. Niin tämä tuttusi alkaa heti "ratkomaan" asiaa ja neuvomaan mitä pitäisi/olisi pitänyt tehdä tai toimia oikein. Sen sijaan että vain kuuntelisi sinua..

Kommentit (861)

Vierailija
761/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkästi mielensä pahoittavat ihmiset ovat rasittavia. Jos toinen yrittää olla ystävällinen ja auttaa löytämään ratkaisuja sun vaikeuksiin, niin katso peiliin jos mielesi siitä pahoitat.

Vierailija
762/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkästi mielensä pahoittavat ihmiset ovat rasittavia. Jos toinen yrittää olla ystävällinen ja auttaa löytämään ratkaisuja sun vaikeuksiin, niin katso peiliin jos mielesi siitä pahoitat.

Aika moni näyttää pahoittavan mielensä siitäkin, että joku tarvitsee tukea, jota ei itse osaa/halua antaa. Ei siinä mitään. Voi yksinkertaisesti kieltäytyä ja antaa toisen löytää tukensa muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan kyse olla melko triviaaleista asioista, jotka haluaa vain todeta toiselle ja joita ei esitä valittaakseen, märehtiäkseen ja vatvoakseen.

Esimerkki: Polvi leikattiin . Ei ollut mitään ongelmaa nostaa heitämällä jalkoja sänkyyn vatsalihasten avulla. Toinen polvi leikattiin. Nyt kyseinen liike aiheutti ensi alkuun aika suuren kivun reisiluussa. Kuitenkin näppäränä ihmisenä osasin kyllä vetää itseni sänkyyn kuin rapu - käsivoimillani.

Tähän kuuntelija: Sun pitää hakea jumooakuminauha ja sillä nostaa jalka.

Kyse ei ollut siitä, että tarvitsin neuvon vaan olin itse toki osannut keksiä keinon.

Ja olimme puhuneet paljon näistä leikkauksista siksi, koska kokemukset toipumisesta ovat niin erilaisia ja siis jakaneet kojkemuksia muidenkin käyttöön.

Voi tuntua todella pieneltä asialta, mutta jos tämä toistuu jatkuvasti neuvoautomaatin kanssa, se alkaa nyppiä. Neuvoautomaatti kuvittelee, että ihminen on täysin avuton vaikkei ole. Jos olisi, toki kysyisi neuvoa.

Vierailija
764/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumooakuminauha > jumppakuminauha

Vierailija
765/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan kyse olla melko triviaaleista asioista, jotka haluaa vain todeta toiselle ja joita ei esitä valittaakseen, märehtiäkseen ja vatvoakseen.

Esimerkki: Polvi leikattiin . Ei ollut mitään ongelmaa nostaa heitämällä jalkoja sänkyyn vatsalihasten avulla. Toinen polvi leikattiin. Nyt kyseinen liike aiheutti ensi alkuun aika suuren kivun reisiluussa. Kuitenkin näppäränä ihmisenä osasin kyllä vetää itseni sänkyyn kuin rapu - käsivoimillani.

Kyse ei ollut siitä, että tarvitsin neuvon vaan olin itse toki osannut keksiä keinon.

Ja olimme puhuneet paljon näistä leikkauksista siksi, koska kokemukset toipumisesta ovat niin erilaisia ja siis jakaneet kojkemuksia muidenkin käyttöön.

Voi tuntua todella pieneltä asialta, mutta jos tämä toistuu jatkuvasti neuvoautomaatin kanssa, se alkaa nyppiä. Neuvoautomaatti kuvittelee, että ihminen on täysin avuton vaikkei ole. Jos olisi, toki kysyisi neuvoa.

Kiinnostavaa, että sinua ärsyttää, jos tuohon tilanteeseen esitetään ratkaisua. Tuntuuko sinusta siis siltä, että toinen pitää sinua hieman hölmönä? Entä jos ajattelisitkin, että onpa kiva, kun toinen välittää ja haluaa auttaa?

Vierailija
766/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa, että sinua ärsyttää, jos tuohon tilanteeseen esitetään ratkaisua. Tuntuuko sinusta siis siltä, että toinen pitää sinua hieman hölmönä? Entä jos ajattelisitkin, että onpa kiva, kun toinen välittää ja haluaa auttaa?

Olen eri mutta juuri tuo. Miten tyhmänä ihmiset minua pitää? Jotkut oikeasti ovat ärsyttäviä kun heillä on se tyyli että he ovat maailman ylin tietäjä ja tietävät miten lentokonettakin lentää. Toiset taas oikeasti neuvovat että haluavat auttaa.

Vierailija
767/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä aina se neuvon antaja ja kuulija yrittää auttaa omalla tavallaan, mistä hän tietää ilman samaa ongelmaa, mikä toista voisi ärsyttää. Eri asia on aina vähättelijät ja etenkin ne, joilla on samasta asiasta jokin lyhytaikainen helppo kokemus, ja sitten sen perusteella jakavat tietojaan ihmetellen, miten toisella  voi olla vaikeaa, varmasti hällä vaan ongelmia tavassa miten mitään tehdä. Eli empatian kyky ylipäänsä mihinkään kärsimykseen silloin, jos itsellä elämässä on kaikki hyvin, on suurin ongelma noilla kuulijoilla.

Mutta niissä "potilaissa", joita muiden avautuminen tai neuvot ihmetyttää, on yleensä suurempi ongelma syyllistämättä. He subjektiivisesti vellovat surussaan haluten purkaa pahaa oloaan, ja silloin he eivät vastaanota mitään keltään tuosta vain, haluavat vain kertoa asiasta odottaen toisen vain olevan pahoillaan. Tietääkö se henkilö, jolta he odottavat henkistä tukea tätä? Ei tietenkään, ja yleensä ongelmaton ihminen yrittää toista alkaa neuvomaan tukena, ja sitten siitä suututaan.

Yksi eronnut olisi halunnut minun olevan tukena puhelimessa tunteja sanomatta mitään, siis kirjaimellisesti olisi pitänyt olla henkisenä tukena sanomatta mitään muuta kuin vain voi voi -tyyliin, eikä vain kertaa tai kahta soittelua, vaan aina kymmeniä kertoja hänen purkautuessaan! Hänen hyvinvoidessaan ei taas mitään yhteydenottoa tai soittoon vastaamista, mistä lähinnä olin silloin jo helpottunut. Joten tästä aloituksesta tulee heti sellainen ihminen mieleen, joka haluaa vain puhua ja purkaa, mutta hälle ei saa sanoa mitään, muuten suuttuu ja tekee vähintään tänne tai facebookiinsa aloituksen siitä, kun häntä taas sorsitaan ja heti aletaan neuvoa. Yleensä näillä ihmisillä on paljon asioita, joita voisi parhaiten ehkä terapiassa käsitellä, sieltä heille myös varmasti se paras apu, eikä tarvitse suuttua "terveille" ihmisille avunannosta, mitä eivät siinä tilanteessaan välttämättä haluten osaa antaa. 

Vierailija
768/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, olen ollut tuollainen. En tajunnut sen ärsyttävän, vaan yritin olla avuksi. Olen ilmeisesti käytännöllinen ja melko ratkaisukeskeinen ihminen. Olen kuitenkin tiedostanut tuon ja jo vuosia sitten opetellut pitämään suuni kiinni, kun toinen haluaa vaan puhua mieltään auki.

Nää ratkaisukeskeiset ei ymmärrä sitä, et kertoja haluaa jakaa tunnettaan ja puhua siitä. Tunteet ensin käsittelyyn ja sitte vasta ratkasuehdotukset, jos kertoja niitä kaipaa.

Vierailija
769/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksoikosta on tää ratkaisukeskeinen tapa. Ei elämä ole kuin yhtälö 2+2=4 ja sitte vaan eteenpäin ja oliks sulla muuta. Olen kurkkua myöten täynnä sitä touhua. Pintaliitona vaan äkkiä pois kuleksimasta, mitä niitä tunteita miettimään ja pohtimaan.

Vierailija
770/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, olen ollut tuollainen. En tajunnut sen ärsyttävän, vaan yritin olla avuksi. Olen ilmeisesti käytännöllinen ja melko ratkaisukeskeinen ihminen. Olen kuitenkin tiedostanut tuon ja jo vuosia sitten opetellut pitämään suuni kiinni, kun toinen haluaa vaan puhua mieltään auki.

Nää ratkaisukeskeiset ei ymmärrä sitä, et kertoja haluaa jakaa tunnettaan ja puhua siitä. Tunteet ensin käsittelyyn ja sitte vasta ratkasuehdotukset, jos kertoja niitä kaipaa.

Miksei sitä voi sitten sanoa, tai edes vihjata oikeaan suuntaan? Mistä ihminen, joka toimii aina rationaalisesti, osaa tuosta vain muuttaa itsensä yhtäkkiä tunneihmiseksi ja tunteiden kautta kaikkea peilaavaksi? Apua hänkin haluaa antaa omalla tavallaan.

Vierailija
771/861 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhejudo-koulutuksessa käytettiin shampanjapullon avaamista esimerkkinä. Ensin se tunnekuohu käsittelyyn rauhassa. Sitten vasta asiaosuus. Mielestäni hyvä muistisääntö

Vierailija
772/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niistä neuvoista tarvitse ottaa onkeensa,mutta kannattaa olla kiitollinen ystävistä jotka välittävät.

Vierailija
773/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ärsyttävältä. Voisiko se TuNnEihminenkin kasvaa aikuiseksi ja lopettaa turhan vouhkaamisen. Näissä TuNnEkeskusteluissa kun yleensä ei ole päätä eikä häntää, ne vaan jumittavat syvemmälle tunnekuohuihinsa kun niistä jauhetaan.

Vierailija
774/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on todella melkoista selkään puukottamista. Kerrot huolistasi ja ongelmistasi, toinen alkaa vääntämään asiaa niin, että lopulta vaikutat itse saaneesi ongelmat aiheutetuksi ja olevasi tilanteessasi syyllinen. Lisäksi saa osakseen ylimääräisiä neuvoja ja ohjeita, millä ei edes ole tekemistä asian kanssa. Toivoo sitten vain, että ei olisi paljastanut ja puhunut mitään, sillä tavoin sai vain ryöpytystä ja toisen ylemmyydentunnetta kestettäväksi.

Vierailija
775/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todella melkoista selkään puukottamista. Kerrot huolistasi ja ongelmistasi, toinen alkaa vääntämään asiaa niin, että lopulta vaikutat itse saaneesi ongelmat aiheutetuksi ja olevasi tilanteessasi syyllinen. Lisäksi saa osakseen ylimääräisiä neuvoja ja ohjeita, millä ei edes ole tekemistä asian kanssa. Toivoo sitten vain, että ei olisi paljastanut ja puhunut mitään, sillä tavoin sai vain ryöpytystä ja toisen ylemmyydentunnetta kestettäväksi.

Jos et halua ratkaista ongelmaasi, olet osa sitä. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin ihminen joka jauhaa aina samoista asioista, mutta ei tee mitään muuttaakseen niitä.

Vierailija
776/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se osoittaa jonkinlaista halveksuntaa toisen älyä kohtaan, jos alkaa jakaa neuvoja, joita toinen ei pyydä.

Tekisi joskus mieli kysyä, pidätkö tosiaan noin tyhmänä.

Vierailija
777/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et halua ratkaista ongelmaasi, olet osa sitä. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin ihminen joka jauhaa aina samoista asioista, mutta ei tee mitään muuttaakseen niitä.

Kaikkia asioita vaan ei voi ratkaista. Minusta on ylimielistä kuvitella, että pystyisin ratkaisemaan jonkin sellaisen ongelman, joka on vaivannut ystävää pitkään. Hänhän on itse oman elämänsä paras asiantuntija.

Vierailija
778/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia asioita vaan ei voi ratkaista. Minusta on ylimielistä kuvitella, että pystyisin ratkaisemaan jonkin sellaisen ongelman, joka on vaivannut ystävää pitkään. Hänhän on itse oman elämänsä paras asiantuntija.

99% nämä valituksen aiheet vaan eivät ole tällaisia, vaan valittaja ei vaan HALUA tehdä niille mitään.

Vierailija
779/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtihan näissä on se että kukaan ei tarvitse neuvoa, mutta on olemassa The Neuvoja, joka ei pysty puhumaan paria lausetta ilman neuvojaan. Jos ostat uuden tv:n, niin neuvoja sanoo että sinun tulee sitten muistaa pyyhkiä se tällä aineella, ja sellaisella liinalla niin ja niin usein. 

Jos sanot että on kyllä niin helle että on pitänyt pitää tuuletinta päällä öisin että saa nukuttua, niin neuvoja sanoo (heti sen jälkeen kun on sanonut että sun pitää hommata ilmastointilaite) että noita ei saa sitten jättää yksin pyörimään päiväksi sinne makuuhuoneeseen.

Eli se holhoava asenne joka The Neuvojalla on. Koskaan hän ei ole onnistunut ketään kuitenkaan missään auttamaan, mikä on paradoksaalista :D

Vierailija
780/861 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

99% nämä valituksen aiheet vaan eivät ole tällaisia, vaan valittaja ei vaan HALUA tehdä niille mitään.

Alleviivasit juuri sen mikä on neuvojan onglema. Hän ei ymmärrä että toiset eivät kaipaa hänen neuvojaan, koska hänen neuvoillaan ei kukaan tee mitään. Ihmiset ovat vain niin kohteliaita (paitsi neuvojat) etteivät viitsi sanoa sinulle ettei neuvosi ole hyviä. Jos joku itkee lapsensa menettämistä, hän suree silloin. Ei suruun tarvita lääkäriä ja terapeuttia ja kamomillateetä eikä jooga paranna surua vaan suru menee  sitten kun prosessi on valmis, ja jää taka-alalle sitten. Ei sitä pysty sinun neuvoillasi mitenkään nopeuttamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi