Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateisteilla ei oikeutta moralisoida

Vierailija
05.09.2015 |

Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole myöskään objektiivisia moraaliarvoja. Mikään teko ei siis ole huonompi tai parempi kuin toinen. Kissan tappaminen on yhtä hyvä/paha asia kuin kukkien vieminen vaimolle tämän nimipäivänä. Ateistien näkökulmasta meille on evoluutiossa syntynyt tietynlainen moraalikäsitys (tämä tietysti vaihtelee yksilön ja kulttuurin välillä) ja tuomitsemme tapahtumia vain omien tunteidemme pohjalta. Mitään hyvää tai pahaa ei ole ateistin näkökulmasta olemassa. Jos joku on sitä mieltä, että on olemassa hyvä ja paha, tarkoittaa se väistämättä sitä että jokin korkeampi taho on olemassa, joka on sen sanellut ylhäältä käsin.

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään täysin objektista moraalia tietenkään ole olemassa. Moraali on kunkin ajan ja paikan ihmisten yhdessä noudattamat säännöt. Parhaat neuvot ovat: "tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän" ja "kaikki mikä ei satuta ketään elollista olentoa, on hyväksyttävää".

Tämän takia maailmanparantaja-vegaani-kirppishipit ovat parempia ihmisiä kuin minä tavallinen ihminen tai joku homojen tuomitsija uskovainen tullaan koskaan olemaan.

Vierailija
42/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:42"]Ateistien hämmentäminen on hämmentävän helppoa :D Ei vieläkään kunnon vasta-argumenttia... [/quote] Koska sä et ymmärrä tai halua ymmärtää, että ihmisellä voi olla hyvinkin korkea moraali ilman että siihen tarvii ohjekirjaa tai isoveljeä valvomaan.

[/quote]

Kerro minulle kuka päättää minkälainen moraali on korkea, jos ei ole jotain puolueetonta tahoa määrittelemässä asiaa? Ehkä jokin jumalakin voi olla puolueellinen, mutta en minä sen puolueettomaampaa tahoa voi kuvitella.

ap
[/quote]
Omatunto varmasti tärkein, joka normaaleilla ihmisillä sanoo kyllä selkeästi mikä on oikein ja väärin. Lisäksi ihmisoikeudet, lait, kasvatus, kulttuuri ja ympäristön arvomaailma ja uskovaisilla se uskonto. Uskovaisillakaan se moraali ei tule pelkästä uskonnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistina sanoisin että uskovaisilla on kyllä paljon kämäsempi käsitys oikeasta ja väärästä kuin minulla. Minä en arvota ihmisiä sen perusteella mihin he uskovat, toisin kuin sinä ap uskovana teet. En hyväksy tuollaista toisen tuomitsemista moraalittomaksi vain siksi etten usko siihen sinun Jumalasi moraaliin...

Vierailija
44/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei taida olla jumalasta riippuvainen. Vai miten selität sen, että muissakin uskonnoissa on moraalisia oppeja, kuin vain kristinuskossa? Moraali myös muuttuu kulttuurien ja aikojen mukaan. Ei ole mitään jumalan moraalia, vaan se on ihmisen oma keksimä raja, missä kulkee hyvä maku. Ja pääasiassa ihmisen itsensä turvaksi. Helppo sopia, ettei kukaan saa tappaa, koska se on moraalisesti väärin, sen sijaan että kaikki vaan tappais toisiaan sillon ku sattuis huvittamaan.

Vierailija
45/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijakkaa. Moraali tulee ihmisestä, ei se ole uskisten ominaisuus, saati jumaluuksista peräisin.

Vierailija
46/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Mitä tapahtuu? :D En usko jumaliin tai mihinkään ns. yliluonnolliseen, eli olen siis kai ateisti jos nyt välttämättä halutaan joku lokero minulle sorvata. Omaan silti korkean moraalin, en valehtele, en varasta, en tapa, en kohtele kaltoin...jumalilla ei ole mitään tekemistä ihmisenä olemisen kanssa päinvastoin yleensä jumaluuden tunnistaminen yleensä poistaa monilta ihmistä vastuun omista tekemisistään ja tämä on historiallinen fakta. T. protestantti kristitty jo syntyessään (ps. erosin seurakunnasta koska ihmisyys > valheelliset oletukset)

Vierailija
47/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:55"]

Minä luulen, että ihmisellä on sisäänrakennettu systeemi (jota myös omaksitunnoksi nimitetään) .

[/quote]

Se sisäänrakennettu systeemi estää lajia tuhoutumasta. Ei kukaan voi kuitenkaan sanoa onko se systeemi hyvä tai paha. Useimmat ihmiset pitävät tappamista inhottavana, ei se kuitenkaan tee siitä yleisestä mielipiteestä puolueetonta. Natseillakin oli oma moraalikäsitys ja olivat mielestään hyviä.

ap

Vierailija
48/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on montakin erittäin hyvää argumenttia johon ap ei kommentoi, koska ei keksi järkevää sanottavaa. Hokee vain sitä samaa.

