Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisteilla ei oikeutta moralisoida

Vierailija
05.09.2015 |

Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole myöskään objektiivisia moraaliarvoja. Mikään teko ei siis ole huonompi tai parempi kuin toinen. Kissan tappaminen on yhtä hyvä/paha asia kuin kukkien vieminen vaimolle tämän nimipäivänä. Ateistien näkökulmasta meille on evoluutiossa syntynyt tietynlainen moraalikäsitys (tämä tietysti vaihtelee yksilön ja kulttuurin välillä) ja tuomitsemme tapahtumia vain omien tunteidemme pohjalta. Mitään hyvää tai pahaa ei ole ateistin näkökulmasta olemassa. Jos joku on sitä mieltä, että on olemassa hyvä ja paha, tarkoittaa se väistämättä sitä että jokin korkeampi taho on olemassa, joka on sen sanellut ylhäältä käsin.

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just. Moraalia ei siis voi kehittyä ihmisille ilman että joku kuviteltu hahmo on ne "opettanut". Eli siis uskovaiset ovat aivopestyjä idiootteja, joilla ei pelaa oma järki ollenkaan? Ei tajuta ihan itse, että esim. toisen ihmisen hengen riistäminen on väärin? Vasta kun joku "jumala" sen kertoo niin saadaan ahaa -elämys. Hienoa. :D

Vierailija
22/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:25"]

Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.

ap

[/quote]j

Ei moraali perustu mihinkään uskontoon. Moraali on se minkälaisia sääntöjä yhteisö pitää itselleen sopivana. Tämä liittyy ihmisen laumassa elämiseen, se ei onnistuisi ilman että on sovitut pelisäännöt minkä mukaan mennään. Kaikilla eläimillä on laumakuri.

[/quote]

Tietynlainen moraalikäsitys/laumakuri on tärkeää kyseisen lajin selviytymisen kannalta, mutta mitään muuta arvoa sillä ei ole. Kyllä minullakin on omat mielipiteeni murhaajista ja raiskaajista, mutta ne ovat vain minun omia mielipiteitäni, eikä niillä ole mitään arvoa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:31"]

Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.

ap

[/quote]j

Ei moraali perustu mihinkään uskontoon. Moraali on se minkälaisia sääntöjä yhteisö pitää itselleen sopivana. Tämä liittyy ihmisen laumassa elämiseen, se ei onnistuisi ilman että on sovitut pelisäännöt minkä mukaan mennään. Kaikilla eläimillä on laumakuri.

[/quote]

Tietynlainen moraalikäsitys/laumakuri on tärkeää kyseisen lajin selviytymisen kannalta, mutta mitään muuta arvoa sillä ei ole. Kyllä minullakin on omat mielipiteeni murhaajista ja raiskaajista, mutta ne ovat vain minun omia mielipiteitäni, eikä niillä ole mitään arvoa.

ap

[/quote]

En ymmärrä mitä tarkoitat. Ei moraalillakaan itsessään mitään arvoa ole. Toiset yhdistää moraalin siihen että pitää ajatella miltä muista tuntuu, toiset ei välitä miltä muista tuntuu ja niiden täytyy pelätä jumalolennon kostoa viitsiäkseen noudattaa moraalisääntöjä. Pohjimmiltaan moraali on kuitenkin vain yhdessä sovittuja sääntöjä.

Vierailija
24/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia...

Vierailija
25/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, ettei ole olemassa objektiivisia moraaliarvoja, ei tarkoita, että kaikki moraalikäsitykset olisivat yhtä hyviä.

Vierailija
26/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:31"]

ap

[/quote]j

[/quote]

ap
[/quote]
Juuri niillä on arvoa. Jos kaikki pitävät raiskauksia ja tappamista vääränä, ihan vaikka siksi että niistä tulisi huono omatunto koska tekee pahaa toiselle ihmiselle niin raiskauksia ja murhia ei olisi. Valitettavasti maailmassa on pahoja ihmisiä. Mitä ajattelet siitä että joku tappaja tapettuaan ihmisiä kääntyy uskoon ja sillä tavalla maagisesti saa moraalin, vaikka tappajalle tappaminen on kuitenkin sisimmässään oikein, muutenhan ei olisi sitä alkuunkaan tehnyt?

Vierailija
27/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset tekevät enemmän pahoja asioita, koska "jumala" antaa anteeksi. Yritetään saada hyväksyntää pahojen asioiden tekemiseen, vaikka konkreettisia todisteita jumalan olemassaolosta ei ole. Mä ateistina kyllä tiedän mikä on oikein ja väärin, kuka vaan tietää jos osaa käyttää maalaisjärkeä ja omaa ihmisyyteen kuuluvaa inhimillisyyttä.

Vierailija
28/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueppa ap vanha testamentti ja ala noudattamaan sitä. Oletko lukenut? Aika kostonhimoinen, lapsellinen ja mustasukkainen tuo kirjan ylin moraalinvartija.

Vierailija
29/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä sanotaan että se korkeampi voima on nimenomaan Jumala? Tai ylipäätään joku, joka voidaan Jumalan tapaan "henkilöidä".

Vierailija
30/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:42"]

Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia...

[/quote]

Pitäisi ensin olla jokin argumentti, jotta voisi laatia siihen vasta-argumentin. Sinun puklauksesi ei ole argumentti. Kysy vaikka opelta maanantaina. :)

Vierailija
31/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:42"]Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia...
[/quote]
Koska sä et ymmärrä tai halua ymmärtää, että ihmisellä voi olla hyvinkin korkea moraali ilman että siihen tarvii ohjekirjaa tai isoveljeä valvomaan.

Vierailija
32/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:06"]

Mitään hyvää tai pahaa ei ole ateistin näkökulmasta olemassa. Jos joku on sitä mieltä, että on olemassa hyvä ja paha, tarkoittaa se väistämättä sitä että jokin korkeampi taho on olemassa, joka on sen sanellut ylhäältä käsin.

[/quote]

Ei hyvän ja pahan kokemiseen tarvitse mitään muuta kuin normaalin tunne-elämän, jonka avulla pystyy eläytymään toisen ihmisen kokemukseen.

Vierailija
33/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:31"] [quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:25"] Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti. ap [/quote]j Ei moraali perustu mihinkään uskontoon. Moraali on se minkälaisia sääntöjä yhteisö pitää itselleen sopivana. Tämä liittyy ihmisen laumassa elämiseen, se ei onnistuisi ilman että on sovitut pelisäännöt minkä mukaan mennään. Kaikilla eläimillä on laumakuri. [/quote] Tietynlainen moraalikäsitys/laumakuri on tärkeää kyseisen lajin selviytymisen kannalta, mutta mitään muuta arvoa sillä ei ole. Kyllä minullakin on omat mielipiteeni murhaajista ja raiskaajista, mutta ne ovat vain minun omia mielipiteitäni, eikä niillä ole mitään arvoa. ap [/quote] Juuri niillä on arvoa. Jos kaikki pitävät raiskauksia ja tappamista vääränä, ihan vaikka siksi että niistä tulisi huono omatunto koska tekee pahaa toiselle ihmiselle niin raiskauksia ja murhia ei olisi. Valitettavasti maailmassa on pahoja ihmisiä. Mitä ajattelet siitä että joku tappaja tapettuaan ihmisiä kääntyy uskoon ja sillä tavalla maagisesti saa moraalin, vaikka tappajalle tappaminen on kuitenkin sisimmässään oikein, muutenhan ei olisi sitä alkuunkaan tehnyt?

[/quote]

Eihän sillä ole väliä mitä minä ajattelen. Voihan minulla olla useimpien ihmisten silmissä korkea moraali, mutta silti minun mielipiteeni ovat vain minun omia mielipiteitäni. Kuka päättää mikä on hyvää tai pahaa, jos jokin korkeampi taho ei sitä tee meidän puolestamme? Meillä jokaisella on omat näkemyksemme asioista, eivätkä ne ole objektiivisia. Ei tappaminen ole pahaa ateistin näkökulmasta. Useimmat ihmiset pitävät sitä inhottavana ja halvaksittavana tekona, mutta darwinistin näkökulmasta tuo mielipide on syntynyt vain evoluution myötä, koska jos tappaminen olisi ok kaikkien mielestä, ei ihmistä olisi olemassa.

ap

Vierailija
34/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:31"]

ap

[/quote]j

[/quote]

ap
[/quote]

Näin juuri!

Vierailija
35/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:42"]Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia...
[/quote]

Sä et ymmärtäisi kunnollista vasta-arumenttia vaikka kuinka sen sulle muotoilisi. Ylipäätään aloitusviestisi kertoo ajatuksenjuoksustasi ja se on ilmeisesti hyyvin hyyyvin hidasta. Jos ihmettelet kommenttien vähyyttä, niin katsos kun jos on tarpeeksi typerä aloitusviesti niin ihmiset eivät edes jaksa välttämättä vaivautua siihen vastaamaan. Koska sun kaltaisille ihmisille on turha esittää muita näkemyksiä, ei ne mene perille vaikka rautalangasta vääntäisi.

Vierailija
36/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:42"]Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia... [/quote] Koska sä et ymmärrä tai halua ymmärtää, että ihmisellä voi olla hyvinkin korkea moraali ilman että siihen tarvii ohjekirjaa tai isoveljeä valvomaan.

[/quote]

Kerro minulle kuka päättää minkälainen moraali on korkea, jos ei ole jotain puolueetonta tahoa määrittelemässä asiaa? Ehkä jokin jumalakin voi olla puolueellinen, mutta en minä sen puolueettomaampaa tahoa voi kuvitella.

ap

Vierailija
37/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas uusi todiste miten tyhjäpäisiä vajakkeja (jotkut) uskovaiset ovat.

Vierailija
38/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että ihmisellä on sisäänrakennettu systeemi (jota myös omaksitunnoksi nimitetään) .

Vierailija
39/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:42"]Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia... [/quote] Koska sä et ymmärrä tai halua ymmärtää, että ihmisellä voi olla hyvinkin korkea moraali ilman että siihen tarvii ohjekirjaa tai isoveljeä valvomaan.

[/quote]

Kerro minulle kuka päättää minkälainen moraali on korkea, jos ei ole jotain puolueetonta tahoa määrittelemässä asiaa? Ehkä jokin jumalakin voi olla puolueellinen, mutta en minä sen puolueettomaampaa tahoa voi kuvitella.

ap
[/quote]
Kuka jumalista?

Vierailija
40/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:49"]

[/quote]

ap

[/quote]

Kuka sitten on se korkeampi taho? Allah? Vishnu? Meidän tallitonttu Sepeteus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi