Kuinka moni tuntee suomalaisen asunnottoman?
Nyt sipilä kommenteissa ollut että "väärin sammutettu, auta suomalaisia asunnottomia".
Missä ne oikeen on? Tunteeko joku suomalaisen asunnottoman?
Tuntuu että niitä on vaan vähemmän ja vähemmän:
Kommentit (47)
Ai miksi asunnottomat, Helsingissä työskentelevät ihmiset eivät muuta jonnekin landelle? Siksi, että landella ei ole vastaavia asiantuntijatehtäviä kuin täällä Helsingissä. Olisivat menneet landelle työttömiksi syrjäytymään? Muutama kuukausi ystävän nurkassa oli varmaan parempi vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:22"]Yksi ystäväni asuu asunnottomien asuntolassa Helsingin Kalliossa ja toinen asuu kumppaninsa luona, mutta virallisesti on asunnoton. Kadulla asuvia en tunne. [/quote] Niin ja tunnen myös muut siellä asuntolassa. Mut se on tulkintakysymys ovatko asunnottomia, kun heillä on kuitenkin se oma huone siellä.
[/quote]
Kyllä asuntola-asukit lasketaan asunnottomiksi. Ei kadulla sentään kovin moni ole 24h. Kovimmillekin juopoille on märkä puoli jossain yhteismajoituksessa.
En tunne ketään. En ole edes kuullut kestään tutun tutusta asunnottomasta. Silloin lukion jälkeisenä vuotena yhdellä mun kaverilla oli vaikeuksia saada asuntoa helsingistä ja joutui käymään ensimmäisen kuukauden koulua 100km päästä. Mutta hänkin siis asui vanhemmillaan eli ei ollut koditon. Samoihin aikoihin yksi mun kaveri asui meilla pari kuukautta kun poikaystävänsä lähti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja joutui ottamaan sieltä opiskelija-asunnon. He eivät voineet sitten enää maksaa opiskelija-asunnon vuokran lisäksi sitä kämppää jossa silloin asuivat joten kaverini siis muutti mun luokse siksi aikaa kun etsi halvempaa asuntoa. Tuolloinkin kämppiä olisi kyllä ollut vaikka kuinka mutta hän halusi etsiä juuri oikean laista. Niin ja siis silloin hän oli ihan kirjoilla tässä meillä, posti tuli tänne ja tehtiin alivuokralais-soppari jne eli ei ollut silloinkaan koditon.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:11"]Ai miksi asunnottomat, Helsingissä työskentelevät ihmiset eivät muuta jonnekin landelle? Siksi, että landella ei ole vastaavia asiantuntijatehtäviä kuin täällä Helsingissä. Olisivat menneet landelle työttömiksi syrjäytymään? Muutama kuukausi ystävän nurkassa oli varmaan parempi vaihtoehto.
[/quote]
Samaa miettiny
Enpä tiedä saanko vastata tähän kun en enää ole asunnoton. Asunnon saamiseen/löytymiseen meni 2 v (+8 kk lisää kun yritin päästä väliaikaisesta ja rakennusvirheellisestä homeloukusta pois). Nyt kuitenkin asunut hyvässä asunnossa reilut 2 vuotta. Vuokranantajakin on mukava yksityinen henkilö :)
Tunnen itseni. Tosin en enää muutamaan vuoteen ole ollut asunnoton, mutta aika pitkään noissa "väliaikaisissa" majoituksissa tuli oltua. Castreninkadulla oli aika hyvät majapaikat, juuri remontoidut, mutta omaa kylppäriä ja keittiötä ei ollut. Niihin pääsi vain työssäkäyvät tai sellaiset jotka ei ryypänneet usein/kovaäänisesti.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:27"]Olen majoittanut kolmea asunnotonta ystävääni vuosien varrella eripituisia aikoja. Helsingistä on vaikea löytää asuntoa. Ja sanottakoon, että kaikki nämä ystävät ovat olleet päihteettömiä, työssäkäyviä ja korkeakoulutettuja, joiden on vain ollut vaikea äkillisessä elämäntilanteen muutoksessa löytää omaa kotia.
[/quote]
Miksi he eivät voineet muuttaa muualle? Monessa paikkaa maalla joudutaan purkamaan taloja kun kukaan ei halua muuttaa sinne...
[/quote]
Samaa kans miettiny. Mut ehkä hesan sossu on sit avokätisempi ni ei viitti....
Niin ja en huomannut, että asunnottomuus olisi nopeuttanut asuntojonossa etuasemaan pääsemistä millään tavoin.
t. 30
Mun miehen poika on asunnoton. Kiertää siksi sukulaisissa että voi nukkua.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:27"]Olen majoittanut kolmea asunnotonta ystävääni vuosien varrella eripituisia aikoja. Helsingistä on vaikea löytää asuntoa. Ja sanottakoon, että kaikki nämä ystävät ovat olleet päihteettömiä, työssäkäyviä ja korkeakoulutettuja, joiden on vain ollut vaikea äkillisessä elämäntilanteen muutoksessa löytää omaa kotia. [/quote] Miksi he eivät voineet muuttaa muualle? Monessa paikkaa maalla joudutaan purkamaan taloja kun kukaan ei halua muuttaa sinne...
[/quote]
Koskaan kuullutkaan talojenpurkuaallosta maalla. Olisko heittää lähteitä?
Asuntoloissa asuvia tunnen, ovat periaatteessa kodittomia.
Miksi ihmeessä joku lähtisi maalle, jos siellä ei ole työpaikkoja ja työpaikat kaupungeissa?
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:27"]Olen majoittanut kolmea asunnotonta ystävääni vuosien varrella eripituisia aikoja. Helsingistä on vaikea löytää asuntoa. Ja sanottakoon, että kaikki nämä ystävät ovat olleet päihteettömiä, työssäkäyviä ja korkeakoulutettuja, joiden on vain ollut vaikea äkillisessä elämäntilanteen muutoksessa löytää omaa kotia. [/quote] Miksi he eivät voineet muuttaa muualle? Monessa paikkaa maalla joudutaan purkamaan taloja kun kukaan ei halua muuttaa sinne...
[/quote]
[/quote]
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/pohjoisessa-puretaan-262-asuntoa/101582/
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/pohjoisessa-puretaan-262-asuntoa/101582/
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:38"]
Miksi ihmeessä joku lähtisi maalle, jos siellä ei ole työpaikkoja ja työpaikat kaupungeissa?
[/quote]
Jos pitäis valita asunto tai työpaikka, niin kyllä omalla listalla ykkösenä olisi asunto.
Itseni tunnen. Olen ollut pari kertaa asunnottomana, kun ei ole järjestynyt asuntoa, johon olisi rahaa, mutta pakko on olla ollut Hesassa, koska jotkut jutut on ollut pakko tehdä siellä. Olen sitten asunut kavereiden luona ja omassa "mökissä" (ihan maatalo landella tämä on).
Nyt asun virallisesti tässä mökissä. Täältä tätäkin kirjoittelen. Työttömänä on pakko, koska jos jonkun asunnon saa vuokrattua, niin asumistuen jälkeen jää tosi vähän elämiseen. Tosin talvella sähkölämmitys vie tuhottomasti rahaa, joten parempi olisi silloin vuokrata kämppä, mutta kun ei oikein löydy muutamaksi kuukaudeksi (sikakalliita kyllä on...). Joten nyt otankin selvää, jos pystyisin asumaan jossain ulkomailla talvella. Ehdotuksia?
No mun ystävillä asunnottomuus kesti vain joitakin kuukausia, ja oli voittavissa oleva ongelma. Jossain pohjoisessa olisi työllistyminen ollut mahdotonta, koska siellä ei olisi ollut sopivia työpaikkoja paitsi koulutusta vastaamattomissa työtehtävissä. Sellaiseen siirtyminen olisi ollut typerää.
Yksi tuttava ilmoitti olevansa asunnoton ja nukkui tyttöystävän tai kavereiden nurkissa. Ei halunnut maksaa markkinoiden vuokria, vaan halusi halvemman kaupungin kämpän hyvältä paikalta. Toki nousi jonossa.
Toiset asunnottomat ovat olleet omasta valinnastaan asunnottomia, koska "ei kämppää, ei kotietsintää". Kavereiden kämpissä hekin, päihteiden käyttäjiä.
Opiskelukaveri asui lukion jälkeen puoli vuotta ajokelvottomassa autossa, kun porukat heittivät ulos. Ei mikään ongelmatyyppi edes