Vierailija
49/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:03"]

:D Mitä tapahtuu? :D En usko jumaliin tai mihinkään ns. yliluonnolliseen, eli olen siis kai ateisti jos nyt välttämättä halutaan joku lokero minulle sorvata. Omaan silti korkean moraalin, en valehtele, en varasta, en tapa, en kohtele kaltoin...jumalilla ei ole mitään tekemistä ihmisenä olemisen kanssa päinvastoin yleensä jumaluuden tunnistaminen yleensä poistaa monilta ihmistä vastuun omista tekemisistään ja tämä on historiallinen fakta. T. protestantti kristitty jo syntyessään (ps. erosin seurakunnasta koska ihmisyys > valheelliset oletukset)

[/quote]

Millä perusteella omaat korkean moraalin? Kenen mielestä moraalisi on korkea? Mitä jos minun mielestäni moraaliarvosi eivät ole korkeita, kumpi on oikeassa, sinä vai minä?

ap

Vierailija
50/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:06"]

Ketjussa on montakin erittäin hyvää argumenttia johon ap ei kommentoi, koska ei keksi järkevää sanottavaa. Hokee vain sitä samaa.

[/quote]

Laita ne tähän riviin, niin vastaan.

ap

Vierailija
51/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 19:25"]

Ei minua kiinnosta kinastella mistään uskonnoista tai mistään muustakaan. Totesin vain tosiasian. Jos Jumalaa ei ole olemassa, ei ole objektiivisia moraaliarvojakaan. Jos väitteeni ei pidä paikkaansa, miksi se ei pidä paikkaansa? Älkää minuun keskittykö vaan antakaa vasta-argumentti.

ap

[/quote]

Miten moraalisisi vois olla objektiivinen, jos se perustuu uskontosi jumalaan?

Hei, keksi parempi provo. Ei jatkoon.

Vierailija
52/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:06"]

[/quote]

Laita ne tähän riviin, niin vastaan.

ap
[/quote]

Tässä ketjussahan ne ovat, miksi vaivautuisin sinulle ne uudelleen kirjoittamaan. Et älyä niin et älyä.

Vierailija
53/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vaihda lääkkeitä tai lopeta juominen.

Vierailija
54/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko sinulla omaa ajatuksenjuoksua ollenkaan? Olen aina pitänyt raamatun tai muun uskonnon mukaan eläviä ihmisiä hieman yksinkertaisina. Eihän heidän tarvitse käyttää omaa päätään mihinkään. Ei näköjään edes sen miettimiseen, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei ihme, että uskonnolliset ihmiset tekevät niin paljon pahaa, heitä ohjailee joku kirjanen ja sitä sokeasti, käyttämättä omia aivoja, noudatetaan.

Vierailija
55/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateistit ovat uskovia älykkäämpiä. M.O.T

Vierailija
56/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole missään vaiheessa edes väittänyt olevani uskovainen. Ehkä mitään jumalaa ei ole. Mutta mitään objektiivisia moraaliarvoja ei yksinkertaisesti ole. Odotan edelleen vastausta, millä perusteella jokin teko/tapahtuma on hyvä/paha? Siksi että moni on samaa mieltä? Tuo ei ole pätevä vastaus, sillä kaikilla on omat mielipiteensä.

Lyhyesti: ihminen ei voi määritellä mikä on hyvää tai pahaa. On vain tapahtumia, joihin jokaisella on omat mielipiteensä. Miten tämä on niin vaikeaa ymmärtää? :D

ap

Vierailija
57/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:13"]

Ap onko sinulla omaa ajatuksenjuoksua ollenkaan? Olen aina pitänyt raamatun tai muun uskonnon mukaan eläviä ihmisiä hieman yksinkertaisina. Eihän heidän tarvitse käyttää omaa päätään mihinkään. Ei näköjään edes sen miettimiseen, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei ihme, että uskonnolliset ihmiset tekevät niin paljon pahaa, heitä ohjailee joku kirjanen ja sitä sokeasti, käyttämättä omia aivoja, noudatetaan.

[/quote]

En ole puhunut Raamatusta mitään. Jokin korkeampi taho (kutsutaan nyt vaikka Jumalaksi) voi antaa meille kuitenkin puolueettomammat moraaliarvot. Aivan niin kuin jalkapallossakin tuomari nähdään puolueettomampana kuin itse pelaajat. Tuomarikaan ei ole välttämättä täysin puolueeton, mutta ei kukaan ehdota että jokin kenttäpelaaja jakelisi tuomioita.

ap

Vierailija
58/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu kuin ihmiset, eivät voi määritellä mitkä on oikein ja mikä ei.

ap mene roskiin, huono provo.

Vierailija
59/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jo useampikin on kirjoittanut, ettei mitään objektiivista moraalia ole olemassakaan. Silti jaksat jankuttaa edelleen siitä.

Moraali on edelleen kulttuuriin ja ajanjaksoon kirjattu. Homoilun salliminen Rooman vallan aikana vr. homoilu jumalan moraalioppien mukaan ällötys vr. homous onkin taas ok, koska kyseessä ei ole enää moraalinen perusta vaan biologinen. Ihmisen tiedonmäärän kasvaessa moraalikin muuttuu. Toisin kuin uskovaisten kohdalla, jolloin moraali useimmiten taantuu. Ja miks ei taantuisi, silloinhan nojataan kirjaan, joka on kirjoitettu 2000 vuotta ennen laajempaa tietoa ja oppia.

Vierailija
60/134 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:20"]

Kukaan muu kuin ihmiset, eivät voi määritellä mitkä on oikein ja mikä ei.

ap mene roskiin, huono provo.

[/quote]

Kuka tahansa voi määritellä mikä on oikein tai väärin. Kyse on nyt siitä, mikä on se puolueettomin taho. Meillä ihmisillä on moraaliarvot, mutta ei objektiivisia moraaliarvoja.

Paljon ad hominemia, mutta ei vastauksia...

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän